Het begrip 'fatsoen' ...

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Susan » 07 jun 2018, 14:15

De vergissing die vaak gemaakt wordt is imo, dat als mensen een ander zijn/haar manier
van handelen, meningen, taalgebruik of partij keuze enz enz, beslist niet kunnen
waarderen of niet mee eens zijn, dan wijzen ze niet alleen hun daden of keuze af, maar die
hele persoon wijzen ze dan vaak meteen af, die kan dan in hun ogen ook niets meer goed doen....
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Witte wel » 07 jun 2018, 22:16

gusteman schreef:
07 jun 2018, 10:52
Witte wel schreef:
05 jun 2018, 18:58
Voornamelijk fora over politiek en andere bestuurlijke maatschappelijke zaken is goed moderaten noodzakelijk ...
Probeer het de volgende keer eens met "modereren" beste Witte wel, dat "moderaten" steekt schril af tegen je doorgaans uitmuntend taalgebruik. ;)
Even het nederlands en Engels door mekaar gegooid gusteman, maar dat wist je wel.
Dank voor je compliment. ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door gusteman » 07 jun 2018, 22:28

Determinist schreef:
07 jun 2018, 11:55
gusteman schreef:
07 jun 2018, 10:52
Het is namelijk nog steeds zo dat het gedrag van een individu wordt bepaald door de gedachtegang van dat individu; wanneer je dan het individu los van de ideeën van dat individu gaat benaderen ben je toch behoorlijk aan het knoeien.
Daar maak je nog een verschil in gedrag vanuit visie en de visie zelf. Uiteraard bepalen visies je gedrag, maar in hoeverre die altijd verbonden zijn staat niet vast.

Als je een gedachtegang hebt die niet respectabel is en je gedrag wordt veroorzaakt vanuit die visie dan is dat gedrag ook niet respectabel.
Daar geef ik je gelijk in.

Maar in het voorbeeld van de Wilders stemmer. Welk gedrag zou daarbij horen die niet respectabel is?
Ik kan bij mijn familieleden niet een gedrag ontdekken die vanuit hun visie op Wilders veroorzaakt wordt.

Waarom zou ik dan die personen niet respecteren, als persoon, als ik een visie van die personen niet respecteer?
Iemand die een stem aan Wilders geeft helpt daarbij aan
- het verspreiden van verwerpelijk gedachtegoed;
- het in stand houden van een partij wiens programma is gebaseerd op verwerpelijk gedachtegoed en wiens intentie het is verwerpelijke daden te stellen;
- het uitbouwen en versterken van een dergelijke partij.

De consequentie daarbij is dat door die hulp te bieden aan Wilders de kiezer die een stem geeft aan Wilders even schuldig is als Wilders zelf bij het verspreiden en verdedigen van verwerpelijk gedachtegoed.
Voor mij is dat voldoende reden om die kiezer met heel wat minder respect te benaderen dan een kiezer die niet voor Wilders heeft gestemd.

Een kiezer die deze consequentie niet voor ogen heeft bij het uitbrengen van een stem lijkt mij behoorlijk kortzichtig, op zijn minst toch slecht geïnformeerd te zijn.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door taigitu » 25 jul 2018, 09:17

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie