COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door taigitu » 09 jul 2020, 12:03

COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

mei 21, 2020

Afbeelding

COVID-19 kan de komende maanden voor een nieuwe epidemie zorgen: depressie.
Geestelijke gezondheid is daarom een andere noodsituatie die we moeten aanpakken door passende maatregelen te nemen.

COVID-19 kan een nieuwe epidemie veroorzaken die we, zonder fatalistisch te zijn, al beginnen waar te nemen.
We hebben het over een depressie-epidemie. Helaas kunnen emoties, onzekerheid, uitputting, gebrek aan controle en zelfs het gevoel van leegte
in deze situatie namelijk de mentale gezondheid van mensen ernstig beïnvloeden.

We zouden dit graag willen vermijden. Het zou zelfs bemoedigend zijn om te denken dat, zoals de ‘populaire psychologie’ van tegenspoed zegt,
we hier allemaal sterker en wijzer uit zullen komen.

Het is waar dat dit bij sommige mensen zeker het geval kan zijn. De neurowetenschap vertelt ons dat sommige mensen vaardiger zijn in het omgaan
met stress en een veerkrachtiger aanpak hebben. Ze zijn dus beter voorbereid op deze situatie. Maar niet iedereen kan op een positieve manier omgaan
met verandering, crisis, verlies of onzekerheid.

Het is dus niet onredelijk om af te leiden dat, wanneer de quarantaine eindigt en we de post-coronavirus-realiteit onder ogen moeten zien,
stemmingsstoornissen kunnen toenemen. Het is een kans waarop we ons moeten voorbereiden en moeten proberen te voorkomen.

Lees verder via de link:
https://verkenjegeest.com/covid-19-kan- ... roorzaken/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Gast1 » 09 jul 2020, 12:19

We hebben het over een depressie-epidemie.
Helaas kunnen emoties, onzekerheid, uitputting, gebrek aan controle en zelfs het gevoel van leegte in deze situatie namelijk de mentale gezondheid van mensen ernstig beïnvloeden.
... en dat is al volop gaande volgens mij.
Wanneer de blaadjes straks weer gaan vallen zal de ernst hiervan toe gaan nemen.

Dit is wat de link ook vermeldt:
Ja, het leven van mensen vóór deze pandemie was misschien niet perfect.
Ondanks dit alles waren we gelukkiger maar realiseerden ons dit niet.
We waren gelukkig omdat we een gevoel van controle hadden.
... en er is nog steeds heel veel moois, ik hoop dat we daar de ogen niet voor gaan sluiten.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Witte wel » 10 jul 2020, 07:02

The Potential of COVID-19 to Infect the Brain
Wel eens afgevraagd wat de factor angst hierbij een rol speelt?
Angst, een groepsgedachte.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Fenna » 10 jul 2020, 09:03

:post: Witte.
Dit is al volop merkbaar.
De sfeer onder de mensen is gespannen, ze hebben veel kortere lontjes, ook al ben je vriendelijk naar ze toe.
Ik verneem het ook aan mijzelf dat ik minder vrolijk word door de negatieve sfeer.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Gast1 » 10 jul 2020, 09:09

Witte wel schreef:
10 jul 2020, 07:02
Wel eens afgevraagd wat de factor angst hierbij een rol speelt?
Angst, een groepsgedachte.
Een ongetwijfeld grote rol.
Angst werkt dan volgens mij als een soort 'besmetting'; het 'aanpraten van angst'.
Die angst wordt nóg groter als er andere angsten (die ook logisch zijn) bij komen: oorzaak en gevolg.
Angst voor een kelderende economie, angst om iets 'verkeerds' te zeggen of te schrijven en dus gebeurt er van alles.
Zwarte gapers worden weggehaald, bepaalde schilderijen worden weggehaald uit musea, bepaalde straatnamen moeten weg en ook bepaalde beelden moeten het ontgelden.
Angst, angst en nog eens angst ... groepsangst.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 10 jul 2020, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Fenna » 10 jul 2020, 09:09

Dat mensen in een depressie geraken is allerminst vreemd.
We worden in ons handelen beperkt, spontaniteit is weg want de coronamaatregelen bepalen hoe jij je moet gedragen en voeg daar nog eens bij dat velen ontslagen worden.

Iedere dag staan in de kranten berichten over ontslagen, bedrijven die failliet gaan of fors snoeien in het personeelsbestand.
De toekomst van velen staat op de tocht.
Het zijn zorgen, zorgen en nog eens zorgen.
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Witte wel » 11 jul 2020, 08:52

How Fear Transforms into Anxiety
Interessant stuk om te lezen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Gast1 » 11 jul 2020, 10:58

Witte wel schreef:
11 jul 2020, 08:52
How Fear Transforms into Anxiety
Interessant stuk om te lezen.
Goed stuk Witte, mijn Moeder hebben we gisteren bezocht en ik heb ze voor het eerst in bijna 4 maanden weer aangeraakt.
Ze had hier heel grote behoefte aan en ik heb haar hand vastgepakt toen we met haar een rollator gekocht hadden.
We zijn daarna nog lang gebleven.

Angst is een psychische moordenaar ... en ik kan het weten.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Tammy » 12 jul 2020, 11:50

Gast1 schreef :
Angst is een psychische moordenaar ...
Dat kan angst zijn inderdaad.
Maar angst kan ook levensreddend zijn.
Zonder angst zou de mens zich in allerlei levensgevaarlijke situaties storten want zonder angst is er ook geen gevaar.
Angst kan dus een goed iets zijn, maar niet iedereen reageert daar goed op.

De ellende en alles wat met Corona te maken heeft kan zeer zeker invloed hebben op de geestelijke gesteldheid van een mens.
Dat is met alle zaken die akelig zijn, denk bijvoorbeeld ook aan oorlogen.

Waar ik wat moeite mee heb is dat mensen die angst van andere mensen voor het Corona virus , op een manier benaderen dat die angst niet echt nodig is.
Ze maken zich onnodig druk, het is niet zo erg als men zegt enz.

Angst voor het Corona virus is wat mij betreft terecht.
Maar wat ik nog veel belangrijker vind is de alertheid die ontstaat door angst.
En die alertheid kan je leven redden.
Zoals alertheid bij gevaar ook je leven kan redden maar dan in totaal anderen situaties.
Het kan niet alleen je eigen leven redden maar ook die van je dierbaren.

Als mensen elkaar willen aanraken wat ik hier lees is natuurlijk eigen keus.
Eigen keuze en ook weten wat de risico’s daarvan zijn.
Dat de keuze ook heel negatief kan uitpakken of misschien niet.

Corona is geen ver van mijn bedshow zoals Ebola.
Corona kan gewoon pal voor je neus staan.
En je hebt het nog geen eens is de gaten want er zijn geen symptomen bij veel mensen.

Al die zaken weten we nu.
En als men besluit om de alertheid te verslappen die word gevoed door terechte angst om hoe verwoestend dit virus huishoud in een lichaam dan is dat ieders goed recht.
Blijf dan wel a.u.b uit de buurt van mensen die de alertheid niet laten verslappen.
Want zij zijn niet allemaal verstijfde angstige muisjes, velen zien wat Corona is in al zijn lelijkheid.
Wat ik zei over die angstige muisjes daar bedoel ik jullie niet mee want dat zeggen jullie in deze topic ook niet , maar Ik merk elders dat er soms wel zo word gekeken naar deze mensen .

En onvermijdelijk heeft deze crises invloed op veel mensen wat betreft de geestelijke gezondhed.
Dat is tijdens de crises maar natuurlijk ook daarna.
Vooral degene wiens dierbaren zijn gestorven of wie ziek is geweest en de impact natuurlijk die dat op een mens heeft.
Alsook langdurig herstel enz.

En wat in deze topic ook staat de toekomst die voor velen op de tocht staat door verlies van banen enz.
Dat zijn inderdaad factoren die een depressie in de hand kunnen werken.

Maar angst is vaak verbonden met een crises zoals in dit geval.
Natuurlijk ook bij zaken die geen crises zijn maar laten we het bij Corona houden nu.
En de ene mens kan daar beter tegen dan de ander.
En de ene mens word er alerter door en een ander mens gooit het weg en kijkt er anders tegenaan.

Wat we nu meemaken is heftig.
En hoe we eruit gaan komen is voor elk mens anders.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Determinist » 12 jul 2020, 13:21

Ik vraag mij af wat ik met deze informatie moet omdat het een logisch gevolg is van het evalueren van gevaar.
Want dit kan je over alles zeggen.

Het gevaar van kanker bijvoorbeeld. Daar kan je angstig van worden, zelfs als je (nog) geen kanker hebt.
Is het een angst ontstaan door aanpraten? Is het groepsangst? Moet je nu wel of niet angstig zijn voor kanker?

Je kan stellen dat ons de angst voor kanker aangepraat wordt en dat de oplossing is kanker te bagatelliseren. Door aan te nemen dat het niet bestaat.
Een soort van collectieve ontkenning kan kanker met als doel de angst daarvoor te verminderen.

En ja, mensen kunnen zichzelf lichamelijk en geestelijk ziek maken door angst voor kanker, zelfs daar waar het nog geen enkele rol speelt in hun leven.
Wat op zich natuurlijk een oorzaak is van het juist oproepen van kanker of andere ziektes.

Maar het feit blijft dat kanker een daadwerkelijk gevaar is. Het ontkennen daarvan is wellicht een oplossing voor de angst, maar is niet een oplossing voor kanker.


Gast1

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Gast1 » 12 jul 2020, 20:21

Tammy schreef:
12 jul 2020, 11:50
Gast1 schreef :
Angst is een psychische moordenaar ...
Dat kan angst zijn inderdaad.
Maar angst kan ook levensreddend zijn.
Zonder angst zou de mens zich in allerlei levensgevaarlijke situaties storten want zonder angst is er ook geen gevaar.
Heel juist Tammy, elders schreef ik:
Gast1 schreef:
11 jul 2020, 13:52
Angst is in bepaalt opzicht een verstandige raadgever ...
Bron

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Kristof Piessens » 12 jul 2020, 21:56

Gast1 schreef:
12 jul 2020, 20:21
Tammy schreef:
12 jul 2020, 11:50
Gast1 schreef :
Angst is een psychische moordenaar ...
Dat kan angst zijn inderdaad.
Maar angst kan ook levensreddend zijn.
Zonder angst zou de mens zich in allerlei levensgevaarlijke situaties storten want zonder angst is er ook geen gevaar.
Heel juist Tammy, elders schreef ik:
Gast1 schreef:
11 jul 2020, 13:52
Angst is in bepaalt opzicht een verstandige raadgever ...
Bron
Inzicht voor innerlijke leiding, de werkelijkheid wordt bepaald door jouw handel en wandel op deze wereld, alles is energie dus verhef je bewustzijn door inzichten te gebruiken om jezelf te verbeteren in een bepaalde expertise, nou moe (uitroepteken werkt niet op toetsenbord, denk dat het tijd is om eens te zoeken naar de oorzaak er van)
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: COVID-19 kan een depressie-epidemie veroorzaken

Bericht door Gast1 » 13 jul 2020, 07:36

:wink:

Tijd voor een nieuw topic kristof?: 'Angst, wat het met je kan doen en waar het goed voor is ...'

Plaats reactie