Het Matrix systeem waarin wij leven

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
The Return

Bericht door The Return » 28 mei 2007, 23:43

Romaine schreef: Zover ik weet leeft een steen niet. Of het een bewustzijn heeft is ja en nee. Niet het bewustzijn zoals in het algemeen wordt verondersteld. Wel is alle energie die er in het universum bestaat behelst met het goddelijke bewustzijn dat er bestaat. Op die manier kan men wel zeggen dat het bewustzijn heeft. Afhankelijk van welk perspectief je inneemt verschilt het antwoord.
Die vraag stel ik eigenlijk vanwege het feit dat wanneer een steen valt en niemand in de buurt is je ook dat geluid hoort.

Romaine

Bericht door Romaine » 28 mei 2007, 23:47

The Return schreef:
Romaine schreef: Zover ik weet leeft een steen niet. Of het een bewustzijn heeft is ja en nee. Niet het bewustzijn zoals in het algemeen wordt verondersteld. Wel is alle energie die er in het universum bestaat behelst met het goddelijke bewustzijn dat er bestaat. Op die manier kan men wel zeggen dat het bewustzijn heeft. Afhankelijk van welk perspectief je inneemt verschilt het antwoord.
Die vraag stel ik eigenlijk vanwege het feit dat wanneer een steen valt en niemand in de buurt is je ook dat geluid hoort.
Op dit moment lees ik het boek van Ervin Laszlo die wetenschappelijke ontdekkingen aan elkaar verbindt tot 1 theorie van alles. (Kosmische visie) Hierin geeft hij onderbouwt wetenschappelijke uitleg over het A-veld, een veld waarin de informatie van de kosmos bewaard blijft en als hologram dient voor verdere kosmische ontwikkeling, eventueel zelfs buiten ons eigen universum. Het A-veld behelst dat alle informatie die er is in een soort van gegevensbank blijft bestaan. Als een boom omvalt, of een steen valt, dan blijft die informatie bestaan, ook al is er zich niemand bewust geweest van het feit.

Maan

Bericht door Maan » 29 mei 2007, 18:31

Tardis schreef:
maan schreef:Ons bezit van vrije keuze, maakt dat we in een matrix leven.
Of we een vrije keuze hebben is nog maar de vraag, is er zoiets als echte chaos/randomness in de natuur? Dat moet, anders kan onze keuze vrijheid niet werkelijk vrij zijn. Of gaat er achter de chaos/randomness een onmeetbare wetmatigheid schuil? zo ja, dan is onze keuze niet vrij maar het gevolg van een ingewikkeld, maar logisch proces. Er is nog steeds niemand die een sluitend antwoord op die vraag kan geven.

"Ignorance is bliss"
Ha beati pauperes spiritu! Ik heb dit niet voor niets maandenlang als onderschrift gehad....

Ik reageer hier later nog even inhoudelijk op. Zit momenteel nog met mijn bomendilemma :mrgreen:

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 29 mei 2007, 20:17

Heb jaren geleden een artikel gelezen waarin staat dat onze wereld een 3d experiment is, waar wezens uit de 4d en hogere dimensies zich uploaden. Eenmaal upgeload weten ze niet meer wie ze echt waren en leven ze een normaal mensen leven of dat van een dier. Als ze dood gaan keren ze weer terug.

jacobus

Re: Het Matrix systeem waarin wij leven

Bericht door jacobus » 05 okt 2008, 18:39

@Vreemdgeval onderzoeker,
Hetgeen wat jij schreef is ook zoals ik de wereld zie. Ik heb ook wel eens vaker geprobeerd om het met anderen te bespreken, maar dan kom ik vaak niet verder dan dat je geen eigen wil zou hebben. Dit topic is al oud, maar misschien lees je dit en kunnen het er over hebben.

Barrel

Re: Het Matrix systeem waarin wij leven

Bericht door Barrel » 05 okt 2008, 21:13

Vond de Matrix een erg interessant film, vooral omdat de fascinerende filosofische vraag centraal staat: In hoeverre leven we bij de gratie van onze waarnemingen?

Ik denk niet dat het wetenschappelijk te bewijzen valt dat jullie allemaal bestaan, en niet mijn fantasie zijn! Kun je eindeloos over discusieren, kom je niet uit. Volgens mij omdat het bewustzijn van de mens nou eenmaal eindig is, en dus de diepste kennis van de mens dogmatisch van aard is.

Lees hierboven soms de vraag wat er voor de oerknal is. Typische vraag voor een mens. Tijd als concept kunnen we niet of nauwelijks bevatten, en voor ons is er altijd richting. Echter, wellicht is de vraag wat er voor de oerknal was even irrelevant als de vraag wat er achter het einde van het heelal is? Niets? Bedoelen we dan lege ruimte? Want dat is weer iets. Het is gewoon niet gedefinieerd. Toen tijd nog niet bestond was er geen voor en achter. Dus als tijd ontstaan is bij de oerknal, is er geen voor, en is de vraag erna een uiting van de menselijke beperking.

jacobus

Re: Het Matrix systeem waarin wij leven

Bericht door jacobus » 06 okt 2008, 21:36

Mijn theorie is dat de werkelijkheid 1 kloppende gedachte is. Niets is echt, materie bestaat niet echt, en ook wij allen zijn niet echt maar een onderdeel van die ene kloppende gedachte. Ben benieuwd of er anderen zijn die deze theorie ook zo kunnen zien en er over door willen filosoferen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het Matrix systeem waarin wij leven

Bericht door MetalPig » 07 okt 2008, 07:33

jacobus schreef:Mijn theorie is dat de werkelijkheid 1 kloppende gedachte is. Niets is echt, materie bestaat niet echt, en ook wij allen zijn niet echt maar een onderdeel van die ene kloppende gedachte. Ben benieuwd of er anderen zijn die deze theorie ook zo kunnen zien en er over door willen filosoferen.
Is je theorie te testen?

james

Re: Het Matrix systeem waarin wij leven

Bericht door james » 17 dec 2008, 17:16

''Op 15 mei 1996 voorspelde Marvin Minski, een van de grondleggers van de kunstmatige intelligentie, in een lezing in Nara, Japan, dat het binnenkort mogelijk zal zijn menselijke herinneringen aan de hersenen te onttrekken en ze onveranderd te bewaren op een diskette Als we één kunnen worden met de informatie die wij hebben geconstrueerd, dan kunnen we onsterfelijk worden.''


doet me denken aan één der oudste zoniet de oudste legende,n.l. van de koning die zijn opvolger wil doden om zo langer te kunnen ''re-geren'',herodes zou je ook als variant hierop kunnen zien.misschien is de mens wel soort kind ,opgeoffert aan een koning die eeuwig wil leven,doch geen lichaam bezit,mochten de wetenschappers uit bovenstaande quote slagen,verandert dat weinig,is reeds lang geschied,en blijkt tijd fictie te zijn ,slang bijt staart.

er is een verschil tussen onsterfelijk en eeuwig dood,hoewel dat van binnen uit misschien niet bemerkt wordt,nog niet in 7 miljard jaar,streven naar onsterfelijkheid is vergeten om te leven,dingen liggen altijd daar waar nooit gekeken wordt,zou er dan toch een truc in het spel zijn ?

helaas heb ik ook geen wetenschappelijke bewijzen,wel voor mijzelf uiterst bevredigende antwoorden op vragen die ik nooit had,maar die komen best wel uit
klein duimpje hoek.

groetjes.

the doctor

Re: Het Matrix systeem waarin wij leven

Bericht door the doctor » 05 aug 2009, 12:32

Ik heb eens gehoord he, dat er mensen volledig gek zijn geworden door deze theorie.
iemand anders ook?

punt 2 wat trouwens in het begin post staat vind ik wel heel verdacht kloppen
want toen ik die punt las moest ik meteen denken aan die vliegtuig ongelukken wat er de laatste tijd gebeurd. ook met het vuurwerk ramp voorbeeld, klopt ook gewoon verdacht:P
misschien allemaal puur toeval, maar het is wel heel toevallig toevallig

Plaats reactie