Akasha - Het grootste mysterie van de vijf elementen

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Akasha - Het grootste mysterie van de vijf elementen

Bericht door taigitu » 18 feb 2019, 11:52



Questioner: Hello (Testing the microphone). Namaskaram Sadhguru.
Sadhguru one of the five elements pancha bhuta is akasha - space and in one of your You Tube videos I’ve heard you I mean you say ether…
you mentioned ether about space in akasha. So once you… in your talk now in time travel you talk about space.
So this ether and ___(unclear -space?) akasha I’m bit confused. Can you please elaborate on the ether part?

Sadhguru: I’m glad you are confused (Laughter) because confusion is a much better state to be than stupid conclusions that one makes,
confusion means you’re still looking, that’s nice. That’s my intent to keep you confused (Laughter/Applause),
yeah because I want you to be seeking always.
Nobody said akasha is space, we said akash is ether- that’s not an appropriate translation but reasonably.
Ether is not space, ether is a certain dimension of existence - subtle. When we say space, we are talking about kala or non-existence,
we are talking about Shi-va – “that which is not.” When we say akash we are talking about that which is.
Here you are… Here you are as a human being, there’re many levels from grossness to subtleness here.
If you have constipation you still have something gross inside you, hmm? Above that there is little more refined aspects of body,
above that there is a lungful of air, above that there’s a brain and thought and emotion and so many things.
And there is life going in and out. And there is akasha involved. There is water, there is physical material, there is air,
there is temperature, there’s fire and there is akash which makes this. Don’t try to understand that,
just get this right
(Referring to oneself) because this is made… this is a mini-cosmos.
So if you perceive this right, you know that because today there is no question about this anymore.

De hele discussie is te lezen op deze link: https://isha.sadhguru.org/global/en/wis ... e-elements
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Akasha - Het grootste mysterie van de vijf elementen

Bericht door gusteman » 18 feb 2019, 21:00

taigitu schreef:
18 feb 2019, 11:52
Namaskaram Sadhguru zegt "Don’t try to understand that, just get this right."
Leuke man hoor: probeer maar niet te begrijpen wat hij zegt, geloof hem gewoon want hij weet wat alles is.
Stel vooral niet teveel vragen waar hij een zinvol antwoord zou moeten op geven ... geloof gewoon wat hij zegt ..... zonder vragen te stellen ...

Vreemd, waar heb ik dat nog vaker gehoord? Religieuze leiders? Aardse leiders? Sekte leiders? Leiders in het algemeen? Misleiders ... in het algemeen?

Ja, een mysterie is het wel ... dat zelfs vandaag nog steeds mensen dat soort 'leiders' op handen dragen en als voorbeeld nemen.

Gast1

Re: Akasha - Het grootste mysterie van de vijf elementen

Bericht door Gast1 » 21 feb 2019, 10:04

En wel ja hoor, een dergelijke opmerking van jou kon natuurlijk niet uitblijven.
Laten we weer eens kijken wat je weer schrijft:
gusteman schreef:
18 feb 2019, 21:00
Ja, een mysterie is het wel ...
... een juiste en intelligente constatering.
Geheel passend in dit forum: Mysterie & Wetenschap Forum ... Waar mysterie en wetenschap elkaar kruisen...
Dus wat zeur je nou weer ...

Als er al een opvatting over het bestaan mocht bestaan van een allesdoordringend medium, dan komen de Akashakronieken daar het dichtst in de buurt van.

:post: taigitu.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Akasha - Het grootste mysterie van de vijf elementen

Bericht door Tardis » 01 okt 2019, 15:33

Waarom zouden we niet proberen om te begrijpen wat deze man wil zeggen. Met een beetje moeite is dat goed te doen. Ik doe een poging.

De man noemt het Akasha, maar zijn betoog komt er op neer dat hij in zijn eigen woorden de quintessence uitlegt. Quint betekent vijf, essence betekent essentie of essentieel. De quintessence is een ander woord voor de ziel of het bewustzijn. De quintessence maakt het mogelijk dat materie tot leven komt. Zowel materie als de ziel zijn nodig om een levend wezen (in welke vorm dan ook ) te doen groeien. Dit is niet alleen oosterse wijsheid, bepaald ook geen new-age. Het is een inzicht dat overal ter wereld bekend is en het is al oeroud. Zelfs een eenvoudig wezentje als een bacterie reageert op prikkels uit de omgeving en beschikt dus over een eenvoudige vorm van bewustzijn, of quintessence. Als de materie in verval raakt is het ongeschikt voor de quintessence om er zich aan te koppelen en sterft het tot dan toe levende lichaam. We verschillen niet wezenlijk van een bacterie, we zijn alleen een stuk complexer. Maar niet complex genoeg om de kosmos te observeren en in zijn geheel te doorgronden.

Akasha ken ik, zoals Gast1 ook al schrijft, als Akashakronieken. In mijn eigen woorden betekent Akashakronieken dat de informatie over alles wat er in het universum gebeurt behouden blijft. Het behoud van informatie komt overeen met wat een tamelijk grote groep theoretische fysici (waaronder Brian Greene) beweren, namelijk dat alle momenten in tijd naast elkaar bestaan. Dus dat het verleden, heden en toekomst tegelijkertijd bestaan en dat de informatie over het verleden niet verloren is, maar theoretisch toegankelijk zou moeten zijn. Het zelfde geldt voor de informatie over de toekomst. Ik vergelijk dit graag met alle informatie die op een DVD is opgeslagen om met behulp van een decodeermachine een speelfilm te ervaren. Door hem lineair af te spelen, dus van begin tot eind, kunnen we de film ervaren. Daar hebben wij tijd voor nodig, terwijl alle informatie op die schijf tegelijkertijd aanwezig is. Dus met een decodeermachine die alles tegelijk kan lezen zouden we de hele film in een tijdpunt kunnen ervaren. Maar dan is de kijkervaring niet meer zo leuk.

Materie is gebonden aan tijd zoals wij die ervaren: lineair. De quintessence is, zolang het gebonden is aan de materie (dus in een levend wezen `woont') niet in staat om zich te onttrekken aan het lineaire tijdsverloop. Onze hersenen ontvangen signalen van dit moment, niet die van het verleden of die uit de toekomst. Die signalen worden door onze hersenen gedecodeerd en worden door ons bewustzijn (onze quintessence) ontvangen. De kosmos manifesteert zich in onze hersenen, gedecodeerd door onze hersenen en geïnterpreteerd door diezelfde hersenen. Wat tot ons bewustzijn komt is dus niet de kosmos zelf, maar een interpretatie daarvan. De man gebruikt de metafoor van een spiegel die niet vlak is en een vervormd beeld oplevert om te verduidelijken dat onze hersenen ook een vertekend beeld op kunnen leveren als ze niet in goede conditie zijn. Je ervaart de wereld om je heen op de manier die je hersenen toelaten. Onze hersenen zijn een filter.

Als je het filter schoonmaakt krijg je een helder beeld van de kosmos. Nog beter is het filter te kunnen uitschakelen en informatie ongefilterd en van alle tijden (verleden of toekomst) tot je bewustzijn te laten komen. Volgens de theoretische fysica is die informatie beschikbaar. Maar omdat onze westerse wereld een materialistisch wereldbeeld heeft wordt informatie uit verleden of toekomst paranormaal genoemd. Alsof het niet zou kunnen. Onze hersenen kunnen dat inderdaad niet, maar de quintessence, die niet aan lineaire tijd gebonden is, kan dat wel. Dat is de grondslag van voorgevoel. Dat is ook de grondslag van telepathie. Het overkomt me af en toe dat ik iets voorvoel, enkele seconden voordat het gebeurt. Het overkomt me ook af en toe dat ik iets voorvoel op afstand, als er met iemand iets gebeurt. Het is iets wat me overkomt, niet iets wat ik op commando kan oproepen. Ik beheers die kunst dus niet actief. Maar ik weet zeker dat het bestaat. Laat mensen die niet willen geloven dat het bestaat maar denken dat ik gek ben, laat ze me maar beschimpen en belachelijk maken. Wat ze niet weten is dat ik een voorsprong op ze heb, de mensen die niet willen geloven dat de Akashakronieken bestaan, en dat het in principe mogelijk is dat de quintessence / Akasha / de ziel / het bewustzijn, toegang tot die informatie te hebben. Maar daarom wordt het in dit filmpje het grootste mysterie van de vijf elementen genoemd.

Kortom, prima filmpje Taigitu.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Akasha - Het grootste mysterie van de vijf elementen

Bericht door Osiris » 01 okt 2019, 19:22

Taigitu en Tardis ;P!

Voor zover ik weet komt alle ( kosmische ) informatie voornamelijk via 2 chakra's binnen,dit zijn de antennes.
Kruinchakra en zonnevlecht, respectievelijk gefilterd door de rationele hersenen en het intuitieve onafhankelijk werkende buikbrein.
Mijn overtuiging is dat de laatste het meest ongefilterd , zuiver is.
Dat waar de voorgevoelens en dus 'onderbuikgevoel' vandaan komen.

De Akasha kronieken zouden een bewustzijnsdimensie genoemd kunnen worden,waar alle acties en gedachten uit verleden,heden en toekomst zijn opgeslagen.
Waar interactie mee mogelijk is.
Het zogenaamde 'wishful thinking' plaatst iets in de toekomst en word opgeslagen en zal t.z.t. werkelijkheid worden in het toekomstige heden.
Ook kun je ingevingen krijgen uit een ver verleden, wat destijds als 'wishful thinking' is geplaatst en in het nu manifesteert.
Dit zal ook plaats vinden met bepaalde acties die je onderneemt, goed of kwaad,zuiver of onzuiver.

Datgene waar karma vandaan komt.

Zomaar even wat gedachtenkronkels,vanuit mijn onderbuik gevoel :mrgreen:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Akasha - Het grootste mysterie van de vijf elementen

Bericht door MetalPig » 02 okt 2019, 08:23

Tardis schreef:
01 okt 2019, 15:33
Ik vergelijk dit graag met alle informatie die op een DVD is opgeslagen om met behulp van een decodeermachine een speelfilm te ervaren. Door hem lineair af te spelen, dus van begin tot eind, kunnen we de film ervaren. Daar hebben wij tijd voor nodig, terwijl alle informatie op die schijf tegelijkertijd aanwezig is.
Bedankt voor deze analogie ;P!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Akasha - Het grootste mysterie van de vijf elementen

Bericht door taigitu » 02 okt 2019, 11:11

Afbeelding

Dank voor de positieve reactie op de video en de aanvullende discussiepunten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Akasha - Het grootste mysterie van de vijf elementen

Bericht door Tardis » 02 okt 2019, 11:33

Graag gedaan MetalPig. De analogie gaat echter op één punt mank en dat is dat kijken naar een speelfilm vanaf DVD/Blu Ray niet interactief is en deelnemen aan het leven wel. Nog iets wat door veel mensen niet goed wordt onderkend is dat wilskracht een echte kracht is, zoals zwaartekracht een echte kracht is. Ik breng dit voor nu aan de orde omdat tijdens discussies elders op dit forum de vraag werd gesteld of de mens (en de hogere dieren) over vrije wil beschikken. Dit in verband met de overtuiging van nogal wat fysici dat verleden, heden en toekomst tegelijkertijd aanwezig zijn. De redenering was dat als de toekomst al bestaat, wij geen vrije wil kunnen hebben.

Mijn visie daarop is dat de loop van de geschiedenis op een zeker moment gecreëerd moet worden en dat dit gebeurt op het moment dat wij als `nu' of `heden' ervaren en dat iedereen co-creator is. Dit gebeurt op basis van onze wil en die is vrij. Wilskracht is een werkelijk bestaande kracht die voortkomt uit onze ziel (de drager van ons individuele bewustzijn) en dus niet voortkomend uit de natuurwetten die op materie van toepassing zijn. De uitdrukking `mind over matter' is geen schimmig gedoe, maar aan de orde van de dag.
Toegegeven: niet iedere ziel beschikt over een grote hoeveelheid wilskracht, van sommige mensen is de wil van het lichaam sterker. Daarom kunnen sommige mensen in drie dagen cold turkey afkicken van hun heroïneverslaving en anderen lukt het niet eens om van het roken af te komen. Ook de uitdrukking `het vlees is zwak' duidt in de richting van iemand die zich laat verleiden tot iets wat hij of zij eigenlijk niet wilde, maar in zo'n geval is het omgekeerde het geval: de wil is te zwak om de behoefte van het lichaam de baas te zijn. Dan zou je de indruk kunnen hebben dat zo iemand geen vrije wil heeft. Maar ik dwaal weer eens af, dus hier laat ik het voorlopig bij. :wink:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Akasha - Het grootste mysterie van de vijf elementen

Bericht door taigitu » 02 okt 2019, 12:22

Tardis schreef:
02 okt 2019, 11:33
Mijn visie daarop is dat de loop van de geschiedenis op een zeker moment gecreëerd moet worden en dat dit gebeurt op het moment dat wij `heden' noemen en dat iedereen op individuele basis co-creator is. Dit gebeurt op basis van onze wil en die is vrij, wilskracht is een werkelijk bestaande kracht die niet voortkomt uit de deterministische natuurwetten die op materie van toepassing is. De uitdrukking `mind over matter' is geen schimmig gedoe, maar aan de orde van de dag.
Ik ga ervan uit dat wij in feite geen vrije wil hebben. Wat jij beschrijft als vrije wil, "dat dit gebeurt op het moment dat wij 'heden' noemen en dat iedereen op individuele basis co-creator is" , gaat voorbij aan het feit dat dat moment van 'vrije wil' als het ware ingepakt zit in het heden. Je beschrijft het zelf al als je het woord 'co-creator' gebruikt. Wij zijn onderdeel van alles wat IS en creëren samen met wat IS het nu en de toekomst van alles wat dan IS. Onze keuze geeft al aan dat vrije wil ingepakt zit in alle mogelijkheden die we zien/hebben en waaruit we kunnen kiezen. Hoe vrij ben je dan?
Een keuze is een afweging die door een behoefte wordt aangestuurd. Dus hoe vrij is dus de vrije wil werkelijk in de praktijk.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Akasha - Het grootste mysterie van de vijf elementen

Bericht door Tardis » 02 okt 2019, 12:41

De wilskracht is naar mijn idee vrij zoals een mens vrij is om op de aarde rond te lopen en de route naar eigen inzicht te bepalen, maar niet in staat is om met de armen te wapperen en als een vogel de lucht in te vliegen. Dus de vrijheid is inderdaad niet onbeperkt.
Wij zijn onderdeel van alles wat IS en creëren samen met wat IS het nu en de toekomst van alles wat dan IS.
Dat is nou net wat ik bedoel met co-creator zijn. Een co-creator is geen pion op het schaakbord, de co-creator is een van de spelers. In het geval van het spel dat wij `leven' noemen zijn wij een van de zeer vele spelers in de speeltuin die wij planeet Aarde noemen. Om het geheel nog lastiger begrijpbaar te maken zijn er ook nog spelers die zich niet fysiek in onze speeltuin bevinden en er zich toch mee bemoeien. Dat zou je kunnen merken aan zeer opmerkelijke `toevallige' samenlopen van omstandigheden, zo toevallig dat je de indruk hebt dat de samenloop van omstandigheid van hogerhand is geregisseerd. En dat is naar mijn stellige overtuiging soms ook zo. Want als wilskracht uit de ziel voortkomt (ik heb daar een persoonlijke ervaring mee, dus ik kakel niet iemand na) beschikt al het bewustzijn dat niet of niet meer aan materie (b.v. een menselijk lichaam) verbonden is over wilskracht. En tja, ik heb overtuigende aanwijzingen dat die niet aan de gangbare natuurwetten gebonden is, maar er naast staat als één van de factoren die de loop van de geschiedenis bepalen (het vijfde element) en daarom noem ik het vrije wil.

p.s. De overtuigende aanwijzingen zijn mijn persoonlijke ervaringen en daarmee mijn ijkpunten. Een zeer overtuigende ervaring is in deze wereld helaas niet 1 op 1 overdraagbaar. Daarom is mijn ijkpunt in een schriftelijk gesprek als hier in dit topic niet overdraagbaar en voor anderen dus niet als ijkpunt te gebruiken. Ik kan alleen maar toewensen dat anderen ooit het zelfde zullen meemaken en dan beschikken ze over dezelfde overtuigende persoonlijke ervaring en zal het leven nooit meer hetzelfde zijn. Of voor wie de film The Matrix heeft gezien: alsof je de rode pil hebt geslikt. Alleen was ik in mijn geval volkomen nuchter op de momenten die mijn ijkpunten zijn geworden, er kwam geen pil of wat dan ook aan te pas.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie