Een déjà vu zit tussen je oren ?

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Een déjà vu zit tussen je oren ?

Bericht door Tammy » 24 jun 2007, 07:13

SAMENVATTING
Bijna iedereen heeft wel eens een déjà vu gehad. Toch wisten onderzoekers lange tijd niet hoe en waar in de hersenen dit gevoel ontstaat. Neurowetenschappers van MIT en de Universiteit van Bristol lichten in Science een tipje van de sluier op: een onderdeel van de hippocampus – de gyrus dentatus - speelt een doorslaggevende rol.

Je kent het gevoel vast wel. Je loopt ergens binnen en weet bijna zeker dat je op diezelfde plaats al eerder bent geweest. Of je bent met iemand in gesprek en weet ineens precies wat de ander gaat zeggen, alsof je het gesprek al eens gevoerd hebt. Maar tegelijkertijd weet je dat dit helemaal niet kan. Dit psychologische verschijnsel noemen we déjà vu (uit het Frans: al eens gezien).
Sommige mensen ervaren dit fenomeen zo sterk, dat ze denken op paranormale wijze contact te maken met ervaringen uit bijvoorbeeld een vorig leven. De gemiddelde hersenwetenschapper denkt er wat nuchterder over: de oorzaak van een déjà vu ligt in het brein. Maar hoe of waar precies, daar zijn de onderzoekers het nog niet over eens.

Lees hier verder..

************************

Een déjà vu , wie heeft dat ook wel eens?
Ik wel en vind het een vreemde gewaarwording maar ook mooi.
Dus als ik het goed begrepen heb word een gebeurtenis eerst in het geheugen opgeslagen en daarna worden we er ons van bewust?
Zo zou het inderdaad kunnen.
Wie heeft er een andere verklaring voor dit fenomeen?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Maan

Bericht door Maan » 24 jun 2007, 09:50

Ik heb wel eens gelezen dat je hersenen dan iets trager werken dan gewoonlijk. Waardoor het beeld wel word doorgegeven aan onze hersenen, maar dat we het nog niet bewust beseffen. Een fractie later, besef je het wel, maar lijkt het dus of je het al eerder hebt meegemaakt, omdat je hersenen het dus al eerder hebben geregistreerd.

Ik heb ooit een keer een deja-vu gehad. Maar toen had ik flink wat paddo's gebruikt. Ik denk ook vanuit die ervaring dat je hersenen idd wat trager werken, en zo het deja-vu veroorzaken.

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 24 jun 2007, 10:48

Ik heb ook heel vaak dat ik eerst iets droom en het later meemaak.
Dan heb ik ook een dejavu gevoel, maar dan kan ik ook een minuut lang voorspellen wat er gebeurd.

MMe

Bericht door MMe » 24 jun 2007, 12:13

Ik heb het soms ook wel eens dat ik een dejavu heb maar mijn verklaring is dat je zoiets al eens gedroomd hebt wat op die situatie lijkt.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 24 jun 2007, 17:44

maan schreef:Ik heb wel eens gelezen dat je hersenen dan iets trager werken dan gewoonlijk. Waardoor het beeld wel word doorgegeven aan onze hersenen, maar dat we het nog niet bewust beseffen. Een fractie later, besef je het wel, maar lijkt het dus of je het al eerder hebt meegemaakt, omdat je hersenen het dus al eerder hebben geregistreerd.
Volgens mij was dit de verklaring voor deja-vu's. Een kleine hersenstoring dus.
Ik denk dat iedereen wel eens deja-vu's ervaart. De een vaker dan de ander. Ik heb ze regelmatig en dan ben ik redelijk snel bewust dat het om een deja-vu gaat en hang ik er geen paranormaal labeltje aan ;).

Dromen (of dromen die uitkomen) hebben trouwens niets met deja-vu's te maken.

MMe

Bericht door MMe » 24 jun 2007, 20:46

Het hoeven natuurlijk geen voorspellende dromen te zijn, maar een mens droomd zoveel dat sommige stukjes wel overeen kunnen komen met wat men overdag meemaakt en dan een dejavu heeft, het is maar een theorie :)

Romaine

Bericht door Romaine » 07 jul 2007, 19:38

Ik hang er geen paranormaal labeltje aan, maar toch denk ik er anders over. Zeker omdat ik regelmatig een deja vu heb VOORAFgaand aan de situatie waarin de deja vu betrekking heeft. Niet iets paranormaals, maar om het goed uit te leggen heb ik en geen zin en geen behoefte. Wilde enkel en alleen aangeven dat ik een andere mogelijkheid zie.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 07 jul 2007, 23:50

Maan heeft helemaal gelijk.

Maan

Bericht door Maan » 08 jul 2007, 00:57

Romaine schreef:Ik hang er geen paranormaal labeltje aan, maar toch denk ik er anders over. Zeker omdat ik regelmatig een deja vu heb VOORAFgaand aan de situatie waarin de deja vu betrekking heeft. Niet iets paranormaals,
Romaine schreef: Maar om het goed uit te leggen heb ik en geen zin en geen behoefte. Wilde enkel en alleen aangeven dat ik een andere mogelijkheid zie.
Je ervaart dus iets, waarvan je het gevoel hebt dat je het al eens hebt ervaren, maar een tijdje later ervaar je het alsnog?

Sorry, ik heb hier toch echt meer uitleg bij nodig.

Romaine

Bericht door Romaine » 08 jul 2007, 13:22

Met andere woorden, dat ik bv 10 seconden of soms 10 minuten voor een bepaalde situatie waarop het deja vu betrekking heeft een deja vu krijg.

Mayinna

Bericht door Mayinna » 04 aug 2007, 14:56

Ik heb het ook al een paar keer gehad. Ik heb weleens een déjà vu van een déjà vu gehad.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 04 aug 2007, 15:51

Mayinna schreef:

Ik heb het ook al een paar keer gehad. Ik heb weleens een déjà vu van een déjà vu gehad.
Kan je daar iets meer over vertellen?
En van harte welkom op het forum! :D

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 04 aug 2007, 15:52

Tammy schreef:Mayinna schreef:

Ik heb het ook al een paar keer gehad. Ik heb weleens een déjà vu van een déjà vu gehad.
Kan je daar iets meer over vertellen?
En van harte welkom op het forum! :D
Voorstellen kan in het De Forummers gedeelte ;).

Deja-vu's...

Gijs

Bericht door Gijs » 04 aug 2007, 20:38

Ja ik heb zo vaak deja vú`s heb geen idee waar het door komt. Zit waarscheinlijk tussen je oren.

Mayinna

Bericht door Mayinna » 04 aug 2007, 23:41

Tammy schreef:Mayinna schreef:

Ik heb het ook al een paar keer gehad. Ik heb weleens een déjà vu van een déjà vu gehad.
Kan je daar iets meer over vertellen?
En van harte welkom op het forum! :D
Dat was op zich niet zo speciaal hoor. Maar eerder dus dat ik dat al wel had gezien, maar dat ik mij dus herinnerde dat ik datzelfde beeld ook ooit weleens had gezien, maar dan ook als déjà vu.

En dankje trouwens :)

Ravertje

Bericht door Ravertje » 05 aug 2007, 10:20

Ik heb er af en toe wel eens last van,
maar ik weet zeker dat je het wel hebt mee gemaakt.
Ik was vorig jaar in turkije en k liep wergens helemaal achter af en op een of andere manier kende ik de omgeving de straatjes noem maar op terwijl ik het nog NOOIT gezien had of geweest was.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 05 aug 2007, 15:43

Dat is geen deja-vu :roll: . Het zit inderdaad 'tussen de oren', namelijk in de hersenen.

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 13 aug 2007, 15:26

Van een aantal DejaVu dromen heb ik tot in de kleine details vooraf geweten wat een andere dag plaatsvond. HEt is dus niet een vertraagde reactie van de hersenen maar een vooruit weten van de geest. De staaltjes zijn soms verbijsterend precies ook al vind je symbolische mededelingen. In een omgeving terechtkomen bijvoorbeeld die je jaren tevoren hebt gedroomd. Er bestaan ook andere vormen als jamais vu waarin een bekende situatie niet wordt herkend.
Zo ooit een droom over een Oosterse vrouw met een sluier van fijn kant en gouden bloemen ergens in de woetstijn. Zo als ik haar zag met die grote donkere ogen en driekwart en face was ze zeer mooi. De volgende dag zet ik op een volstrekt willekeurig moment de TV aan en precies dan op een Duitse zender (een van de 40 zenders) draait een avonturenfilm met het vreemdelingenlegioen in de woestijn. Binnen een fort wil de commandant trouwen met precies die vrouw. Ik zie haar in dezelfde close up. Het enige verschil was, dat de gouden bloemen niet op het kant maar op het gezicht zijn aangebracht.

Ooit droomde ik dat een broer een ongeluk had met een bus op de hoek.
De volgende dag werd ik gebeld en inderdaad had hij een zeer ernstig ongeluk gehad met een bus op een hoek.

Maan

Bericht door Maan » 13 aug 2007, 17:03

BRNRDSDJNG schreef:Van een aantal DejaVu dromen heb ik tot in de kleine details vooraf geweten wat een andere dag plaatsvond. HEt is dus niet een vertraagde reactie van de hersenen maar een vooruit weten van de geest. De staaltjes zijn soms verbijsterend precies ook al vind je symbolische mededelingen. In een omgeving terechtkomen bijvoorbeeld die je jaren tevoren hebt gedroomd. Er bestaan ook andere vormen als jamais vu waarin een bekende situatie niet wordt herkend.
Zo ooit een droom over een Oosterse vrouw met een sluier van fijn kant en gouden bloemen ergens in de woetstijn. Zo als ik haar zag met die grote donkere ogen en driekwart en face was ze zeer mooi. De volgende dag zet ik op een volstrekt willekeurig moment de TV aan en precies dan op een Duitse zender (een van de 40 zenders) draait een avonturenfilm met het vreemdelingenlegioen in de woestijn. Binnen een fort wil de commandant trouwen met precies die vrouw. Ik zie haar in dezelfde close up. Het enige verschil was, dat de gouden bloemen niet op het kant maar op het gezicht zijn aangebracht.

Ooit droomde ik dat een broer een ongeluk had met een bus op de hoek.
De volgende dag werd ik gebeld en inderdaad had hij een zeer ernstig ongeluk gehad met een bus op een hoek.
Dat is geen deja vu, dat zijn voorspellende dromen. Een deja vu, is een gevoel dat je iets eerder hebt meegemaakt, zonder dat je het werkelijk eerder hebt meegemaakt. Dit is onderzocht door wetenschappers, en de verklaring staat een paar posts hierboven.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 13 aug 2007, 19:12

Maan schreef:
BRNRDSDJNG schreef:Van een aantal DejaVu dromen heb ik tot in de kleine details vooraf geweten wat een andere dag plaatsvond. HEt is dus niet een vertraagde reactie van de hersenen maar een vooruit weten van de geest. De staaltjes zijn soms verbijsterend precies ook al vind je symbolische mededelingen. In een omgeving terechtkomen bijvoorbeeld die je jaren tevoren hebt gedroomd. Er bestaan ook andere vormen als jamais vu waarin een bekende situatie niet wordt herkend.
Zo ooit een droom over een Oosterse vrouw met een sluier van fijn kant en gouden bloemen ergens in de woetstijn. Zo als ik haar zag met die grote donkere ogen en driekwart en face was ze zeer mooi. De volgende dag zet ik op een volstrekt willekeurig moment de TV aan en precies dan op een Duitse zender (een van de 40 zenders) draait een avonturenfilm met het vreemdelingenlegioen in de woestijn. Binnen een fort wil de commandant trouwen met precies die vrouw. Ik zie haar in dezelfde close up. Het enige verschil was, dat de gouden bloemen niet op het kant maar op het gezicht zijn aangebracht.

Ooit droomde ik dat een broer een ongeluk had met een bus op de hoek.
De volgende dag werd ik gebeld en inderdaad had hij een zeer ernstig ongeluk gehad met een bus op een hoek.
Dat is geen deja vu, dat zijn voorspellende dromen. Een deja vu, is een gevoel dat je iets eerder hebt meegemaakt, zonder dat je het werkelijk eerder hebt meegemaakt. Dit is onderzocht door wetenschappers, en de verklaring staat een paar posts hierboven.
Bedankt Maan, dit wilde ik net ook gaan uitleggen aan BRNRDSDJNG ;).

Wel apart zo'n voorspellende dromen ;P!.

Plaats reactie