De hond van koningin Victoria werd gestolen van de Chinese keizer en spottend 'Looty' genoemd

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

De hond van koningin Victoria werd gestolen van de Chinese keizer en spottend 'Looty' genoemd

Bericht door univers » 09 mar 2023, 15:30

Afbeelding
Portret van Looty de Pekingese leeuwenhond, in opdracht van koningin Victoria en geschilderd door Friedrich Wilhelm Keyl. Bron: Publiek domein

Wat op het eerste gezicht een onopvallende hond lijkt , begon zijn leven eigenlijk in het huishouden van de Chinese keizer voordat hij door de Engelsen werd geplunderd tijdens hun plundering van het Oude Zomerpaleis in Peking. De kleine pekinees werd vervolgens terug naar Engeland verscheept als een geschenk voor koningin Victoria , die haar spottend Looty noemde.

Toen Looty in het huishouden van koningin Victoria arriveerde, was ze een zeldzame curiositeit. Hoewel de geschiedenis een beetje duister is, geloven historici dat Pekinees voor het eerst werd gefokt om op kleine leeuwen te lijken, mogelijk al 2000 jaar geleden. Een soort speelgoedhond, ze waren exclusief gereserveerd voor leden van het keizerlijke huishouden, terwijl miniatuurpekinees werden gefokt als "mouwhonden", zodat ze zich in de mouwen van gewaden konden verstoppen.

Volgens de legende zijn pekineeshonden ontstaan ​​uit de romance tussen een leeuw en een marmoset-aap die verliefd werden ondanks hun enorme verschil in grootte. In verband met deze verhalen van heilige oorsprong beweren sommigen dat dienaren van het Chinese hof moesten buigen als ze een pekinees passeerden.

Het verhaal van Looty is verweven met de politieke situatie tussen het Britse rijk en het keizerlijke China tijdens de Tweede Opiumoorlog, toen Engels-Franse troepen terugkeerden om China onder druk te zetten om zijn grenzen open te stellen voor westerse handel en controle te krijgen over de lucratieve handel in opium.

Afbeelding
Foto van Looty the Pekinees in 1865, beschreven door Captain Dunne als "meest perfecte kleine schoonheid." Ze stierf in Windsor Castle in 1872 en werd begraven in een ongemarkeerd graf. ( Publiek domein )

Nadat de Chinese Qing- dynastie een Engels-Franse delegatie had gevangengenomen en gemarteld, namen de Britten wraak toen James Bruce, graaf van Elgin, opdracht gaf tot de vernietiging en plundering van het oude zomerpaleis. (Overigens was Bruce de zoon van het geesteskind dat opdracht gaf tot de plundering van de Elgin Marbles .) Dit uitgestrekte complex van paleizen en tuinen, bekend als Yuanmingyuan , wat 'de tuin van volmaakte helderheid' betekent, was een Chinees paradijselijk Neverland, gevuld met kunstwerken van onschatbare waarde. die duizenden jaren Chinese geschiedenis vertegenwoordigen.


Tijdens de ongebreidelde vernietiging, door de Chinezen herinnerd als de ultieme vernedering, werden vijf pekineeshonden ontdekt. Een daarvan werd genomen door een Britse kapitein genaamd John Hart Dunne, die later de volgende brief aan koningin Victoria schreef :

“Deze kleine hond werd door mij gevonden in het paleis van Yuan-Ming-Yuan nabij Pekin op 6 oktober 1860. Het zou toebehoord hebben aan de keizerin of een van de dames van de keizerlijke familie. Het is een zeer aanhankelijk en intelligent wezentje - het is er altijd aan gewend geweest om als huisdier behandeld te worden en het was in de hoop dat Hare Majesteit en de koninklijke familie het als zodanig zouden beschouwen dat ik het uit China heb meegebracht . ”

De daaropvolgende ongevoelige naamgeving van Looty en de wildgroei aan artefacten van de plundering van het Old Summer Palace zijn in deze tijd symbolisch geworden voor het brutale Britse imperialisme en de koloniale plunderingen.

https://www.ancient-origins.net/weird-f ... se-0018024
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hond van koningin Victoria werd gestolen van de Chinese keizer en spottend 'Looty' genoemd

Bericht door univers » 09 mar 2023, 15:40

Bovenste foto is geen Pekinees, maar een Tibetaanse spaniel.

Afbeelding
Pekinees
Afbeelding
Tibetaanse spaniel.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: De hond van koningin Victoria werd gestolen van de Chinese keizer en spottend 'Looty' genoemd

Bericht door Tet » 09 mar 2023, 15:49

Rashonden zagen er vroeger anders uit. Veel gezonder.

Afbeelding

Afbeelding
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hond van koningin Victoria werd gestolen van de Chinese keizer en spottend 'Looty' genoemd

Bericht door univers » 09 mar 2023, 16:13

Tet ik heb ze allebei gehad.
Op een gegeven moment, toen ik niet oplette, zaten ze aan elkaar vast.
Zat ik met een nestje van 5,wat niet de bedoeling was.
Heb zelf een teefje gehouden, reutje naar mijn zoon, die zijn bull moest laten inslapen.
De rest een goed huis gezocht.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: De hond van koningin Victoria werd gestolen van de Chinese keizer en spottend 'Looty' genoemd

Bericht door Tet » 09 mar 2023, 18:47

Ja? Heb je bull terriers gehad?
Ik heb er altijd een willen hebben maar nooit van gekomen.
Het zijn clowns.

truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hond van koningin Victoria werd gestolen van de Chinese keizer en spottend 'Looty' genoemd

Bericht door univers » 09 mar 2023, 20:01

Nee, een collega had er twee.
Wij gingen weleens samen naar het strand, ik met mijn bullen.
Had er toen 5 van die kostgangers.
Je kan de engelse bull vergelijken qua karakter als een bull terrier, humor.

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie