Slapen met zelfs maar een klein beetje licht is niet goed voor je gezondheid

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Slapen met zelfs maar een klein beetje licht is niet goed voor je gezondheid

Bericht door taigitu » 17 mei 2022, 15:07

Slapen met zelfs maar een klein beetje licht is niet goed voor je gezondheid

– Wel.nl admin - May 16, 2022

Het licht uitdoen en de gordijnen sluiten klinkt niet als een sexy tip voor ‘het nieuwe slapen’. Maar toch helpt het beter dan een heleboel moderne tips.

Nieuw onderzoek laat zien dat nacht slapen met een beetje licht al nadelige effecten kan hebben op je gezondheid.
De bevindingen sluiten aan bij bewijs dat er al was dat blootstelling aan licht ‘s nachts schadelijk kan zijn en je vatbaar kan maken voor chronische ziekten.
Een studie onder 20 proefpersonenpersonen was bedoeld om de fysiologische effecten van 100 lux (minder dan 20 watt) kunstlicht op gezonde volwassenen te meten terwijl ze sliepen.
“Dit is genoeg licht dat je ziet wat je doet, maar het is niet genoeg licht om comfortabel te lezen”, zegt onderzoeker dr. Zee.
Voor het onderzoek brachten alle deelnemers hun eerste nacht door in een donkere kamer. De volgende nacht sliep de helft van hen met dat beetje licht.

Ondertussen deden de onderzoekers testen op de slapers: ze registreerden onder meer hun hersengolven, maten de hartslag en onderzochten om de paar uur hun bloed.
‘S Morgens gaven ze beide groepen een grote dosis suiker om te zien hoe goed hun systemen op de piek reageerden.
De resultaten, die deze maand in de Proceedings of the National Academy of Sciences, laten duidelijke verschillen zien tussen de twee groepen.
In tegenstelling tot degenen die beide nachten in het donker doorbrachten, had de groep die aan het licht was blootgesteld gedurende de hele nacht een verhoogde hartslag.
Ze hadden ‘s ochtends ook een verhoogde insulineresistentie, wat betekent dat ze meer moeite hadden om hun bloedsuikerspiegel binnen een normaal bereik te krijgen.

Opmerkelijk: de proefpersonen uit de verlicht kamer meldden dat ze prima hadden geslapen. Maar de cijfers duiden op een slechtere gezondheid. En dat al van een klein beetje licht.
De bevindingen van de studie dat de gezondheid leed, zijn niet helemaal verrassend.
Een groot actieonderzoek onder meer dan 40.000 vrouwen vond bijvoorbeeld dat slapen met een tv of licht aan gepaard ging met een 17% verhoogd risico om in de loop van vijf jaar 4 kilo aan te komen.

https://hetnieuwsblad.live/slapen-met-z ... id-wel-nl/

Mijn kamer is 's nachts donker en ik heb een lampje wat aanklikt als ik er langs loop, voor een minuut of zo.
Dat werkt voor mij prima. Maar het is ook bekend dat je door rood licht slaperig wordt.
Als ik al licht wil laten branden dan kan dat met rood licht en dan geen fel rood licht.
Ik vraag me af of rood licht aan voor een hele nacht, negatief op je inwerkt.
Zo kan je, qua gezondheid, met diverse kleuren werken. Zoals dat je pijn kan verminderen met blauw licht.

Rood licht maakt slaperig

Auteur: Mariska van Sprundel | 27 augustus 2018

Blauw licht uit beeldschermen van tablets en smartphones is slecht voor het vatten van de slaap. Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut.
Blauw licht uit beeldschermen onderdrukt het slaapopwekkende hormoon melatonine.

Voor een goede nachtrust kan je televisies, laptops, smartphones en tablets ’s avonds beter laten liggen. Het blauwe licht uit beeldschermen onderdrukt de productie van het slaapopwekkende hormoon melatonine, dat je normaal gesproken rond 20.00 begint aan te maken. Gevolg? Eenmaal in bed duurt het langer om in slaap te komen.

Hersenonderzoekers buigen zich diep over de schadelijke invloed van blauw licht op slaap. Voor andere kleuren binnen het spectrum was altijd weinig aandacht. Zo werd van rood licht gedacht dat het niks doet. Vandaar dat rood vaak de controlesituatie is in experimenten met blauw licht. “Bij ons lag de focus eerst ook op blauw licht”, zegt Wisse van der Meijden, die aan het Nederlands Herseninstituut promotieonderzoek doet in het lab van slaaponderzoeker Eus van Someren. “Tot we ontdekten dat rood licht wél wat doet.” Het maakt in slaap vallen makkelijker, rapporteerde de onderzoeksgroep onlangs in Proceedings of the Royal Society B.

Lees verder via de link:
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... -slaperig/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Slapen met zelfs maar een klein beetje licht is niet goed voor je gezondheid

Bericht door univers » 17 mei 2022, 15:29

Maar het is ook bekend dat je door rood licht slaperig wordt.
Nooit wat van gemerkt, juist actief. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Slapen met zelfs maar een klein beetje licht is niet goed voor je gezondheid

Bericht door taigitu » 17 mei 2022, 18:04

univers schreef:
17 mei 2022, 15:29
Maar het is ook bekend dat je door rood licht slaperig wordt.
Nooit wat van gemerkt, juist actief. :mrgreen:
Dit is de betekenis en de werking van verschillende kleuren

synesthesie - vinonina

Je lievelingskleur zegt iets over je persoonlijkheid en de kleur blauw geeft verkoeling. Kleuren hebben een betekenis en roepen emoties op.
Maar de kijk op kleur die er in het Westen is, is anders dan de Oosterse geneeswijze. Zij gaan ervan uit dat je met kleuren je lichaam in balans houdt. Handig, want dat kun je makkelijk toepassen in je dagelijks leven. Door cultuur en persoonlijke omstandigheden verschilt onze interpretatie van kleur. Zo trouwt een bruid in het Westen in maagdelijk wit, terwijl in Azië deze kleur voor de dood staat.
Een one-size-fits-all-onderzoek naar de betekenis van kleur bestaat dus niet. Maar het houdt de gemoederen wél bezig. Met name rood laat onderzoekers niet los. Het krachtige kleurtje blijkt aardig wat emoties op te wekken.

Zo ontdekte de University of Munster dat sportteams in een rood tenue tien procent meer wedstrijden winnen dan teams in het blauw. Rood staat voor kracht, maar is ook een lustopwekkende kleur, blijkt uit onderzoek. De University of Rochester in New York stelde onlangs vast dat vrouwen op een foto met een rode achtergrond aantrekkelijker worden gevonden door mannen dan wanneer zij voor een witte achtergrond poseerden. Dus waarom niet de wetenschap combineren met de kracht van kleur uit de Oosterse geneeswijze? Zo heb je the best of both worlds en haal je alles uit kleur.

Lees ook: Hoe je met kleur je emoties kunt beïnvloeden

Lees verder via de link:
https://www.bedrock.nl/maak-gebruik-van ... van-kleur/

Afbeelding

Ik heb een lamp voor kleurentherapie en gebruik hem al vele jaren. Hij is niet meer te koop helaas.
Ik had er gelukkig een paar gekocht zo'n 10 jaar geleden. Het Kruitvat deed ze in de opruiming toen.
Je kan er één kleur gebruiken of 2 tegelijk, en zelfs allemaal tegelijk, als je wilt.
Ik gebruik hem om beter te slapen en doe dat via groen. Dan slaap ik snel in.
Er zit een boekje bij met welke kleur een bepaald probleem behandeld kan worden en hoe lang.
Ik leg die lamp gewoon op mijn voorhoofd en sluit voor 15 min. mijn ogen.
Ook wordt voor meerdere problemen aangegeven waar je de lamp op gericht moet houden ( bv. organen en hoe lang).
Er zijn meerdere lampen te koop op het internet, maar ik heb er nog geen gezien die zo gemakkelijk is te gebruiken.



Afbeelding

Nog meer lezen:
https://gezonderleven.com/kleurenpsycho ... at-is-het/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie