Belgen claimen New York

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Belgen claimen New York

Bericht door Tammy » 08 mei 2009, 09:51

Afbeelding
Brussel - In België groeit de irritatie over de grootse wijze waarop Nederland komende maanden uitpakt met het 400-jarig bestaan van New York.

Volgens onze zuiderburen wordt daarbij ten onrechte steevast onze landgenoot Peter Stuyvesant als 'stichter' van de stad vereerd, terwijl het in werkelijkheid de Belg Gast1 Minuit was die op Manhattan een eerste nederzetting oprichtte.

Vorige maand verscheen in België een documentaire waarin de rol van Minuit uitvoerig wordt omschreven. Het was de vlakbij Brussel geboren Waal die het eiland Manhattan in 1626 voor zestig gulden van de indianen kocht.

Bron: De Telegraaf
Ok,wie heeft er nu gelijk? :roll:
Had dat van Belgie moet ik eerlijk bekennen nog nooit van gehoord.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Tardis » 08 mei 2009, 10:58

Dat Peter Minuit geboren is in Tournai/Doornik wil nog niet zeggen dat hij Belg was. België bestond nog niet. Hij is opgegroeid in Wesel, tegenwoordig Duitsland (Noordrijn-Westfalen). In 1626 bestond 'Nederland' uit de 7 verenigde provinciën. De West Indische Compagnie dreef in die tijd vanuit Amsterdam handel met de plaatselijke indianen. In 1613 werd op Manhattan een W.I.C. handelspost gesticht. Waarschijnlijk in 1624 werd daar Fort Amsterdam gesticht en niet lang daarna in hetzelfde jaar kocht Peter Minuit namens de W.I.C (waar hij directeur-generaal van was) het eiland Manhattan van de indianen. Onder het bewind van Peter Stuyvesant (directeur-generaal van 1647-1664) werd Nieuw Amsterdam enorm uitgebreid.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Tammy » 08 mei 2009, 13:07

Dank je wel Tardis voor je uitleg.
Wist ik niks van, wat weet jij toch veel, heerlijk vind ik dat. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gijs

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Gijs » 12 mei 2009, 21:44

Ach ja, belgen heh? :wink:

Rob

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Rob » 13 mei 2009, 18:09

Tardis schreef:Dat Peter Minuit geboren is in Tournai/Doornik wil nog niet zeggen dat hij Belg was. België bestond nog niet. Hij is opgegroeid in Wesel, tegenwoordig Duitsland (Noordrijn-Westfalen). In 1626 bestond 'Nederland' uit de 7 verenigde provinciën. De West Indische Compagnie dreef in die tijd vanuit Amsterdam handel met de plaatselijke indianen. In 1613 werd op Manhattan een W.I.C. handelspost gesticht. Waarschijnlijk in 1624 werd daar Fort Amsterdam gesticht en niet lang daarna in hetzelfde jaar kocht Peter Minuit namens de W.I.C (waar hij directeur-generaal van was) het eiland Manhattan van de indianen. Onder het bewind van Peter Stuyvesant (directeur-generaal van 1647-1664) werd Nieuw Amsterdam enorm uitgebreid.
Dan bestond Nederland dus ook niet?

Maar als ik het dus goed begrijp was dus toch een 'belg' de eerste? Natuurlijk als de wic het koos....gedeelde roem? :p

Rie

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Rie » 13 mei 2009, 18:20

Belgen ojee wegwezen [joker]

Anet

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Anet » 16 mei 2009, 01:02

Met Belgen is niets mis mee ... mooi volk .. altijd welkom bij mij!! ;P!

Silverlady

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Silverlady » 16 mei 2009, 10:42

Heyyyyyyyy nou, ik mag dan wel in nederland wonen (kan er ook niets aan doen dat de liefde van mijn leven hier woont) maar ik ben en blijf een trotse Belgische.
Dus niet lopen Rie, lol, want zit ook op jouw forum.
Nee inderdaad.Belgie bestond dan inderdaad nog niet,is pas als ik het goed heb 175 jaar dat we bestaan(of is het nou 275,help!!!!!!!!)
Nederland bestond wel,misschien anders genoemd,maar was er wel.
Weet je,mij maakt dat geen sikkepit uit wie wat hoe en waar heeft ontdekt.
Teneerste al omdat america,niet eens nou toebehoord aan de echte bewoners van het land,die zijn/waren ofwel in kampen geplaatst(reservaten geloof ik) of vermoord.
Tja houden jullie het opstichten maar *kuiken*

Anet

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Anet » 17 mei 2009, 10:01

Wees er maar trots op om Belg te zijn, Silver! ;P!
En wie New York nu gekocht of verkocht heeft maakt mij ook niet uit ... het blijft jatwerk van de oorspronkelijke bewoners. [huil]

Silverlady

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Silverlady » 17 mei 2009, 12:22

Ben ik ook hoor Anet. ;P!
Al is er maar weinig verschil tussen belgen en hollandertjes *1*

En inderdaad,het is en blijft jatwerk van de amerikanen,want het land hoe groot ook,behoort hen niet eens toe.

tofu_kronos

Re: Belgen claimen New York

Bericht door tofu_kronos » 17 mei 2009, 12:36

Belgen zijn tof, de nederlandstalige dan.

Silverlady

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Silverlady » 17 mei 2009, 12:38

Yep wij vlamingen rule belgie *1*
Nee de walen zijn dikke nekken,die het vertikken nederlands te spreken,ben zelf niet voor hun,al zijn het belgen

tofu_kronos

Re: Belgen claimen New York

Bericht door tofu_kronos » 17 mei 2009, 13:11

Zou je trouwens voor hereniging zijn met Nederland.

Silverlady

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Silverlady » 17 mei 2009, 13:19

wow,das een moeilijke op een zondag
is voor mij echt moeilijk,al slaat de balans iets door naar nee.
Woon zelf nou in nederland,spreek en tik de taal zo goed als jullie :mrgreen: maar toch,nee belgie moet belgie blijven,met hun eigen stomme ideeen enzoverder.
Kan me niet echt voorstellen dat dit zou lukken,zijn al te lang onafhankelijk

tofu_kronos

Re: Belgen claimen New York

Bericht door tofu_kronos » 17 mei 2009, 13:22

Silverlady schreef:
Woon zelf nou in nederland,spreek en tik de taal zo goed als jullie :mrgreen:

Das nie mooi want de belgen winnen altijd met 10 voor taal. Dat wil dus zeggen dat ge slechter bent geworden. :mrgreen:

Silverlady

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Silverlady » 17 mei 2009, 13:24

damn,rofl,stupid me :knots:

tofu_kronos

Re: Belgen claimen New York

Bericht door tofu_kronos » 17 mei 2009, 13:25

[joker]

Anet

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Anet » 21 mei 2009, 00:05

Ik zou trots zijn als België en Nederland bij elkaar zouden horen!! [bounce] [bounce] [bounce] ... is heus goed!! ;P!
Laatst gewijzigd door Anet op 21 mei 2009, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.

tofu_kronos

Re: Belgen claimen New York

Bericht door tofu_kronos » 21 mei 2009, 00:06

vind ik ook, nel zoals voor 1830.

Anet

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Anet » 21 mei 2009, 00:09

Leg eens uit, Tofu ... :roll:

Plaats reactie