De dag dat Obama koos om niets te doen

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80658
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De dag dat Obama koos om niets te doen

Bericht door Tammy » 21 dec 2019, 05:00

Ik las net een artikel over de beslissing van Obama om niks te doen na de gasaanval in Syrie.
Hijzelf vraagt het zich nog steeds af of het verschil had uitgemaakt als hij wel iets had gedaan.
Ik heb geen idee maar herinner me ook zijn woorden dat als Assad een gifaanval zou doen dat dat de rode lijn voor hem zou zijn.
Maar daar kwam hij van terug.
Geschiedenis is iets waar we op terug kunnen kijken.
Het is ook een blik terug en overdenken of we misschien iets beters hadden kunnen doen bij ernstige zaken in de wereld.
Zoals de oorlog in Syrie en kunnen we daar iets van leren ?

Waarschuwing: in het artikel zie je meteen aan het begin van het artikel een foto van kinderlijkjes die ingepakt zijn maar waarvan de gezichtjes vrij zijn.
Deze foto plaats ik niet op het forum.
Maar hij staat wel in het artikel.
Ik geef deze waarschuwing omdat niet iedereen dat soort foto’s wilt zien.

<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
President Obama en zijn adviseurs komen op 30 augustus 2013 bijeen om een nieuwe strategie te bespreken. Op 31 augustus zou de President het Congres vragen om militaire actie tegen Syrië goed te keuren.

De dag dat Obama koos om niets te doen.

Het zijn vaak toevallige gebeurtenissen die de loop van de geschiedenis bepalen. Wat waren cruciale momenten in de jaren tien, die binnenkort ten einde komen? Vandaag: hoe de Amerikaanse president Barack Obama dreigt met ingrijpen in Syrië en dat toch niet doet.

Zaterdag 31 augustus 2013 zal later een beruchte zaterdag blijken. In de statige Rose Garden van het Witte Huis is de Amerikaanse president Barack Obama aan het woord. Het is een moment waarop hij op zijn daadkracht beoordeeld zal worden.

‘Het gebruik van chemische wapens in Syrië brengt onze bondgenoten in gevaar, het kan leiden tot escalatie van het gebruik van deze wapens, en verspreiding daarvan naar terroristen. In een wereld met veel gevaren, moet dít gevaar aangepakt worden: de VS zouden militaire actie moeten ondernemen tegen Syrische doelwitten.’

In de Rose Garden zijn vaker beslissingen aangekondigd die de koers van de wereldgeschiedenis zouden veranderen. Obama staat op zo’n kruispunt. Gaat hij ingrijpen? Nu niet, besluit hij. Misschien later. We vragen het eerst aan het Congres.

Het is een speech waar de wereld al tien dagen reikhalzend naar uitkijkt. Op 21 augustus 2013 zijn meer dan duizend Syriërs - volgens sommige schattingen bijna tweeduizend - met schuim rond de monden en happend naar adem de verstikkingsdood gestorven, nadat het regime een opstandige buitenwijk van Damascus heeft bestookt met Sarin-zenuwgas.

Eerder heeft Obama zijn befaamde rode lijn getrokken: als het Syrische regime ‘een hele zwik chemische wapens zou inzetten’, dan kon het op Amerikaanse militaire actie rekenen. Syrië doet het toch. En Obama doet niets.

Lees het volledige artikel op onderstaande link:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3149b4f/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De dag dat Obama koos om niets te doen

Bericht door Vitharr » 21 dec 2019, 12:59

Het probleem in die tijd was dat niet bekend was wie het gas in had gezet. Zowel Assad als onze kant (De gematigde rebellen die later IS werden genoemd) gebruikten chemische wapens en zette dus gifgas in. Voor dit specifieke voorval is een onderzoek opgezet wat uiteindelijk uitwees dat deze aanval door Assad was uitgevoerd en Assad heeft hierop zijn chemische wapens in moeten leveren. Onze kant deed dat niet. De gifgasaanvallen gingen daarna aan beide zijden door. Onze kant gebruikte nog steeds mosterdgas, Assad had dat niet meer en gebruikte daarom Chloorgas. Dit laatste was namelijk nog beschikbaar omdat het van oorsprong voor civiele zaken werd gebruikt. (ontsmetting van water etc.)

Het is dus ook maar de vraag of Obama 'niets deed'. Ik geloof zelf niet dat hij 'niets deed'. Maar de voorstelling die in het artikel gemaakt wordt is in ieder geval niet juist volgens mij. Dat Obama zijn 'red line' dreigement niet uitvoerde is logisch omdat hij niet met zekerheid wist of Assad er achter zat. En hoewel het gebruik van gifgas niet volgens de moderne regels van oorlogvoering is kan kritiek moeilijk geleverd worden vanuit de kant die terroristen opleid die vervolgens zelf gifgas inzetten tegen de beschuldigde partij.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De dag dat Obama koos om niets te doen

Bericht door Vitharr » 21 dec 2019, 13:48

https://en.wikipedia.org/wiki/Use_of_ch ... _Civil_War

Hierboven vind je een artikel over het gebruik van gifgas in Syrië. Zoals je kunt zien werd het veel toegepast door meerdere partijen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80658
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De dag dat Obama koos om niets te doen

Bericht door Tammy » 21 dec 2019, 14:29

Obama geeft zelf toe dat zijn beslissing hem nog steeds bezig houd.
Dat betekend dat hij twijfelt.
Ik weet niet of wat jij zegt Vitharr over onduidelijkheid wie de gifaanval uitvoerde de oorzaak is dat Obama niet ingreep.
Hieronder nog een artikel waarin men dat wel graag wilde.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~beebd4e7/


De vraag uit het eerste artikel was of de situatie anders was gelopen in de geschiedenis van Syrie als Amerika toen wel had opgetreden.
Wat denk jij Vitharr ?
Had het verschil gemaakt ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie