Gedachtenkracht is grenzeloos

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door taigitu » 06 sep 2015, 22:53

Mijn naam......... is grenzeloos.
Yang en Yin
Twee universele tegengestelde principes (> dialectiek) die samen Tao* vormen, een
principieel complex van tegengestelden. Aan het heldere yang worden kenmerken
toegeschreven als warmte, licht, activiteit, mannelijkheid, hemel, droogte en vurigheid.
Aan het duistere yin koude, duisternis, passiviteit, vrouwelijkheid, aarde, vochtigheid
en ontvankelijkheid. De leer van Tao stelt dat steeds wanneer het ene principe op het
toppunt van zijn macht is gekomen, het tegengestelde principe als een kiem in het
eerste zal ontwaken.
Afbeelding

Taigitu, de vereniging van yin en yang in een beeld waarin de wortel en de plant complementair zijn uitgedrukt. De wortels van de plant zijn zwart, terwijl de plant melkwitte bloemen draagt.

Chinese filosofen projecteren deze ideeën op het universum en stellen dat dit door deze twee principes wordt beheerst. Yang en yin duiden op een allesdoordringende polariteit; zij vormen hemel en aarde en alles daartussen.

Yang en yin zijn ook psychische principes. In het Chinese denken is er een hechte samenhang tussen de microkosmische binnenwereld en de macrokosmische buitenwereld. Yang en yin vormen een aanschouwelijk beeld van het grondbeginsel van de compensatie. > Enantiodromie > Taigitu.

http://users.skynet.be/religie_info_sit ... _yang.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Gast1 » 07 sep 2015, 07:11

Dat is bijzonder om te lezen taigitu ...

Weet je nog dat ik je (lang geleden) een keer vroeg naar de betekenis van jouw pseudoniem?
Toen kreeg ik niet dit antwoord ...

Maar wel mooi om te lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door taigitu » 07 sep 2015, 10:03

Ja, dat weet ik. 'Taigitu' zou het oudste geschreven woord zijn wat werd gevonden in
China. En dat was de aanleiding voor mijn pseudoniem.
Wat hierboven staat is dus de betekenis van dat woord. En het yin/yangprincipe vindt
je terug in de I Tjing, waar ik bijna twintig jaar mee werk. Maar omdat allemaal even
uit te leggen als je net op een forum binnenkomt....
De I Tjing is hier namelijk niet zo algemeen bekend.
Geschiedenis
De oorsprong van yin en yang ligt duizenden jaren terug. Het principe wordt voor het
eerst genoemd in de I Tjing, die stamt van ongeveer 700 tot 1000 jaar voor Chr. Men
vermoedt dat in een poging het leven te begrijpen de Chinees de bewegingen in de
natuur als uitgangspunt heeft genomen; zomer - winter / dag - nacht / warm -
kou / regen - droogte / gezondheid - ziekte enz..
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Il guercio

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Il guercio » 07 sep 2015, 12:13

In het Chinese denken is er een hechte samenhang tussen de microkosmische binnenwereld en de macrokosmische buitenwereld.
Hai taigitu!
Een vraagje aangaande bovenstaande quote. Wat wordt er daar bedoeld met de microkosmische binnenwereld en de macrokosmische buitenwereld?
Yang en yin duiden op een allesdoordringende polariteit; zij vormen hemel en aarde en alles daartussen.
Wat is een alles doordringende polariteit? Een overal waar te nemen polariteit, van wat voor aard dan ook? Of heeft die polariteit een bijzondere aard?
En wat versta jij hier onder hemel? Als het de zichtbare sterren boven ons zijn in de nacht of de Zon overdag en alles wat nog veel verder dan de zichtbare sterren staat, aangezien de zichtbare sterren deel uitmaken van onze melkweg, ons sterrenstelsel, die er een uit honderden miljarden is, bestaan die dan niet uit materie, met de bijbehorende krachtvelden daartussen? Het paar materie-krachtveld of materie-pure energie, zou je echter wel als een uiting van een dualiteit kunnen zien; de een kan niet zonder de ander en ze zijn onderling verwisselbaar via E(pure energie)=m(massa van materie)c2(de lichtsnelheid waarmee de krachtvelden zich uitbreiden) in het kwadraat.
Of bedoel je met hemel iets anders?
Laatst gewijzigd door Il guercio op 07 sep 2015, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

gusteman

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door gusteman » 07 sep 2015, 12:21

taigitu schreef:De I Tjing is hier namelijk niet zo algemeen bekend.
Ik ken de I Tjing al meer dan veertig jaar en heb hem ongeveer tien jaar zowat dagelijks gebruikt. In eerste instantie werkte ik met het systeem met munten maar ben vrij snel over gestapt op het gebruik van Mikado stokjes (bij gebrek aan stengels van het Duizendblad).
Na ongeveer tien jaar heb ik begrepen dat de "wijsheid" welke uit I Tjing kan gehaald worden dezelfde wijsheid is die je kan halen uit elk geloofssysteem maar vooral uit jezelf: de helft van wat je terug vindt ervaar je als bewaarheid of dat wordt het, de helft slaat nergens op en biedt geen antwoord, aanwijzing, verduidelijking of richtlijn.
Het interpreteren van de hexagrammen is zuiver persoonlijk en je kan er alle kanten mee op, waardoor het gewoon neer komt op wat je even goed kan bereiken door eenvoudige contemplatie. Het enige werkelijke nut van de hexagrammen bestaat uit voorgekauwde, gestructureerde beginselen die een opstap kunnen bieden.
Maar dat kan je ook terug vinden in de Tien Geboden.

gusteman

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door gusteman » 07 sep 2015, 12:30

Il guercio schreef:En wat versta jij hier onder hemel?
Diezelfde vraag heb ik mij ook meteen gesteld bij het lezen.
Ofwel wordt met hemel het uitspansel bedoeld wat wij met onze ogen vanop de aarde kunnen waarnemen, en dan zal de strekking wel juist zijn. Maar daarmee wordt dan wel de volledige kosmos buiten beschouwing gelaten.
Ofwel is de hemel iets wat nog buiten en boven de kosmos staat. Als ik dan echter lees "... zij vormen hemel en aarde en alles daartussen ..." dan kan ik niet anders dan besluiten dat voor het opmaken van deze stelling wordt uitgegaan van het idee dat de aarde het middelpunt van het heelal zou zijn. :shock:
En daar zijn we intussen toch al lang voorbij ... dacht ik zo [think]

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door taigitu » 07 sep 2015, 12:42

gusteman schreef:
taigitu schreef:De I Tjing is hier namelijk niet zo algemeen bekend.
Ik ken de I Tjing al meer dan veertig jaar en heb hem ongeveer tien jaar zowat dagelijks gebruikt. In eerste instantie werkte ik met het systeem met munten maar ben vrij snel over gestapt op het gebruik van Mikado stokjes (bij gebrek aan stengels van het Duizendblad).
Na ongeveer tien jaar heb ik begrepen dat de "wijsheid" welke uit I Tjing kan gehaald worden dezelfde wijsheid is die je kan halen uit elk geloofssysteem maar vooral uit jezelf: de helft van wat je terug vindt ervaar je als bewaarheid of dat wordt het, de helft slaat nergens op en biedt geen antwoord, aanwijzing, verduidelijking of richtlijn.
Het interpreteren van de hexagrammen is zuiver persoonlijk en je kan er alle kanten mee op, waardoor het gewoon neer komt op wat je even goed kan bereiken door eenvoudige contemplatie. Het enige werkelijke nut van de hexagrammen bestaat uit voorgekauwde, gestructureerde beginselen die een opstap kunnen bieden.
Maar dat kan je ook terug vinden in de Tien Geboden.
Je kan ook voor je boekenkast gaan staan en elk willekeurig boek eruit pakken en openslaan op een willekeurige pagina en dan de linkse of rechtse bladzijde lezen. Ook daar kan je aanwijzingen in vinden waar je iets mee kan of je verwijzen naar iets.
De I Tjing daarentegen gebruik ik nog steeds wanneer ik iets meer wil weten van een situatie. En daarin wordt ik niet vaak teleurgesteld.
De tien geboden zijn beperkt daarin omdat ze alleen tien leefregels opleggen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Zoeker » 07 sep 2015, 12:43

De microkosmos ben je zelf Il guercio, wat de macrokosmos dan is kan je wel raden.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Il guercio

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Il guercio » 07 sep 2015, 13:16

De microkosmos ben je zelf Il guercio, wat de macrokosmos dan is kan je wel raden.
Waarom noemt ze de mens dan niet gewoon ``de mens`` i.pv. ``de microkosmische binnenwereld`` en alles om de mens heen niet gewoon ``alles om de mens heen`` i.pv. de ``macrokosmische buitenwereld``? Of de ``microscopische binnenwereld`` de wereld in je brein, en de ``macroscopische buitenwereld`` de wereld om je heen met jouw lichaam als datgene wat het contact tussen beiden tot stand brengt. De term ``micro`` vind ik wat misleidend, aangezien het enorm grote vaak gelijk is aan het enorm kleine en de wereld in jezelf ongekend groot is, net zoals ik dat van de term ``macro`` vind.
Bovendien zijn de wereld om ons heen en de wereld in jezelf van elkaar afhankelijk en vormen in die zin een dualiteit waarvan de twee delen elkaar, op een groot aantal manieren, vorm kunnen geven. :wink:

Gast1

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Gast1 » 07 sep 2015, 13:34

taigitu schreef:Ja, dat weet ik. 'Taigitu' zou het oudste geschreven woord zijn wat werd gevonden in
China. En dat was de aanleiding voor mijn pseudoniem.
Wat hierboven staat is dus de betekenis van dat woord. En het yin/yangprincipe vindt
je terug in de I Tjing, waar ik bijna twintig jaar mee werk. Maar omdat allemaal even
uit te leggen als je net op een forum binnenkomt....
De I Tjing is hier namelijk niet zo algemeen bekend.
Geschiedenis
De oorsprong van yin en yang ligt duizenden jaren terug. Het principe wordt voor het
eerst genoemd in de I Tjing, die stamt van ongeveer 700 tot 1000 jaar voor Chr. Men
vermoedt dat in een poging het leven te begrijpen de Chinees de bewegingen in de
natuur als uitgangspunt heeft genomen; zomer - winter / dag - nacht / warm -
kou / regen - droogte / gezondheid - ziekte enz..
Leuk om te weten. Toppie ;P!

gusteman

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door gusteman » 07 sep 2015, 13:41

taigitu schreef:De tien geboden zijn beperkt daarin omdat ze alleen tien leefregels opleggen.
Dan begrijp je niet echt wat de tien geboden werkelijk betekenen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door univers » 07 sep 2015, 15:09

Dan begrijp je niet echt wat de tien geboden werkelijk betekenen.
Je mag uitzoeken, kijken welke het beste in je straatje past. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Zoeker » 07 sep 2015, 17:14

Il guercio schreef:
De microkosmos ben je zelf Il guercio, wat de macrokosmos dan is kan je wel raden.
Waarom noemt ze de mens dan niet gewoon ``de mens`` i.pv. ``de microkosmische binnenwereld`` en alles om de mens heen niet gewoon ``alles om de mens heen`` i.pv. de ``macrokosmische buitenwereld``? Of de ``microscopische binnenwereld`` de wereld in je brein, en de ``macroscopische buitenwereld`` de wereld om je heen met jouw lichaam als datgene wat het contact tussen beiden tot stand brengt. De term ``micro`` vind ik wat misleidend, aangezien het enorm grote vaak gelijk is aan het enorm kleine en de wereld in jezelf ongekend groot is, net zoals ik dat van de term ``macro`` vind.
Bovendien zijn de wereld om ons heen en de wereld in jezelf van elkaar afhankelijk en vormen in die zin een dualiteit waarvan de twee delen elkaar, op een groot aantal manieren, vorm kunnen geven. :wink:

De mens is spiritueel gezien een mini-versie van de kosmos. Spreek je over 'de mens', dan wordt dat fysieke geval bedoelt.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Il guercio

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Il guercio » 08 sep 2015, 22:58

De mens is spiritueel gezien een mini-versie van de kosmos.
Wat bedoel je daarmee? Dat er in mijn spirit mini-supernova´s, -sterren en -sterrenstelsels, -gaswolken, -quasars, -bruine dwergen, -zwarte gaten, -pulsars, -gammaflitsen, -interstellaire nevels, -planeten en -planetenstelsels, -CMBR, -gekromde ruimtetijd, of weet ik wat er zich nog meer in de kosmos afspeelt (inclusief al het in de kosmos aanwezige leven) ``in het mini`` aanwezig zijn?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door taigitu » 09 sep 2015, 10:16

Een prachtige manifestatie van een creatie

Afbeelding

Van denken (wens) naar realisatie (doel)
Circa 15 jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met een aantal boeiende theoriën:
• de werking van het bewustzijn en het onderbewustzijn
• de mate van invloed van buitenaf (omgeving) en van binnenuit (zelf)
• de leidende (sturend) of lijdende (ondergaan) uitwerking

Al sinds het begin van de 19e eeuw onderzoeken wetenschappers de werking van het menselijk brein. Over de werking van onze hersenen, de biologie van denken, taal en bewustzijn.

Met name het laatste -het bewustzijn- heeft een heel krachtige invloed op ons functioneren en manifesteren:

Bewustzijn:
Het bewustzijn (en alles wat in het geheugen wordt vastgehouden) is de intelligentie waarmee de mens denkt, redeneert en plannen maakt. Het bewustzijn ontvangt informatie via de vijf zintuigen (gezichtsvermogen, reukzin, smaakzin, gehoor en tastzin) en filtert de zintuigen die niet nodig zijn eruit.

Onderbewustzijn:
Het onderbewustzijn heeft toegang tot alle informatie die het bewustzijn ontvangt, maar redeneert niet op dezelfde manier als het bewustzijn. Het neemt alles letterlijk, kopieert 1-op-1, spreekt geen waardeoordelen uit, filtert niet en vergeet niet.

Het onderbewustzijn is dus niet in staat het verschil te zien, tussen iets dat echt is en iets dat men zich levendig voorstelt. Boeiend! Want dit houdt in dat we dus zélf onze wensen kunnen omzetten in feitelijke resultaten. In plaats van te denken (en te creëren) “ik ben niet succesvol”, zorgt het omgekeerde “ik ben succesvol” ervoor dat het onderbewustzijn dit laatste gaat realiseren.

Energie volgt de gedachte
Een mooi en wáar gebeurd voorbeeld van een prachtige manifestatie van een (onbewuste) creatie:
Twee weken geleden waren wij in een Italiaans restaurant en hadden we spaghetti besteld. Onder het genot van een glaasje Italiaanse prosecco, zagen we de meest overheerlijk uitziende pizza’s voorbij komen terwijl de geur van ovengebakken pizza’s om ons heen hing.
“Och, de pizza’s ziet er hier lekker uit. Hadden we dat maar besteld.” zeiden mijn man en ik met enige spijt tegen elkaar. Weer even later zagen we de smaakvolle en huisgemaakte tagliatelli voorbijkomen.
“Och! Dát ziet er nóg lekkerder uit” riepen we beiden uit, terwijl het water ons in de mond liep.
Wat schetst onze verbazing? De spaghetti is nooit bij ons tafeltje aangekomen. Eerst werden de pizza’s (verkeerd) geserveerd en even later kregen we de tagliatelli geserveerd omdat er (wederom) iets fout gegaan was in de keuken. De restauranthouder begreep er werkelijk niets van. Als excuus kregen wij een limoncello aangeboden om ‘de vergissingen’ goed te maken. Ondertussen zaten wij stilletjes te grinniken, want wij begrepen heel goed waarom er tweemaal iets fout ging.
“Sorry restauranthouder, het smaakte inderdaad overhéérlijk!”

Conclusie
Bent u benieuwd wat u onbewust uitstraalt of onbewust naar u toetrekt? Let dan eens op uw aanwezige gedachten en hoe u het eindresultaat voor ogen ziet.

http://nextimpuls.nl/een-prachtige-mani ... en-creatie
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Il guercio

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Il guercio » 09 sep 2015, 10:45

Haha! Dat is een leuk voorbeeld van dat restaurant. Natuurlijk ben ik het (een dwarsligger ben ik altijd geweest, en zonder dwarsliggers zouden er geen treinen kunnen rijden) met de interpretatie niet eens. Ik denk dat hier sprake was van een vorm van telepathie. Jullie gedachten aan pizza en tagliatelli werden (onbewust) door de obers opgevangen hetgeen ervoor zorgde dat jullie opgediend kregen waar jullie van gingen watertanden! En nog een limoncello als excuus...Proost!

Il guercio

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Il guercio » 09 sep 2015, 10:48

Haha! Dat is een leuk voorbeeld van dat restaurant. Natuurlijk ben ik het (een dwarsligger ben ik altijd geweest, en zonder dwarsliggers zouden er geen treinen kunnen rijden) met de interpretatie niet eens. Ik denk dat hier sprake was van een vorm van telepathie. Jullie gedachten aan pizza en tagliatelli werden (onbewust) door de obers opgevangen hetgeen ervoor zorgde dat jullie opgediend kregen waar jullie van gingen watertanden! En nog een limoncello als excuus...Proost! :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door univers » 09 sep 2015, 11:28

2 x

Dubbele gedachten. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door Zoeker » 09 sep 2015, 12:41

Il guercio schreef:
De mens is spiritueel gezien een mini-versie van de kosmos.
Wat bedoel je daarmee? Dat er in mijn spirit mini-supernova´s, -sterren en -sterrenstelsels, -gaswolken, -quasars, -bruine dwergen, -zwarte gaten, -pulsars, -gammaflitsen, -interstellaire nevels, -planeten en -planetenstelsels, -CMBR, -gekromde ruimtetijd, of weet ik wat er zich nog meer in de kosmos afspeelt (inclusief al het in de kosmos aanwezige leven) ``in het mini`` aanwezig zijn?

Nee, dat vind je niet in je zelf. (behalve een zwart gat…lol)

In jezelf liggen de antwoorden al besloten, zoals ook in de kosmos de antwoorden al besloten liggen.
Wie zichzelf kent, die kent de kosmos.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

gusteman

Re: Gedachtenkracht is grenzeloos

Bericht door gusteman » 09 sep 2015, 21:48

Ik wil, dit even onder jullie aandacht brengen, omdat het voor mij ook goed gewerkt heeft.
Ik hoorde een arts op de T.V. zeggen dat we, als we tot innerlijke rust willen komen, iets waaraan we begonnen zijn af moeten maken.

Omdat we eigenlijk allemaal wel wat meer rust in ons leven willen hebben, ben ik in huis gaan rondsnuffelen naar zaken waar ik aan begonnen was en nooit had afgemaakt.

Ik heb vervolgens een fles Merlot leeggemaakt die nog half vol was, alsmede een fles Chardonnay.
Toen een vles Bailies en een vles wum.
Toen ook noch een dos znoepies van M em M en noch wad gips van Smis.
Ook noch un ressie wiskie.

Je hep cheen noossie van hoe ik mu nu foel.

Deel dit met al ju vrinden die rusd noodeg hebbe.

En seg da je fan ze hout.

Plaats reactie