Iconische foto ‘napalmmeisje’ is vandaag 50 jaar oud: ‘Fotograaf redde mijn leven’

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Iconische foto ‘napalmmeisje’ is vandaag 50 jaar oud: ‘Fotograaf redde mijn leven’

Bericht door Tammy » 08 jun 2022, 10:43

Afbeelding
De 9-jarige Kim Phuc probeert naakt weg te rennen van de napalm, die door haar huid brandt. Rechts van haar (links op de foto) haar twee broers, aan de andere kant haar neefje en nichtje. © AP

Iconische foto ‘napalmmeisje’ is vandaag 50 jaar oud: ‘Fotograaf redde mijn leven’

8 juni 1972. De 9-jarige Phan Thi Kim Phuc is met andere kinderen aan het spelen bij de tempel van het Zuid-Vietnamese dorpje Trảng Bàng, zo’n 45 kilometer ten noordwesten van Saigon. Plots hoort ze het oorverdovende lawaai van een vliegtuig. Dan explosies en rook. Ondraaglijke pijn. Kim rent weg, maar de napalm kan ze niet ontlopen. Vandaag is Kim Phuc al vijftig jaar over de hele wereld bekend als het ‘napalmmeisje’. Door die ene iconische foto die fotograaf Nick Ut van haar nam.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/buitenland/iconische- ... ~a3bcb12c/

>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik denk dat iedereen deze foto wel kent.
Vreselijk om te zien.
Gelukkig heeft ze het overleefd.

Afbeelding
Kim Phuc en Nick Ut voor de iconische foto. Zennaro © ANP / EPA

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Iconische foto ‘napalmmeisje’ is vandaag 50 jaar oud: ‘Fotograaf redde mijn leven’

Bericht door Tammy » 01 jul 2022, 11:18

Afbeelding
Phan Thi Kim Phuc, bekend als 'het napalmmeisje', heeft meer dan 50 jaar nadat de iconische foto (links) van haar werd genomen haar laatste huidbehandeling ondergaan. © AP

‘Napalmmeisje’ ondergaat laatste huidbehandeling na 50 jaar: ‘Niet langer een slachtoffer van de oorlog’

De iconische foto van ‘napalmmeisje’ Phan Thi Kim Phuc is een van de beroemdste uit de wereldgeschiedenis. Phuc was amper 9 jaar oud toen ze op 8 juni 1972 door fotograaf Nick Ut in beeld werd gebracht, nadat de Amerikanen het Zuid-Vietnamese dorpje Trảng Bàng met napalm hadden bestookt. De inmiddels 59-jarige vrouw ondergaat al een tijd laserbehandelingen tegen de ernstige brandwonden op haar bovenlichaam. Deze week was haar allerlaatste huidbehandeling.


Lees verder via link :

https://www.ad.nl/buitenland/napalmmeis ... ~abfc331a/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wat een dappere vrouw.
Ik heb groot respect voor haar.
Foto’s van haar behandeling zijn in de link te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie