vervolging van de joden

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 13 dec 2007, 09:03

meiosis schreef:waar bij mij de nekharen van overeind gaan staan is het feit dat een religie is omgedoopt tot een ras..... :roll:
Ik ken een Joodse atheist.

meiosis

Bericht door meiosis » 13 dec 2007, 12:53

MetalPig schreef:
meiosis schreef:waar bij mij de nekharen van overeind gaan staan is het feit dat een religie is omgedoopt tot een ras..... :roll:
Ik ken een Joodse atheist.
een atheist dus...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 13 dec 2007, 13:30

meiosis schreef:
MetalPig schreef:Ik ken een Joodse atheist.
een atheist dus...
Ja, een Joodse atheist.

meiosis

Bericht door meiosis » 13 dec 2007, 13:32

die bestaan niet... een israelische atheist of het is een nederlandse atheist maar een joodse atheist bestaat simpelweg niet...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 13 dec 2007, 13:38

meiosis schreef:die bestaan niet... een israelische atheist of het is een nederlandse atheist maar een joodse atheist bestaat simpelweg niet...
Hij is geen Israeli, hij is Amerikaan.
Hij maakt deel uit van het Joodse volk en hangt geen geloof aan. Een Joodse atheist dus.

meiosis

Bericht door meiosis » 13 dec 2007, 15:03

MetalPig schreef:
meiosis schreef:die bestaan niet... een israelische atheist of het is een nederlandse atheist maar een joodse atheist bestaat simpelweg niet...
Hij is geen Israeli, hij is Amerikaan.
Hij maakt deel uit van het Joodse volk en hangt geen geloof aan. Een Joodse atheist dus.
een joods volk bestaat niet :roll: het is een geloof.. geen ras.. geen volk..

dus het gaat om een amerikaanse atheist...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 13 dec 2007, 15:49

meiosis schreef:een joods volk bestaat niet :roll:
Het bestaat wel, maar jij weigert het te erkennen zo te zien.

meiosis

Bericht door meiosis » 13 dec 2007, 19:35

MetalPig schreef:
meiosis schreef:een joods volk bestaat niet :roll:
Het bestaat wel, maar jij weigert het te erkennen zo te zien.
zo kun je het ook bekijken... valt voor mij in hetzelfde straatje als het opeisen van de term antisemitisme door de Isrealieten... daar gaat een bepaalde arrogantie van uit.....

Gijs

Bericht door Gijs » 13 dec 2007, 21:36

Dus stel dat Nederlanders massaal het land uittrekken (misschien als het overstroomd ofzo) dan gaan we over pakweg duizend jaar weer zeuren dat we Nederlanders zijn en geen germanen of kelten of niet bij het land horen waar we dan wonen? En eisen we dat het Nederlandse christendom een apart geloof is. Nu vind ik wel dat het Joodse geloof een eigen geloof is. Maar waarom zou een volk dan een eigen exclusief geloof hebben wat alleen dat volk kan bedrijven? Wat maakt jouw genenpoel zou bijzonder dat alleen jij en je volk die dus genetisch meer op je lijken dat geloof kunnen bedrijven? Ik ken het verhaal van het verkozen volk van God ofzoiets maar dat betekent toch niet dat anderen niet in JHW kunnen geloven? Maargoed ik vind het dus onzin maar Joden moeten het zelf weten. Toch is het vreemd dat ze een geloof naar hun eigen volk hebben genoemd of andersom.

meiosis

Bericht door meiosis » 14 dec 2007, 10:49

en dat bedoel ik nou... ;P!

het is gewoon ronduit mindblowing en de rest van de wereld vind het blijkbaar nog normaal ook ?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 dec 2007, 11:27

Ik snap de ophef niet.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 14 dec 2007, 12:24

Gijs schreef:Maar waarom zou een volk dan een eigen exclusief geloof hebben wat alleen dat volk kan bedrijven?
Als dat zo zou zijn was het inderdaad heel raar, in werkelijkheid is het ook niet zo. Het is mogelijk om je tot het Joodse geloof te bekeren zonder van het Joodse volk af te stammen. Via een Christelijk discussieforum ken ik iemand die geboren en getogen Nederlander is en diep gelovig orthodox Joods is geworden. Ik heb hem ook ontmoet, maar het contact is verloren gegaan want hij leeft nu al jaren in Israël in een kibboets.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

meiosis

Bericht door meiosis » 14 dec 2007, 15:19

Tardis schreef:
Gijs schreef:Maar waarom zou een volk dan een eigen exclusief geloof hebben wat alleen dat volk kan bedrijven?
Als dat zo zou zijn was het inderdaad heel raar, in werkelijkheid is het ook niet zo. Het is mogelijk om je tot het Joodse geloof te bekeren zonder van het Joodse volk af te stammen. Via een Christelijk discussieforum ken ik iemand die geboren en getogen Nederlander is en diep gelovig orthodox Joods is geworden. Ik heb hem ook ontmoet, maar het contact is verloren gegaan want hij leeft nu al jaren in Israël in een kibboets.
en dat is precies wat ik bedoel, het is een geloof, je kunt je bekeren tot het joodse geloof, je kunt je daarentegen niet bekeren tot het joodse ras....simpelweg omdat het dus een geloof is...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 dec 2007, 15:32

meiosis schreef:je kunt je daarentegen niet bekeren tot het joodse ras....simpelweg omdat het dus een geloof is...
En negers? Ik kan mij ook niet bekeren tot het negroide ras, maar dat is geen geloof. Ik denk dus niet dat het joodse geloof daarmee te maken heeft.
(Overigens geloof ik ook niet dat Joden zichzelf als ras zien, maar als volk.)

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 14 dec 2007, 15:40

meiosis schreef:dat is precies wat ik bedoel,
Dat vraag ik me af want ik zie deze kwestie heel anders dan jij en je kunt het niet met mijn opvatting eens zijn èn met wat Gijs hierboven heeft geschreven.
het is een geloof, je kunt je bekeren tot het joodse geloof, je kunt je daarentegen niet bekeren tot het joodse ras....simpelweg omdat het dus een geloof is...
Het Joodse geloof en het Joodse volk zijn twee verschillende dingen, die moet je niet met elkaar in verband brengen alsof ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat is niet het geval namelijk. MetalPig en ik hebben dat hierboven al uitgelegd.

Waar ik het wel mee eens ben is dat de Joden geen op zichzelf staand mensenras zijn. Joden zijn Arabieren die volgens hun eigen opvattingen via de vrouwelijke lijn afstammen van de Aartsvader Abraham en zijn vrouw Sara.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 14 dec 2007, 17:51

Gijs schreef:En eisen we dat het Nederlandse christendom een apart geloof is.
Het Nederlandse christendom is een stel aparte religies binnen de godsdienst christendom. Wat de christenen hier een potje met elkaar zitten uit te voeren zou nooit aanslaan in Ghana. Het Nederlandse christendom is een verzameling eigen varianten binnen het christendom.

Het joodse volk is een stamboomkwestie, geen geloofkwestie. Dat was zelfs de nazi's wel duidelijk. Of je nu wel of niet in een synagoge kwam, wie via zijn ouders als jood was geboren (of die ouders nu wel of niet in een synagoge kwamen) was een jood. En zo is het nog steeds. Zijn je ouders joden dan ben jij een jood.

Je hebt wel gelijk dat het logisch zou zijn dat joden dat zouden vergeten en na tig generaties niet meer weten of hun voorouders nou jood waren of niet, aangezien zij zelf intussen zich zeer Spaans/Zwitsers/Belgisch/Nederlands vinden maar zo hebben de joden eeuwenlang niet in elkaar gestoken. Ook door nood gedwongen. Ze hebben zichzelf apart gezet maar zijn ook apart gezet. Zo konden joden nooit lid worden van gilden (je kent ze wel: die vroege vakbonden waar je bij geschiedenis van hoorde). De buitenwereld maakte de joden wel duidelijk dat ze joden waren en geen ordinaire Spanjaarden of Zwitsers.

Gedeeltelijk hebben ze het aan de eigen gemeenschap te danken dat ze apart bleven, gedeeltelijk aan de buitenwereld. En tegenwoordig blijkt nog steeds dat cultuur niet makkelijk af te schudden is. Als je van huis uit gewend bent dat er nog steeds waarde wordt gehecht aan je joodse afkomst terwijl niemand meer gelooft, dan kleeft die cultuur aan je: joods, maar niet belijdend.

Gijs

Bericht door Gijs » 14 dec 2007, 19:55

Ik maak geen ophef maar laten we eerlijk zijn het is toch gek? Je hebt het Joodse geloof én het Joodse volk. Dat betekent dat ze of hun volk naar hun geloof hebben genoemd of hun geloof naar hun volk.
In beiden gevallen vind ik dat aardig egocentrisch. Ik bedoel stel ik zeg dat ik geloof in het Christendom der Nederlanden ik noem maar wat want er is zoals qaboos zegt niet één soort christendom in Nederland.

Dan ga ik toch geen volk naar dat geloof noemen? Dan zeg ik toch niet tegen mijn mede-Nederlanders hey ik ben geen Nederlander ik ben een Christen, ik behoor bij het aparte Christenvolk wat niks te maken heeft met de Nederlanders. Wat is daar dan de reden voor voel je je dan beter als de andere Nederlanders of toen Isrealieten? Of stel het is andersom. Dan zeg je dus wij Nederlanders geloven in het aparte Nederlanders geloof en in derest van de wereld is er geen geloof te vinden dat volstaat. Vreemd vind ik dat maar als ze het zelf graag geloven moeten ze hun gang gaan.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 15 dec 2007, 16:43

Je tweede suggestie is inderdaad wat er gebeurd is. Destijds had elke stam (Kanaänieten, Hellenen, Egyptenaren, Babyloniërs) zijn eigen pantheon. Je had dus het Egyptische geloof en het joodse geloof. Het is er bij mij ingeramd dat het woord joods met een kleine letter is. Bij alle volkeren werkte dat zo. De joden deden niets arrogants met hun eigen kleine geloofje.

Later gingen Egyptenaren op in de islam en Hellenen op in het christendom. De joden gingen nergens in op. Die bleven apart staan. Ze bekeerden zich niet, ze wilden hun eigen cultuur behouden en ze hebben een dijk van een godsdienst want het zit heel intelligent in elkaar dat jodendom.

Je hebt vele soorten christendom (ik ga niet eens voorbeelden noemen, je kent ze), vele soorten jodendom (o.a. chassidisch, sefardisch) en vele soorten islam (o.a. wahhabieten, alevieten). Intern is er dus ook niet één juist geloof. (Wie de schoen past trekke hem nu maar aan.....) Voor veel gelovigen is het inderdaad zoals jij zegt: eerst zijn ze christen/moslim/jood/noem eens iets en daarna pas komt hun nationaliteit. Denk o.a. maar aan de pacifistische christenen die de dienstplicht niet opvolgden. Hun geloof staat boven de eer van hun land.

Howlin Mad Murdock

Bericht door Howlin Mad Murdock » 25 dec 2007, 23:30

hmmm nou iets in me zegt dat het wel gedeeltelijk een terechtstelling is geweest. Eigenlijk waren de joden voor de WO-oorlogen vooral voor de 2e, de mensen die het voor grote deels te zeggen hadden.
Ze beheerde zowat al het geld van de boeren, en zo en als ze het terug wouden en ze konden het niet betalen, namen ze alles van de boeren over.

Het is toen een slimme zet van ze geweest toen dat ze dat uitgevoerd hebben, niet dat ik tegen ze ben ofzo. Maar denk dat zulke dingen als voorbeeld ook hebben meegespeeld destijds met hitler. Ik heb verder niks tegen joden ofzo laat dat duidelijk zijn.

Shizo

Bericht door Shizo » 26 dec 2007, 13:14

Howlin Mad Murdock schreef: Ze beheerde zowat al het geld van de boeren, en zo en als ze het terug wouden en ze konden het niet betalen, namen ze alles van de boeren over.
Kuch, dit noemen ze een lening aangaan, en wat gebeurd er als je een lening niet betaald? Juist ja, Deurwaarder.

Eventjes nadenken is een tip

Plaats reactie