Congo heeft eigen monster van Loch Ness: Mokele-mbembe

Mythes, sages, legendes, en cryptozoölogien , kun je hier vinden en plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Congo heeft eigen monster van Loch Ness: Mokele-mbembe

Bericht door Tammy » 29 dec 2011, 11:24

Congo heeft eigen monster van Loch Ness: Mokele-mbembe.


Afbeelding

Het monster van Loch Ness heeft de Schotten wereldfaam bezorgd, hoewel we nu nog steeds niet weten of het wezen echt bestaat. Het is veel minder bekend dat ook Congo over een gelijkaardig monster zou beschikken. Mokele-mbembe zou in de afgelegen regio ten noorden van Congo-Brazzaville leven.

Is dit de zoveelste legende die meer kijklustigen dan bewijsmateriaal verzamelt? "Ik heb allerlei kaarten bekeken en de hele regio is blanco. Het is het einde van de wereld. Je krijgt het gevoel alsof een stukje van de prehistorie de tijd overleefd heeft", zegt bioloog Roy Mackal van de universiteit van Chicago aan BBC. In de jaren 80 leidde hij al een expeditie door het regenwoud van Congo op jacht naar het geheimzinnige wezen.

Groot reptiel.

Mokele-mbembe vertoont veel gelijkenissen met het Schotse monster van Loch Ness. Zo zou het een groot reptielachtig wezen zijn met een lange nek en staart. Hoewel het dier een planteneter zou zijn, heeft het zich al agressief gedragen tegenover mensen. In sommige verhalen heeft het wezen zelfs een hoorn waarmee het olifanten doodt. Meer is niet nodig om nieuwsgierige wetenschappers te lokken.

Al 50 missies op zoek naar Mokele-mbembe zijn vruchteloos afgelopen. Er zouden wel enkele afdrukken van de poten van het wezen gevonden zijn. En natuurlijk zijn er ook al wazige foto's en helfdhaftige verhalen opgedoken. "Ik zat in een boot op de rivier toen ik Mokele-mbembe zag", vertelt een ooggetuige. "Hij begon ons te achtervolgen en steeg op uit het water. We moesten weglopen of hij had ons gedood."

Overtuigend klinkt het allemaal niet, maar volgens ontwikkelingswerker Paul Ohlin bestaat er bij de bevolging in de regio geen twijfel over dat Mokele-mbembe echt bestaat. "Mensen praten erover rond het kampvuur. Het is iets dat een realiteit is in hun alledaagse leven", zegt hij. "Ze hebben natuurlijk een andere kijk op de wereld dan u en ik." Toch vindt hij het belangrijk de vele meldingen van getuigen ernstig te nemen.

"Er hangt zeker een mythe rond", zegt Adam Davies, een Britse wereldreiziger. "Maar als je hen vraagt of dit een echt wezen is, zijn ze verontwaardigd en komen ze op de proppen met fysieke beschrijvingen." Als wetenschappelijk argument wordt naar voor geschoven dat in het verleden wel meer dieren echt bleken te bestaan, hoewel ze door experts waren afgewezen. Als voorbeeld zou dan de okapi kunnen gelden. Pas in 1901 werd meer informatie over dit dier verzameld.

Afgelegen regenwoud.

De regio ten noorden van Congo Brazzaville lijkt ideaal voor allerlei verborgen schatten. Liefst 80 procent van de streek is volgens de Congolese overheid nooit op een kaart vastgelegd. Het bestaat uit een dicht regenwoud, onderdeel van het op één na grootste regenwoud ter wereld. Als er ergens mysterieuze wezens bestaan, dan zou het wel eens hier kunnen zijn. Al kunnen we ons natuurlijk vragen stellen bij de motivatie van Congolezen die het bestaan van het dier promoten.

Een toeristische stunt of een nieuwe diersoort? Het is zoals vaker een vraag die misschien nooit een antwoord zal krijgen. "Ik ben geïnteresseerd in het ontdekken van nieuwe diersoorten", zegt de intussen 86-jarige Mackal. "Ik denk dat Mokele-mbembe nog altijd bestaat. En er is er niet eentje, ze planten zich voort. Ik zou het graag nog willen meemaken als de dieren gevonden worden." Maar misschien hoeft dat niet te gebeuren, want het is de onzekerheid die voor de magie van een legende zorgt. Denk maar Loch Ness...

Bron: HLN.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Congo heeft eigen monster van Loch Ness: Mokele-mbembe

Bericht door Tammy » 29 dec 2011, 11:28

1 Van de grootste fouten die de mens kan maken is dit soort verhalen meteen af te doen als onzin.
We denken dat we alles al weten.
Hoe fout kunnen we zijn?

Een Legende of Mythe ontstaat niet zomaar.
Daar zit altijd een kern van waarheid in.
Sommige zijn al zo oud dat de optie om meer toeristen te trekken naar een gebied geen waarde heeft, want daar dacht men vroeger helemaal niet aan.
Toen had je niet het toerisme van nu.

Altijd serieus nemen dit soort verhalen en proberen zo goed mogelijk te onderzoeken is mijn bescheiden mening. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie