Epische denkwijze.

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Epische denkwijze.

Bericht door Kristof Piessens » 30 jul 2016, 10:32

Heeft er iemand een idee wat er met epische denkwijze wordt bedoeld ?

Ik ben op zoek naar antwoorden over het hoe en waarom van de epische denkwijze dat individueel is maar wel een maatschappelijke impact heeft.

Ik ga er vanuit dat er geen "heelheid" is zolang de epische denkwijze zich beperkt tot de gevoelens van hem of haar, maakt het veel uit dat je een verwachting hebt zonder zich te beroepen op de overtuiging dat je vormen van verkeerd gerichte energie gebruikt om jezelf als de maatschappij te proberen te schaden als ontwringen ?

Collectief kan het toch niet dat een individu diens wil oplegt door gebruik van geweld zoals we de laatste maanden hebben meegemaakt ?

Ik begreep enkel dat een epische denkwijze enkel je eigen overtuigingen verscherpt waardoor je iets gaat doen dat naar eigen inzicht niet legitiem te verklaren valt.

Of ik dacht in regel eerst dat een epische denkwijze zich concentreert op individuele basis waarbij enige vorm van liefde uitgesloten is, of een gebrek hieraan.

Of op zuivere basis denk ik aan een illusie opwekken waarbij er een afwijzing is ten opzichte van de bron in jezelf.

In termen van communicatie, een vrouw denkt dat ze een man kan veranderen maar die verandert niet, of een man denkt dat de vrouw onveranderbaar is maar toch verandert ze...
Fantasie is een illusieopwekkende bezigheid, maar niet rechtstreeks verbonden met de dagdagelijkse realiteit, bvb een vrouw fantaseert over een man die in bed goed is, maar zelf laat ze geen man toe ondanks zijn moeite om contact mee te hebben...

Het draait in de epische denkwijze om dat er een individuele kunstmatige wereldje wordt opgetrokken omdat naar maatschappelijke normen bij beide kanten een zuivere geslachtsgedrag wordt verwacht zonder de kwaliteiten te hebben die in jezelf onderdrukt worden, hier bedoel ik de kwaliteiten die bvb uitgesproken bij de man hoort en de vrouwelijke kwaliteiten bij de man komen niet aanbod, of de kwaliteiten die uitgesproken bij de vrouw horen en de mannelijke kwaliteiten bij de vrouw komen niet aan bod, dit argument is voor mij toch een reden om uit te zoeken waarom dat zo is...

In die epische denkwijze gaat het er ook om dat je van beide wat meer moogt waarderen, zonder dat andere kun je niet weten wat kan werken als je je eens bewust zou verplaatsen in het lichaam van het anderen geslacht...is dat verkeerd dan ?

Ik zou graag hierover een interessante discussie over voeren, want blijkbaar is de ervaring van contact maken heel verschillend, misschien moet je dat eens in het licht zien van hoe iemand terug volledig heel kan worden ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: Epische denkwijze.

Bericht door gusteman » 30 jul 2016, 15:05

Wanneer ik je inleiding lees krijg ik vooral de indruk, beste Kristoff, dat je een wel heel eigen inkleuring geeft aan "episch denken".
Epiek schreef:Epiek

Epiek is de verzamelnaam voor producten van verhalende literatuur, zowel in poëzie als in proza, waarbij de nadruk ligt op de beschrijving van een (groot) gebeuren.

De epiek is, naast de lyriek en de dramatiek, een van de hoofdvormen van de literatuur. Een voorbeeld van epiek is Homerus' Ilias, die 55 dagen in de Trojaanse oorlog beschrijft.

De meest voorkomende tot de epiek behorende genres zijn: de mythe, het sprookje, de legende, de sage, het epos of heldendicht, de ballade, de romance, de fabel, de parabel, het kort verhaal en de roman.

De studie van verhalende literatuur (en film) is de narratologie.

Epische poëzie

Poëzie wordt over het algemeen als lyrisch gezien. Men spreekt van epische poëzie, als daarin het verhaal een belangrijke plaats inneemt, zoals bij de Ilias. Epische poëzie zou men kunnen omschrijven als: "een roman in dichtvorm".
Episch denken zou je dan kunnen omschrijven als "denken in verhaalvorm", of ook "denken in fabels", "denken in parabels", "denken in heldendichten" enzovoort.

Hoop dat het je verder helpt. :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Epische denkwijze.

Bericht door Vitharr » 30 jul 2016, 16:33

Hmm ... Dan zal dit de naam zijn voor mijn geestelijke handicap. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Epische denkwijze.

Bericht door gusteman » 30 jul 2016, 18:01

Vitharr schreef:Hmm ... Dan zal dit de naam zijn voor mijn geestelijke handicap. :mrgreen:
:post:

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Epische denkwijze.

Bericht door Kristof Piessens » 30 jul 2016, 18:20

nou ja, wat gusteman hier schrijft is niet de bedoelde epische denkwijze, vanuitgaand dat die gegevens niet nagelaten zijn zonder bewijs, het geloof hierin is zodanig sterk dat er geen redelijkheid bij te halen valt...

Bedoelen jullie dus dat ik me hier even zat te verkneukelen met de gedachte dat een epische denkwijze enkel verhalend gebeurd ?

Misschien niet zo een slechte idee, maar ik heb het over de overtuiging dat de mens al dan niet zelf deel uitmaakt aan de uitvoer van een epische denkwijze en dat vervolgens neerpent alsof er helden bestaan en sprookjes voor vrouwen als een prins op het witte paard ?

Is de epische denkwijze geen uitdrukking van een overtuiging dat een collectieve uitwerking krijgt zoals een kettingreactie...bedoel dus dat er maar eentje een idee heeft maar moet machtig zijn om zoiets uit te kunnen voeren, hoe machtig was een persoon in het verhaal van napoleon...waarom waren zijn oorlogen nodig ?

Dus daar haal ik grotendeels mijn gedachte van de epische denkwijze die eerst bij de mens ingang vind en daarom een verhaal schept van overwinningen die uiteindelijk in een nederlaag eindigt. (En de meeste beschavingen hebben ook zo krak hetzelfde uitwerking zonder meer.)
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie