Tapping - Met je vingerpunten tikken op bepaalde punten op je lichaam

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Tapping - Met je vingerpunten tikken op bepaalde punten op je lichaam

Bericht door taigitu » 23 mei 2022, 13:27

Ik heb een tijdje geleden een keer geschreven over een een tweedehands boekje (Fietsen in bed) wat ik op de rommelmarkt had gekocht
en daarin stonden 999 ongewone tips voor de gezondheid. Eén tip ging over de schildklier, en wel een traag werkende schildklier.
En met zo'n traag werkende schildklier ben ik behept. Er stonden meerdere tips voor de traag werkende schildklier in en een daarvan was
een acupunctuurgreep en luidde Klopt u met uw vingertoppen een paar keer op uw buikwand, zo'n zes centimeter onder uw navel.
Toen ik bij de huisarts was vertelde ik hem over deze tip en zijn reactie was 'doe maar niet'..... Ik heb een week daar naar geluisterd maar als ik
een koekje of kaakje at dan had ik kruimels op mijn trui en broek. Dus stond ik op liep naar het balkon en klopte de kruimels van mijn kleding.
Toen kwam de gedachte op van 'dit is min of meer hetzelfde als die tip van het boekje. Dus wat voor kwaad zou het kunnen als ik die tip doe.
Dus ik heb op mijn onderbuik getikt met mijn vingertoppen, zo'n 15 keer. Daarna niets meer mee gedaan en benieuwd of ik er iets van zou merken?
De volgende morgen prikte ik bloed, zoals iedere morgen, ter controle van mijn bloedsuiker (diabetes 2) en tot mijn grote verbazing was die
heel netjes, lager dan normaal. Dat was een bijzonder moment, dat tikken moet daar voor hebben gezorgd.....? En dat blijkt inderdaad zo te zijn.
Ik gebruik momenteel geen medicijnen meer voor mijn diabetes. En daar ben ik heel blij mee.
Nu zou je zeggen wat wil je met onderstaande info. Wel, ik ben er sinds kort achter gekomen dat dat tikken op je lichaam in feite 'Tapping' is.
En dat het voor heel veel problemen ingezet kan worden. Dus ..........

Wat is Tapping?

‘Tapping’ is een Engels werkwoord met uiteenlopende betekenissen.
Binnen onze context betekent het simpelweg: ‘Met je vingerpunten tikken op bepaalde punten op je lichaam.
Ondertussen benoem je de emotie of (traumatische) herinnering die je voelt’. Deze specifieke (acupunctuur)punten liggen op je gelaat, romp, armen en handen.
In Nederland noemen ze het ‘kloppen‘. In België noemen we het ‘tikken‘.

Tapping is ontstaan vanuit de combinatie van methodes uit Oost en West: acupunctuurpunten worden gebruikt samen met recente inzichten
uit oa neurowetenschappen, NLP en mindfulness. Het doel is om fundamentele veranderingen teweeg te brengen in brein, lichaam
en het onderliggend energetisch systeem.

Het opmerkelijke resultaat van Tapping is dat storende emoties, fysieke klachten en traumatiserende herinneringen snel verminderen en verdwijnen.
Door deze interessante resultaten groeit Tapping wereldwijd snel. Uiteraard wordt dit fenomeen al geruime tijd wetenschappelijk onderzocht.

Dankzij de meer dan 100 gepubliceerde wetenschappelijke studies wordt Tapping momenteel beschouwd als een ‘evidence-based practice’

https://tappinginstituut.be/wat-is/




EFT bij angst en spanning

4 okt. 2018

EFT is een vorm van energie psychologie of meridiaan therapie.
Je zou het kunnen zien als een vorm van accupunctuur maar dan zonder naalden.
In plaats van naalden te gebruiken klop je op de accupunctuurpunten of ook wel meridianen genoemd.
Het is een combinatie van een klinische techniek en een zelfhulpmethode om je denkpatronen, acties en emoties om te buigen.

Hieronder vind je het protocol van deze oefening:
EFT protocol bij angst en spanning

We gaan nu beginnen met tappen op je karateslag punt. Haal diep adem door je neus en adem weer uit. Adem in en uit. Blijf tappen aan de zijkant van je hand en zeg me na: Hoewel ik de angst die ik voel in mijn …. Eer en respecteer ik hoe ik me voel. En ik geef mijn lichaam toestemming om te ontspannen.
Hoewel ik de angst voel in mijn … eer en respecteer ik hoe ik me voel en sta ik open voor meer rust en ontspanning.
Ook al voel ik deze spanning, deze angst in mijn lichaam, ik accepteer en ik respecteer hoe ik me voelt en ik ontspan me meer en meer bij iedere tik op mijn hand.
Nu gaan we naar het wenkbrauwpunt. En terwijl we de verschillende punten bij langs gaan, geven we de angst bestaansrecht en een stem waarmee we de angst los kunnen laten. Blijf tikken op het wenkbrauwpunt. En tik dan nu aan de zijkant van je oog. Onder je oog. Nu onder je neus. Onder je mond. Op je sleutelbeen. Onder je arm. En de bovenkant van je hoofd.
Al deze angst. Al deze spanning. Al deze zorgen. De benauwdheid in mijn lichaam. De druk en spanning op mijn borst. Al die angst in mijn…. Het is moeilijk me te ontspannen met al die angst. Er is zoveel gaande. Dit is wel veel om mee te dealen. En dat voel ik in mijn lichaam. Ik erken en respecteer de spanning en de angst in mijn lichaam. Ik ben me bewust van de gedachten die ik heb die de spanning vergroten.

Tik op je wenkbrauwpunt. De zijkant van je oog. Onder je oog. Onder je neus. En terwijl je onder je neus blijft tikken denk je in plaats van mij na te zeggen na over dat wat de angst en de spanning veroorzaakt. Het kan zijn dat er een specifieke gedachte is, of dat je iets wat in het verleden is gebeurt opnieuw beleeft, of misschien maak je je zorgen over iets dat mogelijk staat te gebeuren. Terwijl je onder je neus tikt ben je je bewust van wat er in je opkomt. Nu verder onder je mond en word je gewaar welk verhaal je jezelf vertelt waarom je deze spanning en angst voelt. Nu verder op je sleutelbeen en maak de volgende zin af: Ik voel de angst omdat
Goed zo. Je doet het heel goed. En tik nu verder onder je arm en maak weer de volgende zin af: Ik voel deze angst omdat…
Nu naar je kruin en zeg me weer na. Ik eer en ik respecteer wat ik het meegemaakt en ervaren.

Wenkbrauwpunt - Een deel van mij denkt
Zijkant oog - Dat ik me niet kan ontspannen voordat ik dit probleem heb opgelost
Onder oog - Maar het is zwaar en lastig om een oplossing te vinden
Onder neus - Als ik me zo bang en gespannen voel
Sleutelbeen - Ik accepteer mijn angst
Onder arm - Ik eer, erken en respecteer mijn angst
Kruin - En ik sta mezelf toe om volledig te ontspannen
Wenkbrauwpunt - Ik stel mezelf open voor de gedachte
Zijkant oog - Dat dat gemakkelijker zal zijn dan dat ik dacht
Onder oog - Ik ontspan mijn lichaam in mijn eigen tempo
Onder neus - Door mijn lichaam eraan te helpen herinneren
Onder mond - Dat ik veilig ben
Sleutelbeen - Het is veilig om me te ontspannen
Onder arm - Het is veilig om los te laten
Kruin - Het is veilig om te geloven dat deze situaties niets dan goed gaat brengen
Wenkbrauwpunt - Ik hoef me niet te ontspannen
Zijkant oog - Ik sta het mezelf gewoon toe. Ik geef mijn lichaam toestemming om te ontspannen
Onder oog - Want ontspanning is mijn meest natuurlijke staat
Onder neus - Ik sta mezelf toe om een heerlijke golf van ontspanning te ervaren
Onder mond - Door mijn hele lichaam
Sleutelbeen - Ik adem ontspanning in en ik adem alle angst en spanning uit
Onder arm - Ik ontspan alle spieren in mijn lichaam
Kruin - Alle spanning verlaat nu moeiteloos mijn lichaam
Wenkbrauwpunt - Bij iedere uitademing
Zijkant oog - Ontspan ik meer en meer, dieper en dieper
Onder oog - Alles is goed in mijn wereld
Onder neus - Ik vertrouw het leven
Onder mond - Al het goede komt naar me toe
Sleutelbeen - Uit deze situatie komt alleen maar goeds naar me toe
Onder arm - Ik ben veilig en ontspan me in de wetenschap
Kruin - Dat ik veilig ben wat er ook gebeurt

Pak nu je pols vast en adem diep in. En uit.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Tapping - Met je vingerpunten tikken op bepaalde punten op je lichaam

Bericht door univers » 23 mei 2022, 15:17

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie