Waarom hebben hoogsensitieve mensen vaker een 'mystieke ervaring'?[

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Waarom hebben hoogsensitieve mensen vaker een 'mystieke ervaring'?[

Bericht door taigitu » 15 okt 2022, 12:10

Afbeelding

Door Paul Serail - 12/10/2022

Waarom hebben hoogsensitieve mensen vaker een 'mystieke ervaring'?

Hoogsensitiviteit en mystieke ervaringen zijn een gouden paar.
Maar waarom wordt het een zo vaak in verband gebracht met het ander?


Hoogsensitieve mensen hebben vaker mystieke ervaringen. Hoe kan dat?
Mogelijk komt het doordat hun hersenen drukker aan de slag zijn met prikkels uit de omgeving.

Gebrek aan prikkels zet brein aan het werk

Psychologen van Karlstads universitet (Zweden) zetten een studie op met een float tank: 57 psychologiestudenten dobberden drie kwartier
in een warm zoutbad, waarin ze gewichtloos waren. In de tank was het donker en de deelnemers kregen oordopjes in.
Float tanks worden gebruikt om mensen te laten ontspannen. Je krijgt even helemaal geen prikkels binnen.
Maar je brein kan daardoor zelf aan de slag gaan. Bij gebrek aan input uit je oren en ogen kunnen je hersenen zelf beelden en geluiden gaan knutselen.
Zo horen mensen soms muziek tijdens het drijven terwijl er geen muziek is.

In de Zweedse studie uit 2014 wekte de drijfsessie vaker mysterieuze ervaringen op bij deelnemers die hoger scoorden op hoogsensitiviteit.
Mogelijk is hun brein in het dobberbad drukker met het creëren van sensaties omdat het normaal gesproken ook meer in de weer is met prikkels.

Dat zou kunnen verklaren waarom hoogsensitieve mensen ook buiten de tank eerder het idee hebben dat ze signalen opvangen
die anderen niet bemerken.

https://www.quest.nl/mens/lifestyle/a41 ... rvaring%27?

Ik vind deze 'afsluiter' nogal kort door de bocht.
Dat zou kunnen verklaren waarom hoogsensitieve mensen ook buiten de tank eerder het idee hebben dat ze signalen opvangen
die anderen niet bemerken.


Ik zie mezelf niet als een hoog sensitief persoon maar ben me wel bewust van het feit dat ik
in situaties ben of kom waarbij ik duidelijk voel hoe de ander zich voelt. Ook al is dat aan de buitenkant
niet direct te 'zien'. Ik heb hier al eens eerder beschreven dat ik een vrouw behandelde met een alternatieve
methode (Jin Shin Jyutsu) en ik had mijn handen op haar buik. Opeens kreeg ik hoofdpijn aan de zijkant van mijn hoofd,
maar het voelde vreemd, zo plotseling. Ik kon dat niet goed beoordelen of het werkelijk mijn pijn was.
Dus vroeg ik aan de vrouw of zij hoofdpijn had. Zij antwoordde dat ze geen hoofdpijn had.
Toen raakte ik met mijn hand dezelfde plek aan waar bij mij die hoofdpijn zat. Toen ik haar aanraakte
schokte haar lichaam even. Het bleek pijn te doen. Zij had de dag ervoor haar hoofd gestoten en ik
raakte precies die plek aan. Alleen deed die plek bij haar geen pijn meer, totdat ik hem aanraakte.
Voor mij was dit een 'mind blowing moment'. Ook voor de vrouw die ik op dat moment behandelde.
Zo direct de energie van de ander (bewijsbaar in het moment)in jezelf te ervaren was wonderlijk voor ons beiden..



Wil je meer weten over wat Jin Shin Jyutsu is/doet....?
LINK: http://www.flowyoursoul.com/87590421

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie