Het begrip 'fatsoen' ...

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gast1

Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Gast1 » 05 jun 2018, 10:15

Ik ben het spoor bijster en niemand kan mij daarmee helpen.

We communiceren nogal wat hier op het forum, waarbij ik in het verleden schijn te leven.
Ik meende waarlijk een groeiend 'onfatsoen' waar te nemen maar daarin blijk ik me sterk vergist te hebben.
Een leermoment voor mij dient zich aan, maar blij ben ik daar niet mee.
Ik zal daaraan moeten gaan werken ...

:bike:

Een identiteitscrisis lijkt zich aan te kondigen ... maar je bent nooit te oud ...

Iemand schreef zeer recentelijk:
Ik heb geen onfatsoen kunnen waarnemen.
De auteur van dit citaat heeft gewoon 100% gelijk.
Ik blijk niet met de tijd mee te gaan ...

Fatsoen is het voldoen aan de geldende normen en waarden.
Normen en waarden zijn de omgangsvormen en principes volgens welke men publiekelijk en in sociaal verband handelt.
En dat is wat deze tijdsgeest brengt, de normen en waarden zijn niet meer dan weleer.

Dus mijn nieuwe stelling bij de huidig geldende normen en waarden:
Er is enkel fatsoen te ontdekken in al wat er geschreven werd/wordt, waarbij het uiten van een mening ook nog eens gerespecteerd dient te worden.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Witte wel » 05 jun 2018, 10:31

En dat is een persoonlijke benadering Gast1, en dat mag. ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Tammy » 05 jun 2018, 10:37

Dit kan een mooie topic worden. :grin:
Mijn bijdrage komt later , vind dit interessant.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door taigitu » 05 jun 2018, 10:44

Fatsoen

Nadat de patriotten in 1795 met dank aan de Fransen de macht hadden gegrepen, werden de rechten van de mensen geproclameerd.
Zonder restrictie was hierin ook de vrijheid van meningsuiting opgenomen.
De Bataafse Omwenteling bracht echter niet direct rust in de maatschappij.
Sterker: de nieuw verworven vrijheid zorgde ervoor dat het moddergooien pas echt begon.
Nu mocht het immers ook officieel.

De Vries stelt dat de achttiende-eeuwers zich, parallel aan de strijd voor vrijheid van meningsuiting, in deze tijd gingen bewapenen voor de moderne tijd.

“Het is althans verrassend dat de maatschappelijke verschuivingen gepaard gingen met een nieuw moreel vocabulaire, duidelijk bedoeld om beschaafd gedrag te promoten en de vrijheid van meningsuiting en bijbehorende excessen in goede banen te leiden.”

De Romeinse politicus en filosoof Cicero had eeuwen eerder immers ook al gesteld dat vrijheid van meningsuiting alleen kon bestaan bij de gratie van zelfcensuur.

Volgens De Vries werd het begrip ‘fatsoen’, in de betekenis zoals we die nu kennen, in de achttiende eeuw geïntroduceerd, als een soort seculiere variant van het christelijke “wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet”. Fatsoen ging verwijzen naar een bepaald soort gewenst moreel gedrag. Het begon hierdoor te fungeren als een rem op de vrijheid om over politieke zaken te schrijven. De maatschappij moest ‘ontbolsterd’ worden.

Het patriottische tijdschrift De Democraat omschreef de nieuw verworven vrijheid als…

“Een der heiligste grondbeginselen […] een der dierbaarste rechten van mensch en burger in eene vrije maatschappy.”

Maar tegelijkertijd deed het in 1797 een beroep op het verantwoordelijkheidsgevoel van auteurs en kwam het met een aantal juridische suggesties om de vrijheid in goede banen te leiden. Zo werd bijvoorbeeld gepleit voor een verbod op anoniem publiceren. En wie een ander schriftelijk beledigde moest voor de rechter kunnen worden gedaagd. Op 30 januari 1798 verscheen het tijdschrift voor het laatst en deed redactie nog een laatste moreel appel op de lezers:

“De vrye drukpers waarbrogt uwe vryheid om uw gedachten aan anderen medetedelen: vind gy gebreken, beöordeel die met republikeinse vrymoedigheid, maar tevens met die bescheidenheid, die elk aan de geconstitueerde Machten verschuldigt is.”

https://historiek.net/wat-de-achttiende ... oen/68200/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Witte wel » 05 jun 2018, 11:15

Een advies. Beleef de samenleving zoals deze is en anticipeer met wat voor handen is. Zie de mogelijkheden en gebruik deze. Pas een expressie toe welke het meeste resultaat boekt. Directe benadering is soms confronterend maar vaak wel het meest doeltreffend.
Of men nu een genuanceerde of directe benadering hanteert, het is een methode een boodschap over te brengen. Als men emoties gaat betrekken bij expressie dan zal een groot deel van de boodschap verloren gaan of er ontstaat een eindeloze discussie. Als men de vrijheid geniet zelf een keuze hierin te maken dan is dat een onderdeel van de samenleving waar men rekening mee dient te houden. Elk vogeltje zingt zo het gebekt is en omdat ieder vogelgezang is toegestaan klinkt niet elk gezang bij ieder goed in de oren. Dat is onze huidige samenleving. Iedere generatie kijkt terug op de goede oude tijd. De tijd waar alles nog goed was. Het verlangen terug naar de zorgeloze kindbeleving.
Helaas onmogelijk, tijd gaat vooruit en niet terug.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Tammy » 05 jun 2018, 11:15

Gast1 schreef :
Fatsoen is het voldoen aan de geldende normen en waarden.
Normen en waarden zijn de omgangsvormen en principes volgens welke men publiekelijk en in sociaal verband handelt.
En dat is wat deze tijdsgeest brengt, de normen en waarden zijn niet meer dan weleer.
Nee Gast1 fatsoen is niet voldoen aan de normen en waarden van deze tijd.
Fatsoen is de normen en waarden die voor jou gelden en hoe jij die ziet.
En laat niemand dat van je afpakken !
Laat niemand in de wereld jou doen besluiten dat jij je eigen fatsoen moet gaan aanpassen omdat de wereld om je heen dat wel heeft gedaan.

Don`t you ever change !
Blijf bij je eigen normen en waarden Gast1.
Want die zijn goed amigo.
Geloof me ze zijn echt goed. :loveU:

Fatsoen is ontiegelijk persoonlijk.

Ik reageer later verder in deze topic.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Tammy » 05 jun 2018, 11:33

Witte wel schreef :
Elk vogeltje zingt zo het gebekt is en omdat ieder vogelgezang is toegestaan klinkt niet elk gezang bij ieder goed in de oren. Dat is onze huidige samenleving. Iedere generatie kijkt terug op de goede oude tijd. De tijd waar alles nog goed was. Het verlangen terug naar de zorgeloze kindbeleving.
Helaas onmogelijk, tijd gaat vooruit en niet terug.
Het eerste wat je zegt klopt. :grin:
Maar dat is niet alleen bij de huidige samenleving, dat was vroeger ook.
In deze topic gaat het over fatsoen , normen en waarden.
In mijn ogen zijn die zeer persoonlijk en hebben die met het karakter van de persoon te maken en niet met de tijdsgeest.

En iedereen natuurlijk hanteert daar zijn eigen regels in zeg maar.
En voor de ene persoon klinkt iemands normen en waarden prima en een ander ziet dat toch anders.
Maar dat het met tijd te maken heeft waarin je leeft zie ik niet zo.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door taigitu » 05 jun 2018, 11:56

In de manier waarop je de taal gebruikt en/of misbruikt naar degene toe
waarmee je een discussie hebt is van groot belang voor mij.
Over een onderwerp kunnen en mogen we een andere mening hebben.
Dat is de normaalste zaak van de wereld. We komen niet uit een éénheidskoek
waarin we allemaal eender zijn en ons eender uiten.
Maar als je de ander wegzet met grove, beledigende of verwensende taal
dan haak ik af. Het kan op het scherp van de snede gaan in een discussie
maar ik wil nog wel mijn zelfrespect houden. En als ik de ander met grove
taal probeer monddood te maken om zó mijn gelijk te halen in een discussie
dan haal ik mezelf naar beneden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door univers » 05 jun 2018, 12:13

Normen en Waarden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Mypos » 05 jun 2018, 12:18

taigitu schreef:
05 jun 2018, 11:56
In de manier waarop je de taal gebruikt en/of misbruikt naar degene toe
waarmee je een discussie hebt is van groot belang voor mij.
Over een onderwerp kunnen en mogen we een andere mening hebben.
Dat is de normaalste zaak van de wereld. We komen niet uit een éénheidskoek
waarin we allemaal eender zijn en ons eender uiten.
Maar als je de ander wegzet met grove, beledigende of verwensende taal
dan haak ik af. Het kan op het scherp van de snede gaan in een discussie
maar ik wil nog wel mijn zelfrespect houden. En als ik de ander met grove
taal probeer monddood te maken om zó mijn gelijk te halen in een discussie
dan haal ik mezelf naar beneden.
Helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Tammy » 05 jun 2018, 12:30

Taigitu schreef :
Maar als je de ander wegzet met grove, beledigende of verwensende taal
dan haak ik af. Het kan op het scherp van de snede gaan in een discussie
maar ik wil nog wel mijn zelfrespect houden. En als ik de ander met grove
taal probeer monddood te maken om zó mijn gelijk te halen in een discussie
dan haal ik mezelf naar beneden.
En dat moet je dus ook nooit doen.
De normen en waarden die voor jou gelden zijn van jou.
Die hoef je niet overboord te gooien om de normen en waarden van de ander over te nemen.

Men heeft het tegenwoordig vaak over dat we in deze tijd leven en niet in het verleden.
En dat gaat over heel veel zaken .
En met heel veel nieuwe ontwikkelingen die met zo`n snelheid ontstaan dat je het amper bij kan houden merk je ook dat de tijd niet stil staat.
Dat moet ook niet, we moeten voorruit.

Maar fatsoen wat dus heel persoonlijk is , dat is tijdloos.
Want dat heeft niks met het jaartal te maken waarin je leeft.
Ik heb bijvoorbeeld heel veel moeite als iemand het woord k.u.t. zegt als vloekwoord gewoon in een zin.
Dat woord doet mij steigeren vooral als volwassenen dat zeggen.
Ik heb dat altijd een vreselijk woord gevonden en typ het ook met puntjes ertussen want zelfs voluit schrijven vind ik vreselijk.
Maar dit woord hoor je overal tegenwoordig.
En sinds jaren ook bij de aftiteling van films wat ik echt verschrikkelijk vind.
En als je er iets van zegt dan ben je ouderwets en niet van deze tijd.

Maar dat klopt niet.
Ik vind het ordinair, het past niet bij wat ik fatsoenlijk communiceren vind.
Let wel : mijn fatsoensregels, niet die van een ander.
De ander zegt doe niet zo overdreven, is normaal dat woord in deze tijd.

Nee niet voor mij.
Want als ik morgen zou opstaan in het jaar 2030 dan vind ik het nog een rotwoord.
Fatsoensnormen zijn tijdloos.
Ze zitten in je persoonlijkheid, en dat is bij iedereen anders.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Susan » 05 jun 2018, 13:15

Gast1 schreef:
05 jun 2018, 10:15
Fatsoen is het voldoen aan de geldende normen en waarden.
Normen en waarden zijn de omgangsvormen en principes volgens welke men publiekelijk en in sociaal verband handelt.
En dat is wat deze tijdsgeest brengt, de normen en waarden zijn niet meer dan weleer.

Dus mijn nieuwe stelling bij de huidig geldende normen en waarden:
Er is enkel fatsoen te ontdekken in al wat er geschreven werd/wordt, waarbij het uiten van een mening ook nog eens gerespecteerd dient te worden.
Nee hoor, dat vind ik niet wat je in jouw stelling opperde.
Niet alles is zonder meer fatsoenlijk wat er geschreven wordt.
Dat iedereen er een eigen idee (en moraal..) op na houdt wat nog fatsoenlijk is mag natuurlijk, net als het uiten van eigen mening,
maar ik hoef en zal dat niet in alle gevallen dan maar respecteren...

Ook al veranderd het begrip fatsoen in de loop der tijd, we hoeven daarom toch niet aan alles te 'wennen' en hier ook aan mee
gaan doen, omdat we bijvoorbeeld in anderen hun ogen anders 'achter zouden lopen' én omdat het genormaliseerd schijnt te zijn
doordat zovelen grofgebekt hun weerwoord aan anderen geven...je leest,hoort en ziet het in de media ook, waar oa kamerleden er
ook aan mee doen!

De tijdgeest heeft mee gebracht dat sommigen fatsoen/moraal heel ruim zijn gaan opvatten, waar het recht op vrijheid van meningsuiting als
rechtvaardiging geldt om de meest kwetsende meningen en grove bejegeningen/beschuldigingen naar anderen te maken, als normaal beschouwd wordt En wie er niet van gediend is dan voor watjes, softy, die anderen belemmeren en dergelijke uit te maken...laat mij dan aub maar zo'n watje zijn!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Witte wel » 05 jun 2018, 14:11

Witte wel schreef:
05 jun 2018, 11:15
Iedere generatie kijkt terug op de goede oude tijd. De tijd waar alles nog goed was. Het verlangen terug naar de zorgeloze kindbeleving
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat er niets anders is dan toen. Toen is een kindbeleving zonder te weten wat de samenleving in houdt. Naarmate men ouder wordt, wordt men wijzer. Gebruiken veranderen wel met de tijd waaronder ook taalgebruik. Vroeger werd de directe benadering niet geaccepteerd. Tegenwoordig is dit de meest succes volle. Maar nagenoeg iedere oudere kijkt terug naar vroeger tijden toen het nog goed was. Toen was men echter niet zo betrokken met het geheel dan nu in de huidige tijd.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Tammy » 05 jun 2018, 14:30

Witte wel schreef :
Naarmate men ouder wordt, wordt men wijzer. Gebruiken veranderen wel met de tijd waaronder ook taalgebruik. Vroeger werd de directe benadering niet geaccepteerd. Tegenwoordig is dit de meest succes volle.

Met je eerste twee zinnen ben ik het helemaal met je eens.
Gebruiken en taal veranderen met de tijd inderdaad.

De directe benadering bestond vroeger ook , maar hangt een beetje af waar je woont.
En hoe je zelf bent natuurlijk.

Ik ben bekend met wat ik noem de Amsterdamse directheid.
Rotterdammers hebben dat ook bijvoorbeeld.
Ik woon vanaf mijn negende in Brabant maar ik wen nooit aan het gedraai hier.
Niet boos worden op mij please want ik weet dat je in dat gebied woont Witte wel. :wink:

100 procent echte Brabanders zeggen het zelfs tegen mij.
Meegemaakt op werk ook.
Kregen bezoek uit Amsterdam en Rotterdam en Den Haag, ik vond het geweldig de rest van mijn collega`s niet.
Ik was de enigste bijna die met ze kon opschieten, 1 collega vond het ook leuk.
Het stil vallen van mijn collega`s en de drukte van de mensen boven de rivieren was heel bijzonder om te zien.
Maar dat heb ik vaker gezien.

Zij vonden ze veel te direct, ikzelf vond het een verademing.
Ik zei nog hoe leuk het zou zijn als ze in onze groep kwamen werken, nou dat had ik beter niet kunnen zeggen.
Ze zeiden dat gaat niet, krijgen we meteen ruzie mee zijn te direct.
Was raar om mee te maken.
Maar over het algemeen , niet allemaal natuurlijk , zie ik heel veel verschil.
En dat was vroeger ook al zo.
Het verschil bij mijn familie in Amsterdam en als ik weer naar huis ging was groot.
En de jaren zestig noem ik toch wel ook vroeger. :grin:

Directe benadering is niks mis mee , je zegt dat zelf dat het de meest succesvolle is.
En het is ook veel duidelijker meteen.
Maar de woordkeuze is iets totaal anders.
Je kan heel direct zijn met naar en bot en scheldwoorden taal.
Of je kan ook heel direct zijn met gewoon taalgebruik.

En dat gewoon is weer voor iedereen anders.
En kan dus botsingen veroorzaken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door taigitu » 05 jun 2018, 15:27

Vloeken in jeugdboeken
7 oktober 2017

De kranten berichten vandaag over het taalgebruik in jeugdboeken, aan de hand van een recente beoordeling door de Bond tegen het Vloeken.
Naar aanleiding hiervan vroegen wij naar de mening van de schrijver van historische jeugdromans Rob Ruggenberg uit Best.
Hij zegt: ‘Ik kan prima tot uitdrukking brengen wat ik wil zeggen zonder te vloeken of smerige woorden te gebruiken.’

Afbeelding

Rob Ruggenberg: ‘Mijn ouders leerden mij niet te vloeken.
Niet om godsdienstige redenen (ze waren atheïst), maar omdat het niet beschaafd is, weinig respectvol, en van taalarmoede getuigt.

Die opvoeding zit diep in mij.

Dat geef ik, waarschijnlijk onbewust, door in mijn boeken.
Ik schrijf over rauwe mensen, zelfs over ontfatsoenlijk gedrag, maar ik zie niet in waarom daar vloeken bij horen.
Ik kan prima tot uitdrukking brengen wat ik wil zeggen zonder te vloeken of smerige woorden te gebruiken.

In mijn IJsbarbaar verbaast de inuit Nunok zich over de matrozen die de hele dag godverdomme roepen.
Als hij vraagt wat dat woord betekent, is hij ronduit verbijsterd.

In Haaieneiland (het met de Thea Beckmanprijs bekroonde boek, red.) komt een zeeman voor die een groot arsenaal aan 17de-eeuwse scheldwoorden heeft.
Tientallen – ik gebruik ze met veel plezier. Hansworst, uilenkop, luis, hondsvot, pezewever, om er een paar te noemen.

Mijn taalgebruik valt ook anderen op.
Citaat uit de discussie op Facebook, een antwoord op een stuk van collega-jeugdboekenschrijver Hans Hagen:

Annemarie Prins: Ik vind het jammer als je voor dit taalgebruik kiest, vlgs. mij is het meestal helemaal niet nodig en het lijkt me dat je als taalkunstenaar/auteur (wat jij volgens mij bent) in staat bent om creatieve alternatieve woorden te bedenken.
Waarbij komt dat je hierdoor kans hebt een grote leesgrage doelgroep te missen.
Iemand als bijvoorbeeld Rob Ruggenberg kiest er voor om andere woorden te gebruiken.

Hans Hagen schreef zijn stuk omdat hij boos is op de Bond tegen het Vloeken.
Dit is het rijtje “onacceptabele” vloeken en scheldwoorden dat de Bond vond in zijn boek Yuna’s Maan, dat dit jaar een zilveren griffel won:
Afbeelding
Ik vind dat ook de Bond tegen het Vloeken hier doorslaat.’

Aldus Rob Ruggenberg.
https://www.hhbest.nl/2017/10/07/vloeke ... ugdboeken/

Afbeelding

Het is natuurlijk wel lastig om in kinderboeken best 'sterke' woorden te gebruiken bij de
personages en dan in het gewone leven een kind de mond te snoeren als die deze woorden gebruikt.
Ik vind onacceptabele woorden en vloeken een no-no bij zowel een volwassene als kinderen.
Maar een volwassene reken ik het meer aan omdat die weet dat het anderen kan kwetsen.
Als je dan mijn avatar leest zul je begrijpen dat ik mensen met zulk onacceptabel gedrag niet
in mijn omgeving wenst te hebben. Dan gaat de 'deur' dicht.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door MetalPig » 05 jun 2018, 16:36

Gast1 schreef:
05 jun 2018, 10:15
Iemand schreef zeer recentelijk:
Ik heb geen onfatsoen kunnen waarnemen.
Dan zat die 'iemand' niet goed op te letten.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Susan » 05 jun 2018, 16:39

Witte wel schreef:
05 jun 2018, 14:11
Witte wel schreef:
05 jun 2018, 11:15
Iedere generatie kijkt terug op de goede oude tijd. De tijd waar alles nog goed was. Het verlangen terug naar de zorgeloze kindbeleving
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat er niets anders is dan toen. Toen is een kindbeleving zonder te weten wat de samenleving in houdt. Naarmate men ouder wordt, wordt men wijzer. Gebruiken veranderen wel met de tijd waaronder ook taalgebruik. Vroeger werd de directe benadering niet geaccepteerd. Tegenwoordig is dit de meest succes volle. Maar nagenoeg iedere oudere kijkt terug naar vroeger tijden toen het nog goed was. Toen was men echter niet zo betrokken met het geheel dan nu in de huidige tijd.
"nee "nee

Heeft níéts met vroeger 'toen het nog goed was' te maken Witte wel, het is voor mij niet aan tijden gebonden, maar wel om fatsoenlijk anderen te woord staan.
Dat kan heel direct en open zijn zonder onbeschofte krachttermen en/of schuttingtaal etc er bij te gebruiken.

Verder schreef ik hier eerder al:
De tijdgeest heeft mee gebracht dat sommigen fatsoen/moraal heel ruim zijn gaan opvatten, waar het recht op vrijheid van meningsuiting als rechtvaardiging geldt om de meest kwetsende meningen en grove bejegeningen/beschuldigingen naar anderen te maken, als normaal beschouwd wordt
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Mypos » 05 jun 2018, 17:11

Even over mijn persoonlijke situatie. Er werd richting mij ook lichtelijk onfatsoenlijk gereageerd in het topic over het knetterlinkse stadsbestuur in Amsterdam door meerdere posters. Ik kan daar wel over heenstappen aangezien het hier stukken minder erg is dan op andere fora maar wil het wel even gezegd hebben.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Witte wel » 05 jun 2018, 18:17

Geen punt Tammy, ik ken brabant maar al te goed.
Vroeger had je wel directe taal maar het woord van de kerk en de elite overstemde alles. Dat is nu niet meer. Tenminste niet in de vorm van toen.
Ik merk dat mijn vergelijk met vroeger en nu niet helemaal over komt.
Vroeger was ook een groot deel van de bevolking minder ontwikkeld en ook dat is niet meer. De directe taal van toen was ook niet echt onderbouwd. De mens heeft zich in de loop der jaren kunnen ontwikkelen en dat is goed voor de samenleving. In de huidige samenleving werkt een directe onderbouwde duidelijke benadering het beste.
Het taalgebruik verschilt per streek, evenals het woordgebruik. Sommig woordgebruik kan voor de een kwetsend over komen en voor de ander niet. Hetzelfde geld voor de toon van een gesprek. Een langdurige passive discussie neemt veel tijd in beslag en kan veel effectiever gevoerd worden door to the point te blijven.
Dat is wat ik bedoel te zeggen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het begrip 'fatsoen' ...

Bericht door Tammy » 05 jun 2018, 18:34

Mypos schreef :
Even over mijn persoonlijke situatie. Er werd richting mij ook lichtelijk onfatsoenlijk gereageerd in het topic over het knetterlinkse stadsbestuur in Amsterdam door meerdere posters. Ik kan daar wel over heenstappen aangezien het hier stukken minder erg is dan op andere fora maar wil het wel even gezegd hebben.
Ik behoor tot die topic waarin ik jou aanpak op een manier die ik zeer zelden doe hier.
Maar als iemand dingen gaat zeggen uit mijn naam en dan ook nog dingen die niet waar zijn dan word ik bloedlink Mypos.

Ik kan bijna alles hebben behalve als mensen uit mijn naam gaan spreken.
Niemand spreekt namens mij en al helemaal geen zinnen waar ik nooit zou achter staan.

Ik spreek zelf, zo hoort het ook.
Net als jij en iedereen zelf moet spreken.

Ik heb er geen plezier aan beleefd Mypos om zo te praten tegen je maar ik was nijdig.
Ooit heeft iemand mij dat ook geflikt in mijn priveleven.
Wat hij uit mijn naam zei tegen anderen mensen was zo walgelijk dat ik hem heb aangeklaagd.
Op het laatste ogenblik heb ik de gang naar de rechtbank afgezegd omdat we er samen uit kwamen .
Namelijk dat hij zag dat hij zoiets niet kon zeggen uit mijn naam en hij gaf toe dat ik ook niet zo zou denken .

In discussies kan het er hard aan toe gaan en de grens van fatsoen is voor iedereen anders.
Maar vloeken en schelden hoeft niet, is niet nodig.
En ordinair taalgebruik hoort op andere forums misschien thuis maar niet hier.
Ik wil niet het niveau van GeenStijl hier hebben.
Is een site waar ze zaken soms best goed benoemen maar het taalgebruik is om te janken.
No way dat wij hier daarop gaan lijken.

Doe ik het perfekt op mijn eigen forum ?
Nee ik ben ook een mens.
Ik doe mijn uiterste best om het zo goed mogelijk te doen maar soms knap ik ook even.
Dat geef ik gewoon eerlijk toe , volgende keer langer dan 10 tellen wachten denk ik dan.
Wie weet lukt me dat eens. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie