De mate van het EQ ... belangrijk?

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gast1

De mate van het EQ ... belangrijk?

Bericht door Gast1 » 03 jun 2018, 09:24

Wikipedia omschrijft:
De vijf belangrijkste EQ-eigenschappen zijn:
  • Zelfkennis. Mensen met een hoog EQ hebben het vermogen om de eigen denkwijze, mogelijkheden en onmogelijkheden te kunnen inschatten en daar conclusies uit te trekken.
    Optimisme. Mensen met een hoog EQ denken positief over hun eigen mogelijkheden en laten zich niet snel uit het veld slaan.
    Kunnen afzien. Mensen met een hoog EQ kunnen het opbrengen om te werken aan iets wat ze op lange termijn willen.
    Empathie. Mensen met een hoog EQ kunnen zich goed verplaatsen in de gevoelens van anderen.
    Sociale vaardigheden. Mensen met een hoog EQ kunnen goed met zowel bekenden als vreemden omgaan.
Het wordt ook wel omschreven als de 'interpersoonlijke en intrapersoonlijke intelligentie tezamen'.
Uit de gegevens van een assessment hetwelk ik onderging op 12 november 2012 bleek dat ik behoorlijk hoog scoorde ...
Dit te schrijven over mezelf geeft me nog steeds een beetje een onbehaaglijk gevoel, maar het is gewoon zo.
En daarmee ben ik tevreden.

Hoe zit dat, wat vinden jullie van de belangrijkheid van de mate van het EQ?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De mate van het EQ ... belangrijk?

Bericht door Determinist » 03 jun 2018, 15:01

Beste Gast1,

Natuurlijk is het belangrijk. Maar dat geldt voor alle persoonlijkheidseigenschappen.

Je kan nooit zeggen of het ene beter is dan de andere.

Elke eigenschap heeft voordelen en nadelen. En sommige eigenschappen zijn lastig te combineren. Je komt dan altijd in een spagaat als je wilt afdwingen dat deze eigenschappen samen mee op moeten trekken.

lastige is dat persoonlijkheid al vroeg bepaald wordt en daar zit een stukje aanleg en opvoeding bij.
En het is lastig om zelf aan persoonlijkheid te werken, zeker als het totaal niet in je aard ligt.

Wat is beter? Dat hangt af wat je wilt en wat je doet.

Ik kan mijzelf als voorbeeld nemen. Ik het ook een hoog EQ. Maar mijn analytisch vermogen is ook zeer hoog.
Dat zijn beide eigenschappen die ik zelf als positief zie. Maar de combinatie is erg lastig en heeft een derde persoonlijkheid tot gevolg.
Mijn "probleem" is dat ik niet assertief ben. Ik bepaal niet graag dingen voor anderen. Ik zou niet snel mijn zin doordrijven.
Effect is dat als ik niet oppas ik mijzelf wegcijfer voor een ander en dat wat ik wil nooit op de eerste plaats komt.

Deze derde persoonlijkheid (van de nog veel meer hier niet genoemde eigenschappen) is wat mij betreft zowel positief (als ik naar EQ kijk) maar negatief als ik naar de andere kant kijk.
Daar kan ik aan werken, maar is lastig en gaat niet vanzelf. Ik moet dus schipperen en sommige positieve eigenschappen laten gaan ten faveure van een andere eigenschap.

Het gaat allemaal tegenwerken als je jezelf verplicht te voldoen aan al je persoonlijkheden. Dat kan namelijk niet.
Ik kan niet zowel hard als zacht zijn. Ik kan niet iets afdwingen als ik de ander de keuzes laat maken.

Je bent pas tevreden als je de positieve kanten en je negatieve kanten tegen elkaar afgestreept en waar het resultaat is waar je mee kan leven en vooral accepteren.

Sommige dingen kan je nu eenmaal wel en andere niet. Dat heeft voornamelijk met persoonlijkheid te maken. En wara je het niet kan veranderen moet je het accepteren en niet over zeuren (tegen jezelf).
Daar wat je kan verbeteren en het echt wil, dat pak je aan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De mate van het EQ ... belangrijk?

Bericht door taigitu » 04 jun 2018, 11:58

.


Onderstaand de OT van een topic wat ik een paar geleden plaatste, waarin de EQ wordt beschreven:

viewtopic.php?t=14160
12 kenmerken van emotionele intelligentie

Mensen met een hoog (emotioneel quotiënt) EQ …

1. laten hun gevoelens niet ongecontroleerd de loop. Een gevoel dat naar buiten komt is een emotie. Met een emotie is niets mis, tenzij de persoon daarmee zijn verantwoordelijkheid voor zelfdiscipline ontloopt. Wie overmand wordt door emoties door een plotseling verlies van een geliefde zal altijd kunnen rekenen op begrip. Wie altijd zijn gevoelens als emoties de vrije teugel geeft, ook wanneer dat niet gepast is, is sociaal niet slim bezig.

2. negeren andermans gevoelens niet. Ze hebben empathie, ze kunnen zich in een ander verplaatsen, meedenken en anticiperen. Zie ook artikel over compassie en naastenliefde.

3. staan anderen niet toe om hun gevoelens te bepalen

4. vermijden slachtoffergedrag

5. worden niet zelfgenoegzaam; ze kennen hun ego en gedragen zich niet verwaand

6. blijven niet alsmaar praten over hun gevoelens

7. hebben snel door waar hun gevoelens vandaan komen of door veroorzaakt worden

8. laten zich niet onnodig in een conflict zuigen

9. roddelen niet

10. schamen zich niet om nee te zeggen wanneer dat nodig is

11. geven niet toe aan groepsdruk

12. zoeken geen goedkeuring van anderen

Bron: de kracht van positiviteit.
Een bijdrage van Bert Stoop
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De mate van het EQ ... belangrijk?

Bericht door Gast1 » 05 jun 2018, 07:10

Determinist schreef:
03 jun 2018, 15:01
Beste Gast1,

Natuurlijk is het belangrijk. Maar dat geldt voor alle persoonlijkheidseigenschappen.

Je kan nooit zeggen of het ene beter is dan de andere.

Elke eigenschap heeft voordelen en nadelen. En sommige eigenschappen zijn lastig te combineren.
Je komt dan altijd in een spagaat als je wilt afdwingen dat deze eigenschappen samen mee op moeten trekken.

Lastige is dat persoonlijkheid al vroeg bepaald wordt en daar zit een stukje aanleg en opvoeding bij.
En het is lastig om zelf aan persoonlijkheid te werken, zeker als het totaal niet in je aard ligt.
;P!
Determinist schreef:
03 jun 2018, 15:01
Wat is beter? Dat hangt af wat je wilt en wat je doet.
Die vraag is niet aan de orde, maar vooruit ...
Determinist schreef:
03 jun 2018, 15:01
Ik kan mijzelf als voorbeeld nemen. Ik het ook een hoog EQ. Maar mijn analytisch vermogen is ook zeer hoog.
Dat zijn beide eigenschappen die ik zelf als positief zie. Maar de combinatie is erg lastig en heeft een derde persoonlijkheid tot gevolg.
Mijn "probleem" is dat ik niet assertief ben. Ik bepaal niet graag dingen voor anderen. Ik zou niet snel mijn zin doordrijven.
Effect is dat als ik niet oppas ik mijzelf wegcijfer voor een ander en dat wat ik wil nooit op de eerste plaats komt.
Ik krijg werkelijk bijna een brok in mijn keel dit te lezen.
Alsof ik mijn eigen zoon lees, die nota bene ook nog eens dezelfde opleiding heeft genoten zoals jij.
Dit wat je alhier schrijft, past werkelijk precies bij zijn persoonlijkheid. :shock:

In bepaalde opzichten zou ik graag op mijn zoon willen lijken, maar het lijkt erop dat hij geworden is wat ik altijd gewild heb.
Ik leef dan ook nu al in hem verder. Dank je voor jouw woorden en oprechtheid.
Determinist schreef:
03 jun 2018, 15:01
Deze derde persoonlijkheid (van de nog veel meer hier niet genoemde eigenschappen) is wat mij betreft zowel positief (als ik naar EQ kijk) maar negatief als ik naar de andere kant kijk.
Daar kan ik aan werken, maar is lastig en gaat niet vanzelf. Ik moet dus schipperen en sommige positieve eigenschappen laten gaan ten faveure van een andere eigenschap.

Het gaat allemaal tegenwerken als je jezelf verplicht te voldoen aan al je persoonlijkheden. Dat kan namelijk niet.
Ik kan niet zowel hard als zacht zijn. Ik kan niet iets afdwingen als ik de ander de keuzes laat maken.

Je bent pas tevreden als je de positieve kanten en je negatieve kanten tegen elkaar afgestreept en waar het resultaat is waar je mee kan leven en vooral accepteren.

Sommige dingen kan je nu eenmaal wel en andere niet. Dat heeft voornamelijk met persoonlijkheid te maken. En waar je het niet kan veranderen moet je het accepteren en niet over zeuren (tegen jezelf).
Daar wat je kan verbeteren en het echt wil, dat pak je aan.
:loveU:

Gast1

Re: De mate van het EQ ... belangrijk?

Bericht door Gast1 » 05 jun 2018, 07:36

taigitu schreef:
04 jun 2018, 11:58
Onderstaand de OT van een topic wat ik een paar geleden plaatste, waarin de EQ wordt beschreven:

viewtopic.php?t=14160
Leuk om weer eens terug te lezen taigitu.

Laatst kwam het begrip 'menselijkheid' aan de orde.
In mijn perceptie kan die 'menselijkheid' van alles zijn, maar in de definitie lees ik deze woorden:

clementie, mildheid, tederheid, toegevendheid, menslievendheid, welwillendheid ...

En dat plaagde mij, want menselijkheid zag ik als een gedrag wat bij de mens behoort.
Dus ook agressie, woede, haat, jaloezie en ga zo maar door, allemaal aspecten die de mens vertrouwd zijn.

Typisch dat de mens het begrip 'menselijkheid' in de betekenis van de definitie tot zichzelf rekent.
Ik ben het daar dus niet mee eens, en zo kwam ik op het begrip EQ.
Is de mate van het EQ ... belangrijk ... voor onze eigen gedefinieerde menselijkheid?
Ik denk dus van wel en laat het rijtje van jou eens staan.

Wellicht dat andere leden voor zichzelf eens invullen hoe groot de mate is van het EQ.
Mag ook hier in dit topic, waarbij je uiteraard wel eerlijk naar jezelf dient te zijn.
Anders hou je jezelf voor de gek.

Ik ga de lijst eens invullen en verneem graag als iemand het daar niet mee eens is.
12 kenmerken van emotionele intelligentie

Mensen met een hoog (emotioneel quotiënt) EQ …
1. laten hun gevoelens niet ongecontroleerd de loop. Een gevoel dat naar buiten komt is een emotie. Met een emotie is niets mis, tenzij de persoon daarmee zijn verantwoordelijkheid voor zelfdiscipline ontloopt. Wie overmand wordt door emoties door een plotseling verlies van een geliefde zal altijd kunnen rekenen op begrip. Wie altijd zijn gevoelens als emoties de vrije teugel geeft, ook wanneer dat niet gepast is, is sociaal niet slim bezig.

De laatste zin heeft mij in de voorbije jaren erg te parten gespeeld.
Soms schaamde ik me voor mezelf hoe ik mijn emotie uitte en dat was vaak niet mals.
Mijn psychiater schreef dat toe aan mijn omstandigheden, maar het bleef een heel groot probleem voor mezelf.
Het gaat nu wel weer iets beter.


2. negeren andermans gevoelens niet. Ze hebben empathie, ze kunnen zich in een ander verplaatsen, meedenken en anticiperen.

Klopt.

3. staan anderen niet toe om hun gevoelens te bepalen

Klopt.

4. vermijden slachtoffergedrag

Klopt, hoewel ik 'de dingen' wel benoem.

5. worden niet zelfgenoegzaam; ze kennen hun ego en gedragen zich niet verwaand

Klopt ... denk ik.

6. blijven niet alsmaar praten over hun gevoelens

Scoor ik wat minder goed in.

7. hebben snel door waar hun gevoelens vandaan komen of door veroorzaakt worden

Klopt.

8. laten zich niet onnodig in een conflict zuigen

Klopt.

9. roddelen niet

Klopt.

10. schamen zich niet om nee te zeggen wanneer dat nodig is

Klopt.

11. geven niet toe aan groepsdruk

Klopt.

12. zoeken geen goedkeuring van anderen

Klopt.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De mate van het EQ ... belangrijk?

Bericht door MetalPig » 05 jun 2018, 16:39

Gast1 schreef:
03 jun 2018, 09:24
Wikipedia omschrijft:
De vijf belangrijkste EQ-eigenschappen zijn:
  • Zelfkennis. Mensen met een hoog EQ hebben het vermogen om de eigen denkwijze, mogelijkheden en onmogelijkheden te kunnen inschatten en daar conclusies uit te trekken.
    Optimisme. Mensen met een hoog EQ denken positief over hun eigen mogelijkheden en laten zich niet snel uit het veld slaan.
Dus je bent dan zowel realistisch als optimistisch tegelijk... Beetje raar [think]

Is EQ belangrijk? Ik denk dat het bedacht is door (en dus belangrijk is voor) mensen die teleurgesteld zijn over hun IQ :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De mate van het EQ ... belangrijk?

Bericht door univers » 05 jun 2018, 17:25

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De mate van het EQ ... belangrijk?

Bericht door Susan » 05 jun 2018, 17:54

De mate van EQ is volgens mij belangrijk voor ons zelf en ook in onze omgang met anderen,
maar ik vind het even belangrijk als de andere typen intelligentie.
Ik zet ze er even bij:

CITAAT:

Wist je dat er vier typen van intelligentie bestaan?

De meest bekende is het IQ maar daarnaast zijn er ook nog het FQ, EQ en SQ.
We verwarren vaak de mate van rationele intelligentie, ook wel IQ genaamd, met je waarde als mens. Op zich niet vreemd in een maatschappij waar we vooral gericht zijn op de vermogens die daarbij horen zoals redeneren, plannen, vinden van oplossingen, rekenen en talen. Maar het is natuurlijk wel een heel eenzijdig beeld van de mens dat zoveel meer omvat dan alleen het IQ.

Andere intelligenties
Hooggevoelige mensen hebben dit maar al te vaak ondervonden. Velen hebben te maken (gehad) met onbegrip voor hun empathische en intuïtieve vermogens. Mondjesmaat komt er meer aandacht voor deze vermogens als het tenminste niet al direct de zweverige hoek in getorpedeerd wordt. Naast het IQ (intelligentiequotënt) begint er ook meer inzicht te komen in intelligenties op andere terreinen zoals zelfkennis, inzicht in je emoties, empathisch en intuïtieve vermogens, het volgen van een innerlijke leiding.


Fysieke Intelligentie: FQ
We starten met het FQ, de fysieke intelligentie. Deze wat miskende vorm van intelligentie is van essentieel belang. Je lichaam is je voertuig waardoor je mens kunt zijn. Het is de basis waardoor alle andere intelligenties kunnen functioneren in de materie: je IQ, je EQ en je SQ. Je FQ handelt uit een overlevingsdrang en signaleert wanneer je lichaam voedsel nodig heeft, wanneer je iets prettigs of juist niet prettigs meemaakt (vlinders in je buik, buikpijn van de spanning) en wanneer het rust nodig heeft. Deze intelligentie vormt meteen ook de meest belangrijke uitdaging voor veel hooggevoelige mensen. Jouw eigen basisbehoeften als eten, waarschuwingssignalen in je lichaam over bepaalde mensen/situaties, voldoende rust en aanwezig zijn in je lichaam staan meestal niet op de eerste plaats. Wanneer je je hier bewust van bent en je jezelf traint in het luisteren naar je lichaam hoeft dit zeker geen uitdaging te blijven!

Rationele intelligentie: IQ
De rationele intelligentie, het IQ is algemeen bekend en zorgt ervoor dat je logische en strategische problemen kunt oplossen. Het is het vermogen om rechtlijnig, in reeksen en objectief te kunnen denken. Het is in tegenstelling tot de andere intelligenties gangbaar om deze te testen. Een IQ tussen de 90 en 110 wordt als gemiddeld beschouwd.

Emotionele intelligentie: EQ
Het EQ heeft betrekking op je emotionele intelligentie. Hierbij gaat het om vermogens als omgaan met en bewust zijn van je emoties door middel van expressie, zelfkennis en empathisch vermogen. Omdat dit gerelateerd is aan je persoonlijke beleving is het lastiger te meten. Zo zullen we als mensen al snel ervaren dat de één wat makkelijker in de omgang is dan de ander. Immers, wie zich bewust is van zijn emoties zal ze minder snel klakkeloos op een ander projecteren. Het subjectieve hiervan is dat we dit ook al snel ervaren wanneer we een klik met een ander voelen.
Voor hooggevoelige mensen brengt het EQ zowel talenten zoals expressie via creativiteit, zelfkennis via zelfreflectie en empathisch vermogen alsook uitdagingen zoals eigen emoties in balans brengen, onderscheid maken tussen je eigen emoties en die van de ander en bij jezelf blijven ongeacht de emotie van de ander.

Spirituele intelligentie: SQ
Deze term is relatief nieuw hoewel Abraham Maslow (psycholoog) in 1943 al schreef over zelfontplooing. Het SQ geeft het vermogen aan te kunnen handelen vanuit zingeving en bezieling. Wie zijn wij werkelijk? Welke levensweg of missie hebben we? Het zoeken naar verbanden alsmede de behoefte tot verbinden komt hier vandaan. Elk mens maakt bewust en onbewust gebruik van deze vorm van intelligentie. Een voorbeeld waarbij het SQ aangesproken wordt is wanneer je behoefte voelt om te bezinnen. Dat kan zijn door een schokkende gebeurtenis of juist doordat er tijdenlang juist helemaal niets gebeurt.
Carolina Bont, auteur van diverse boeken, beschrijft het SQ als ‘het vermogen om fundamentele vragen te stellen’ en ‘inzicht: in contact staan met je innerlijke kennis en de innerlijke leiding kunnen volgen.’
Zelfreflectie, één van de meest in het oog springende talenten van veel hooggevoelige mensen is de behoefte om jezelf te blijven ontwikkelen, vind je eveneens bij het SQ terug.

https://www.sofia-anima.nl/de-vier-type ... lligentie/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie