Onderzoek naar moord op Amerikaanse activist Malcolm X opnieuw bekeken

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Onderzoek naar moord op Amerikaanse activist Malcolm X opnieuw bekeken

Bericht door Tammy » 11 feb 2020, 15:39

Ik heb mij nooit bezig gehouden met deze man maar ik was nog een kind.
Maar ken zijn naam natuurlijk wel.
Nu word het onderzoek naar zijn dood geopend.
Dat zal wel weer een mediaspektakel worden.
Wie heeft dat proces wel bewust meegemaakt ?
En wat vond je ervan ?

<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

Onderzoek naar moord op Amerikaanse activist Malcolm X opnieuw bekeken.

De officier van justitie in New York heeft besloten opnieuw naar het onderzoek naar de moord op Malcolm X in 1965 te kijken. Drie mannen zijn veroordeeld voor het doodschieten van de radicale burgerrechtenactivist, maar de zaak is omstreden vanwege het gebrek aan hard bewijs tegen twee van hen.

Muhammad Abdul Aziz (ook wel bekend als Norman 3X Butler) en Khalil Islam (ook wel bekend als Thomas 15X Johnson) hebben altijd volgehouden dat ze onterecht zijn veroordeeld.

De derde veroordeelde, Mujahid Abdul Halim (ook wel bekend als Thomas Hagan), heeft zijn betrokkenheid bekend, maar stelde dat de twee andere opgepakte mannen inderdaad onschuldig zijn. Er was dan ook alleen fysiek bewijs tegen de in 2010 vrijgelaten Halim gevonden.

Islam is na zijn celstraf in 1987 vrijgelaten en in 2009 overleden, Aziz is sinds 1985 op vrije voeten en probeert nog altijd zijn naam te zuiveren. Het Innocence Project, een organisatie die zich inzet voor mogelijk onschuldig veroordeelden, bemoeit zich actief met de zaak. Er is ook een documentaire over op Netflix verschenen: Who Killed Malcolm X?.

Malcolm X, in 1925 geboren als Malcolm Little, was lange tijd een van de leiders van de radicale beweging Nation of Islam. In plaats van een strijd te voeren tegen rassenscheiding, vond deze beweging die superioriteit van Afro-Amerikanen predikte juist dat banden met witte mensen verbroken moesten worden.

Een jaar voor zijn dood stapte Malcolm X uit de beweging na een interne ruzie. Tijdens een toespraak in New York in 1965 werd hij met meerdere schoten om het leven gebracht.

https://www.nu.nl/buitenland/6029993/on ... lk_wrapper

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onderzoek naar moord op Amerikaanse activist Malcolm X opnieuw bekeken

Bericht door Tammy » 11 feb 2020, 16:48

Ik zie net dat Netflix er een documentaire over heeft.
Die ga ik bekijken.


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie