Ontdek de prehistorische monumenten van Arabië

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Ontdek de prehistorische monumenten van Arabië

Bericht door univers » 12 jun 2020, 22:09

In tegenstelling tot de prehistorische overblijfselen van het Nabije Oosten, blijven de megalithische monumenten van Arabië grotendeels onbekend. Deze monumentale bouwwerken, gemaakt van droge stenen muren, bevatten nog steeds veel geheimen in termen van constructie, functie en chronologie. Een internationale samenwerking (1) van wetenschappers uit Frankrijk, Saoedi-Arabië en Italië (2), geleid door Olivia Munoz, een onderzoeker bij de CNRS, heeft een 35 meter lang driehoekig platform ontdekt in de oase van Dûmat al-Jandal (Noord-Saoedi-Arabië) Arabië). Gebouwd in verschillende fasen vanaf het 6e millennium voor Christus, was dit uitzonderlijke monument waarschijnlijk gewijd aan rituele praktijken, waarvan sommige waarschijnlijk funerair en herdenkingsmomenten waren. Om tot deze conclusies te komen, wetenschappers bestudeerden en dateerden de objecten en menselijke resten van afzettingen in en rond het platform - in de twee zijnissen en ook in nabijgelegen graven. Deze ontdekkingen verschijnen in het tijdschriftDe oudheid op 9 juni 2020 demonstreert een ritueel gebruik tijdens de prehistorie en is een potentieel symbolische afdruk die nomadische herders in het landschap hebben achtergelaten tijdens deze afgelegen periode.

Afbeelding
Luchtfoto van het platform.
CREDIT
© MADAJ, Marianne Cotty, Olivia Munoz en Ronald Schwerdtner.

verder: https://www.eurekalert.org/pub_releases ... 060520.php
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13658
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ontdek de prehistorische monumenten van Arabië

Bericht door Fenna » 13 jun 2020, 08:43

Prachtig.
Leuk om eens weer iets anders te horen dan corona.
Ze ontdekken nu sinds men LIDAR gebruikt nog veel meer van dit soort verborgen schatten.
Ik kan hier echt van genieten.
De programma's van Albert Lin en zijn verborgen streden e.d. verslind ik.
Ik hoop dat het niet lang duurt dat er weer nieuwe afleveringen komen.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Ontdek de prehistorische monumenten van Arabië

Bericht door Gast1 » 13 jun 2020, 09:31

Fenna schreef:
13 jun 2020, 08:43
Ze ontdekken nu sinds men LIDAR gebruikt nog veel meer van dit soort verborgen schatten.
Ik kan hier echt van genieten.
De programma's van Albert Lin en zijn verborgen streden e.d. verslind ik.
Bij mij is dat ook zo, zo heb ik de serie geheel gevold op NGC:

https://www.nationalgeographic.nl/video ... idar-radar

Fantastisch! :grin:

Plaats reactie