Nieuwe dinosaurussoort ontdekt op Isle of Wight

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Nieuwe dinosaurussoort ontdekt op Isle of Wight

Bericht door univers » 13 aug 2020, 09:17

Afbeelding
Een artistieke impressie van de laatste momenten van de dinosaurus (Credit: Trudie Wilson)

Een nieuwe studie door paleontologen aan de Universiteit van Southampton suggereert dat vier botten die onlangs op het Isle of Wight zijn gevonden, behoren tot nieuwe soorten theropod-dinosauriërs, de groep die Tyrannosaurus rex en moderne vogels omvat.

De dinosaurus leefde 115 miljoen jaar geleden in het Krijt en is naar schatting wel vier meter lang.

De botten werden vorig jaar ontdekt op de waterkant bij Shanklin en zijn afkomstig van de nek, rug en staart van de nieuwe dinosaurus, die de naam Vectaerovenator inopinatus heeft gekregen .

De naam verwijst naar de grote luchtruimten in enkele van de botten, een van de eigenschappen die de wetenschappers hielpen de oorsprong van de theropode te identificeren. Deze luchtzakken, ook te zien bij moderne vogels, waren verlengstukken van de long, en het is waarschijnlijk dat ze hebben bijgedragen aan een efficiënt ademhalingssysteem en tegelijkertijd het skelet lichter hebben gemaakt.

De fossielen werden in 2019 gedurende een periode van weken gevonden in drie afzonderlijke ontdekkingen, twee door individuen en één door een familiegroep, die hun vondsten allemaal inleverden bij het nabijgelegen Dinosaur Isle Museum in Sandown.

De wetenschappelijke studie heeft bevestigd dat de fossielen zeer waarschijnlijk afkomstig zijn van dezelfde individuele dinosaurus, waarbij de exacte locatie en timing van de vondsten bijdraagt ​​aan dit geloof.

Afbeelding

Robin Ward, een regelmatige fossielenjager uit Stratford-upon-Avon, was met zijn gezin op bezoek op het eiland Wight toen ze hun ontdekking deden. Hij zei: “De vreugde om de botten te vinden die we ontdekten, was absoluut fantastisch. Ik vond ze bijzonder en nam ze daarom mee toen we het Dinosaur Isle Museum bezochten. Ze wisten meteen dat dit iets zeldzaams was en vroegen of we ze aan het museum konden schenken voor volledig onderzoek. "

James Lockyer, uit Spalding, Lincolnshire was ook op bezoek bij het eiland toen hij nog een van de botten vond. Ook een regelmatige fossielenjager, zei hij: “Het zag er anders uit dan de wervels van mariene reptielen die ik in het verleden ben tegengekomen. Ik zocht een plekje in Shanklin en er was mij verteld en gelezen dat ik daar niet veel zou vinden. Ik zorg er echter altijd voor dat ik de gebieden doorzoek die anderen niet doen, en bij deze gelegenheid heeft het zijn vruchten afgeworpen. "

Paul Farrell, uit Ryde, Isle of Wight, voegde eraan toe: “Ik liep langs het strand, schopte stenen en kwam iets tegen wat leek op een bot van een dinosaurus. Ik was echt geschokt toen ik ontdekte dat het een nieuwe soort zou kunnen zijn. "

Na bestudering van de vier wervels, bevestigden paleontologen van de Universiteit van Southampton dat de botten waarschijnlijk behoren tot een geslacht van dinosauriërs dat voorheen onbekend was voor de wetenschap. Hun bevindingen zullen worden gepubliceerd in het tijdschrift Papers in Palaeontology, in een paper met co-auteur van degenen die de fossielen hebben ontdekt.

Chris Barker, een promovendus aan de universiteit die de studie leidde, zei: “Het viel ons op hoe hol dit dier was - het is bezaaid met luchtruimten. Delen van zijn skelet moeten nogal delicaat zijn geweest.

“Het record van theropoddinosaurussen uit het 'midden' Krijt in Europa is niet zo geweldig, dus het was echt spannend om ons begrip van de diversiteit van dinosaurussoorten uit deze tijd te vergroten.

“Gewoonlijk vind je geen dinosaurussen in de afzettingen bij Shanklin, omdat ze in een mariene habitat zijn neergelegd. De kans is veel groter dat je fossiele oesters of kienhout vindt, dus dit is inderdaad een zeldzame vondst. "

Waarschijnlijk woonde de Vectaerovenator in een gebied net ten noorden van waar zijn overblijfselen werden gevonden, waarbij het karkas in de nabijgelegen ondiepe zee was weggespoeld.

Afbeelding
Silhouet met de posities van de botten (Credit: Darren Naish)

Chris Barker voegde toe: “Hoewel we genoeg materiaal hebben om het algemene type dinosaurus te kunnen bepalen, zouden we idealiter meer willen vinden om onze analyse te verfijnen. We zijn erg dankbaar voor de schenking van deze fossielen aan de wetenschap en voor de belangrijke rol die citizen science kan spelen in paleontologie. "

Het Isle of Wight staat bekend als een van de toplocaties voor dinosaurusresten in Europa, en de nieuwe Vectaerovenator-fossielen zullen nu te zien zijn in het Dinosaur Isle Museum in Sandown, dat een internationaal belangrijke collectie herbergt.

Museumconservator, dr. Martin Munt, zei: “Deze opmerkelijke ontdekking van onderling verbonden fossielen door drie verschillende individuen en groepen zal bijdragen aan de uitgebreide collectie die we hebben en het is geweldig dat we nu hun betekenis kunnen bevestigen en ze tentoon kunnen stellen zodat het publiek zich kan verwonderen. .

“We gaan door met het maken van openbare excursies vanuit het museum en zouden iedereen die ongebruikelijke fossielen vindt, aanmoedigen om ze binnen te halen, zodat we het van dichterbij kunnen bekijken. Fossielenjagers moeten er echter aan denken om aan de waterkant te blijven en niet in de buurt van de kliffen te gaan die tot de meest onstabiele op het eiland behoren. "

Wethouder John Hobart, lid van het kabinet van de Isle of Wight Council voor milieu en erfgoed, zei: “Dit is weer een geweldige fossiele vondst op het eiland die licht werpt op ons prehistorische verleden - des te meer omdat het een geheel nieuwe soort is. Het zal bijdragen aan de vele fantastische items die in het museum te zien zijn. "

Een tentoonstelling met uitleg over de nieuwe vondst is vanaf woensdag 12 augustus te zien in de hoofdgalerij van het museum. Vanwege de beperkingen van Covid-19 moeten museumbezoekers vooraf reserveren door te bellen naar (01983) 404344.

Het artikel 'A highly pneumatic' mid Cretaceous 'theropod from the British Lower Greensand' door Chris Barker en degenen die de fossielen ontdekten, zal worden gepubliceerd in Papers in Palaeontology. De auteurs en University of Southampton hebben hun bevindingen 'open access' gemaakt.

Lees meer over de ontdekkingen en studies van de dinosaurusbotten in de onderstaande video.



https://www.southampton.ac.uk/news/2020 ... r-iow.page
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie