Dossier Zelfkennis: de mens, waarin 'alles gebeurt', kan niets ontdekken …

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Dossier Zelfkennis: de mens, waarin 'alles gebeurt', kan niets ontdekken …

Bericht door taigitu » 14 dec 2022, 12:15

Dossier Zelfkennis: de mens, waarin 'alles gebeurt', kan niets ontdekken …

Tsenne Kikke - dinsdag 6 december 2022

Veel mensen denken dat ze kunnen 'doen', maar niets in minder waar. Zelfs iets 'ontdekken' kan hij niet.

Beste eclecticus,


Zeer vele uitspraken van George Ivanovitch Gurdjieff hebben me altijd gefascineerd. Rond het jaar 1916, bijvoorbeeld, beweerde hij het volgende: "Alles gebeurt. Alles wat een mens doet, al zijn handelingen, woorden, gedachten, gevoelens, overtuigingen, meningen en gewoonten zijn het resultaat van invloeden en indrukken van buitenaf. Uit zichzelf kan een mens geen enkele gedachte, geen enkele handeling voortbrengen. Alles wat hij zegt, doet, denkt, voelt - dat alles gebeurt. De mens kan niets ontdekken, niets uitvinden. Alles gebeurt."

Alles geschiedt op een manier waarop het op geen enkele andere manier kon geschieden.
'En, God dobbelt niet," zou een Einstein eraan toevoegen.
De meeste gewone stervelingen zullen - vanuit niet beter weten, of niet-begrijpen - deze woorden volmondig tegenspreken.

Ook ontdekkingen 'gebeuren'...

- Christoffel Columbus (1451-1506) 'ontdekte' Amerika in 1492. Hij dacht na het oversteken van de Atlantische Oceaan Indië bereikt te hebben, maar was in werkelijkheid gestuit op een 'Nieuwe Wereld', die al eerder door iemand anders was 'ontdekt'.

- Thomas Alva Edison (1847 - 1931) 'ontdekte' de gloeilamp op 21 oktober 1879 en een zekere Heinrich Göbel, een uit Duitsland afkomstige Amerikaanse immigrant, claimde dat hij in 1854 reeds een gloeilamp had gemaakt. Göbel was echter zijn tijd vooruit en kon door het ontbreken van een economische elektriciteitsbron zijn belangrijke uitvinding niet in de praktijk brengen. Edison pakte het bestaand idee later op, verbeterde het procedé, en maakte er een werkend en bruikbaar product van.

-Toen Edison probeerde zijn uitvinding in het Verenigd Koninkrijk te patenteren bleek dat de Engelsman Joseph Swan – onafhankelijk van Edison – enkele maanden eerder de gloeilamp ook al had uitgevonden en gepatenteerd. In eerste instantie probeerde Edison Swan te beschuldigen van plagiaat, maar de Britse justitie verwierp dit. Later legden ze hun juridische geschil bij en richtten ze in 1884 de 'Edison & Swan United Electric Company' op.

Lees verder via de link:
https://www.spiritualia.be/blogs/tsenne ... ekken.html
===========================================================================================================================================================================
Het is geen toeval, het is synchroniciteit

Afbeelding

Wat op toeval lijkt, kan de synchroniciteit van gebeurtenissen zijn, een kracht die veel magischer is dan toeval. Wat het precies is, lees je hier.
Het is geen toeval, het is synchroniciteit

Heb je ooit iemand willen bellen, en dan gaat je telefoon en is hij het? Of ontmoet je iemand op een plek die je in geen miljoen jaar had verwacht? Of verschijnt die persoon die je nodig hebt precies op het juiste moment uit het niets? Dit is synchroniciteit.

We hebben allemaal wel eens toevalligheden meegemaakt die zo onwaarschijnlijk lijken dat ze bijna magisch en epifanisch lijken. Inderdaad, het is alsof er verbanden zijn tussen gebeurtenissen, mensen of informatie via onzichtbare draden die we alleen op bepaalde tijden kunnen zien.

Volgens de Zwitserse psychiater Carl Jung zijn dit geen toevalligheden, maar het gevolg van synchroniciteit. Het is een van de meest raadselachtige en verrassende aspecten van het universum.

“Er bestaat niet zoiets als toeval, en wat ons slechts een toevalligheid lijkt, komt voort uit de diepste bron van het lot.”

–Friedrich Schiller–

Lees verder via de link:
https://verkenjegeest.com/het-is-geen-t ... oniciteit/

Mij overkomen deze momenten en vullen ze op dat moment iets in waar ik eerder voor iets een oplossing zocht.
Het is zelfs zo dat als ik ergens niet uitkom of op kan lossen, ik tegenwoordig tegen mezelf zeg '"de tijd zal het invullen".
Er zijn van die "toevallen" die me zo diep raken dat ik stil val van verbazing en dankbaarheid.
Hoeveel "wegen'" zijn er samengekomen tot dat ene moment waarop ik geconfronteerd wordt door deze 'magie' ?


Via onderstaande link is er heel veel te lezen over synchroniciteit.
https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/me ... betekenis/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie