Holocaustoverlevende herkent zichzelf op beelden deportatie: 'Ik ben dat jongetje'

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Holocaustoverlevende herkent zichzelf op beelden deportatie: 'Ik ben dat jongetje'

Bericht door Tammy » 20 mei 2021, 09:17

Afbeelding
Marcus Degen is te zien in het raampje rechts. Achter hem staat zijn moeder.

Holocaustoverlevende herkent zichzelf op beelden deportatie: 'Ik ben dat jongetje'

Een holocaustoverlevende heeft zichzelf herkend op filmopnames van Kamp Westerbork uit 1944. Op de beelden, vandaag precies 77 jaar geleden gemaakt, is te zien hoe de dan 3-jarige Marcus Degen wordt weggevoerd naar concentratiekamp Bergen-Belsen. "Het voelt als een erkenning. Ik ben dat jongetje achter dat glas."

Hij is maar twee seconden in beeld, maar Marcus Degen (80) is ervan overtuigd dat hij het is. Ook zijn vrouw, zoon en schoondochter zien de gelijkenissen. "Je kunt het niet voor 100 procent zeggen, maar wel voor 98 procent", zegt Degen aan de telefoon vanuit Amstelveen.

Afbeelding
Door het inkleuren werden details nog beter zichtbaar.


Lees verder via link :

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... westerbork

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wat een ontroerend artikel.
Jezelf terug zien in een film uit die verschrikkelijke tijd.
Wat hebben die mensen toch een hoop ellende meegemaakt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Holocaustoverlevende herkent zichzelf op beelden deportatie: 'Ik ben dat jongetje'

Bericht door taigitu » 20 mei 2021, 09:47

Ik krijg bij deze beelden altijd een gevoel van machteloosheid die ik niet makkelijk los kan laten.
Je bent als mens totaal niets waard als 'de ander' iets najaagt ten koste van wat dan ook.
En vanuit een eerste beweging (begin van oorzaak en gevolg) zoveel mensen mee krijgt in die beweging
met zoveel leed en vernietiging, wat een eeuwigdurend spoor nalaat.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Holocaustoverlevende herkent zichzelf op beelden deportatie: 'Ik ben dat jongetje'

Bericht door Fenna » 20 mei 2021, 13:19

:post: taigitu
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Holocaustoverlevende herkent zichzelf op beelden deportatie: 'Ik ben dat jongetje'

Bericht door taigitu » 23 mei 2021, 17:33

Afbeelding
Wachtenden op het perron van Vught, 23 mei 1943. Linksvoor brancard met ernstig zieken (foto: collectie Nationaal Monument Kamp Vught).

Afbeelding

Perron Vught 23 mei 1943: Een groep Joden staat klaar om naar Westerbork te vertrekken. Vijf dagen later worden zij vermoord in Sobibór (foto: collectie Nationaal Monument Kamp Vught).

Foto’s van Jodentransport vanuit Kamp Vught ontdekt

Online: 1 april 2021

Nationaal Monument Kamp Vught is onlangs in het bezit gekomen van drie bijzondere foto’s, die gemaakt zijn door een Duitse soldaat tijdens een van de Jodentransporten vanaf het station in Vught in mei 1943. Directeur Jeroen van den Eijnde werd verrast door de vondst:

“In ruim dertig jaar ben ik zelden op zulke bijzondere beelden gestuit en deze zijn onovertroffen. Dankzij deze foto’s begeef je je bijna tachtig jaar later als het ware tussen de slachtoffers op het perron. Hiermee is ons beeld van de gebeurtenissen in Vught destijds in één klap vele malen scherper geworden. Tot nu toe waren slechts enkele foto’s van Kamp Vught bekend, veelal zonder gevangenen.”

René Kok, beeldonderzoeker bij het NIOD, spreekt van “iconisch materiaal”. De foto’s zijn volgens hem belangrijk omdat er van de Jodentransporten uit concentratiekamp Vught nauwelijks beeldmateriaal bekend was. De foto’s zijn gemaakt door een gewone Duitse soldaat, dus niet voor propagandadoeleinden. Onderzoeker Gerard Groeneveld, auteur van Nach Holland, de meidagen van 1940 door Duitse ogen:

“Het belang van de foto’s ligt in de zeldzaamheid van de beelden. Hoeveel is er nu daadwerkelijk zichtbaar van de Jodenvervolging in Nederland en meer specifiek van Kamp Vught? Vooral van het laatste onderwerp vrijwel niets.”

Afbeelding
Stapel bagage bij het station Vught, 23 mei 1943 (foto: collectie Nationaal Monument Kamp Vught).

Lees verder via de link:
https://historiek.net/fotos-van-jodentr ... kt/141292/


Misschien worden op deze foto's ook mensen herkent. Alleen wordt hier geschreven dat ze vijf dagen later zijn vermoord in Sobibór.
En dat op de eerste foto zwaar zieke mensen in het transport zaten, en er zullen weinig of geen overlevende zijn.....
Deze drie foto's werden aangeboden op een veilingsite. Jammer dat mensen deze foto's niet naar een Nationaal Monument, zoals Kamp Vught,
brengen. Het kan emotioneel zoveel betekenen voor nabestaanden en uiteraard voor een museum inzake de Holocaustoverlevenden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Holocaustoverlevende herkent zichzelf op beelden deportatie: 'Ik ben dat jongetje'

Bericht door Fenna » 23 mei 2021, 18:23

Die stapel bagage was van mensen waarvan op voorhand al bekend was dat zij niet terug kwamen.
"Z.U." zuruckkehr unerwünscht" = Terugkeer ongewenst stond op hun papieren.
Van zo'n foto krijg ik een knoop in mijn maag.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie