Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2010, 01:28

Afbeelding

De raadselachtige glimlach van de Mona Lisa, het beroemde 500 jaar oude schilderij van Leonardo Da Vinci, is nog een beetje geheimzinniger geworden nu kunsthistorici piepkleine cijfers en letters in haar ogen hebben ontdekt.

Geeft de Mona Lisa eindelijk haar geheimen prijs? Het meesterwerk van Da Vinci is al langer in een waas van mysterie gehuld, tot op vandaag doen verschillende theorieën de ronde over de identiteit van de geportretteerde vrouw met 's werelds beroemdste glimlach.

Moeilijk te ontcijferen
Leden van het Italiaanse Comité voor Cultureel Erfgoed hebben nu bekendgemaakt dat er lettertjes en cijfertjes tevoorschijn komen wanneer men hoge-resolutiebeelden van Mona Lisa's ogen vergroot. "Met het blote oog kan je deze symbolen niet waarnemen, maar met een vergrootglas zijn ze er onmiskenbaar", zegt Silvano Vinceti, de voorzitter van het comité.

In het rechteroog staan de letters LV, mogelijk een verwijzing naar de initialen van de schilder. In het linkeroog staan minder duidelijk leesbare of verklaarbare symbolen. "Het lijken de letters C en E of B, en het cijfer 72 of de letter L en een 2", zegt Vinceti. "Het is zeer moeilijk te ontcijferen, ook al door de ouderdom van het werk."

Dan Brown achterna
Het schilderij dook al op in de samenzweringsthriller 'The Da Vinci Code' van Dan Brown. In dat boek wordt gewag gemaakt van geheime boodschappen die in het schilderij werden gestopt. De realiteit hoeft qua mysterie niet onder te doen voor de fictie: een van Vinceti's collega's werd op het juiste spoor gezet door een 50 jaar oud boek dat hij bij een antiquair ontdekte.

"We staan nog maar aan het begin van het onderzoek", zegt Vinceti. "Het is zeer eigenaardig dat al die tijd niemand die tekens ontdekt heeft. Het staat vast dat ze bewust door de schilder werden aangebracht, maar omdat ze in de donkere pupillen en niet in de lichtere irissen staan, lijkt het een duidelijke poging om de symbolen zo onherkenbaar mogelijk te plaatsen. De kunstenaar gebruikte doorheen zijn hele oeuvre allerlei symbolen en verborgen boodschappen. Dat geldt ongetwijfeld ook voor de Mona Lisa, een schilderij waaraan hij zoveel belang hechtte dat hij het op het einde van zijn leven overal met zich meenam."

Schedel Da Vinci onderzoeken
Het comité heeft al contact opgenomen met Frankrijk om het lichaam van Da Vinci, dat begraven ligt in het kasteel van Amboise in de Loirevallei, te mogen onderzoeken. Ze willen nagaan of ze aan de hand van Da Vinci's schedel kunnen ontdekken of het schilderij geen zelfportret was. Eén theorie wil namelijk dat de 'vrouwenportretten' van de schilder eigenlijk verkapte zelfportretten zijn.

Bron: Wereldgeheimen.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2010, 01:29

Spannend, ik ben benieuwd wat hier uit voortkomt :grin:

Verkapte zelfportretten?................ [think]

Wat denken jullie?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Rie

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Rie » 16 dec 2010, 08:03

spannnend zeg ben benieuwd

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tardis » 16 dec 2010, 15:18

Met het blote oog niet zichtbaar? Ze zullen toch wel met de blote hand geschilderd zijn of niet? Een hand die met penseel en verf zulke kleine letters kan schilderen dat ze met het blote oog niet zichtbaar zijn, maar met behulp van een vergrootglas nog net wel gelezen kunen worden? Kan zoiets wel?

Afgelopen eeuw ontstond er een schandaal na de schoonmaak van de Mona Lisa. Kenners die min of meer verliefd waren op het schilderij beweerden bij hoog en bij laag dat het niet de echte Mina Lisa was. Dus als nu blijkt dat er lettertjes en cijfers in de pupillen staan die met het blote oog niet zichtbaar zijn zal dit de geruchten dat het om een valse Mona Lisa gaat wel weer voeden.
Laatst gewijzigd door Tardis op 16 dec 2010, 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2010, 15:20

Dat wist ik niet Tardis dat sommige denken dat het om een vervalsing gaat.

Waar zou de echte dan zijn?
En misschien heeft hij met een soort vergrootglas de tekens erin geschilderd?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tardis » 16 dec 2010, 15:22

Kun jij met een penseel en verf lettertjes schilderen die zo klein zijn dat ze alleen onder een vergrootglas te zien zijn? Kon Da Vinci dat? Is dat überhaupt mogelijk?

Misschien zijn het tekens waar de vervalsing(en) aan te herkennen zijn? Let maar op, de geruchten zullen weer op gang komen.
Laatst gewijzigd door Tardis op 16 dec 2010, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2010, 15:26

Dat weet ik niet Tardis, je weet niet wat hij heeft gebruikt aan instrumenten.

Geloof jij dat dit de echte Mona Lisa is?
Want ik vraag me af waarom ze het nu pas ontdekken. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2010, 15:28

De kunstenaar gebruikte doorheen zijn hele oeuvre allerlei symbolen en verborgen boodschappen
Weet jij hier iets van Tardis ? :grin:

En wat voor geheime boodschappen waren dat dan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tardis » 16 dec 2010, 15:29

Ik weet het natuurlijk ook niet Tammy. Ik weet alleen dat er veel ophef was toen de Mona Lisa na een schoonmaakbeurt weer teruggehangen werd.

Geheime boodschap? Als het een vervalsing is kan het vervalsing nummer zoveel betekenen. Of het zijn de initialen van de vervalser.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tardis » 16 dec 2010, 15:33

Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2010, 15:35

Ik snap het niet van die vervalsing Tardis.
Sorry, ik ben ziek dus kan niet echt helder denken nu, maar als het een vervalsing is dan zet een vervalser toch geen dingen in een schilderij waaraan je kan zien dat het een vervalsing is?

Hij wilt toch dat iedereen denkt dat het echt is?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2010, 15:36

Thanks voor de link, zeker weten niet jouw website ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tardis » 16 dec 2010, 15:38

Nee, die Tardis is een neppert. :mrgreen:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2010, 15:39

Hahahahaha !! :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tardis » 16 dec 2010, 15:43

Niet van de nep Tardis en van de nep Wiki, maar geknipt en geplakt door de echte Tardis van de echte Wikipedia:

Op 21 augustus 1911 werd de Mona Lisa op klaarlichte dag gestolen. De volgende dag ontdekte de schilder Louis Béroud de diefstal. Op de plaats in de Salon Carré waar de Mona Lisa had moeten hangen, bevonden zich nu slechts vier ijzeren haakjes. Béroud informeerde bij de bewaking waar het schilderij was en zij dachten dat het gefotografeerd werd. Een paar uur later bleek dat het schilderij niet bij de fotografen was en het Musée du Louvre werd een week gesloten om in alle rust onderzoek te kunnen doen.

De diefstal werd wereldnieuws. Het onderzoek liep al snel dood en men ging ervan uit dat het schilderij voorgoed verdwenen was. Pas twee jaar later werd de dief gevonden. Vincenzo Peruggia, medewerker van het Louvre, had zich in een bezemkast verstopt en was op de sluitingsdag van het Louvre met het schilderij onder zijn jas het museum uitgelopen. Peruggia was een Italiaanse patriot die vond dat het schilderij in een Italiaans museum hoorde te hangen. Het is ook mogelijk dat hij een vriend had die kopieën van het schilderij verkocht. R.A. Scotti schreef een boek over de geschiedenis van de diefstal, De verdwenen Mona Lisa, waarin zij op zoek gaat naar de vragen die er nog steeds hangen rond de diefstal. Nadat Peruggia het schilderij twee jaar in zijn appartement had bewaard, werd hij ongeduldig en probeerde het te verkopen aan de directie van het Uffizi in Florence. Hij werd gepakt en het schilderij maakte een tournee door Italië voordat het in 1913 werd teruggeven aan het Louvre. Peruggia werd een Italiaanse held en bracht slechts een paar maanden in de gevangenis door.
Ik had het verkeerd onthouden, het ging niet om een schoonmaak, maar een diefstal. Nadat de Mona Lisa terugkeerde in het Louvre wisten de fans 'zeker' dat het niet de echte Mona Lisa was.

edit: het is dus niet uitgesloten dat de merktekens in de ogen niet met een penseel maar met een in het begin van de 20ste eeuwse bekende techniek werden aangebracht: alleen zichtbaar voor de expert die weet waar hij kijken moet om het te zien.
Laatst gewijzigd door Tardis op 16 dec 2010, 15:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2010, 15:43

Aha ik zie op de link dat er inderdaad vervalsingen waren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2010, 15:45

En nu jouw stukje, ok ik snap het. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Rob

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Rob » 16 dec 2010, 16:24

Let vooral op de onduidelijkheid van het onderzoek naar de tekens, die ofwel letters ofwel cijfers zijn ofwel..ja ofwel wat? Zeker in combinatie met de vraag om zijn skelet op te graven..hoe toevallig ;)

Eerder wat aandacht trekken enz om het skelet-onderzoek in the picture te brengen en sponsoring te krijgen.

Ik denk niet dat we nog veel van deze vermeende cijfers/letters gaan te horen krijgen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2010, 16:35

Denk je dat Rob ?

Ikzelf vind dat men geen skelet mag opgraven tenzij het voor onderzoek is bij moord bijvoorbeeld.
Niet om te kijken of het zelfprotretten waren misschien.


Laat de man in vrede rusten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Rob

Re: Mysterieuze code in ogen van Mona Lisa ontdekt

Bericht door Rob » 25 dec 2010, 20:27

Tammy schreef:Denk je dat Rob ?

Ikzelf vind dat men geen skelet mag opgraven tenzij het voor onderzoek is bij moord bijvoorbeeld.
Niet om te kijken of het zelfprotretten waren misschien.


Laat de man in vrede rusten.
Veel mensen denken dat. Daarom hangen ze nu het verhaal van geheime codes erbij op ;)

Plaats reactie