Yggdrasil ... say what ...?

Mythes, sages, legendes, en cryptozoölogien , kun je hier vinden en plaatsen.
Plaats reactie
Gast1

Yggdrasil ... say what ...?

Bericht door Gast1 » 17 nov 2014, 08:16

Naar aanleiding van mijn nieuwe avatar een nieuw topic.

Van een dierbaar iemand kreeg ik een mooi plaatje geschonken.
Zomaar. Een plaatje van een boom.
Een klein plaatje wat ik mooi vond en waarvan ik dacht, dat wordt mijn nieuwe avatar.
Tammy heeft mij geholpen, want ik kreeg 'm niet scherp.
Toen hij scherper was, ontdekte ik meer in het plaatje dan alleen het blauwe gezicht rechts en het andere gezicht links.
Ik vergrootte het plaatje uit:

Afbeelding

Wauw ...

Josephine Wall is de kunstenares; http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2246,d.d2s

Nu zag ik nog veel meer ...

Bij het zien van het eerste plaatje wat ik kreeg, dacht ik meteen aan Yggdrasil.
Yggdrasil is de naam van de 'Wereldboom' in de Noordse kosmogonie.
Die naam is mij al erg lang bekend uit een strip die ik vroeger veel bekeek:

Afbeelding

Pas later ontdekte ik dat het de levensboom was.
Mijn oudste zoon vertelde het mij ongeveer 33 jaar later (toen ik een jaar of 47 was).

Ik zie in het plaatje warmte en koude en veel gezichten (22) tussen de takken, verscholen figuurtjes in en op de takken.
Het meisjesgezicht links wat de boomstam lijkt te kunnen en het bebaarde blauwe gezicht aan de rechterzijde vielen mij meteen op ...

In het plaatje kan ik veel van mijn gedachten vinden.
Ik kijk niet naar dat wat duidelijk is, maar zoek (of beter geschreven: "vind") de dingen in het schijnbaar verborgene ...

Ik kreeg commentaar:
Zoeker schreef:Vermoedelijk is dat wat gezien wordt in the eye of the beholder.

Waaop ik antwoordde:
Gast1 schreef: Dat is. Moeiteloos zie ik 22 gezichten tussen de takken van de boom.
Maar het gebeurt wel vaker dat ik 'dingen' zie, die anderen niet zien, of dat ik 'de dingen' anders zie, voel en beleef ...
Witte wel schreef:Deze afbeeldingen tonen de Yggdrasil Gast1.
In de Yggdrasil valt af te lezen de midgard, asgard, de zeven onder werelden, de midgardslang, de bifrost, de boodschapper en nog veel meer.
Niet elke afbeelding van een gewortelde boom staat voor de Yggdrasil maar de boom wordt wel vaak gebruikt als symbool van of voor leven. Zo worden vruchten van bomen ook vaak figuurlijk gebruikt zoals de eikel die symbool staat voor geluk. Zo ook mijn vorige avatar stond voor het geluk in eigen hand.
De kleinste afbeelding hieronder heb ik een tijd als avatar gebruikt en zal ik in de toekomst wederom als avatar gaan toepassen.
In de Noorse mythologie draait alles om de boom van het leven. Deze staat ook voor de torus, de kracht van het leven en de Dorje en/ of Varja is een voorwerp waarmee deze krachten opgeroepen kunnen worden. Ik heb daar al eens vaker over geschreven in het verleden.

Maar een mooie afbeelding is het zeker Gast1. :wink:
Waarop ik antwoordde:
Gast1 schreef:Thanks Susan ;P!
(ze schreef: "Een veel of 'alles' zeggende boom is het,ook ruimtes waar je tussen de takken door kunt kijken bijv, blijkt een gezicht te zitten.
Net als het leven zelf, waar ook veel te 'zien' is voor wie er oog voor heeft.
Mooie avatar is het."
)
Witte wel schreef:Deze afbeeldingen tonen de Yggdrasil Gast1.
In de Yggdrasil valt af te lezen de midgard, asgard, de zeven onder werelden, de midgardslang, de bifrost, de boodschapper en nog veel meer.
Niet elke afbeelding van een gewortelde boom staat voor de Yggdrasil maar de boom wordt wel vaak gebruikt als symbool van of voor leven.
I know ... maar daarom schreef ik dan ook:
Gast1 schreef:De eerste gedachte die ik had bij het zien van het plaatje, was Yggdrasil.
Yggdrasil is de naam van de 'Wereldboom' in de Noordse kosmogonie ...
Ik ken jouw avatar nog.
Je weet misschien dat ik een échte 'bomenknuffelaar' ben?
Dat heeft een reden.
Ik zie de boom als een verbindingsstuk tussen de Aarde waarop wij lopen en de lucht die wij inademen.
De kruin ziet er vaak uit als een paar menselijke longen en de blaadjes als de uiteinden van de respiratory bronchioles;

Afbeelding

die weer eindigen met de alveolar sacs :grin:

Afbeelding

Waar de mens de metaforische oxygene fotosynthese beleeft (ik wet dat dit anders is, maar ik 'voel' het zo) :mrgreen:

Afbeelding

Als je de boom heel voorzichtig met wortels en al uit de bodem haalt (en jaja ... het hangt ook af van de bodemstructuur) dan zie je een soort van symmetrie tussen wortelstelsel en bladkruin.
Je ziet een 'evenwicht', een balans en inderdaad, ik ben een weegschaal.

Als ik een boom knuffel/omhels dan gebeurt er wat met mij.
Liefst doe ik dat knuffelen op mijn blote voeten waarbij ik met mijn uitgestrekte platte handen de bast zoveel als mogelijk aanraak.
Met een compleet bloot lijf is dat zelfs nog beter, maar ik zal hier niet verder op ingaan omdat ze mij dan misschien in witte kleding komen halen :grin:
Als je tegen de boom gaat staan en je oor te luister legt, kun je de sapstroom horen. Met behulp van een stethoscoop lukt het natuurlijk nog beter.
Bij voorkeur dien je dan een boom te nemen met een heel gladde bast, zoals bijvoorbeeld een beuk en pas op met eiken voor de welbekende rupsen.
Check de bast eerst ...

Welnu, die sapstroom heb ik slechts één keer gehoord en ik had er een stethoscoop voor nodig.
Maar ik hoef 'm niet horen; ik voel 'm...

Wanneer ik zo'n (het liefs een heel oude en dikke) boom dan een kwartier geknuffeld heb, wat meestal voor mijn gevoel maar één minuut duurt, dan ben ik vervuld met energie.
Ik loop er altijd een beetje duizelig vandaan.

Tja, bomen ...
Ik kijk er misschien anders tegen aan dan de meesten.
Zoals Zoeker dan ook schreef:
Zoeker schreef:Vermoedelijk is dat wat gezien wordt in the eye of the beholder.

Misschien 'voel' ik dat wel wat de oude oerwoudstammen voelen en weten en wat de Noren en vele andere oude volksstammen wisten.
Dat wat wij vergeten zijn en niet zien, behalve de euro- en dollartekens om ons 'financieel profijt' er uit te halen, gemiddeld genomen dan ... :-|

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2s&cad=rja

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2s&cad=rja

Gast1

Re: Yggdrasil ... say what ...?

Bericht door Gast1 » 17 nov 2014, 09:48

Yggdrasil ...

Afbeelding

Ik kwam 'm denk ik ook tegen toen ik de film 'Avatar' bekeek in de bioscoop.
De Tree of Souls, in het Nederlands de Boom van Zielen, Na'vi benaming "Vitraya Ramunong", is een gigantische boom die vergelijkbaar is met een wilg-achtige boom van Aarde.
De boom staat volgens de Na'vi in connectie met Eywa en alles op Pandora.
De boom is heilig voor de Na'vi en van extreme religieuze belang, meer dan elke andere locatie op Pandora.

Maar ik kwam 'm ook al eerder tegen in de bijzondere film 'The Fountain', een film uit 2006 onder regie van Darren Aronofsky, met Hugh Jackman en Rachel Weisz.
Dat de dood het begin is van nieuw leven is de hoofdlijn van de hele film.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Yggdrasil ... say what ...?

Bericht door Zoeker » 18 nov 2014, 19:32

Ik hou het op de eye of the beholder. De mens is van binnen gevuld met energie. Dat kan ik niet op sommige momenten ervaren, dat ervaar ik op ieder moment dat ik er mijn aandacht op richt. Deze energie kan met van alles en nog wat resoneren. En dat 'van alles en nog wat' kan waarschijnlijk ook wel een boom bevatten. Het lijkt mij een kwestie van inzoomen op een bepaalde boom. Net zoals we in een liefdesrelatie inzoomen op een partner, een kind, een vriend enz. Of je zoomt in op een klank/muziek die resoneert. Het gaat altijd om het resoneren, iets kan resoneren met jouw of mijn specifieke zijnstoestand.

Je moet deze inwendige energie zien als een bepaalde noot of tel uit een stuk muziek. Niet die noot of tel maakt de muziek, maar het geheel.
Daarom verbind onze zijnstoestand zich zo graag met van alles en nog wat. Dan voel je de heelheid. Of je nu met een boom vrijt of met je vrouw, maakt eigenlijk niet zo veel uit, Gast1. Het is de innerlijke drang naar heelheid die je 'zijn' altijd zoekt. Dit kan een mens zich bewust zijn. De meeste mensen weten hier niet eens van af.

Zelf heb ik liever het hele bos dan een enkele boom, maar dat zal mijn gulzige aard zijn;-)
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Yggdrasil ... say what ...?

Bericht door Zoeker » 18 nov 2014, 19:39

Mijn onderschrift past hier ook goed bij. Niet kennis maakt je wijs (doet je de waarheid zien), maar het ont-weten maakt je wijs.

Het opheffen van de onwetendheid is niks anders dan het opheffen van het idee (verstandelijk weten) dat je een op zichzelf staande entiteit bent.
Dit kan alleen verlopen via een opgeven van het ik. En dan niet als verstandelijk idee, maar als bewustzijn. Zolang je nog er over na zit te denken, dan kom je er niet. Het gaat immers om het ont-weten wat plaats maakt voor weten, maar dan een universeel weten.

Klinkt ingewikkeld misschien, maar je moet het dan ook niet proberen te begrijpen maar gewoon doen. Dan wordt het vanzelf duidelijk.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Yggdrasil ... say what ...?

Bericht door Vitharr » 18 nov 2014, 21:07

Gast1 schreef:Die naam is mij al erg lang bekend uit een strip die ik vroeger veel bekeek:

Afbeelding
Hier idem dito. Maar toen de naam mij toegezongen werd herkende ik het belang en zo is het mij bijgebleven. :wink:

Edit: Het was overigens ook Storm die mij bekend maakte met het wonder van de band van Möbius.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie