Bijgeloof: Links is fout, Rechts is goed...

Mythes, sages, legendes, en cryptozoölogien , kun je hier vinden en plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Bijgeloof: Links is fout, Rechts is goed...

Bericht door Susan » 02 dec 2012, 09:01

Bijgeloof: links is slecht, rechts goed

Linkerbeen of hand gebruiken voorspelt onheil!
Hahaha :rolfl: ,
onze voorouders moesten heel wat capriolen uithalen destijds.

"Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt" is vanzelfsprekend het linkerbeen,het resultaat is dat wie de pech heeft met dat been uit bed te stappen, een slechte dag tegemoet gaat.In het verleden werd er van een zwangere vrouw die met het linker been uit bed stapte zelfs beweerd dat zij een dochter verwachtte.
Het zelfde lot zal iemand te beurt vallen wanneer hij misschien wel met het juiste been, maar langs de verkeerde (linkse) kant het bed verlaten heeft. Daarom staat in veel hotelkamers het bed met de linkerkant tegen de muur.

Als men links het bed verlaten heeft,is nog niet alles verloren. Ofwel
men gaat gewoon weer liggen, want de dag zal toch niets dan narigheid brengen! Of men kan het nog enigsinds verhelpen door de rechter sok en-schoen het eerst aan te trekken.LET OP: men moet daarbij altijd eerst de rechtervoet op de grond zetten. Trouwens, niet alleen links uit bed
komen is nadelig, daar het bijgeloof aangeeft dat men het bed steeds moet verlaten langs de kant waar men er in gedoken is.
Anders is de cirkel doorbroken en staat er een onaangename dag te wachten. Achterwaarts het bed uit komen heet in sommige streken voorspoedig te zijn, in andere juist weer nadelig.Waarmee de vraag niet beantwoord is waarom men nog steeds niet met links het bed uit mag stappen. Waarschijnlijk is het een overblijfsel uit de visserswereld.
Geen visser zal het in zijn hoofd halen om langs links zijn boot in of uit te stappen. Men had er zelfs ongemakken voor over,want links heette van oudsher onnatuurlijk te zijn.

LINKSHANDIG

Links is de sinistere kant,aangezien het Latijnse woord 'sinister' 'links' betekent, want de duivel zat aan de linkerzijde van God voordat hij uit de hemel werd verbannen. Daarom is in sommige delen van de wereld de linker kant van het lichaam nog altijd de ongunstige. Rechts van de gastheer zitten was een eerbetoon.

Links schrijven werd vroeger,soms nu nog, afgeleerd door met een stok op de hand te slaan. Want zij die links schreven waren mogelijk HEKSEN.
Linker hand geven mag ook niet. Alleen sommige helderzienden of waar zegsters mag men in de linkerhand iets toestoppen. In de hekserij stond de linkerhand voor zwarte en de rechterhand voor witte magie.

De linkshandige Germaanse god Tyr gaf zelfs aanleiding tot het gezegde
dat een ontmoeting met een linkshandige man op iedere dag BEHALVE de dinsdag tegenspoed voorspelde.
Met de bijbel en de opkomst van het christendom, en later van de islam, was het hek helemaal van de dam. De bijbel laat op onnoemlijk veel plaatsen zijn voorkeur blijken voor rechts

Nog even een paar bedgeheimen.... :rolleys:

Misschien kunnen we nog eens ons 'voordeel' er mee doen...?
Die mensen hadden het er maar druk mee destijds.

Veel mensen keken eerst onder hun bed voor het slapen gaan,aangezien de duivel zich daar graag verborg.
Niezen tijdens het opmaken van het bed was om ongeluk vragen,want dan glipte de ziel uit het lichaam en die zocht een onderkomen in het bed.
In verschillende Europese landen maakte men de logeerkamer pas schoon
als de gast ten minste één uur vetrokken was,anders kwam er ongeluk van.Het kon wel eens de terugkeer van een onwelkome gast betekenen.

Vroeger leerde het bijgeloof dat men het bed nooit door meer dan drie personen mocht laten opmaken,anders volgde er een sterfgeval.Men moest het bed bovendien in één ruk opmaken,zoniet liep de rest van de dag in het honderd!

Al te ijverige schoonmaaksters mochten het matras nooit luchten of omkeren op een VRIJDAG of een ZONDAG,anders vergooiden ze de liefdevolle affectie van de echtgenoot.Was er een kind geboren, dan was het aangewezen het matras pas tenvroegste na één MAAND! om te keren......(Dat is toch wel erg lijkt mij zo, moet er niet aan denken)

Het was belangrijk het bed richting oost-west (de zonnebaan) te plaatsen.Stond het in de noor-zuidas,dan kreeg men af te rekenen met nachtmerries.Het was absoluut uit den boze dat de stralen van de maan erover kon schijnen.
Het mocht geenzins naar de deur wijzen,aangezien daardoor de overledenen in een doodskist weggedragen werden.

De volkswijsheid was er van overtuigd dat men nooit op het bed van een zieke mocht gaan zitten,wilde men zelf niet snel in het zelfde schuitje belanden.Had men geen kinderwens,dan moest men ten stelligste verhinderen dat kinderen op het bed van een zieke neerploften.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog lieten piloten hun bed onopgemaakt achter als zij op missie vertrokken, want dat verzekerde hun veilige thuiskomst.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bijgeloof: Links is fout, Rechts is goed...

Bericht door taigitu » 02 dec 2012, 11:14

Leuke weetjes Susan,
Toch zit er in de volkswijsheid vaak waarheid.
Dat zie je vaak in spreuken omdat die gebaseerd zijn op het veelvuldig voorkomen van dingen. Ook in de 'huismiddeltjes' die door het opkomen van de wetenschap in het verdomhoekje zijn gekomen en als bijgeloof worden neergezet, schuilt veel waarheid.
Susan schreef: Links schrijven werd vroeger,soms nu nog, afgeleerd door met een stok op de hand te slaan. Want zij die links schreven waren mogelijk HEKSEN.
Linker hand geven mag ook niet. Alleen sommige helderzienden of waar zegsters mag men in de linkerhand iets toestoppen. In de hekserij stond de linkerhand voor zwarte en de rechterhand voor witte magie.
Het is mij opgevallen dat 'linkshandige' mensen heel creatief en intuïtief zijn en goed gebruik maken van deze kwaliteiten. Door die kwaliteiten zijn ze vaak succesvoller en kunnen ze boven de massa uitsteken en dat valt/viel natuurlijk op. En dat kan problemen opleveren, vooral vroeger in een kleine gemeenschap, en dan moet er een etiket op. En als je aan iemand een hekel had, of jaloers op was, en zei dat ze een heks was dan kon dat die persoon 'de kop' kosten.
Susan schreef: Het was belangrijk het bed richting oost-west (de zonnebaan) te plaatsen.Stond het in de noor-zuidas,dan kreeg men af te rekenen met nachtmerries.Het was absoluut uit den boze dat de stralen van de maan erover kon schijnen.
Het mocht geenzins naar de deur wijzen,aangezien daardoor de overledenen in een doodskist weggedragen werden.
Ook hier zit een waarheid in. Ik weet van enkele mensen die een kind hadden wat slecht of erg onrustig sliep het advies kregen van een paranormaal genezer om het bedje te verplaatsen in een bepaalde richting (ik weet even niet hoe) en waarbij de kinderen een normaal slaappatroon kregen. Dit kan volgens mij te maken hebben met het magnetisch veld van de aarde dat op allerlei plekken een andere sterkte kan hebben (zoals kruispunten van Leylijnen) en wij worden daar door beïnvloed, zeker als je erg gevoelig bent.

Daarnaast is het bijgeloof wanneer je een talisman bij je draagt.
Toch is het effectief omdat het iemand o.a. zelfverzekerder maakt. Sporters en acteurs hebben soms een ritueel wat ze beslist niet overslaan voor ze moeten presteren. Dat heeft volgens mij te maken met het placebo-effect, een fenomeen waar nu onderzoek naar wordt gedaan door de medische wetenschap om daar gebruik van te maken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Bijgeloof: Links is fout, Rechts is goed...

Bericht door Gast1 » 02 dec 2012, 12:26

Leuk topic. Ik ga het later nog eens lezen, het is mooi weer, dus ik ge er lekker op uit.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Bijgeloof: Links is fout, Rechts is goed...

Bericht door Susan » 02 dec 2012, 15:57

Ja, taigitu en Gast1, leuk om dit soort oude bijgeloof te lezen he, waar van sommige nog in gebruik zijn. Ik zal er
wat meer van plaatsen uit het prachtige boek wat ik heb waar dit ook uit komt.

Dat is waar taigitu,soms zit er ook een kern van waarheid in, ik vond het ook altijd heel leuk om dergelijke zaken te lezen en van ouderen te horen.Mijn ene grootmoeder kon daar heel veel over te vertellen altijd, ook allerlei gezegdes, jammer dat ik ze destijds niet genoteerd heb.

Zelf ben ik zo totaal links georïenteerd, dat ik wel eens gekscherend zeg; dat bij mij vanbinnen ook alles 'fout' zit,
omgekeerd dus. Mede doordat ik van een eeneïige tweeling ben, vermoedelijk gespiegeld ook, want naast dat we precies op elkaar leken, waren er meer dingen die ik links had, die had zij rechts. Stand van gebit, moedervlekjes enz. Hoe dat precies zit weet ik niet, heb er eigenlijk nooit verder naar gezocht.

En verder 'voldoe' ik ook nog aardig aan datgene wat men onder heks zijn verstond.Tja... :mrgreen:
De eerste dag dat ik naar school ging op m'n 5e jaar, was meteen al een 'ramp'voor mijn beleving.
Ik was helemaal beduusd en overdonderd toen ik van de toch lieve
juf te horen kreeg dat ik niet meer met mijn 'verkeerde hand' mocht schrijven, tekenen,
knippen, plakken enz.
Met andere woorden; ik was linkshandig en dat was dus 'fout'! Het heeft me maanden
gekost voordat ik een beetje leesbare letters en cijfers kon schrijven. Alles nog met
bibberige lijntjes en ik kreeg daar ter aanmoediging een mooie stempel voor. Ik voelde
me echter voor de gek gehouden en gaf thuis huilend het velletje papier aan mijn moeder
terwijl ik ondertussen schreeuwde: “je kunt toch zien dat ik niet mooi schrijven kan!”.
Deze in mijn beleving onzinnige wet verdween nog hetzelfde jaar, maar ik en de andere
linkshandigen moesten rechts blijven schrijven. Juist tekenen, schilderen en knutsel- en
priegelwerk gaat links het beste maar dat mocht niet. Veel linkshandigen hebben dit zo
ervaren en zullen dit zeker herkennen.
Het is ook nooit iets geworden met dat handschrift en ik schrijf links en rechts op dezelfde
niet zo geweldige manier. Toch waren die schooljaren leuk hoor.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Bijgeloof: Links is fout, Rechts is goed...

Bericht door Gast1 » 02 dec 2012, 16:52

En gelezen. Zoals ik al schreef: 'Een leuk topic'.
Ik weet van enkele mensen die een kind hadden wat slecht of erg onrustig sliep het advies kregen van een paranormaal genezer om het bedje te verplaatsen in een bepaalde richting (ik weet even niet hoe) en waarbij de kinderen een normaal slaappatroon kregen. Dit kan volgens mij te maken hebben met het magnetisch veld van de aarde dat op allerlei plekken een andere sterkte kan hebben (zoals kruispunten van Leylijnen) en wij worden daar door beïnvloed, zeker als je erg gevoelig bent.
Dat was bij ons ook het geval. 'Hartmann-lijnen' en breuken schenen de boosdoeners te zijn, en het hielp toen we de bedden verplaatst hadden. Niet meteen, maar wel eens paar dagen later. Vooral breuken en waterlopen zijn niet goed, en daar waar ze zich kruisen kan het zelfs gevaarlijk zijn.
Daarnaast is het bijgeloof wanneer je een talisman bij je draagt. Toch is het effectief omdat het iemand o.a. zelfverzekerder maakt. Sporters en acteurs hebben soms een ritueel wat ze beslist niet overslaan voor ze moeten presteren. Dat heeft volgens mij te maken met het placebo-effect, een fenomeen waar nu onderzoek naar wordt gedaan door de medische wetenschap om daar gebruik van te maken.
Ja, ik geloof wanneer je heel sterk iets geloofd, dat dat kan dragen om een doel te bereiken. Als je 's morgens opstaat en je denkt al meteen: "Dit zal wel weer zo'n dag worden"... dan zal dat meestal ook wel zo uitkomen. 'Law of attraction'? .........

Wisten jullie overigens dat er veel vliegtuigmaatschappijen zijn die geen 13e rij hebben en geen 13e zitplaats? En dat in ziekenhuizen geen operatiekamers met het nummer 13 te vinden zijn? Net zoals hotels in bepaalde gevallen geen 13e verdieping of kamer 13 hebben. Er zijn er wel die dat hebben hoor.
Het heeft oa. te maken met dat op vrijdag de dertiende oktober 1307 in Frankrijk alle Tempeliers op bevel van Philips de Schone werden gearresteerd, op grond van valse beschuldigingen. Dit was de opmaat voor de uiteindelijke vernietiging van de Orde van de Arme Ridders van Christus en de Tempel van Salomo, beter bekend als de Tempeliers. Sindsdien is men vrijdag de dertiende blijven zien als ongeluksdag.

Ik ben blij dat ik op de 12e geboren ben op huisnummer 12 en dat ik nu ook op huisnummer 12 woon, en ik ben ook blij dat mijn moeder op de 12e jarig is net als haar Vader dat ook was. Grappig is ook dat de snijlijnen van het geografisch kruis wat ik in Rome ontdekte, zich elkaar precies kruisten in de Goddelijke steeg van de liefde op een plekje waar een heel klein en bijzonder kerkje stond, met als huisnummer 12 ... en zo kan ik nog wel even door gaan.

Maar goed dat dat telkens opnieuw geen 13 was, het scheelt maar één getalletje. :grin: Toch heb ik me heel vaak afgevraagd wat ik met het nummer 12 heb ... :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Bijgeloof: Links is fout, Rechts is goed...

Bericht door Susan » 02 dec 2012, 18:18

Mijn hond wou binnen én buiten ook nooit op bepaalde plaatsen blijven liggen.Altijd onrustig daar. Wij wisten door een wichelroede loopster dat daar wateraders onder liepen.

Over het getal 12 zijn nog meer leuke dingen te vertellen, net als over het getal 13.(én andere getallen...) Ik zal het eens opzoeken straks nog als het lukt.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Bijgeloof: Links is fout, Rechts is goed...

Bericht door Gast1 » 02 dec 2012, 19:12

Hou je vast:

In de numerologie: Het getal twaalf wordt wel als het getal van perfectie gezien. Dit heeft waarschijnlijk ermee te maken dat 12 oorspronkelijk als grondtal werd beschouwd. Er zijn 12 maanden, 12 apostelen 12 uren per half etmaal enz. Omdat 3 en 4 volgens de christelijke leer beide heilige getallen zijn, is het product hiervan net als de som zeven extra heilig, dus perfect.
In de bijbel: In het boek Jona wordt 12 als getal van volmaaktheid aangehaald in hoofdstuk 4 vers 11: "En zou Ik dan niet begaan zijn met Nineve, de grote stad, waar zoveel mensen wonen, meer dan twaalf tienduizendtallen mensen, die het verschil tussen hun rechterhand en hun linkerhand niet weten, en ook nog zoveel dieren?" Het getal 12 als het getal van perfectie vermenigvuldigd met 10000 (in het Hebreeuws het hoogste getal met een eigennaam, dus te interpreteren als volledigheid) duidt dus op de mensheid. Dit wijst dan weer op het universalisme van de schrijver en Gods macht.
In vrijwel alle culturen heeft het getal 12 een bijzondere betekenis. Dat is niet zo vreemd want dit getal is te herkennen in de kosmos, in de wereld en in de mens. Het verwijst onder andere naar voltooiing, bestuur, bescherming en perceptie. Het getal twaalf als uitdrukking voor de voltooiing:



Zette ik vanmorgen niet nog een stukje van Vivaldi op 'Babbelbox december'?

Tsjee zeg ... Hier kom ik dus vandaag pas achter.
Nu begrijp ik dat ik iets met Israël heb:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... ZyVq6EDVeg

De 12 tekens van de dierenriem werden door de tijden heen verbonden met delen van het menselijke lichaam. Er is een schets gemaakt naar een afbeelding uit het middeleeuwse boek "Les trés riches heures du Duc de Berry". De weegschaal bevindt zich in de buik (maag).

12 deugden: Deze twaalf deugden heeft Rudolf Joseph Lorenz Steiner (een Oostenrijkse filosoof, schrijver, architect en pedagoog) in zijn " Anweisungen jur eineesoterischen Schulung" GA 245 verbonden met de twaalf tekens van de dierenriem. De deugden zijn kwaliteiten die de mensenziel nodig heeft voor zijn leven en ontwikkeling. De weegschaal: Zufriedenheit wird zu Gelassenheit => Tevredenheid wordt tot kalmte (gelatenheid, beheersing) en het voelt werkelijk alsof ik mij daar in bevindt ... Soms lijkt het zelfs op 'onverschilligheid' ...

Trouwens erg interessant wat Steiner voor opvattingen had:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... y0B45WVCdA
Het lijkt er op alsof ik me daar zelf tegen kom.

Ik heb vier geboorte-namen en de derde naam is Maria. Opmerkelijk is dat de krans rond Maria's hoofd twaalf sterren heeft: het bijbelboek Openbaring, hoofdstuk 12 vers 1: ,,En er werd een groot teken in de hemel gezien: een vrouw, met de zon bekleed, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd.'

Afbeelding

Mijn geboorte jaar is '57 ... 5+7?
Niet alleen een leuk, maar ook een interessant topic Susan ... Mijn openstaande deuren staan nu nog wat verder open ...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Bijgeloof: Links is fout, Rechts is goed...

Bericht door Susan » 03 dec 2012, 07:21

Getallen 'vertellen' heel veel Gast1 zoals je hier alleen al over de 12 kunt zien. Mooi stuk en linken die
je hier neer gezet hebt ;P!
Er is nog meer over te zeggen, en ook over het getal 13, wat oorspronkelijk geen 'ongeluks' getal was, en nu nog niet! :grin: Ook je naam en geboortegetal kunnen veel duidelijk maken over de persoon. Alles heeft een trilling zo ook peroonlijke getallen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie