Gaston Glock zorgde voor ‘revolutie’ in vuurwapens en leverde het favoriete pistool van Hollywood

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Gaston Glock zorgde voor ‘revolutie’ in vuurwapens en leverde het favoriete pistool van Hollywood

Bericht door Tammy » 28 dec 2023, 18:31

Afbeelding
Wapenuitvinder Gaston Glock.

Gaston Glock zorgde voor ‘revolutie’ in vuurwapens en leverde het favoriete pistool van Hollywood.

Met Gaston Glock (94) is de uitvinder en naamgever van een van de meest herkenbare en best verkochte handvuurwapens ter wereld overleden.
Tegenwoordig is zo’n 80 procent van de politieagenten in de Verenigde Staten uitgerust met een Glock.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/buitenland/gaston-glo ... ~a7177d77/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Gaston Glock zorgde voor ‘revolutie’ in vuurwapens en leverde het favoriete pistool van Hollywood

Bericht door Witte wel » 29 dec 2023, 00:47

De nederlandse marechaussee en de politie gebruiken tegenwoordig de Glock 17. Op zich een goed 9mm wapen, bereik 50 meter, en er zijn ook diverse verschillende uitvoeringen aangegeven met een letter na de 17. Daarnaast zijn er nog meer modellen vanaf Glock17 tot en met Glock 45 dus keus genoeg. Het pistool kent diverse trekker beveiligingen waardoor het niet gemakkelijk ongewild afvuurt. Het is wél zo, wat Bruce Willis zegt, dat het een pistool van porselein is dat ongemerkt door de metaaldetectie kan en dat meer kost dan een maandsalaris. Er zit veel kunststof in verwerkt, weegt iets van 635 gr, waardoor licht in de hand en daardoor ook minder stabiel. Het is een zwaar kaliber en dan is zo'n licht wapen niet stabiel te houden na enkele schoten. Als je het wapen op en neer schud rammelt het een en ander en voelt het niet solide. Velen lopen er mee weg, ikzelf zou kiezen voor de CZ 75, een Tsjechisch pistool, ca 1,12 kg met eenzelfde bereik, welke veel stabieler is en daardoor trefzekerder. Dit wapen heeft niet zoveel beveiligingen. Dit wapen is ook een van de meest gebruikte wapens onder ordediensten wereldwijd. Als ik moest kiezen dan niet de rammelaar maar de Tsjechische CZ 75. En ook deze kent diverse uitvoeringen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gaston Glock zorgde voor ‘revolutie’ in vuurwapens en leverde het favoriete pistool van Hollywood

Bericht door Tammy » 29 dec 2023, 10:14

Bedankt voor de aanvullende informatie Witte wel.
Ondanks de minpunten die je noemt word dit merk nog steeds gebruikt.
Dus ergens is het goed genoeg maar er zijn dus ook verschillende uitvoeringen wat je beschrijft.
Interessant om de geschiedenis van dit soort wapens te lezen, want vele kennen de naam vanuit de filmindustrie.
Dat geld ook voor mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Gaston Glock zorgde voor ‘revolutie’ in vuurwapens en leverde het favoriete pistool van Hollywood

Bericht door Witte wel » 29 dec 2023, 11:44

Als een diender vol bepakt is heeft deze wél een heel gewicht mee te dragen en dan scheelt een halve kilo toch weer wat al is de bepakking wel ergonomisch uitgevoerd. In Engeland heb je agenten met en zonder vuurwapen. Ter vervanging wordt dan een teaser gebruikt die vaak erg effectief is. In nederland dragen ze beide. Handhavers hier dragen geen vuurwapen.
Als bij een politieactie een wapen ongewild af vuurt is dat vaak gelegen aan onervarenheid. Door de grote werkdruk bij korpsen is het niet mogelijk voldoende te trainen op de schietbaan, als ze vijf keer halen mag je van geluk spreken. Diverse agenten hebben een militaire achtergrond, dat scheelt. De sportschutter moet jaarlijks minimaal vijf wedstrijd kaarten schieten en een totaal van achttien schietbeurten boeken om een vuurwapen te mogen bezitten. Hierop wordt jaarlijks gecontroleerd, is allemaal goed geregeld. De onervarenheid bij sommige agenten is vaak te danken aan weinig training en de agent zelf valt dat niet te verwijten. Waarschijnlijk vanwege de diverse extra beveiligingen en het lage gewicht heeft het ministerie voor de Glock gekozen. Ze zijn in verhouding wel erg duur. Wat het vele kunststof betreft, in criminele kringen worden 3d geprinte wapens gebruikt om detectie tegen te gaan. Ze zijn niet duurzaam, wel net zo gevaarlijk. Kunststof hoeft geen probleem te zijn.
Al deze info is overigens gewoon te vinden op het net alleen niet de ervaring. De ongetraindheid en de reden daarvoor heb ik uit eigen monden vernomen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gaston Glock zorgde voor ‘revolutie’ in vuurwapens en leverde het favoriete pistool van Hollywood

Bericht door Tammy » 29 dec 2023, 11:51

Dat van Engeland wist ik dat niet alle politieagenten een wapen dragen.
Dat heb ik altijd zo raar gevonden.
Daar kwam ik jaren geleden achter door een programma op tv.

Een teaser zal zeker effectief zijn maar ik vind dat politiemensen ook een wapen moeten dragen.
Zeker als men in een gevaarlijke situatie komt met meerdere criminelen.
Dus dat van Engeland zal ik nooit begrijpen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie