Negativiteit, het ontgiften daarvan en tot rust komen ...

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Pierre
alpa camasca

Re: Negativiteit, het ontgiften daarvan en tot rust komen ...

Bericht door Pierre » 29 jun 2020, 09:37

Even deze stelling (waarbij de context van ondergeschikt belang is) onder de loep:
Witte wel schreef:
28 jun 2020, 12:29
Wat wel opmerkelijk is is dat de mens eigenlijk niet zo anders is en/ of verandert.
Enerzijds lijkt mij dat correct, maar ...

De handelswijze (gedrag) en gedachtegang kan bij mensen echter als een blad in de wind omslaan en dan zie je 'een verandering' bij die mensen.
Ze lijken dan plots 'iemand anders' te zijn.
De oorzaak hiervan of hierdoor kan van alles zijn, maar het viel mij sinds een bepaalde periode op zowel buiten alsook binnen het forum.
Mensen worden korzelig, krijgen een nóg korter lontje en stappen bijvoorbeeld uit een forum waar ze al jaren vertoefden.

In mijn omgeving merk ik daar echter helemaal niet zo veel van, maar vooral in de sociale media die zich in mijn optiek steeds meer ontwikkelt tot een asociale media.
Ook gelukkig hier weer de uitzonderingen.
Vaak onthouden de uitzonderingen zich juist van die negatieve ontwikkeling waarbij er een over het algemeen daardoor een nóg negatiever beeld kan ontstaan.
Een enkele keer (in dit topic twee keer) 'waagt' iemand dan toch iets op te merken, waarvan hier een voorbeeld:
Vitharr schreef:
08 jun 2020, 18:30
Naast jou zag ik dit bij nog 2 forumleden die op soortgelijke wijze ineens 'iemand anders' lijken.
Zelf heb ik op exact hetzelfde moment iets soortgelijks op een heel ander vlak ervaren.
Het opmerkelijke is dat deze verandering bij ons allen op hetzelfde moment kwam.
Ik ben op zoek naar een verklaring. (naast Corona, 5G of Putin)

Dat ik eerder reageerde in dit topic met een stukje 'kritiek' was omdat ik hoopte dat je even terug zou kijken wat je nog meer schreef zodat je (hopelijk) ook iets vreemds zou zien.
En ik ben nu erg benieuwd of de andere 2 leden die ik bedoelde ook iets 'nieuws' zien in hun posts.
Het verschijnsel is in ieder geval voor ons 4 iets wat haaks staat op een verbeterende wereld.
... en het bleef stil en dat is typerend.

De mensheid verandert niet, maar mensen kunnen terdege veranderen in handelswijze en gedachtegang.
Diep van binnen blijft iedereen hetzelfde én uniform ... maar mensen kunnen terdege 'veranderen' van zeer liefdevol tot zeer boosaardig en alles wat daar tussenin ligt.
En dat heeft altijd een oorzaak ...
Geloof het of niet ...

gusteman
Professor

Bericht door gusteman » 29 jun 2020, 10:28

Pierre schreef:
28 jun 2020, 11:05
Mooi citaat en inderdaad, zo is het ook ...
Euhh ... neen, beste Pierre, zo is het NIET; dat citaat klopt voor geen meter want als je een rups forceert om te vroeg uit de cocon te komen dan blijf je zitten met een dood beest dat in volle transformatie zat, noch rups, noch vlinder en niet in staat om te overleven buiten die cocon.
Pierre schreef:
Iets forceren is nooit goed en werkt vaak averechts.
Ook niet helemaal correct want iets forceren kan heel positieve resultaten opleveren en is in sommige gevallen zelfs noodzakelijk en aan te raden ... je maakt dat dan wel weer goed door te eindigen met het adjectief 'vaak'.
Waardoor je dan echter weer te kennen geeft dat je er eigenlijk wel van op de hoogte bent dat je standpunt 'iets forceren is nooit goed' geen steek houdt ... dus in één en dezelfde zin spreek je jezelf vierkant tegen.

Nog niet echt tot rust gekomen, me dunkt ... of zie ik dat fout?

Verder nog een vraagje: jij schreef
Pierre schreef:
29 jun 2020, 09:37
Een enkele keer (in dit topic twee keer) 'waagt' iemand dan toch iets op te merken, waarvan hier een voorbeeld:
Vitharr schreef:Naast jou zag ik dit bij nog 2 forumleden die op soortgelijke wijze ineens 'iemand anders' lijken.
Zelf heb ik op exact hetzelfde moment iets soortgelijks op een heel ander vlak ervaren.
Het opmerkelijke is dat deze verandering bij ons allen op hetzelfde moment kwam.

Dat ik eerder reageerde in dit topic met een stukje 'kritiek' was omdat ik hoopte dat je even terug zou kijken wat je nog meer schreef zodat je (hopelijk) ook iets vreemds zou zien.
En ik ben nu erg benieuwd of de andere 2 leden die ik bedoelde ook iets 'nieuws' zien in hun posts.
Het verschijnsel is in ieder geval voor ons 4 iets wat haaks staat op een verbeterende wereld.
Dat voorbeeld wat je hebt aangehaald komt duidelijk uit één of ander onderwerp op dit forum, maar je hebt nagelaten te vermelden over welk onderwerp het precies gaat ... tenzij het zou gaan over het onderwerp waarin ik dit aan het tikken ben, wat eventueel zou kunnen afgeleid worden uit '(in dit topic twee keer)' maar echt duidelijk is het niet ... of zie ik dat fout?
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding: mijn persoonlijkheid is wie ik ben ..... mijn houding wordt bepaald door jouw gedrag.

Pierre
alpa camasca

Bericht door Pierre » 29 jun 2020, 11:06

gusteman schreef:
29 jun 2020, 10:28
Pierre schreef:
Mooi citaat en inderdaad, zo is het ook ...
Euhh ... neen, beste Pierre, zo is het NIET; dat citaat klopt voor geen meter want als je een rups forceert om te vroeg uit de cocon te komen dan blijf je zitten met een dood beest dat in volle transformatie zat, noch rups, noch vlinder en niet in staat om te overleven buiten die cocon.
Laten we eens even bekijken wat het citaat precies vertelt over de rups en het erbij nemen:

Afbeelding

Ik men het volgende te lezen:

"Als je de rups forceert om uit zijn cocon te komen en hem niet op eigen kracht een vlinder laat worden dan is hij zwakker en minder mooi."

En zo is het ook.
Er staat immers niet 'te vroeg' en dat is wat jij er in leest ...
Je kunt een rups forceren om uit zijn cocon te komen op het moment dat het rupsje uit de cocon wil komen.
Zo kun je ook een kuikentje forceren om uit het ei te komen en dat zal het diertje niet ten goede komen.
Zo ook met de rups ... :wink:
gusteman schreef:
Pierre schreef:
Iets forceren is nooit goed en werkt vaak averechts.
Ook niet helemaal correct want iets forceren kan heel positieve resultaten opleveren en is in sommige gevallen zelfs noodzakelijk en aan te raden ...
je maakt dat dan wel weer goed door te eindigen met het adjectief 'vaak'.
Waardoor je dan echter weer te kennen geeft dat je er eigenlijk wel van op de hoogte bent dat je standpunt 'iets forceren is nooit goed' geen steek houdt ...
dus in één en dezelfde zin spreek je jezelf vierkant tegen.
Yes :grin:
Helemaal mee eens. ;P!
gusteman schreef:
Nog niet echt tot rust gekomen, me dunkt ... of zie ik dat fout?
Of je het fout ziet is de vraag, ik denk eerder dat je je vergist.
Waarom zou ik bijvoorbeeld niet tot rust zijn gekomen?
Ik zou hetzelfde kunnen beweren bij mijn eerste reactie in deze post waarin je iets anders interpreteert dan wat er geschreven staat.
Het lijkt nu echter dat ik een onrust bespeur bij jou ... maar ik kan me uiteraard vergissen, net als dat jij je kunt vergissen.
Het verschil tussen een fout en een vergissing is dat een vergissing pas een fout is, als de vergissing niet erkend wordt.
gusteman schreef:
Verder nog een vraagje: jij schreef
Pierre schreef:
29 jun 2020, 09:37
Vitharr schreef:Naast jou zag ik dit bij nog 2 forumleden die op soortgelijke wijze ineens 'iemand anders' lijken.

Dat voorbeeld wat je hebt aangehaald komt duidelijk uit één of ander onderwerp op dit forum, maar je hebt nagelaten te vermelden over welk onderwerp het precies gaat ... tenzij het zou gaan over het onderwerp waarin ik dit aan het tikken ben, wat eventueel zou kunnen afgeleid worden uit '(in dit topic twee keer)' maar echt duidelijk is het niet ... of zie ik dat fout?
En alweer vergis je je ...
Als je naar mijn post van 09:37 uur gaat zie je naast Vitharr's naam een klein blauw pijltje staan wat naar boven gericht is.
Als je goed opgelet had, dan had je geweten dat als je op dat pijltje klikt (bij die post van Vitharr) dat je bij dat uitkomt waar je om vraagt. :wink:
Geloof het of niet ...

Pierre
alpa camasca

Bericht door Pierre » 29 jun 2020, 18:00

Het kan niet op, zojuist de taal van de muziek ...

Afbeelding
Geloof het of niet ...

Pierre
alpa camasca

Bericht door Pierre » 30 jun 2020, 12:02

Een prachtige aanvulling op dit topic:
univers schreef:
30 jun 2020, 06:44
Pierre schreef:
29 jun 2020, 11:16
:post:

Helemaal mee eens, ik ben niet zo van dat 'een personage kleven op een forumlid'.
Ben je nu trots op je zelf ?
Je flikt het zelfde bij nieuwe leden.(denk maar aan Seth.)
:grin:

Jeetje zeg ...
Dit is wel erg ernstig.
Ben je daar nou nóg steeds mee bezig ouwe?
Nu zie ik de associatie tussen jou met het personage van Statler en Waldorf :rolfl:
En dat zal mijn conditionering wel 'doen' ... :mrgreen:

Waarmee ik nu inderdaad een personage kleef op jou.
Het equivalent van een ouwe knorrepot pur sang die niet loslaten kan en vol zit met wrok.
Gemaskeerd met (vaak erg flauwe) schijnhumor.

Onderbouwing voor de zoveelste keer aan jouw adres:

Dit is wat ik meer dan een maand geleden schreef:
Pierre schreef:
26 mei 2020, 09:12
Seth, mijn oprechte excuses voor mijn secundaire benaderingen.
Het is nooit mijn bedoeling om je (iemand) te kwetsen.

Op een of andere manier ben ik zo-nu-en-dan ongeremd en schrijf mijn gevoelens ex tempore.
Sorry ... :oops:
... en nóg blijf je daar maar op voortborduren.
Ik heb het écht met je te doen ... en dat schreef ik al eerder.

Kijk eens wat je schreef in het topic 'Negativiteit, het ontgiften daarvan en tot rust komen ...' vanaf 1 juni 2020 12:34 uur:
univers schreef:
01 jun 2020, 12:34
Volgens mij ...
... frustratie volop met een hier hoogte punt:
... waarop een vraag kwam:
Kristof Piessens schreef:
05 jun 2020, 07:17
Waarom univers ? is pierre een psychopaat ? Dat zou me verwonderen als dat zo is ... [ knip ]
Maar aan de andere kant ben ik nu eens nieuwsgierig, waarom univers en anderen zo reageren op pierre ?
... Kristof trok het zich aan maar ik ben met jouw opmerkingen niet bezig geweest.
Ik heb er geen seconde aan gedacht om naar Tammy te stappen om over jouw opmerkingen mijn ongenoegen te ventileren.

Enerzijds omdat ik je niet serieus kan nemen, anderzijds was je wel een prima voorbeeld binnen dat topic over 'Negativiteit, het ontgiften daarvan en tot rust komen ...'
En daar ben ik je dan weer dankbaar voor. :wink:

Overigens staan mijn opmerking naar Seth (die best meevallen) niet in verhouding met jouw opmerkingen.
Ongelimiteerd sakker je op een onbeschofte wijze naar anderen met erg grove bewoordingen.
Bewoordingen die je niet kunt vinden in mijn reacties aan Seth ... verre van zelfs.

Maar niemand jaagt iemand weg, het ego van de persoon kan niet omgaan met dat wat ze lezen.
Dus jagen ze zichzelf weg en zo is jouw ego je nu ook aan het plagen, nu je dit leest ouwe :grin:

Afbeelding

... en het gaat maar door: klik ==>
univers schreef:
30 jun 2020, 11:32
Wat zie ik nou?
alpa camasca ? :rolfl:
Je hebt wel een hele grote verbeelding.
... en door: klik ==>
univers schreef:
30 jun 2020, 11:53
Ben je daar nou nóg steeds mee bezig ouwe?
Laat je met jong douwen.
Nu zie ik de associatie tussen jou met het personage van Statler en Waldorf :rolfl:
En dat zal mijn conditionering wel 'doen' ... :mrgreen:
Ik in jou een trol.
Op een geniepige gluiperige manier, manipuleer de mensen.
Waarmee ik nu inderdaad een personage kleef op jou.
Het equivalent van een ouwe knorrepot pur sang die niet loslaten kan en vol zit met wrok.
Gemaskeerd met (vaak erg flauwe) schijnhumor.
En dat moet iemand zeggen, die totaal verstoken is van humor.
Die zich zelf zit op te fokken, van hoe goed hij wel niet is.
Kijk eens wat je schreef in het topic 'Negativiteit, het ontgiften daarvan en tot rust komen ...' vanaf 1 juni 2020 12:34 uur:
Heb helemaal geen behoefte om naar jou topic.
Er is daar maar 1 die reageert, en dat ben je zelf.
een stukje zelfbevrediging ?

Hier plaats ik jou onder

Afbeelding

[doh] [doh] [doh]

Tijd om dit nu te volgen:

Afbeelding

... met dank aan taigitu. :wink:
Geloof het of niet ...

Pierre
alpa camasca

Bericht door Pierre » 30 jun 2020, 18:58

De dank voor het citaat bedoelde ik daarmee, en vandaag nog zo'n pracht van een citaat, nu van Fenna:

Afbeelding

En als ik dan vertoef in de Natuur, hetzij per fiets, te voet of in de kajak (door mij eerder foutief kano genoemd) dan zijn dat van die dagen ...

Pierre schreef:
26 jun 2020, 20:07
Vandaag een prachtige kano-dag.

8 bevers, 7 ijsvogeltjes een vlucht van 12 schitterend witte lepelaars tegen een strak blauwe lucht gezien door een polariseerde zonnebril ...

Afbeelding

Zelfs een paar roze flamingo's en een drietal bijeneters gezien.
De andere diersoorten zijn wat algemener, maar te veel op op te noemen ...

Voordat de zon opkwam zaten we op het rimpelloze en spiegelende Maaswater, 9 uur lang met later een aangename bries in de rug.
Geurende vaderlandse planten en kruiden langs de overs, waar we talrijke eenden en ganzensoorten op onze waterweg vonden.
Van geen tot veel later weinig waterverkeer.

Geen corona, geen discriminatie, geen angstige mensen, niets al van dat.
Een gezegende dag om dankbaar voor te zijn.

Aan de diverse oevers aangemeerd om de benen te strekken en even te wandelen om te zien wat er verder in de velden en bosschages te zien is.
Gedronken, gegeten en zelfs even geslapen.
Gemediteerd.

Ik schrijf enkel en alleen voor mezelf omdat niemand kan weten wat ik precies gezien heb, hoe ik het gezien en gehoord heb.
En hoe het natte zand en schone Maaswater zich aan laat voelen.
Dit forum is meer dan een dagboek, want er wordt meegelezen.
Bij een dagboek doet niemand dat, maar doordat anderen meelezen schrijf ik verfijnder.
Althans dat probeer ik.

Op deze wijze is mijn eerste manuscript tot stand gekomen.
Met dank aan een paar andere eerdere en momentele forumleden.
Forumleden die niet enkel reageerden, maar ook bewust mee geholpen hebben aan het manuscript.
De meesten waren zich hiervan niet bewust, maar er waren er ook die me heel bewust geholpen hebben.

Onlangs kreeg ik de term 'mijn spirituele groei' aan gepresenteerd.
Hoewel ik mij dat zelf nooit heb toegekend, was het wel bijzonder om te lezen.
Zelf zie ik het beslist niet zo.

Ik zie het eerder als 'nog meer wakker worden' ... helderder zien, helderder waarnemen.
Nóg meer deurtjes openzetten waarvan ik niet wist dat ook die deurtjes er waren.
Het leven voelen, met de blote voeten in het zand en in het water.
De vrije vogels in de lucht zoals de vissen in het water.
De heerlijke geur van de lindebloesem ...

Zo'n dag was vandaag ...
... om intens dankbaar voor te zijn.
Geloof het of niet ...

Pierre
alpa camasca

Bericht door Pierre » 30 jun 2020, 19:30

Ik schreef eerder over het kanoën hier op de wateren, maar daarin heb ik me vergist.
Feitelijk is het 'kajakken' en zo ziet een kajak eruit:

Afbeelding

Het gevoel in een kajak op het water is alsof je 'zweeft' ...
Geloof het of niet ...

Pierre
alpa camasca

Bericht door Pierre » 01 jul 2020, 08:31

Ik neem dit mooi citaat er nog even bij om even te overdenken en te filosoferen.
Heel even 'onder de loep':

Afbeelding

Je weet natuurlijk nooit zeker of iemand die veel geld verdient zijn gezondheid opoffert.
Als dat niet zo is hoeft hij zijn geld niet op te offeren om zijn gezondheid te herstellen.
Als je bezorgd bent over de toekomst, kan hij zéker wel genieten van het heden en dus ook 'leven' in het heden.
Leven doe ook je immers ook als je bezorgd bent, maar mogelijk dat je dan inderdaad minder kunt genieten.
Vervolgens "Leeft hij alsof het nooit zal sterven" (contradictio) "En sterven terwijl hij nooit geleefd heeft".
En dat lijkt mij niet geheel juist, daar het enkel een aanname is.
Wat overigens voor het hele citaat geldt.

Maar ...

Als je enkel en alleen bezig bent met werken en steeds maar meer geld wilt verdienen ...
en helemaal opgaat in dat werk met mogelijk alles stress van dien dan zal dat zeer zeker ten koste gaan van de gezondheid.
Als je je daarnaast overal aan stoort en ergert en helemaal opgaat in alle ellende die je enkel nog maar ziet ...
dan zal dat zeer zeker ten koste gaan van de gezondheid.
Als je je daarnaast ook nog zorgen maakt over de toekomst met alle bovengenoemde factoren ...
dan zal dat zeer zeker ten koste gaan van de gezondheid.

En dat is wat mij overkwam een paar jaren lang ... op de bovenste zin na dan.
In die tijd heb ik mogelijk méér geleefd dan ooit.
Nóg intenser en nóg bewuster.
Nóg meer genietend tussendoor van al het moois wat bleef.
Het zijn niet de grote vuren waaraan je je kunt warmen, het zijn de kleine vonken die dat doen.

Mijn belangrijkste medicijn was en is nog steeds de Natuur, de groene flow waar ik mij al mijn hele leven in bevind.
Dat is nooit verstoord, zwijgzaam maar communicatie pur sang.

En het heeft mij tot hier gebracht om te weten dat het mij niet verbaast dat de westerse mens zijn gezondheid opoffert om veel geld te verdienen.
Om te klagen en te sakkeren over van alles wat hij maar bij elkaar kan verzinnen.
Om bezorgd te zijn over het heden en de toekomst.
Om enkel de ellende te zien en daardoor niet kan genieten.
Zelfs soms niet kan weten wat dat is.
Om in een voortdurende angst te leven en wat lees ik:
Witte wel schreef:
01 jul 2020, 07:27
Het volgende virus komt er mogelijk aan, als we de media moeten geloven.
Het G4EA H1N1 virus, een variant op de Mexicaanse griep uit 2009.
De bestaande vaccins werken hier niet tegen maar hoeven mogelijk enkel aangepast te worden. :shock:
Houd de kranten in de gaten..
... dat bedoel ik dus.

De media schijnt het te schrijven en het wordt niet enkel door de media verspreid ...
De groeiende onzekerheid, angst, ongenoegen en irritaties en het wegebbende leven.

Maar hier in mijn omgeving merk ik daar gelukkig weinig van.
Iedereen groet, iedereen is vriendelijk en galant en ja ... je 'hebt er altijd wel tussen' ...
Maar die maken het dan weer interessanter.

Mooi citaat ... en o zo passend.
Geloof het of niet ...

Plaats reactie