Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Mythes, sages, legendes, en cryptozoölogien , kun je hier vinden en plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Tammy » 09 jan 2013, 06:27

Afbeelding

TOKIO - Wetenschappers hebben voor het eerst een reuzeninktvis in zijn natuurlijke leefomgeving weten te filmen. Het zeedier, onderwerp van vele mythes, was ongeveer 3 meter lang. De inktvis zwom op meer dan een halve kilometer diepte in de Stille Oceaan, vlak bij de Japanse Ogasawara-eilanden.

„Dit zijn de eerste beelden van een echte, levende reuzeninktvis”, aldus de Japanse teamleider en zoöloog Tsunemi Kubodera. Voor een reuzeninktvis was het overigens een kleintje. De grootste die ooit gemeten is, was bijna 18 meter.

Afbeelding

Volgens Kubodera was een speciale, stille duikboot de sleutel van het succes. Het vaartuig had lichten die voor mensen- en inktvisogen niet zijn waar te nemen. De reuzeninktvis liet zich desondanks niet zo maar vastleggen. Onderzoekers daalden meer dan 100 keer af voordat het zover was.

Over reuzeninktvissen is nog altijd niet veel bekend. De wetenschap heeft het tot op heden vooral moeten doen met aangespoelde exemplaren en resten in de magen van potvissen. In 2006 is voor het eerst een levende reuzeninktvis gefilmd, ook door Kubodera. Toen ging het om een gevangen exemplaar.

Waarnemingen van eeuwen geleden zijn waarschijnlijk de basis geweest van het mythische monster Kraken, dat schepen zou aanvallen.

Bron: De Telegraaf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Tammy » 09 jan 2013, 06:28

Griezels, dit lijkt wel een wezen van een anderen planeet. :shock:

Zou dit soort wezens inderdaad de Kraken zijn uit de Mythologische wereld.?

Meer informatie vind je op onderstaande link:

http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/ ... itat.dhtml

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Vitharr » 15 jan 2013, 10:14

Ik vond het zo'n afknapper toen bleek dat het om een exemplaar van "slechts" 3 meter ging. Grappig, slaat eigenlijk nergens op. Alsof eentje van 18 meter er op een foto zonder referentie anders uit zou zien? Zal mijn HSS wel zijn. :wink:

Maar ik denk dat dit wezen (of iemand uit zijn/haar familie) inderdaad aan de basis van de Krakenmythe kan hebben gestaan. Ik kwam laatst nog langs een artikel waarin men vertelde dat men eindelijk de mythische eenhoorn had gevonden. Bleek een Steenbok te zijn met een genetische afwijking waardoor hij maar 1 hoorn had. Door een sultan als rariteit aan het hof gehouden. Misschien roepen wij wel eens te vroeg dat men vroeger alles uit zijn/haar duim zoog? :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Tammy » 17 jan 2013, 05:56

Wat is HSS Vitharr ?
Misschien roepen wij wel eens te vroeg dat men vroeger alles uit zijn/haar duim zoog?
Ik heb dat nooit gedacht. :wink:
Als kind zijnde al niet.
Mythes en Legendes zijn er niet zomaar.
Voor mij zijn dat geen sprookjesverhalen alleen van vroeger.

Er zit een kern van waardheid in.
Alleen de huidige mensheid heeft de arrogantie om te denken dat we al alles weten.
En doen dat soort verhalen af als onzin of teveel fantasie.

En ze hebben geen idee hoe fout ze daarmee zitten....... :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Vitharr » 17 jan 2013, 20:45

Hoi Tammy,

Weet je wat HSP is? HSS staat voor "High Sensation Seeker". De meeste HSP's vermijden overprikkeling terwijl iemand die daarnaast ook nog HSS is juist "geniet" van overprikkeling. Ik ben dus zo iemand.

Een eenvoudig voorbeeld betreft bijvoorbeeld muziek. Ik hou ervan om me te "verdrinken" in muziek door hoge volumes. Gelukkig voor mij ben ik gezegend met een gehoor wat relatief ongevoelig is voor beschadigingen. (ik hoor met mijn 36 jaar meer dan een pasgeboren baby en dat terwijl ik zelfs mijn trommelvliezen eens heb laten klappen bij een concert. :grin: )

Hoewel HSS op zich niet vervelend is put het je wel uit. Je bent immers even gevoelig als een HSP zonder HSS. Ik heb een lage bloeddruk en door mijn HSS zoek ik daarom altijd stress op, dan voel ik me lekker. (mits het "positieve" stress is natuurlijk!) Het tijdig inbouwen van rustmomenten is dan wel noodzakelijk natuurlijk.

Heb ik het zo goed uitgelegd?

Ik geloof trouwens zelf ook dat er in dergelijke verhalen altijd een kern van waarheid zit hoor. Ik schreef automatisch "we" omdat ik "ze" zo verwijtend vind staan. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Tammy » 18 jan 2013, 05:33

Dank je voor de uitleg.
Dat wist ik niet. :grin:

Wow jij hebt een goed gehoor dan zeg. :mrgreen:
Ikzelf kan niet tegen keiharde muziek, ik word dan prikkelbaar.
En zeker als het wat ik noem herriemuziek is. :mrgreen:

Heb je goed gezegt van Ze.
Klinkt inderdaad wat verwijtend misschien wat ik in mijn laatste zin schreef.
Ik bedoel dat niet zo, maar kan wel zo overkomen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Vitharr » 20 jan 2013, 14:54

Tammy schreef:Wow jij hebt een goed gehoor dan zeg. :mrgreen:
Het is bijna bizar Tammy. Het is bij toeval ontdekt bij een periodiek onderzoek op mijn werk. Ik moest een gehoortest doen in zo'n cabine. Men zette de hoofdtelefoon op en als test of hij goed zit fluisteren ze dan wat. Ik gaf gewoon antwoord. :wink:

Na inspectie van de hoofdtelefoon sloten ze de deur en fluisterden nog eens wat. En weer kregen ze antwoord. :wink:

Uit interesse hebben ze toen mijn gehoor niet volgens de standaard getest maar echt gekeken hoe hoog/laag en zacht ik nog kon horen.

Bij de hele zachte tonen begon ik te klagen over omgevingsgeluid. 300 meter verderop waren ze een vrachtwagen aan het laden en ik hoorde 1 van de "lepels" van de heftruck rammelen waaruit ik concludeerde dat de borging niet goed zat.

Na de test ben ik er langs gelopen en heb de heftruckchauffeur gewenkt. Je had het gezicht moeten zien toen ik zei dat die borgpen niet goed zat en het zo bleek te zijn. :grin:

Maar het is niet altijd een leuke gave hoor. Ik kan bijvoorbeeld mensen dwars door een muur heen over me horen roddelen. Zo is mijn "muziekafwijking" ook begonnen. Ik heb jaren met een walkman geleefd vanwege ongewenst opvangen van gesprekken. :wink:

Maar ik heb nog meer interessante afwijkingen hoor. Ik "zie" geluiden. Daardoor kan ik schoonheid in muziek ontwaren waar jij vast van flauw valt! :wink:
Heb je goed gezegt van Ze.
Klinkt inderdaad wat verwijtend misschien wat ik in mijn laatste zin schreef.
Ik bedoel dat niet zo, maar kan wel zo overkomen.
En toch is het eigenlijk niet goed wat ik deed want feitelijk lieg ik dus. 2012 was voor mij een pittig jaar waar ik dit soort "leugentjes" veelvuldig toe heb moeten passen om niet te verzanden in woordenwisselingen over futiliteiten. Dan sluipt het er ongemerkt ook op andere vlakken in dus.

Ik beloof hierbij plechtig dat ik in 2013 weer eerlijker, en dus een stuk botter, zal zijn okay? :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Tammy » 21 jan 2013, 04:28

Vitharr schreef:
Maar ik heb nog meer interessante afwijkingen hoor. Ik "zie" geluiden. Daardoor kan ik schoonheid in muziek ontwaren waar jij vast van flauw valt!
Is het mogelijk om dat een beetje uit te leggen hoe jij dat ervaart?
Ik vind het heel bijzonder dat jij dit gehoor hebt. :shock:
Zijn er meer mensen in de wereld die dit hebben?
En hoe komt dat precies.?
Ik vind dit heel interessant. :grin:

Niet te bot worden hoor in 2013. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Vitharr » 21 jan 2013, 14:46

Tammy schreef:Is het mogelijk om dat een beetje uit te leggen hoe jij dat ervaart?
Ik kan het altijd proberen! :wink:

De relatieve ongevoeligheid voor beschadigingen staat los van het "zien" van geluid. Hoe het exact zit met de ongevoeligheid weet ik eerlijk gezegd niet maar het heeft o.a. te maken met "oorsmeer" vertelden ze me.

Het "zien" van geluid is een vorm van "synesthesie". Hier wordt dat uitgelegd:

http://www.kennislink.nl/publicaties/sy ... anken-zien

Wat ik zie en ervaar is natuurlijk moeilijk te beschrijven. Ik weet immers niet hoe het is om het niet te ervaren. Ik denk dat het voor mij ongeveer hetzelfde is als een fonteinshow met kleurtjes voor jou.

De klankkleur van het instrument, de toonhoogte en het volume bepalen de vorm van het "schouwspel". Vandaar ook dat ik ook de wat "extremere" vormen van muziek waardeer. Het maakt het schouwspel namelijk nog indrukwekkender!

Het is moeilijk om een voorbeeld te vinden wat "dragelijk" is voor jou maar als je je beperkt tot de intro van het volgende nummer dan is het nog net te doen denk ik :grin: :



Vanaf de eerste klanken ga ik er al compleet in op. Ik krijg ook meteen kippevel. Het "koor" kleurt de hele setting en kun je vergelijken met zo'n "ambilight". Het "valse" geluid is iets pulserends, als een ademhaling of een kloppend hart en dat zie ik als een soort ballonachtig iets wat continu opzwelt en weer krimpt. De pianonoten zie ik als flikkerende spots en het fluitachtige geluid snijdt door dit alles heen als een lasershow.

Als de bassline begint komt het hele spektakel nog in beweging ook en is het net of je er doorheen vliegt. Wonderschoon! (voor mij althans :wink: )

Schroef ik het volume nu nog hoog genoeg op dan neemt het me compleet over en wordt mijn hele lichaam "muziek".

Nu heb ik echt een hele brede muzieksmaak en denk dus niet dat ik enkel naar "herrie" luister hoor. Iets als dit vind ik even mooi om naar te luisteren:



Het verschil zit hem weer in dat HSS. Het eerste nummer stimuleert me heel erg terwijl het tweede me in een totale ontspanning laat zinken. Ik kan mijn "stresslevels" dan ook heel goed sturen met muziek.

Veel vrienden van mij waren DJ in de House Scene zo'n 15 jaar geleden en bij toeval ontdekten we dat ik daar ook aanleg voor had. 5 jaar later waren mijn vrienden discodoof (een dj afwijking :wink: ) maar ik dus niet vanwege het geluk met mijn gehoor. Ik kon met vinyl draaien zonder koptelefoon omdat ik de muziek bij de naald zelf kon horen als ik me goed concentreerde. Dat was altijd een leuk trucje!

"plaatjes draaien" is een bijzondere uitdaging als je het zonder technische hulpmiddelen doet. Je moet een nieuwe plaat in mixen op een plaat die al draait. Dit doe je door op 1 oor de koptelefoon te zetten. Je hoort dan met je ene oor de plaat die al draait en met je andere oor de plaat die je in wil mixen. Dat moet je dan allemaal gelijk laten lopen.

De moelijkheid zit hem er in dat je meerdere dingen tegelijk moet doen. Eerst je brein er van overtuigen dat hij links en rechts even gescheiden moet houden en dan nog het actief bijsturen van de plaat.

Een punt van twist bij ons was altijd "de derde draaitafel". Veel dj's hadden er 3 en wij vroegen ons af of dat wel zin had. Inderdaad bleek het vaak voor de show te zijn. Sommigen konden echter echt met meerdere draaitafels draaien en dus probeerde ik dat ook.

We zijn tot 4 gekomen, meer apparatuur hadden we niet. :wink: Stel je eens voor, met het oor waar geen koptelefoon op zit moet je 3 platen die tegelijkertijd op staan van elkaar onderscheiden en weten welke te hard of te langzaam draait. Na wat oefening haalde ik een foutloze mix van 60 minuten!

Dit kan ik alleen verklaren door het bijzondere samenspel van mijn "afwijkingen". Ik kon langer door oefenen zonder dat mijn gehoor achteruit hobbelde en ik hoefde de muziek niet enkel te horen maar ik kon het ook zien. Dit maakte het onderscheiden met 1 oor mogelijk.

Maar om af te sluiten, ik geloof zelf niet dat het zomaar een "hersenafwijking" betreft. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen zich dit aan kan leren. Ik heb mezelf meer wonderlijke dingen aangeleerd maar dat is een heel ander topic. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Tammy » 23 jan 2013, 05:34

Allemachtig Vitharr , niet te geloven wat mooi wat jij kan.
Ik sta paf. :shock:
Nooit geweten dat zoiets kon.
Zeer bijzonder! :grin:

Ben jij nooit gevraagt uit de medische wereld om dit onder de aandacht te brengen?
Want ik denk dat die wereld heel veel baat bij jou heeft op het gebied van gehoor.

Nogmaals, ik vind het heel interessant wat jij kan.
Geweldig gewoon. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Parallel

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Parallel » 19 jun 2014, 22:12

Dat heb ik dus met mijn ogen. Ik zie nog. anderhalf keer scherper dan jullie zien. Bij de dokter bewezen :) :uhhhm: :-P

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Tammy » 20 jun 2014, 05:06

Ooh ja Parallel ? :grin:
Hoe komt dat ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Eerste beelden van mythische reuzeninktvis

Bericht door Tardis » 20 jun 2014, 14:23

Meer staafjes en kegeltjes dan gemiddeld.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie