Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door MetalPig » 28 mei 2012, 17:26

aquarius schreef:De oorlog van 40/45 mogen we niet vergeten ,in die zin dat ze er iets van opsteken ,dat het zomaar weer kan gebeuren,
Ik snap dit argument nooit zo goed. Het klinkt alsof er sinds WW2 nooit meer oorlog is geweest. De generaties die WW2 meegemaakt hebben hebben er ook niets van geleerd en gingen gewoon door met oorlog voeren.
Waarom zou de jeugd van tegenwoordig WW2 nodig hebben om iets over oorlog te leren? Ze hoeven alleen maar te kijken wat er *nu* in de wereld gebeurt.

Agaat

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Agaat » 28 mei 2012, 21:02

Geen mens kan de ogen sluiten voor al die ellende..gaande nu nog steeds inderdaad

Maar, het is natuurlijk wel een stukje geschiedenis die in landen zoals Duitsland, Polen, Nederland, Amerika, Canada en Rusland wel in de geschiedenis boeken liggen opgeborgen.. het is wel een stukje dat veel plat lag..en opgebouwd moest worden..dus dat stukje..word al niet meer verteld

Er is natuurlijk geen verschil tussen dood en dood..
maar wel tussen wereldoorlogen, holocaust en alles wat daar mee van doen heeft...

Percentages berekend, de morbide manieren van doden, zijn tot nu toe toch echt die van WW2.. ik begrijp dat je nu denkt ja maar oorlog is oorlog en dood is dood..ja maar ook weer nee..

Waarom? Wel verplaats je zelf een moment in het leven van een soldaat of een oorlogsslachtoffer..voor je de vijand, je weet nagenoeg zeker dat je laatste uur heeft geslagen..wat zou jij dan prefereren? een kogel door het hoofd of hart en boem op slag dood, of een langzame van de honger stervende, laatste uren in een trein, met eventueel je kinderen op de arm zogenaamd onder de douche moeten, vanwege de uitbraak van Tievus, om vervolgens vergast te worden, met 100de andere?...je stikt, pijn, ziet andere graaien naar adem..

Daar zit een wezenlijk verschil tussen.. althans zo zie ik dat

Barrel

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Barrel » 29 mei 2012, 09:32

De gruwelijkheden van de 2e WO zijn uiteraard verscrhikkelijk. Toch zijn er sindsdien vele slachtoffers geweest die evenveel of meer geleden hebben dan de gemiddelde WO2 slachtoffers.
Hoe Tutsi's zijn omgekomen in vele gevallen is met geen pen te beschrijven, en doet in veel gevallen zeker niet onder voor het leed dat vele joden is aangedaan in WO2. Stel je voor, met je kinderen een kerk in gevlucht, en de pastoor geeft de sleuten aan de Hutu's. Een doodseskader komt binnen, begint mensen 8 uur lang neer te sabelen. Dan gaat het doodseskader weer weg, omdat het avond wordt. De deur gaat dicht, en een dag en 2 nachten lang lig je gewond tussen de stervende, onthoofde en schreeuwende mensen. Pas 2 dagen later gaat de deur weer open, om de 'taak' af te maken. Het was een volledig geplande campagne, en de Hutu's werden notabene actief gesteund (en later beschermd) door een Westers land, wat we verder gewoon beschaafd bljven noemen.
In Africa zijn de meest gruwelijke daden verricht, vaak door dictators die door Westerse mogendheden aan de macht zijn geholpen en gehouden.

De kampen in Noord-Korea zijn even verschrikkelijk (zie vlucht van kamp 14). Wat Saddam sommige mensen heeft aangedaan, inclusief experimenten op mensen zijn ook te gruwelijk voor woorden. Bokassa, de kanibaal. Stel je voor, je kind wordt voor je ogen levend opgegeten, en pas dan ben jij aan de beurt.

Kortom, hoewel de schaal heel erg groot was, was de intensiteit van de gruwelijkheden in de 2e WO geen precedent, en is sindsdien vele malen herhaald, en dat gaat vandaag de dag gewoon door...

Vaak hebben we het erover dat we de gruwelijkheden van WO2 niet moeten vergeten. Op zich weten veel mensen dan ook over de gruwelijkheden, de holocaust, de kampen, over de veldslagen, over D-Day, de slag in de ardennen, de slag om Stalingrad, etc. Op zich heeft dat feitelijk niet zo'n zin, als we niet leren / begrijpen / onthouden hoe die situatie ontstaan is. Weinig mensen weten hoe de WO2 ontstaan is, en komen niet verder dan dat Hitler gruwelijk was, en 'lebensraum' nodig had.
Als we niet begrijpen wat er in het Interbellum in WO2 gebeurd is, wat leidde tot die gruwelijke oorlog, zullen we nieuwe oorlogen ook niet kunnen voorkomen. Echter, het lijkt of we dat allemaal heel snel vergeten zijn, en wat we onthouden zijn de gruwelijkheden.
In Europa gaan we ervan uit dat zoiets simpelweg niet meer kan gebeuren, maar zie toch hier en daar wel langzamerhand situaties ontstaan die doen denken aan het Interbellum. We blijven in zowel Europa en de US situaties in stand houden die tot die verschrikkelijke situaties leidden elders in de wereld, en we praten er al niet eens meer over.

Agaat

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Agaat » 29 mei 2012, 17:09

Zoals ik al eerder schreef, had ik ook over percentages, berekeningen, geschiedenis en die landen die daar mee gemoeid waren. Refererend aan de titel van dit topic... DUITS KINDEREN KENNEN AUSCHWITZ NIET.. dan is het vreemd dat het stukje geschiedenis in Duitsland niet word doorverteld. In die wetenschap geldt dat dus ook voor die landen die er verder in betrokken waren.

Nergens beweerd dat die oorlogen of gruweldaden die jij opsomt niet erg zouden zijn. Want dat zijn ze wel.. het ging mij om de percentages en het feit dat deze al niet worden verteld, laat staan dat men de ogen opent wat er verder in de wereld afspeelt.. het enige wat maar interessant lijkt en iedereen wel erg vind, is 11 september, terwijl dat nog eens een aanslag betrof, met oog op...

Daarbij, en dat is natuurlijk ook nog eens... kijk nu eens naar hoe weinig mensen alhier dit topic bekijken? niet veel..het is iets waar men zich niet voor wil interesseren, of men kan het niet aan, of men is gewoon weg te ongeïnteresseerd, want ja geschiedenis? Who cares?

Ik gelukkig wel, en zo te lezen jij ook.. persoonlijk interesseer ik me zeer voor WW2 maar ook Afrika , en Noord Korea ... dat is mijn persoonlijke keuze..

Gr,

Agaat
Laatst gewijzigd door Agaat op 29 mei 2012, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Determinist » 29 mei 2012, 18:54

Een tijdje geleden had ik een congres in Duitsland, München en heb toen de gelegenheid gepakt om 1 dag vrij te maken voor een bezoek aan Dachau.

Wat mij toen opviel dat er erg veel groepjes (jonge) kinderen rondliepen met begeleiding.
De gids die met mij meeliep gaf aan dat dit normaal beleid is op scholen in de regio.
Alle kinderen op de middelbare scholen aldaar moeten verplicht een bezoek brengen aan het voormalige kamp in het kader van speciale lessen op school die specifiek gaan over de Duitse geschiedenis van WO2 en de holocaust.

Goede zaak. Dat zouden ze ook kunnen doen in Nederland en ipv een excursie te doen naar Walibi of de Efteling een bezoek te brengen aan Westerbork.

Barrel

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Barrel » 29 mei 2012, 19:18

Agaat schreef: Ik gelukkig wel, en zo te lezen jij ook.. persoonlijk interesseer ik me zeer voor WW2 maar ook Afrika , en Noord Korea ... dat is mijn persoonlijke keuze..

Gr,

Agaat
En die persoonlijke keuze accepteer ik uiteraard.

Moet eerlijk zeggen dat na me verdiept te hebben in veel van de ellende in de wereld het soms voelt alsof je de wereld op je schouders draagt. Zoals ik in een andere thread al schreef denk ik nog dagelijks aan gebeurtenisen in mijn prive leven die me diep geraakt hebben.

Heb lange tijd moeite gehad om dat te relativeren, die ellende in de wereld. Voelde me machteloos, als een toeschouwer in een wereld die niet de jouwe is. Had het gevoel dat ik er iets aan moest doen, maar leek niet mogelijk te zijn om iets te doen wat werkelijk helpt, op mondiale schaal.

Kan me daar de laatste tijd wat beter aan onttrekken, maar het blijft ellendig.

Heb op een ander forum ooit een topic geschreven: Recepy for a deep deppression, en dan een opsomming van boeken die je kunt lezen om een begrip te krijgen over hoe de wereld echt in elkaar steekt, hoeveel ellende we elkaar nog steeds aandoen, zelfs onbewust (mensen die een mooie diamanten ring voor de mooiste dag van hun leven kopen). Denk dat het wellicht beter is om die boeken niet te lezen, om juist niet te bewust te zijn van al die dingen. Om simpelweg van je kinderen en je familie en vrienden te houden, en hen te beivloeden hetzelfde te doen.

Ben er in ieder geval van overtuigd dat de oplossing niet politiek is. Zoals ik reeds eerder schreef leven we niet in een democratie, maar een lobbycratie, waar stemmen slechts dient ter legitimatie van een falend systeem. Je zult direct van mens tot mens moeten connecten, van noord-koreaan tot Iranees to Eskimo tot loodgieter tot bankier tot ....
Uiteindelijk hebben we 1 grote deler, en dat is simpelweg het besef dat we in ieder geval hier zijn om onze kinderen gelukkig te zien op groeien. Pas als we dat weer gaan omarmen, hebben we een kans. Maar ja ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Tammy » 30 mei 2012, 06:21

Determinist schreef:
Goede zaak. Dat zouden ze ook kunnen doen in Nederland en ipv een excursie te doen naar Walibi of de Efteling een bezoek te brengen aan Westerbork.
Helemaal mee eens, dat roep ik al jaren zoiets.
Hoe was je beleving daar in Dachau als ik vragen mag ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Agaat

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Agaat » 01 jun 2012, 12:40

Opvallend vind ik wel, dat de wat hogere scholen ( havo/ vwo) juist wel dit soort excursies aanbieden.

Lijkt me wel, dat mochten meer scholen dit gaan aanbieden..er wel enorm goed gekeken moet worden, of het individuele kind het aan kan?

Ik weet nog, dat wij escape from sobibor verplicht moesten kijken. En ik moet zeggen, alhoewel de film geen enorme hoge acteer- prestaties liet zien..het kwam wel over.

Op het gymnasium waar mijn nichtje nu op zit, werd wit licht ( afrika/kindersoldaten/rijk en arm) als verplichte film getoond.. ook dat kwam aan!

Verplicht nieuws kijken bijvoorbeeld? in plaats van nutteloze soaps! van mij moet mijn Dochter zeker even het nieuws bekijken, of wel een krant lezen, of wel via internet maar ik vind dit belangrijk.

Ook een stukje opvoeding.... vind ik. Wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Tammy » 02 jun 2012, 08:19

Dat de hogere scholen dit al doen wist ik niet Agaat.
Mooi zo. ;P!

Vind zeer goed wat je je dochter leert.
Is goed voor de algemene ontwikkeling.
Naast vertier ook het serieuze werk.
De wereld bestaat niet alleen uit soaps en reality series.
Hoe eerder ze dat inzien, des te beter.
Want ze staan er straks middenin.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Gast1 » 02 jun 2012, 09:00

... dat mochten meer scholen dit gaan aanbieden..er wel enorm goed gekeken moet worden, of het individuele kind het aan kan?
Heel goed Agaat. Laat ik voorop stellen dat we nevernooit mogen vergeten wat voor gruwelijkheden zich ook hier in deze contreien hebben afgespeeld. In tijd-lengte gemeten is het nog maar gisteren gebeurd. Toch dienen we goed op te passen of het individuele kind en jawel, óók de volwassene, het allemaal wel aan kan. We beginnen al heel erg vroeg met prestatiedruk en targets vastleggen. Al op heel jonge leeftijd dienen onze kuikentjes deadlines te halen. :evil: We leggen nogal wat druk op onze nazaten en je zou je zelfs kunnen afvragen of het wel verantwoord ende verstandig is om überhaupt kinderen in deze wereld te zetten. Wanneer we kinderen op voeden, is het heel goed om ze zaken te laten weten die zich hebben afgespeeld en zich nóg steeds afspelen... Maar pas heel goed op dat we het allemaal niet te zwart maken, want kinderen zouden wel eens vreemd gedrag kunnen gaan vertonen en zich af gaan vragen "Waarom ben ik hier eigenlijk op deze planeet?" Het is goed om kinderen ook veel moois te laten zien en om ze vooral bevriend te laten worden met de Natuur. Opgepast!
In het aantal zelfmoordpogingen in de verschillende leeftijdsgroepen kun je een duidelijk verschil zien. Bij kinderen tot de 12 zie je zelden gevallen van zelfdoding. Waarschijnlijk omdat kinderen onder de tien en iets daarboven nog weinig weten over de dood. Niet dat volwassenen daar wel een hoop over weten. Kinderen van die leeftijd hoeven niet persé allemaal gelukkig te zijn, maar ze hebben gewoon nog te veel levenslust om op te geven. Om te denken dat het nooit goed zal komen. Volgens de statistieken is zelfmoord bij kinderen een zeldzaamheid. Volgens sommigen zijn die statistieken misleidend. Volgens hen is de werkelijkheid anders. Er zijn natuurlijk wel gevallen van zelfmoord. Sommige kinderen spelen vaak dingen na die ze gezien hebben en waardoor ze gefascineerd werden. Soms kan dit per ongeluk in een zelfdoding resulteren. Dan is er eigenlijk meer sprake van een ongeluk dan van zelfmoord. Maar er schijnen ook echte zelfmoord gevallen bekent te zijn o.a.; een jongen van elf werd geplaagd omdat hij slecht was in sport en werd totaal niet geaccepteerd in de groep, hij sprong van een flat gebouw. Een Marokkaans meisje van twaalf werd uitgelachen om haar traditionele kleren en als dom beschouwd om haar gebrekkige Nederlands. Ze werd bewusteloos in een ziekenhuis opgenomen nadat ze een groot aantal pijnstillende tabletten had ingenomen. Een twaalfjarige jongen in West-Duitsland durfde niet naar huis met een slecht rapport. Hij hing zich op in een bos. Als deze dingen waar zijn zijn het nog steeds uitzonderingen. De leeftijdsgroep na de 12 en tot de 18 is een veel risico vollere dan die daarvoor. Logisch vanwege de puberteit en de ontwikkeling van de seksualiteit en het lichaam en de vele problemen die zij met zich meebrengen. En natuurlijk de vele veranderingen zoals andere school en allerlei nieuwe mensen.
uit:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=s ... Oy6JJu_S1Q

Er is veel te vinden over het stijgend aantal zelfmoorden ... Laten we ajb de wereld niet te zwart maken voor onze kinderen ... :-(

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Tet » 02 jun 2012, 12:06

Ik zie sowieso het nut er niet van in om kinderen tot in detail op te zadelen met ellende van 70 jaar geleden.
Mijn dochter van 17 weet dat tweede wereldoorlog heeft plaatsgevonden. Ze weet wie Hitler was, en ze weet wat de holocaust was.
En dat is genoeg.

Gast1

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Gast1 » 03 jun 2012, 08:02

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Mijn dochter is 20 jaar en supergevoelig en kan er dagen van wakker liggen wanneer ze het gruwen van de mens bekijkt. Ik dacht ook eens goed educatief bezig te zijn geweest toen ik naar het Oorlogsmuseum hier vlakbij in Overloon ging. In een ruimte waar een soort 'crematorium-muziek' speelde waren levensgrote beelden te zien van zeer sterk vermagerde mensen en ovens waarin ze verbrand werden. Stapels dode mensen, schoenen en brillen. Beelden van mensen die levend begraven werden. Mijn dochter heeft buiten over moeten geven en hield er een week lang een trauma aan over. Het hele gezinnetje van mij was er slecht aan toe en inmiddels kan ik dergelijke beelden ook niet meer zien. Ongelooflijk waar mensen toe in staat kunnen zijn.

Een paar jaar geleden is het museum aangepast en opnieuw uitgebreid..


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Tammy » 03 jun 2012, 08:22

Wat een prachtig museum Gast1.
Dat wist ik niet dat dat er was.
Moet me denken aan het museum wat ik zag bij Omaha Beach in Frankrijk.

Ik snap heel goed als je heel gevoelig bent dat je zo`n reactie vertoont zoals jouw dochter Gast1.
Het is ook niet niks wat je ziet aan zulke foto`s .
De generatie van nu is opgegroeid in weelde zeg maar.
Dat het ook anders kan zijn laat de oorlog zien.
Niet aleen de tweede wereldoorlog , maar alle oorlogen.

Als je dochter ooit eens in Washington komt zou ze de The Vietnam Veterans Memorial Wall kunnen bezichtigen.
Al die namen daarop is zeer indrukwekkend.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Dit schilderij heeft mijn tweelingzusje in haar woonkamer hangen.
Elke keer als ik het zie word ik stil.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Gast1 » 03 jun 2012, 08:59

OMG ... Indrukwekkend schilderij ...!!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door Tammy » 03 jun 2012, 09:18

Ja dat vind ik ook Gast1. :wink:
Elke keer als ik bij haar ben word ik erdoor geraakt.

Ik ben in Washington geweest, ook heel indrukkwekkend als je dat allemaal ziet daar.
Heb met Vietnam vetaren gesproken die een informatie hoekje hebben .
Indrukwekkend.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

billy bonny

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door billy bonny » 10 jul 2013, 19:17

Ik heb jaren geleden met iemand gewerkt die in Duitsland was opgegroeid en die vertelden ook dat de ww2 daar op school helemaal werd/word doodgezwegen,terwijl de duitse tv de meeste ww2 oorlogs films vertoont maar er schijnt ook een enorme schaamte te heersen over ww2 . Ik kan me daar wel iets van voorstellen want als ik de geschiedenis van NL na ga kan ik ook behoorlijk niet goed worden,want wat Jan Pieter zoon Koen heb uitgehaald in indonesie daar word je ook echt niet goed van.

tofu_kronos

Re: Duitse jongeren kennen Auschwitz niet

Bericht door tofu_kronos » 13 jul 2013, 07:32

Jantje was geen verkeerde vent vergeleken met de uitvinders van de moderne slavernij, Nederlandse kapiteins hebben bijna een miljoen slaven over de klippen gejaagd. Bij elk brits of frans schip dat ze tegen kwamen ging de complete lading overboord. En dat ging snel dan werd er 1 vast gemaakt aan het anker, en aangezien ze allemaal aan elkaar vastzaten. Ging het nogal snel. Alsof ze een zakje coke weg gooide omdat ze politie zien.

Plaats reactie