Mammoeten overleefden tot slechts 4000 jaar geleden

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
4l13N

Mammoeten overleefden tot slechts 4000 jaar geleden

Bericht door 4l13N » 11 okt 2019, 19:08

Een populatie wollige mammoeten zwierf nog steeds rond de aarde toen de Egyptische piramides werden gebouwd.
Misschien wel de meest herkenbare van alle uitgestorven ijstijdzoogdieren, wordt de majestueuze wollige mammoet vaak geassocieerd met een tijd lang voordat de moderne menselijke beschaving op het toneel verscheen.

Ongelooflijk echter, ondanks dat de meeste mammoeten tussen 15.000 en 10.000 jaar geleden verdwenen, slaagden een paar geïsoleerde populaties erin om alle verwachtingen in stand te houden.

Volgens een nieuwe studie van een internationaal team van wetenschappers overleefde de laatst overgebleven populatie mammoeten tot 4.000 jaar geleden op Wrangel Island in de Noordelijke IJszee.

Door de isotoopsamenstellingen van koolstof, stikstof, zwavel en strontium uit hun botten te onderzoeken, konden de onderzoekers vaststellen dat, in tegenstelling tot andere geïsoleerde mammoetpopulaties die zijn uitgestorven als gevolg van veranderingen in het milieu, de mammoeten van Wrangel Island in plaats daarvan kunnen zijn bezweken aan een plotselinge reeks van gebeurtenissen - misschien extreme weersomstandigheden of een aantasting door menselijke jagers.

"Het is gemakkelijk voor te stellen dat de populatie, misschien al verzwakt door genetische achteruitgang en problemen met de drinkwaterkwaliteit, zou zijn bezweken na zoiets als een extreem weergebeurtenis," zei co-auteur prof. Herve Bocherens van de Universiteit van Tübingen.

https://scitechdaily.com/the-last-mammo ... 000-years/

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mammoeten overleefden tot slechts 4000 jaar geleden

Bericht door univers » 11 okt 2019, 19:38

Kijk je nog verder, dan je neus lang is ?
viewtopic.php?f=82&t=9400&start=740
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Mammoeten overleefden tot slechts 4000 jaar geleden

Bericht door Fenna » 11 okt 2019, 19:44

:hahaha:
Blijkbaar niet.
Afbeelding
Afbeelding

gouwepeer

Re: Mammoeten overleefden tot slechts 4000 jaar geleden

Bericht door gouwepeer » 11 okt 2019, 20:31

univers schreef:
11 okt 2019, 19:38
Kijk je nog verder, dan je neus lang is ?
viewtopic.php?f=82&t=9400&start=740
Zal ik dan ook maar meteen het juiste bericht voorschotelen :mrgreen:
viewtopic.php?f=82&t=9400&start=740#p350240
Nou moet ik persoonlijk wel zeggen dat dit stukje nieuws naar mijn idee wel een eigen topic verdient.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mammoeten overleefden tot slechts 4000 jaar geleden

Bericht door univers » 11 okt 2019, 21:33

:lekkapuh:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mammoeten overleefden tot slechts 4000 jaar geleden

Bericht door Tardis » 12 okt 2019, 11:36

4l13N schreef:
11 okt 2019, 19:08
Een populatie wollige mammoeten zwierf nog steeds rond de aarde toen de Egyptische piramides werden gebouwd.
Dat is volgens jou bijdrages op het forum toch veel langer dan 4000 jaar geleden?

Voor een goed begrip van mijn reactie, ik denk zelf ook dat de Egyptische piramides restanten zijn van een verloren gegane, hoogontwikkelde beschaving en al waren gebouwd toen de Egyptische koningsdynastiën ontstonden. Om die reden zou ik nooit een dergelijke tekst uitknippen en op het forum plakken.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie