Gedachtenkracht is grenzeloos

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Berjan » 09 sep 2015, 21:59

Zoeker schreef:
Il guercio schreef:
De mens is spiritueel gezien een mini-versie van de kosmos.
Wat bedoel je daarmee? Dat er in mijn spirit mini-supernova´s, -sterren en -sterrenstelsels, -gaswolken, -quasars, -bruine dwergen, -zwarte gaten, -pulsars, -gammaflitsen, -interstellaire nevels, -planeten en -planetenstelsels, -CMBR, -gekromde ruimtetijd, of weet ik wat er zich nog meer in de kosmos afspeelt (inclusief al het in de kosmos aanwezige leven) ``in het mini`` aanwezig zijn?

Nee, dat vind je niet in je zelf. (behalve een zwart gat…lol)

In jezelf liggen de antwoorden al besloten, zoals ook in de kosmos de antwoorden al besloten liggen.
Wie zichzelf kent, die kent de kosmos.
Wetenschappelijk gezien klopt het precies, dat we een kleine kosmos zijn. We zijn immers gemaakt van sterrenstof? Op youtube staat er een mooi filmpje van met een inspirerend muziekje erbij.
Ik denk dat de ouden dit bedoelden, niet dat antwoord in jezelf besloten liggen. Want dat is uiteraard niet zo. Antwoorden komen altijd van buiten. Ga een kind eens jaren niet opvoeden, kijken wat voor antwoorden er dan allemaal in dat kind verborgen zitten. ik denk nul,nul.

Groetjes

Il guercio

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Il guercio » 10 sep 2015, 15:58

In jezelf liggen de antwoorden al besloten, zoals ook in de kosmos de antwoorden al besloten liggen.
Wie zichzelf kent, die kent de kosmos.
De antwoorden op welke vragen liggen er in jezelf besloten? En zijn dat dezelfde vragen die je de Kosmos stelt? Een antwoord bestaat pas nadat de vraag gesteld is. En ik geloof dat de vragen die aan de Kosmos gesteld worden andere zijn die je aan jezelf stelt. Dus ook de antwoorden daarop.
Om de Kosmos te kennen zal je heel ander vragen moeten stellen dan de vragen om jezelf te kennen.
Kan je een voorbeeld geven van een vraag die je aan de Kosmos stelt waarop het antwoord ons een meer inzicht in onszelf geeft? :wink:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Zoeker » 10 sep 2015, 18:42

Il guercio schreef: De antwoorden op welke vragen liggen er in jezelf besloten? En zijn dat dezelfde vragen die je de Kosmos stelt? Een antwoord bestaat pas nadat de vraag gesteld is. En ik geloof dat de vragen die aan de Kosmos gesteld worden andere zijn die je aan jezelf stelt. Dus ook de antwoorden daarop.
Om de Kosmos te kennen zal je heel ander vragen moeten stellen dan de vragen om jezelf te kennen.
Kan je een voorbeeld geven van een vraag die je aan de Kosmos stelt waarop het antwoord ons een meer inzicht in onszelf geeft? :wink:

Ik gaf al een hint in een ander topic:
Als je het dus perse wilt weten dien je je afgescheidenheid op te heffen.
Kenmerk van afgescheidenheid is het hebben van begeertes en een gerichtheid op de buitenwereld.
Kenmerk van afgescheidenheid is aangeleerde deugd herkenbaar als principes en overtuigingen.
Ken jezelf en je kent de kosmos. Maar dat is geen kennis die ik je kan aanreiken. Daar dien je zelf naar op zoek te gaan. De vraag is dus: "Ben ik afgescheiden van de kosmos?" Het antwoord ligt al in jou (en iedereen) besloten. En dat antwoord is geen rationele overtuiging, maar een definitief antwoord.

Doch…verwacht je dat antwoord in een achternamiddag te vinden, dan kom je bedrogen uit.
Velen doen er tientallen jaren over. Als ze het al vinden….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Il guercio

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Il guercio » 11 sep 2015, 13:32

Voor mijzelf heb ik het antwoord al gevonden, maar dat antwoord is relatief, subjectief, persoonlijk, of hoe je het maar wil noemen. Dus niet universeel geldig. Bovendien krijg ik de kriebels bij het woord ``definitief``...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Zoeker » 11 sep 2015, 14:10

Als je het subject aanspeekt, dan krijg je ook een subjectief antwoord.
En zit je nog midden in de afgescheidenheid.
Daarom heeft het ook geen zin dat ik precies uit de doeken doe van hoe en wat.
Want ik geef er ook mijn persoonlijke kleuring aan.
De enige manier om er achter te komen is het subject te verlaten.
En het subject bevindt zich uiteraard in je hoofd.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Il guercio

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Il guercio » 11 sep 2015, 20:48

Het subject bevindt zich volgens mij ook in mijn lijf. Brein (de zielskant van de medaille) en lichaam (de materiekant van de medaille) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen samen het subject, dat weer vorm geeft aan de dingen om hem of haar heen en omgekeerd geeft de omgeving vorm aan het subject (ook al weer een vreselijk woord). Het is maar net hoe je kijk op mens en Kosmos is.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Zoeker » 11 sep 2015, 22:53

Dat klopt. Lichaam inclusief brein vormt het subject.
Dat is dus wat je verlaten moet om antwoord op vragen te krijgen.
Dat is niet eenvoudig en niet voor iedereen weggelegd.
De meesten geven het al snel op of proberen het niet eens.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Il guercio

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Il guercio » 12 sep 2015, 00:47

Dat is dus wat je verlaten moet om antwoord op vragen te krijgen.
Dat is niet eenvoudig en niet voor iedereen weggelegd.
Ten eerste: ik moet helemaal niets. Ik voel mij goed hoe ik mijn perceptie van de wereld, waarin graag wat ruimte voor het subject laat, aangezien ik niet in een objectieve waarheid geloof, en wil die visie, niet opgeven of verlaten, aangezien ik mij daar prettig bij voel. Dit geeft ook antwoord op de meeste van mijn vragen.
Ten tweede, om tot mijn visie te komen is inderdaad niet makkelijk geweest (in mijn kindertijd hield ik mij er al mee bezig, buiten het kijken en praten en... met mooie meisjes, en kwajongensstreken uithalen met vriendjes) en maar voor weinigen weggelegd! Maar daar staat tegenover dat maar weinigen zich daar voor interesseren.
De meesten geven het al snel op of proberen het niet eens.
Ja, en wat dan nog?

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Zoeker » 12 sep 2015, 14:27

Il guercio schreef:
Ja, en wat dan nog?

Niks.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Il guercio

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Il guercio » 12 sep 2015, 16:12

;P!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door taigitu » 25 mar 2020, 13:02

Ik ben zeker en veilig in mijn wereld

Overgewicht

Als we een dwanggewoonte hebben op welk gebied dan ook, laten we ons dan,
in plaats van te denken hoe verschrikkelijk we wel niet zijn, realiseren
dat er ergens in ons bewustzijn een behoefte bestaat aan deze gewoonte,
want anders zou die er niet zijn


Ik ben zeker en veilig in mijn wereld

Overgewicht heeft altijd met bescherming te maken. Als je je onzeker of bang voelt, ondersteun je jezelf met bescherming.
De meeste onder jullie besteden hun tijd aan het boos zijn op zichzelf omdat ze dik zijn en voelen zich schuldig over voedsel.
Gewicht heeft niets met het voedsel te maken. Er is iets gaande in je leven dat jou onzeker doet voelen.
Je kunt twintig jaar tegen de vetrollen vechten en dan toch nog te dik zijn omdat je je met de oorzaak hebt bezig gehouden.

Als je te dik bent, zet dan de kwestie van het overgewicht een aan de kant en werk eerst aan dat andere punt -
namelijk het patroon dat zegt: "ik heb bescherming nodig'. '"Ik ben onzeker".
Wordt niet boos als het teveel aan gewicht niet verdwijnt, want onze cellen beantwoorden nu eenmaal aan onze mentale patronen.
Wanneer de behoefte aan bescherming is verdwenen of wanneer we ons veilig beginnen te voelen, zal het vet als vanzelf wegsmelten.
Begin met te zeggen": "Ik had vroeger een probleem met mijn gewicht." Je zult het patroon gaan veranderen.
Wat je vandaag verkiest te denken, zal morgen je nieuwe figuur gaan bepalen.

Uit: Gedachten van innerlijke wijsheid van Louise Hay
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Gast1 » 25 mar 2020, 19:18

Een gedachtesprong van 'pak-'m-beet' vier-en-een-half jaar.
Leuk om alles nog eens terug (of na) te lezen.

Waar komt "Ik ben zeker en veilig in mijn wereld" zo plotsklaps vandaan voor wat betreft 'overgewicht'?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door taigitu » 26 mar 2020, 18:09

Gast1 schreef:
25 mar 2020, 19:18
Een gedachtesprong van 'pak-'m-beet' vier-en-een-half jaar.
Leuk om alles nog eens terug (of na) te lezen.

Waar komt "Ik ben zeker en veilig in mijn wereld" zo plotsklaps vandaan voor wat betreft 'overgewicht'?
Ik weet niet waar je precies doel. Ik bedoel met die tekst dat ook bij overgewicht gedachtekracht
werkzaam is of kan zijn. Vaak is daar de uitwerking van de tekst van mijn onderschrift, verantwoordelijk voor.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Gast1 » 26 mar 2020, 19:26

Zekers, helemaal mee eens.

Waar ik op doelde was de reden van jouw post -zo plots na al die tijd sinds de laatste berichten hier-.

Die reden zou immers ook een (bepaalde) gedachtekracht kunnen zijn.
Herstel ... het is een (bepaalde) gedachtekracht die jou aangezet heeft.

Die reden ... en die gedachtekracht ... is inderdaad grenzeloos.

Gast1

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Gast1 » 26 mar 2020, 19:43

Van mijn gedachtekracht naar taigitu, spring ik naar 'Zoeker' van lang geleden.
Ik weet nog dat het forumlid Tet dacht dat ik 'Zoeker' was en inderdaad, ik herken mij in de teksten van Zoeker.
En zo sprong mijn gedachte ook heel even naar Tet ... om vervolgens weer bij zoeker uit te komen.
Ik denk nu heel sterk aan iemand die Zoeker zou kunnen zijn.
Zou het kunnen zijn dat Zoeker mijn gedachtekracht oppakt?

Ik denk van wel ...

Plaats reactie