Vrije wil is een illusie: experiment

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Vrije wil is een illusie: experiment

Bericht door Determinist » 14 aug 2017, 11:28

Ik kwam deze video tegen van Sam Harris over vrije wil, waarin hij een simpel experiment uitvoert om een keuze uit vrije wil te analyseren en in hoeverre we kunnen spreken van vrije wil in deze.
Als ik dit experiment uitvoer en ik ga echt bij mijzelf na hoe ik op de gestelde keuze ben gekomen begin ik af te vragen dat mijn keuze niet zelf gemaakt is.
Niet bewust althans. Ik kan zelfs niet aangeven waar de keuze op gebaseerd is. Het lijkt wel random.

Het is alsof er een interne stem mij een keuze geeft, opeens. En pas achteraf ga ik invullen waarom die keuze door mijzelf bewust gemaakt is.

Wat ervaren jullie hierbij?

gusteman

Re: Vrije wil is een illusie: experiment

Bericht door gusteman » 14 aug 2017, 11:46

Op 03:00 zegt hij: "if you did choose Cairo you should consider yourself a genius".
Waarmee hij aangeeft dat zijn theorie niet sluitend is.

Dit ganse "testje" is een valstrik om de luisteraar/kijker ergens toe te bewegen, waarna dan kan geconstateerd worden dat er geen sprake is van vrije wil.

Ik had zelf de keuze tussen minstens tweehonderd steden waarvan de namen (om heel correct te zijn: eigenlijk waren het beelden) voorbij mijn "geestesoog flitsten", maar ik koos uiteindelijk voor een stad die ik goed kende (omdat ik rekening hield met de mogelijkheid dat er vragen over de stad zouden komen). En die keuze maakte ik deels uit vrije wil (om de hierboven vermelde reden) en deels niet uit vrije wil omdat ik in eerste aanvang inging op een vraag.
Het feit dat ik inging op die vraag was dan weer het gevolg van het gegeven dat ik de "test" intrigerend vond en gebeurde dus ook uit vrije wil.

De test heet mij niet kunnen overtuigen van de stelling dat een vrije wil niet zou bestaan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Vrije wil is een illusie: experiment

Bericht door Determinist » 14 aug 2017, 11:58

Er wordt gesteld dat vrije wil wel bestaat, maar dat het een illusie is.

Waarom maakte je die beslissing om die stad te kiezen waar je vragen over zou krijgen?
Als je zegt omdat je dacht dat er wellicht vragen zouden komen.
Maar waarom dacht je dat er vragen zouden komen?
Waarom kwam er niet in je op de laatste stad die je bezocht hebt?
Of waar je ooit woonde.

Ik vind dit best intrigerend als je naar jezelf kijkt, van binnen, waar die redenen vandaan komen. Ergens is er een startpunt die opeens in je opkomt, zonder beredenering.
Alsof er opeens uit het donker met fel licht een reden komt. Maar waar komt die eerste reden vandaan?
Zo te zien niet van mijn bewuste ikke, maar een andere ikke waar ik geen controle over heb.

gusteman

Re: Vrije wil is een illusie: experiment

Bericht door gusteman » 14 aug 2017, 12:18

Determinist schreef:Zo te zien niet van mijn bewuste ikke, maar een andere ikke waar ik geen controle over heb.
Dat hangt volledig af van wat wordt bedoeld met de "bewuste ikke" en hierbij doel ik vooral op wat die "ikke" doet en welk deel daarvan wordt ervaren als "bewust handelen".

Zelf maak ik een heel eigen onderscheid tussen bewustzijn en onderbewustzijn: ik definieer bewustzijn als alles wat in de hersenen gebeurt tijdens wakkere toestand; datgene wat in de hersenen gebeurt tijdens een slaap, verdoving of coma definieer ik als onderbewustzijn.
Daaruit volgt dat een heel deel van de hersenwerking zich afspeelt in volle bewustzijn zonder dat je er erg in hebt dat dit gebeurt.
Je bent je er dus niet bewust van dat het gebeurt ondanks dat je bij bewustzijn bent.

Het feit dat wij geen controle hebben over bepaalde acties van de hersenen is naar mijn mening het gevolg van een evolutie en niet een basis beginsel: de hersenen hebben in de loop der tijden geleerd om bepaalde delen van het lichaam en van het denkproces te "beheren" zodat er meer denkruimte vrij kwam voor wat als levensnoodzakelijk werd ervaren.

Daardoor ontstond een soort van automatische piloot die bepaalde denkprocessen "over slaat" en dat geeft bijvoorbeeld het resultaat wat je ziet in die keuze van een stad. het lijkt alsof dit buiten je wil om gaat maar in werkelijkheid is dat niet het geval.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vrije wil is een illusie: experiment

Bericht door Vitharr » 16 aug 2017, 16:08

Determinist schreef:Ik kwam deze video tegen van Sam Harris over vrije wil, waarin hij een simpel experiment uitvoert om een keuze uit vrije wil te analyseren en in hoeverre we kunnen spreken van vrije wil in deze.
Als ik dit experiment uitvoer en ik ga echt bij mijzelf na hoe ik op de gestelde keuze ben gekomen begin ik af te vragen dat mijn keuze niet zelf gemaakt is.
Niet bewust althans. Ik kan zelfs niet aangeven waar de keuze op gebaseerd is. Het lijkt wel random.

Het is alsof er een interne stem mij een keuze geeft, opeens. En pas achteraf ga ik invullen waarom die keuze door mijzelf bewust gemaakt is.

Wat ervaren jullie hierbij?
De beste man beínvloedde mijn keuzeproces met de grap dat hij zeker wist dat de keuze verkeerd zou zijn, wat impliceert dat er een juiste keuze zou zijn. Hierdoor ging ik doordenken en kwam ik niet tijdig tot een keuze.

Maar dit doet me ergens aan denken. Ik vond het altijd grappig om in het juiste gezelschap direct te reageren met het eerste wat in me op kwam. Voor zover ik de wetenschap hiervan begrijp zegt dat iets over de gemaakte connecties in mijn brein. Ik kan in de meeste gevallen zelfs verklaren hoe die connectie dominant is geworden. Ik heb me zelfs aangeleerd om dergelijke connecties in 1 klap te wijzigen met permanent resultaat als ik de gevolgen storend vind.

Maar een jaar of 8 geleden moest ik complexe problemen verklaren die kennis vereisten die ik niet bezat en ik had niet de tijd om die kennis op te doen. Zoekend naar mogelijkheden rammelde het brein zo snel dat eigenlijk niet meer van een bewust denkproces gesproken kan worden. Het leek meer op een configuratieproces.

Niet lang daarna ervoer ik iets vreemds. Het voelde alsof ik harmonieus een connectie verkreeg met de probleemgebieden. Vanaf dat moment kon ik in een vingerknip de haalbaarheid van iedere oplossingsrichting voorspellen. Het eerder genoemde denkproces speelt hier geen rol meer bij.

Dit gaat heel ver. Ik herinner me zelf namelijk een heel lang denkproces wat voor mij op een droom lijkt. In dat droomproces kan ik bijvoorbeeld zo klein worden dat ik atomen en moleculen zie reageren. Door condities te manipuleren in het droomproces kan ik het ongewenste effect opheffen maar als dat ergens anders tot ongewenste effecten leidt teleporteer ik daar direct naartoe.

Voor mijn gevoel duurt dat een eeuwigheid maar zoals gezegd is het in een fractie van een seconde afgerond. Het bizarre is dat de resultaten tot op heden unaniem perfect zijn. Ik maak geen fouten in dit proces.

In de spirituele hoek van het forum hebben we vaak over dit soort belevingen gesproken. Voor mij is dit heel verklaarbaar en logisch. Toch zou ik het je niet uit kunnen leggen.

Ik geloof met de grootst mogelijke overtuiging dat breinprocessen zoals het maken van de keuze in het filmpje behoren bij de biologische entiteit die we mens noemen. 3 ruimtelijke dimensies zonderen deze entiteit af van anderen. Omdat het een materiele entiteit betreft is deze gekoppeld aan een positie in ruimtetijd. Deze perceptie is in de basis deterministisch van aard en de connectie met de rest van het universum loopt via causaal verband.

Tegelijkertijd geloof ik met dezelfde overtuiging dat er ook een onstoffelijk geheel bestaat. Het deel wat interactie heeft met de biologische entiteit noemt men meestal 'de ziel'. Ik denk dat het dit deel is wat jou de suggestie aanreikt.

In mijn geval denk ik dat mijn 'ziel' de gevraagde informatie uit de zogenaamde Akasha Kronieken tovert en daarbij tevens in staat is om alternatieve scenario's in bloktijd te evalueren voor deze zich manifesteren. Onstoffelijk, en dus immaterieel, is deze 'ziel' niet gebonden aan ruimtetijd en daardoor kan dit proces veel langer duren dan de biologische entiteit waarneemt.

Vergeef me deze ontsporing maar ik wilde toch iets van de ervaring proberen te verduidelijken. :wink:

Wat mij fascineert is dat de moderne conditionering van de mens, wat een breinkwestie is, ons volgens mij inderdaad onze vrije wil heeft ontnomen omdat onze breinkeuzes volgens mij ook causaal verbonden zijn met de rest van het universum. Als dat niet zo was zou ik niet in staat zijn om de complexe situatie te extrapoleren omdat in no time alles verandert door de willekeur van vrije keuze.

De vrije keuze huist bij mij dus in het onstoffelijke uitstapje wat ook tot jouw suggesties leidt. Het bijzondere aan jou vind ik dat je een goed contact met je onstoffelijke ikke hebt maar tegelijk verkiest om de rationele illusie te leven. Iets waar ik al vanaf mijn geboorte tegen vecht, en met succes.

Niet dat er iets mankeert aan rationaliteit maar het wordt vaak verward met de excuustruus waar in het filmpje ook naar verwezen wordt. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie