Hoe hielden mensen zichzelf vroeger warm?

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Hoe hielden mensen zichzelf vroeger warm?

Bericht door taigitu » 11 okt 2022, 13:18

Hoe hielden mensen zichzelf vroeger warm?

Beddenpannen, huisdieren en geavanceerde vloerverwarming.
Mensen hebben altijd heil gezocht in creatieve warmtebronnen om de koude wintermaanden te doorstaan.


Door Emrah Sütcü - Gepubliceerd op 08.10.22

In een tijd zonder gas, elektriciteit en stadsverwarming moesten onze voorouders praktisch en creatief handelen om de winterkou te doorstaan.

Allereerst richtten mensen hun huizen vroeger zo in, dat ze zo min mogelijk warmte nodig hadden.
Dat betekende dat huizen meestal klein waren en dikke muren, lage plafonds en kleine ramen met dikke gordijnen hadden.
Zo werd de warmte die van de centrale vuurplaats in het huis kwam, het best behouden.

’s Nachts stopte men zich in met meerdere lagen dekens en een nachtmuts over de oren. Als ze het toch nog koud hadden,
konden ze hun bed en voeten warmhouden met een beddenpan – een metalen bak met een lange steel die werd gevuld met hete stenen
of gloeiende kooltjes en onder de deken werd gelegd.

Lees verder via de link:
https://historianet.nl/maatschappij/dag ... oeger-warm


Afbeelding

Geweldig....
Ik beschreef een poosje terug dat ik soep en rundvlees kookte door een oliestelletje te gebruiken.
Want soep en rundvlees staan ongeveer zo'n anderhalf uur op het gas.
Een oliestelletje verbruikt weinig olie en is zodoende voordelig koken. Ik heb er zelfs eentje bijgekocht
en heb er nu twee. Zo wordt ik nu, met deze kou, weer aan een ander oud huishoudelijk voorwerp herinnerd.
De bedpan, en precies zo eentje als op de foto, heb ik ook. Alleen kooltjes gebruiken lijkt me een beetje eng,
ik kom dus de koude wintermaanden met deze warmtebronnen wel door......?
Link wikipedia uitleg over de bedpan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Beddenpan

Afbeelding
Nou ja, mijn huis wordt momenteel geïsoleerd en zodoende zal de kou in huis minder koud zijn dan voorheen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie