Documentaire - De jongen die niets vergeet

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door taigitu » 21 mei 2017, 10:44

Can you remember what you were doing on 15th March 2003?
Or what the weather was like on 30th May 2007?
Twenty-year-old British student Aurelien can.
This documentary asks if we could have an almost endless memory, would we really want it?
Er is/was een politieserie, Unforgetable, op de televisie waarin een zich alles weet te herinneren wat ze gezien, gehoord of beleeft heeft uit haar verleden. De dag, het weer, de tijd, wat er is voorgevallen.... enz. Het lijkt alsof die serie is gebaseerd op fantasie, maar er zijn mensen die werkelijk die gave of kwaliteit hebben.

Er wordt in de medische documentaire gevraagd of je dit ook zouden willen kunnen.......?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door taigitu » 21 mei 2017, 11:27

Rebecca onthoudt álles sinds ze twaalf dagen oud was

Door een zeldzame aandoening is een 25-jarige vrouw uit het Australische Brisbane in staat om zich elk detail uit haar leven te herinneren. Ze kan bijvoorbeeld woord voor woord de zeven boeken van Harry Potter opdreunen. Daarnaast herinnert ze zich alles uit haar leven vanaf het moment dat ze twaalf dagen oud was.
Sven Van Malderen 08-10-15, 16:50 Laatste update: 07-03-17, 15:47

Afbeelding

Rebecca Sharrock kampt met Hyperthymesia, een aandoening waardoor je beschikt over een superieur autobiografisch geheugen. In totaal zijn er tachtig mensen over de hele wereld die hiermee kampen, meldde Daily Mail woensdag. Ze onthoudt de kleinste details: zo herrinnert de 25-jarige vrouw zich nog bijna elke droom die ze ooit heeft gehad en kan ze zelfs haar allereerste verjaardag haarfijn reconstrueren.

,,Mijn vroegste herinnering?
Mijn moeder die me achter het stuur van een wagen zette om een foto van mij te nemen. Ik was toen twaalf dagen oud", aldus Rebecca. ,,Sinds die dag weet ik alles nog. Ik kan er misschien geen precieze datum op plakken omdat ik het principe van de kalender nog niet kende, maar ik weet wel wat ik allemaal heb gedaan en of het dan bijvoorbeeld mooi weer was."

Niet altijd een pretje, verzekert ze. ,,Als er een herinnering door mijn geheugen flitst, keren ook de emoties terug. Toen ik drie jaar oud was, heb ik bijvoorbeeld mijn linkerknie serieus geschaafd: telkens als ik daar aan terugdenk, voel ik fysiek opnieuw die pijn."

Zwaar gepest
De herinneringen gingen dusdanig met haar aan de haal dat ze technieken moest leren om zich te ontspannen. ,,Ik slaap altijd met een dimlichtje aan en het geluid van de radio op de achtergrond. Als het te donker of te stil is, wordt het een chaos van herinneringen in mijn hoofd.''

,,Op school heb ik ook veel last gehad. Ik herbeleefde sommige pijnlijke ervaringen zo intens dat ze dachten dat ik een posttraumatische stressstoornis had. Ik was zeer teruggetrokken, met als gevolg dat ik zwaar gepest werd. Recent ben ik teruggegaan naar mijn oude school omdat mijn zus haar diploma kreeg. Door alleen al in dat gebouw te zijn, werd ik overspoeld door herinneringen. Ik barstte in tranen uit en moest zo snel mogelijk naar buiten.''

Nu ze weet dat ze een specifieke aandoening heeft, groeit haar zelfvertrouwen met rasse schreden
Janet Sharrock


Harry Potter
Om haar te kalmeren, lieten haar ouders haar de Harry Potter-boeken hardop herproduceren. ,,Zo was ze met haar verstand ergens anders. Inmiddels kent ze daardoor wel alle delen van a tot z uit haar hoofd'', aldus een lachende Janet Sharrock.

In 2011 zag de moeder op tv een reportage over het zeldzame fenomeen: eindelijk werd duidelijk wat er precies met haar dochter aan de hand was. ,,Ik was er zeker van dat Rebecca dat ook had. Ze herbeleeft het verleden zo intens dat ze soms antwoord geeft op een vraag die ik nooit gesteld heb. In feite denkt ze dan terug aan een gesprek dat we jaren geleden hebben gehad.''

Testen aan universiteit
Moeder en dochter namen contact op met onderzoekers aan de universiteit van Californië. Daar verwelkomden ze haar met open armen: eindelijk een jong iemand waarbij ze het brein konden testen.

,,Nu ze weet dat ze een specifieke aandoening heeft, groeit haar zelfvertrouwen met rasse schreden'', besluit haar moeder. ,,Ze kijkt positiever tegen de afwijking aan. Vroeger twijfelde ze constant aan zichzelf en voelde ze zich niet goed genoeg. Nu beseft er niets mankeert, ze beschikt gewoon over een enorme geheugencapaciteit.''

http://www.ad.nl/bizar/rebecca-onthoudt ... ~a415d090/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Vitharr » 21 mei 2017, 11:53

Okay, dit is raar. Ik heb hier net gereageerd. Ik heb de melding gezien dat mijn bericht geplaatst is en ben daarna een PB gaan lezen. Toch staat mijn post hier niet?

Misschien mocht ik het niet zeggen? :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Vitharr » 21 mei 2017, 11:55

Ik heb hier een lichte variant van. Mijn geheugen is ontzettend accuraat maar ik mis bepaalde psychologische eigenschappen die schijnbaar normaal zijn. Mijn herinneringen veranderen niet, die van andere mensen wel. Vooral slechte herinneringen kleurt men vaak. Bij mij lukt dat niet. Ik weet daardoor dingen van mensen die zij zelf niet meer weten. Dat is een hel.

Je went er gelukkig aan maar vrolijk wordt je er niet van. Mijn vriendin vind dat gelukkig juist fijn. Dat maakt van een last een gave. Bij andere mensen moet ik veel moeite doen om te begrijpen hoe ze zichzelf zien. Heel lastig.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Vitharr » 21 mei 2017, 11:57

Hahaa! Ik heb gewonnen! Ik laat me de mond niet meer snoeren. Ook niet door de kosmos! :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door univers » 21 mei 2017, 11:59

Misschien
zijn zij wel langs geweest?

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Vitharr » 21 mei 2017, 12:14

Nee, het zijn vast die lui die jou wel eens tot de orde roepen en 25 jaar lang mijn vriendin hebben verstopt. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door univers » 21 mei 2017, 12:27

Nee, het zijn vast die lui die jou wel eens tot de orde roepen
Dat is onbegonnen werk. :mrgreen:
en 25 jaar lang mijn vriendin hebben verstopt.
Had je beter moeten kijken.Afbeelding :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door univers » 21 mei 2017, 12:29

Jullie zijn wel een leuk stel. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Susan » 21 mei 2017, 12:54

Vitharr schreef:Ik heb hier een lichte variant van. Mijn geheugen is ontzettend accuraat maar ik mis bepaalde psychologische eigenschappen die schijnbaar normaal zijn. Mijn herinneringen veranderen niet, die van andere mensen wel. Vooral slechte herinneringen kleurt men vaak. Bij mij lukt dat niet. Ik weet daardoor dingen van mensen die zij zelf niet meer weten. Dat is een hel.

Je went er gelukkig aan maar vrolijk wordt je er niet van. Mijn vriendin vind dat gelukkig juist fijn. Dat maakt van een last een gave. Bij andere mensen moet ik veel moeite doen om te begrijpen hoe ze zichzelf zien. Heel lastig.
Zo vergaat het mij ook, bij leuke en niet leuke voorvallen, tot in de finesses onthoud ik heel veel tot in m'n kindertijd, datums, tijdstippen, de woorden die gezegd zijn, zelfs wat er gegeten werd enz enz.bij anderen worden herinneringen in de loop der jaren vaak vertekent of delen er van zijn ze gewoon kwijt, waardoor er dan ook een ander 'verhaal' ontstaat. Fotografisch geheugen is ook heel sterk.
Het rare is wel dat ik bijv totaal geen cijfers en combinaties er van kan onthouden, geen telefoonnummers kan onthouden, (ook ons eigen nummer niet..) geen postcode, bank/giro en van pinpas etc. Wél verjaardagen, geboorte en overlijdensdatums van iedereen..
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Vitharr » 21 mei 2017, 22:53

univers schreef:Jullie zijn wel een leuk stel. :mrgreen:

Afbeelding
My girl is not a hobbit. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Vitharr » 21 mei 2017, 23:18

Susan schreef:
Vitharr schreef:Ik heb hier een lichte variant van. Mijn geheugen is ontzettend accuraat maar ik mis bepaalde psychologische eigenschappen die schijnbaar normaal zijn. Mijn herinneringen veranderen niet, die van andere mensen wel. Vooral slechte herinneringen kleurt men vaak. Bij mij lukt dat niet. Ik weet daardoor dingen van mensen die zij zelf niet meer weten. Dat is een hel.

Je went er gelukkig aan maar vrolijk wordt je er niet van. Mijn vriendin vind dat gelukkig juist fijn. Dat maakt van een last een gave. Bij andere mensen moet ik veel moeite doen om te begrijpen hoe ze zichzelf zien. Heel lastig.
Zo vergaat het mij ook, bij leuke en niet leuke voorvallen, tot in de finesses onthoud ik heel veel tot in m'n kindertijd, datums, tijdstippen, de woorden die gezegd zijn, zelfs wat er gegeten werd enz enz.bij anderen worden herinneringen in de loop der jaren vaak vertekent of delen er van zijn ze gewoon kwijt, waardoor er dan ook een ander 'verhaal' ontstaat. Fotografisch geheugen is ook heel sterk.
Het rare is wel dat ik bijv totaal geen cijfers en combinaties er van kan onthouden, geen telefoonnummers kan onthouden, (ook ons eigen nummer niet..) geen postcode, bank/giro en van pinpas etc. Wél verjaardagen, geboorte en overlijdensdatums van iedereen..
Mijn geheugen is inderdaad ook menselijk en niet van een computer. :mrgreen:

Maar ooit vond ik het beangstigend. Ik heb een voorbeeld beschreven met de Russische UFO landing op het nos journaal. Het eerste jaar had iedereen het erover, 5 jaar later werd je voor gek verklaard als je het zei. 28 jaar later vond ik de uitzending terug op youtube. Wie was er nou dus gek? Blijkbaar besef je dat zelf niet. Wij zagen dat omdat we godzijdank afwijken van de norm. Liever vervelende herinneringen dan normaal zijn Suus. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Gast1 » 22 mei 2017, 06:03

Okay, apart.
Volgens mij slaat elke waarnemer altijd alles op.
Deze bijzondere mensen echter hebben de mogelijkheid gekregen op elk opgeslagen detail terug te halen.
Ik ben niet begiftigd met een dergelijk totaalgeschenk, maar ik ben wel in staat om bepaalde details weer geheel op te roepen die ik in dit leven als ervaring heb opgedaan.
Daarnaast denk ik poorten in mij te kunnen openen, die niet van deze wereld zijn.
Maar ach ... :wink:

gusteman

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door gusteman » 22 mei 2017, 10:07

Gast1 schreef:Volgens mij slaat elke waarnemer altijd alles op.
Deze bijzondere mensen echter hebben de mogelijkheid gekregen op elk opgeslagen detail terug te halen.
Inderdaad, beste Gast1, het werkt allemaal behoorlijk eenvoudig:
1) alles (werkelijk alles, dus) wat via de zintuigen wordt waargenomen wordt opgeslagen in het geheugen; en dit niet alleen na de geboorte, ook reeds in de baarmoeder slaan nog niet geboren kinderen zintuiglijke ervaringen op;
2) de hersenen putten uit dat geheugen om de mens de mogelijkheid te bieden zich te handhaven als soort.

Bij sommigen slagen de hersenen daar zo goed als nooit in, bij sommigen kan (zoals in het voorbeeld van Rebecca Sharrock) elke herinnering opgeroepen worden, tot in het kleinste detail.
Daar tussenin heb je een enorme variëteit aan mensen die op verschillende niveaus weten herinneringen op te halen.

Wat wel leuk is aan dit fenomeen: het laat nogmaals zien hoe de mens elke belevenis "beleeft" via het geheugen.
Elke waarneming wordt eerst "getoetst" aan de opgeslagen kennis vooraleer ze echt wordt "beleefd".
Waardoor we in feite voortdurend achter de werkelijkheid aan hollen, we leven letterlijk 'in het verleden': ook al is het maar een fractie van een seconde, wat jij ziet, hoort, ruikt, voelt, proeft (met andere woorden datgene wat jij je "realiseert") dit alles is het resultaat van hoe je hersenen vooraf een selectie hebben gemaakt.

Misschien zullen sommigen hierna beter begrijpen wat ik schreef binnen een ander onderwerp:
Een computer werkt ongeveer zoals je hersenen: wanneer je een webpagina opent dan kijk je via je scherm niet naar die webpagina; je kijkt naar een kopie van die pagina die werd opgeslagen op het geheugen (RAM) van de computer. Indien er op die pagina iets verandert zal jij dat niet kunnen merken totdat je opnieuw een verbinding maakt met die webpagina, dan wordt ze vernieuwd op het geheugen van de computer.

De hersenen werken identiek: alles wat je ervaart (zien, horen, voelen, ruiken, proeven) gebeurt in een fractie van een seconde waarbij de ervaring wordt opgeslagen in je geheugen. De interpretatie van die ervaring (EN het besef dat je dit beleeft) gebeurt pas daarna waarbij je hersenen in de rest van je geheugen zullen zoeken naar overeenkomsten en/of verbanden. Wat daarbij uit de bus komt zal bepalend zijn voor de manier waarop jij reageert op de ervaring, voor je gevoel/stemming/humeur.

Alles wat je doet en/of bent gebeurt altijd via je geheugen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Susan » 22 mei 2017, 15:13

Gusteman, het is allemaal zo eenvoudig zeg je,

kan jij mij dan even uitleggen hoe een meisje van 10 jaar weken van te voren haar vader vertelde
dat ze in Noord- Holland een vliegtuig zag neerstorten én ook nog de plek aan wees waar hij
terecht was gekomen? In maart 2009 gebeurde dit namelijk daadwerkelijk op exact dezelfde plek!
Ook uit haar 'geheugen' opgediept misschien...?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Susan » 22 mei 2017, 16:13

Vitharr schreef: Mijn geheugen is inderdaad ook menselijk en niet van een computer. :mrgreen:

Maar ooit vond ik het beangstigend. Ik heb een voorbeeld beschreven met de Russische UFO landing op het nos journaal. Het eerste jaar had iedereen het erover, 5 jaar later werd je voor gek verklaard als je het zei. 28 jaar later vond ik de uitzending terug op youtube. Wie was er nou dus gek? Blijkbaar besef je dat zelf niet. Wij zagen dat omdat we godzijdank afwijken van de norm. Liever vervelende herinneringen dan normaal zijn Suus. :mrgreen:
Ben zo ook heel wat keren voor gek versleten Vitharr, deert mij niet hoor, maar als kind en rond de pubertijd is dat natuurlijk erg
en beetje griezelig/angstig ook als ze je niet serieus nemen en als eigenaardig niet helemaal sporend vreemd mens zien. Zelf had ik dat nooit zo naar anderen die er voor mij wat onbegrijpelijke denkbeelden op na hielden, om ze dan maar meteen bij de 'gekken' te plaatsen.

Ik herinner mij een paar dingen van voor mijn 2e verjaardag heel goed, maar vooral heel nauwkeurig hoe onze 2e verjaardag werd gevierd, vanaf bijna 3 jaar nog veel en steeds meer, maar dat werd in die tijd afgedaan als onzin...dat kon niet volgens de volwassenen. Vaak voelden mensen zich genomen als ik gelijk had door wat ik onthouden had over vele jaren heen, met vervelende dingen vooral natuurlijk want dat vonden ze niet zo prettig, ik flapte er ook recht toe recht aan van alles uit...werd niet in dank afgenomen :mrgreen: Maar zo leerde ik dan op den duur wel mijn mond te houden tegen bijna iedereen, plus volwassenen, waaronder ook leerkrachten etc hadden immers altijd gelijk..

Ook dromen en visioenen die later, soms een paar jaren later pas echt gebeurden werden aan fantasie toegeschreven, terwijl het om zaken ging die niemand van te voren kon bedenken, laat staan dat ze het 'konden zien aan komen' door voorvallen vooraf, wat geheid graag gebruikt wordt door de ongelovige Thomassen op deze wereld.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door gusteman » 22 mei 2017, 17:11

Susan schreef:Gusteman, het is allemaal zo eenvoudig zeg je,

kan jij mij dan even uitleggen hoe een meisje van 10 jaar weken van te voren haar vader vertelde
dat ze in Noord- Holland een vliegtuig zag neerstorten én ook nog de plek aan wees waar hij
terecht was gekomen? In maart 2009 gebeurde dit namelijk daadwerkelijk op exact dezelfde plek!
Ook uit haar 'geheugen' opgediept misschien...?
Om iets te kunnen uitleggen heb ik wel wat meer informatie nodig dan wat jij hier aanreikt, beste Susan.
Dus, neen, ik kan je niet uitleggen hoe wat gebeurde in verband met het vliegtuigongeluk waarover jij het hier hebt.

Wat ik wel kan verduidelijken is dat heel wat mensen er van overtuigd zijn iets paranormaals te hebben meegemaakt daar waar dit perfect kan verklaard worden; jammer genoeg vertikken die mensen het om ook maar zelfs te overwegen of er een logische verklaring kan bestaan.

Ik lees bij jou heel wat weerstand en weerzin, gevoelens die niet kunnen gebaseerd zijn op wat ik naar jou toe kan hebben gedaan op dit forum ... en daarbuiten onderhouden wij geen enkele vorm van contact.
Dus komen die weerstand en weerzin ergens anders vandaan ..... maar je projecteert ze wel naar mij toe.
Waarom dan wel?

Gast1

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Gast1 » 22 mei 2017, 18:16

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Volgens mij slaat elke waarnemer altijd alles op.
Deze bijzondere mensen echter hebben de mogelijkheid gekregen op elk opgeslagen detail terug te halen.
Inderdaad, beste Gast1, het werkt allemaal behoorlijk eenvoudig:
1) alles (werkelijk alles, dus) wat via de zintuigen wordt waargenomen wordt opgeslagen in het geheugen; en dit niet alleen na de geboorte, ook reeds in de baarmoeder slaan nog niet geboren kinderen zintuiglijke ervaringen op;
2) de hersenen putten uit dat geheugen om de mens de mogelijkheid te bieden zich te handhaven als soort.

Bij sommigen slagen de hersenen daar zo goed als nooit in, bij sommigen kan (zoals in het voorbeeld van Rebecca Sharrock) elke herinnering opgeroepen worden, tot in het kleinste detail.
Daar tussenin heb je een enorme variëteit aan mensen die op verschillende niveaus weten herinneringen op te halen.

Wat wel leuk is aan dit fenomeen: het laat nogmaals zien hoe de mens elke belevenis "beleeft" via het geheugen.
Elke waarneming wordt eerst "getoetst" aan de opgeslagen kennis vooraleer ze echt wordt "beleefd".
Waardoor we in feite voortdurend achter de werkelijkheid aan hollen, we leven letterlijk 'in het verleden': ook al is het maar een fractie van een seconde, wat jij ziet, hoort, ruikt, voelt, proeft (met andere woorden datgene wat jij je "realiseert") dit alles is het resultaat van hoe je hersenen vooraf een selectie hebben gemaakt.

Misschien zullen sommigen hierna beter begrijpen wat ik schreef binnen een ander onderwerp:
Een computer werkt ongeveer zoals je hersenen: wanneer je een webpagina opent dan kijk je via je scherm niet naar die webpagina; je kijkt naar een kopie van die pagina die werd opgeslagen op het geheugen (RAM) van de computer. Indien er op die pagina iets verandert zal jij dat niet kunnen merken totdat je opnieuw een verbinding maakt met die webpagina, dan wordt ze vernieuwd op het geheugen van de computer.

De hersenen werken identiek: alles wat je ervaart (zien, horen, voelen, ruiken, proeven) gebeurt in een fractie van een seconde waarbij de ervaring wordt opgeslagen in je geheugen. De interpretatie van die ervaring (EN het besef dat je dit beleeft) gebeurt pas daarna waarbij je hersenen in de rest van je geheugen zullen zoeken naar overeenkomsten en/of verbanden. Wat daarbij uit de bus komt zal bepalend zijn voor de manier waarop jij reageert op de ervaring, voor je gevoel/stemming/humeur.

Alles wat je doet en/of bent gebeurt altijd via je geheugen.
Da's mooi geschreven Gusteman en zo heb ik het nog niet bekeken.
Wat je schrijft over 'in het verleden leven' heb ik eveneens steeds weer opnieuw geschreven over het zien.
Alles wat je ziet, speelt zich in het verleden af.
Interessant, want door jouw opmerking is het dus bijna onmogelijk om 'in het nu' te leven :grin:

Even mijn gedachten en mijn 'weten' resetten ... lekker denkwerk.

Gast1

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Gast1 » 22 mei 2017, 18:43

Susan schreef:Gusteman, het is allemaal zo eenvoudig zeg je,

kan jij mij dan even uitleggen hoe een meisje van 10 jaar weken van te voren haar vader vertelde
dat ze in Noord- Holland een vliegtuig zag neerstorten én ook nog de plek aan wees waar hij
terecht was gekomen? In maart 2009 gebeurde dit namelijk daadwerkelijk op exact dezelfde plek!
Ook uit haar 'geheugen' opgediept misschien...?
Het meest merkwaardige verhaal wat ik van héél dichtbij heb mogen meemaken is het verhaal van mijn dochter.
Je kent het wel Susan.

Ik herhaal het want Gusteman is hier nog niet bekend mee.
Op een zonnige zaterdagmorgen komt na een nachtrust mijn dochtertje naar me toe lopen.
Ze zei tegen mijn vrouw en mij dat ze een 'rare droom' heeft gehad.
Omdat mij dat altijd weer intrigeert, vroeg ik haar mij die droom te vertellen.
Maar als Vader was ik natuurlijk ook wel nieuwsgierig.

Ze vertelde over hoe een blauw ijsvogeltje precies op die plek die ze aanwees en stekelbaarsje uit onze vijver opdook.
Ze vertelde op welk takje het ijsvogeltje ging zitten (in de vlinderstruik), hoe vaak het ijsvogeltje met het visje op de tak sloeg en daarna verorberde.
Ze vertelde ook welke richting het ijsvogeltje daarna toe vloog.
Ik begreep er niets van wat ik had hier in onze tuin nog nooit een ijsvogeltje gezien en ik zei dat die in woongebieden ook niet voorkomen.
Ze zitten altijd bij wateren met steilranden.

Precies een dag later, op de zonnige zondagmorgen daarna gebeurde precies dát wat mijn dochtertje 'gedroomd' had.
Mijn vrouw kon het gelukkig nog gedeeltelijk zien, anders had ik het zelf niet geloofd.
Welnu, zo kan ik nog een aantal zaken poneren die niet te geloven zijn -mijn onderschrift is niet voor niets gekozen door mij-.

Dit is inderdaad 'niet eenvoudig' te verklaren en dat is denk ik wat Susan ook bedoelt te zeggen.
Maar ik kan ook 'voelen' dat iemand met mij bezig is.
Ook dieren -die kunnen dat nog veel beter- voelen dingen -ook van te voren- aan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Documentaire - De jongen die niets vergeet

Bericht door Susan » 22 mei 2017, 20:15

gusteman schreef:
Susan schreef:Gusteman, het is allemaal zo eenvoudig zeg je,
kan jij mij dan even uitleggen hoe een meisje van 10 jaar weken van te voren haar vader vertelde
dat ze in Noord- Holland een vliegtuig zag neerstorten én ook nog de plek aan wees waar hij
terecht was gekomen? In maart 2009 gebeurde dit namelijk daadwerkelijk op exact dezelfde plek!
Ook uit haar 'geheugen' opgediept misschien...?
Om iets te kunnen uitleggen heb ik wel wat meer informatie nodig dan wat jij hier aanreikt, beste Susan.
Dus, neen, ik kan je niet uitleggen hoe wat gebeurde in verband met het vliegtuigongeluk waarover jij het hier hebt.
Wat voor extra informatie is dat dan waarvan je zegt het nog nodig te hebben?
Wat ik wel kan verduidelijken is dat heel wat mensen er van overtuigd zijn iets paranormaals te hebben meegemaakt daar waar dit perfect kan verklaard worden; jammer genoeg vertikken die mensen het om ook maar zelfs te overwegen of er een logische verklaring kan bestaan.
Ja daar heb je gelijk in, helaas komt dat ook voor.
Ik lees bij jou heel wat weerstand en weerzin, gevoelens die niet kunnen gebaseerd zijn op wat ik naar jou toe kan hebben gedaan op dit forum ... en daarbuiten onderhouden wij geen enkele vorm van contact.
Dus komen die weerstand en weerzin ergens anders vandaan ..... maar je projecteert ze wel naar mij toe.
Waarom dan wel?
Nou dat zijn wel uitspraken zeg, weerstand en zelfs weerzin...! :shock: en dat zou ik naar jou toe projecteren?
Geen sprake van Gusteman, niks daar van hoor, hoe kom je hier in vredesnaam op. Waar haal je dat vandaan?

Even wat gedachten die in mij opkwamen:
Je hebt het vaak over interpreteren, wel, ik denk dat jij jezelf om een of andere reden 'voorbij gefietst' bent,
misschien geiriteerd bent over wat ik hier of elders schreef/plaatste en nu dit er uit geïnterpreteerd hebt..?
Overigens, ik reageer amper op hetgene wat jij overal neer zet, dus vraag ik me af waar je nu op doeld hoor.

Het lijkt er op dat wat je ook gelezen mag hebben, als spiegelen werkt naar jou, waardoor je getriggerd werd, het bij jou zelf ligt dus,
maar nu bij mij neerlegt....
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie