De Maya’s en het einde van de wereld: een mythe

Mythes, sages, legendes, en cryptozoölogien , kun je hier vinden en plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De Maya’s en het einde van de wereld: een mythe

Bericht door Tammy » 28 nov 2012, 07:15

Afbeelding


Velen geloven dat de mensheid nog maar iets minder dan een maand voor de boeg heeft: in december 2012 vergaat de wereld. En vaak wordt daarbij aan de Maya-kalender gerefereerd. Een naar sprookje dat we vandaag de dag een happy end meegeven: er klopt namelijk niets van!

Het houdt heel veel mensen in zijn ban: het einde van de wereld. Volgens velen staat het vergaan van de wereld gepland voor 21 december 2012. Hoe de wereld precies vergaat, daar lopen de meningen over uiteen. Van een verwoestende zonnestorm en de omkering van de magnetische polen van de aarde tot de mysterieuze planeet Niburu die te dicht bij de aarde in de buurt zou komen. Wat deze specifieke doemscenario’s betreft, kunnen we u geruststellen: wetenschappers hebben al uitgebreid aangetoond dat de wereld dit jaar in ieder geval niet op deze drie manieren zal vergaan.

De kalender.

De overtuiging dat de aarde dit jaar nog vergaat, ontlenen mensen aan een slecht begrepen oude beschaving: de Maya’s. Of beter gezegd: aan de kalender van de Maya’s. De oude beschaving hield er meerdere kalenders op na, waaronder de kalender van de Lange Telling. Deze kalender bestaat net als de kalenders die wij vandaag de dag gebruiken uit cycli. Wanneer een dag voorbij is, begint een nieuwe dag, wanneer dat zeven keer op rij gebeurd is, begint een nieuwe week en als dat vier keer gebeurd is, start een nieuwe maand. Na twaalf van die ‘nieuwe’ maanden, start een nieuw jaar. De kalender van de Lange Telling telt dagen, maanden, jaren en twintig perioden van 400 jaar. Die twintig perioden van 400 jaar zouden er volgens de berekeningen nu bijna opzitten: in december 2012 hebben we die achter de rug.

Het einde van de kalender is aangebroken, zo willen angstaanjagende berichten op dubieuze websites ons doen geloven. Een absurde bewering. Niemand gooit toch zijn verjaardagskalender op 31 december in de prullenbak? In plaats daarvan bladert u druk terug naar januari en laat u de cyclus opnieuw beginnen. En dat is exact wat ook de Maya’s zouden hebben gedaan, schrijft antropoloog David Webster. “De Maya’s zouden natuurlijk gewoon opnieuw een andere cyclus zijn begonnen zoals ze ook daarvoor deden. En hun wereld zou gewoon zijn doorgegaan.”

Over 7000 jaar…

Overtuigend bewijs dat geen enkele weldenkende Maya dacht dat de wereld in 2012 zou vergaan, vonden archeologen in mei van dit jaar. In Guatemala vonden ze op een muur allerlei berekeningen. In die berekeningen troffen onderzoekers een datum aan die zo’n 7000 jaar in de toekomst ligt. Blijkbaar dachten de Maya’s dus al na over tijden na 21 december 2012. “De oude Maya’s voorspelden dat de wereld door zou gaan en dat alles over 7000 jaar nog hetzelfde zou zijn,” vertelde onderzoeker William Saturno van de universiteit van Boston, naar aanleiding van de ontdekking.

Afbeelding

De Maya’s bouwden indrukwekkende steden. Hier ziet u de overblijfselen van de stad Uxmal. Foto: Palimp Sesto (via Wikimedia Commons).

Continuïteit.

Het moge duidelijk zijn dat we de kalender van de Maya’s volledig verkeerd interpreteren. En dat komt omdat we er vanuit een verkeerde invalshoek naar kijken. We bekijken de kalenders en zoeken naar aanwijzingen die erop zouden kunnen wijzen dat de Maya’s het einde van de wereld voorspelden. De Maya’s waren daar helemaal niet zo mee bezig. Zij maakten hun kalenders niet om het einde van de wereld in kaart te brengen, maar wilden juist continuïteit en stabiliteit promoten. Ook bij de Maya’s gingen dingen wel eens mis. Zo had de beschaving af en toe te maken met politieke onrust. In zo’n periode verwezen de Maya’s graag naar het einde van de kalender van de Lange Telling, niet omdat dan alles voorbij zou zijn, maar omdat alles dan opnieuw zou beginnen. Een schone lei. Een frisse start. Als de Maya’s met hun kalenders al iets voorspellen, dan is het het voortbestaan van onze planeet en de mensheid.

Maar waarom?.

Het wetenschappelijk bewijs tegen al die wilde claims omtrent het vergaan van de wereld, stapelt zich op. Maar hoe luider de wetenschap de claims tegenspreekt, hoe luider ook de stem van de angstaanjagende dubieuze websites wordt. Waarom willen mensen zo graag geloven dat de wereld toch vergaat? Onderzoeker Lorenzo DiTommaso heeft zich langdurig in dat vraagstuk vastgebeten. Zijn conclusie is misschien wat verrassend: het idee van een apocalyps geeft mensen hoop. “De wereld wordt vaak gezien als een hele nare plaats, gevuld met onderdrukking, onrechtvaardigheid en de dreiging van de dood,” vertelt hij. “Apocalyptiek vormt een krachtige reactie daarop: de wereld is zo slecht dat deze niet hersteld kan worden, en dus wordt deze weggevaagd.” Het idee dat zo’n apocalyps verlossing brengt, komt uit tal van hoeken.

Diverse godsdiensten spreken bijvoorbeeld over het vergaan van de wereld. “Het Jodendom, Christendom en de Islam voorspellen allemaal een apocalyps. Het einde van de wereld, vaak met een dag des oordeels en een Armageddon, reflecteert het verlangen om aan het bestaan te ontsnappen, de vijanden te bestraffen en gelijk gesteld te worden aan een hogere macht of transcendente realiteit.” Dat steeds meer mensen in een apocalyps gaan geloven, is ergens logisch, stelt DiTomasso. “Een reden daarvoor is dat dingen zo onherstelbaar kapot lijken te zijn: het milieu, de economie, het politieke systeem.” Welbeschouwd is het de onzekerheid over onze toekomst die de apocalyptiek een boost geeft.


Afbeelding
Kunstwerken van de Maya’s. Links is te zien hoe een belangrijk persoon een ondergeschikte verbiedt om aan de chocolade te komen. Rechts een beeldje. Foto rechts: Shooting Brooklyn (via Wikimedia Commons).

De mensen die zich vastklampen aan het vergaan van de wereld zijn vaak ook niet voor rede vatbaar. Hoe de wetenschap ook haar best doet om de wilde claims te weerleggen: ze blijven geloven dat de wereld zal vergaan. Enerzijds is dat natuurlijk te verklaren door het onderzoek van DiTomasso: mensen hebben die apocalyptiek als het ware nodig. Maar er zijn meer redenen die kunnen verklaren waarom mensen zo overtuigd kunnen raken van iets wat door vele anderen op overtuigende wijze wordt tegengesproken. Mensen die geloven in apocalyptiek lezen er ook graag over. En hoe meer ze erover lezen, hoe vaker hun eigen ideeën bevestigd worden en hoe sterker hun overtuiging wordt. Maar hoe kijken deze mensen straks tegen hun theorie aan als het 22 december wordt en de aarde weigert te vergaan? Waarschijnlijk volgt er dan snel een nieuwe voorspelling, want blijkbaar heeft de mensheid op zijn tijd een apocalyps nodig om naar uit te kijken.

Bron: Startblog.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De Maya’s en het einde van de wereld: een mythe

Bericht door Tardis » 28 nov 2012, 11:35

een of andere auteur schreef:Diverse godsdiensten spreken bijvoorbeeld over het vergaan van de wereld. “Het Jodendom, Christendom en de Islam voorspellen allemaal een apocalyps.
Het stoort me dat iemand die een verstandige tekst schrijft toch niet weet wat het woord Apocalyps betekent. Het woord is afgeleid van het Griekse Ἀποκάλυψις, apokalupsis dat revelatie betekent (letterlijk: 'het opheffen van de sluier', of onthulling/openbaring). Het Bijbelse boek Openbaringen van Johannes slaat in zijn geheel op Rome en de Romeinse tijd. Dat is al lang geweest. De terugkomst van Jezus is ook een vergissing geweest, Jezus zou spoedig terugkeren op Aarde en dan zou er een heel nieuwe Aarde komen. Dat is dus allemaal niet gebeurd en zal ook niet gebeuren. Jezus was net als alle anderen een mens van vlees en bloed en is hartstikke dood, ook al dachten zijn fans dat ze hem na zijn overlijden nog zagen. Net zoals sommige fans van Elvis weigeren te geloven dat hun idool dood is.

Met de schrijver ben ik het helemaal eens dat boosheid op de wereld, boosheid die voortkomt uit hoe de verschillende volkeren hun maatschappijen hebben ingericht en het gevoelsmatige onrecht dat in de maatschappij heerst en hoe de mensheid met de Aarde omgaat, de basis vormt voor allerlei gedachten over het bestaan van een goede godheid die aan deze toestand een einde maakt. Het gevoel dat de wereld spoedig zal vergaan omdat het zo echt niet langer kan is van alle tijden. Dat was in een grijs verleden al zo, dat is nu nog steeds zo en het zal in de verre toekomst ook nog wel zo zijn.

De mensen zouden moeten beseffen dat we zelf verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurt. Collectief verantwoordelijk voor de maatschappij die we hebben gebouwd, en individueel voor het leven dat we leven. Iedereen heeft naast beperkingen zeker ook kwaliteiten, dus als je het anders wilt zul je zelf aan de slag moeten om er wat aan te veranderen want klagen helpt niet (integendeel, klagen werkt averechts omdat niemand van klagende mensen houdt).
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De Maya’s en het einde van de wereld: een mythe

Bericht door Tardis » 28 nov 2012, 12:08

Gisteren zat ik naar een interview met Jaz Coleman (zanger van de legendarische band Killing Joke) te kijken. Zonder dat ik commentaar wil geven is het vanwege dit topic wel interessant om te luisteren naar wat hij zegt over 2012.

Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De Maya’s en het einde van de wereld: een mythe

Bericht door Susan » 28 nov 2012, 12:48

Als de mensen eens goed hadden gelezen wát de Maya's daar over gezegt hebben, en ook hóé ze dat bedoelden, had niemand zich in die zin druk of benauwd hoeven te maken over 21-12-2012.

En wat je zegt over de apocalyps Tardis, dat blijft idd hardnekkig uitgelegt/misbruikt..? als
iets wat het einde of vergaan van iets of in dit geval van de wereld aangeeft.

Dat vastklampen aan dat soort scenario's doet ook geen goed aan zelf verantwoordelijk voelen over wat
er mis is hier op aarde,zo zie ik het al heel lang. Wat de mensen er dus zelf aan zouden kunnen doen om een omslag te bewerkstelligen in hun denken en handelen.
Vandaar dat gigantische rampen als een schok effect kunnen/moeten werken, voordat men voelt dat het menens is om nu nog wat te 'proberen' gezien de grote vervuiling immaterieel en materieel, in de Geest en wat er met of op de Aarde dus.(als het al niet te laat is, wat ik wel denk)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

tofu_kronos

Re: De Maya’s en het einde van de wereld: een mythe

Bericht door tofu_kronos » 28 nov 2012, 13:04

Ik vraag me af hoe oud dat zittend beeldje is aan de rechterkant, want hij heeft een baard, snor, spleetogen en een samurai kapsel. Lijkt sprekend op een jappener.

tofu_kronos

Re: De Maya’s en het einde van de wereld: een mythe

Bericht door tofu_kronos » 28 nov 2012, 13:08

Als ik alle losje puntjes aan mekaar knoop, dan kan ik maar tot 1 conclusie komen. En dat als er al een apocalypse komt. Dan komt dat door een alien attack. Want de helft (de oude wereld) heeft het over het vergaan van de aarde en de andere helft (de nieuwe wereld) heeft het over de terug komst van de goden.

Gast1

Re: De Maya’s en het einde van de wereld: een mythe

Bericht door Gast1 » 28 nov 2012, 18:37

Velen geloven dat de mensheid nog maar iets minder dan een maand voor de boeg heeft: in december 2012 vergaat de wereld. En vaak wordt daarbij aan de Maya-kalender gerefereerd. Een naar sprookje dat we vandaag de dag een happy end meegeven: er klopt namelijk niets van!
Precies! Bovendien heeft de paus dat ook nog pas geleden gezegd: Paus Benedictus XVI heeft op 18 november jl. de christenen opgeroepen geen geloof te hechten aan waarschuwingen van doemdenkers dat de wereld zal vergaan op 21 december 2012.
http://www.nu.nl/buitenland/2961472/wer ... 12-12.html
Zie je wel, geen vuiltje aan de lucht dus :mrgreen:
Ook deze mensen hoeven zich dus helemaal geen zorgen te maken:
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2967635/he ... rgaat.html
Wat een gekte allemaal. Het was te verwachten en ik vrees dat er toch wat gaat gebeuren. Sowieso met degenen die zich 'gek' laten maken. Tardis heeft het over 'het opheffen van de sluier', of onthulling/openbaring ... Kijk, en dat is wat ik nou geloof. Ik denk dat er wel wat gebeuren gaat, maar anders dan dat het traditioneel ingevuld wordt. Aan de andere kant is het niet verkeerd dat de mensheid een flinke les krijgt en ik ben benieuwd wat er werkelijk gebeurd wanneer er op 21 december een enorme Aardschok gevoeld wordt of als de lucht aardedonker wordt ... Persoonlijk denk ik overigens dat er momenteel al een enorme omwenteling bezig is ...

Plaats reactie