De taal van de muziek ...

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gast1

De taal van de muziek ...

Bericht door Gast1 » 11 feb 2014, 09:39

C'est le ton qui fait la musique ...

'Het maakt niet uit wat je vraagt, het is belangrijk hoe je het vraagt! ...

Woorden, zinnen ... we denken en spreken dezelfde taal, maar begrijpen we elkaar?
'We spreken dezelfde taal' betekent dat we elkaar begrijpen ...

Maar er is ook een andere taal, de intonatie ...
De 'toon' ...

Let eens op hoe we met baby's communiceren.
Ze begrijpen de woorden niet, maar wel de toonhoogte.
Kijk eens hoe we de toonhoogte aanpassen ...
Bij dieren is dat in heel veel gevallen ook zo ...
Dieren worden van bepaalde muziek ook heel rustig ...
Intonatie in de spraak wordt gezien als een vorm van lichaamstaal ...

Muziek ... het zegt mij vaak veel meer dan woorden en hoe ouder ik word, hoe meer muziek mij vertelt.
Ik heb een heel brede muzieksmaak, maar mijn voorkeur gaat uit naar het 'klassieke' ...
Vaak het het allemaal periodes en momenteel (een paar jaar al) vertelt de muziek van Philip Glass mij heel veel.

Deze muziek representeert mijn belevingen en gevoelens, de eerste vier nummers uit dit 'rijtje' van Glass zijn zo'n voorbeeld.
Bij het tweede nummer 'Labyrint' wordt er een hoge vrouwenstem toegevoegd en wat er gefluisterd wordt, versta ik niet goed.
Ze representeren mijn innerlijke stemmen in mijn eigen labyrint waar ik inmiddels veel 'doorgangen' heb gevonden door deuren te openen.

[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=oJM16Q_e ... T_vMQBWf4s[/youtube-2]

'Gedragen' muziek ...
Een soort bevrediging die niet met woorden te omschrijven valt.
Muziek heeft geen woorden nodig ...
Muziek kan je helpen ...

Hoe ervaren jullie dat?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door taigitu » 11 feb 2014, 10:05

Dat we dezelfde taal spreken is één maar elkaar begrijpen is twee. Nog afgezien van
welke woordkennis iemand heeft. Ook in de manier waarin we elkaar aan- of toespreken is de
toon(hoogte) essentieel. Lieve woorden die scherp worden uitgesproken zijn niet 'lief' meer.
Ik zie/ervaar dit ook bij muziek. De tekst is voor mij hierbij heel belangrijk. Ik denk dat ik
daarom ook niet zo geboeid wordt door klassieke muziek die alleen instrumentaal is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Susan » 11 feb 2014, 10:20

Philip Glass is fenomenaal, en ook ik geniet hier al een aantal jaren intens van.

Muziek bespeelt ook het gevoel heel diep, kan heel zacht aan raken, tot echt in je botten
door trillen, en gevoelens naar boven halen die onbewust diep 'weggestopt' waren.
Fijne mooie gevoelens met herinneringen, maar óók onverwerkt verdriet
'openbreken', waardoor je er alsnog iets mee kunt doen om het te helen.
Dat is het geweldige van allerlei verschillende soorten muziek. Ook kan het
je heerlijk ontspannen, op ideëen brengen, een mooi sfeertje scheppen, je compleet 1 voelen
met de ander waar mee je naar muziek zit te luisteren, maar je soms ook even heerlijk
van alles af kan zonderen, eventjes niks en alleen op de wereld..

Daar kunnen woorden bijna niet tegen op.
Het zijn de klanken en (snaar) instrumenten in muziek die het doen.
Zelfs na bijvoorbeeld 40 50 jaar kan het bij mij precies het gevoel en sfeer terug brengen,
compleet met ook het echt weer ruiken van hoe het daar was.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Gast1 » 11 feb 2014, 13:48

Dan vraag ik jullie ten dans ...

Susan: sta mij toe:



Geen enkel woord, alleen maar muziektonen en 'zweven' op de muziek.

Taigitu, sta mij toe (bekijken op Youtube):



Geen enkel woord, alleen maar muziektonen en 'zweven' op de muziek.

Muziek zonder woorden is als het kijken naar een schilderij, maar dan anders.
Muziek zonder woorden is als het lezen van een boek (met woorden :mrgreen: ) maar zonder plaatjes ...

Dat wat gaat 'spreken' is de verbeelding, de fantasie en die verbeelding en/of die fantasie zijn nooit in woorden te vatten wat degene er bij voelt.
Werkelijk niemand kan zich voorstellen wat ik er bij voel.

Daarvoor heb ik zelf geen teksten nodig, niet bij muziek, niet bij een schilderij en ook niet voor een bloem die ik krijg, of een plaatje van een vlinder.
De mooiste dingen zijn zonder één enkel woord.
Een glimlach, een knipoog of een kus of een klein geschenk ...

Muziek zonder tekst kan gevoelige 'snaren' raken. Muziek geeft kleur ...

Je zou naar dit stuk muziek kunnen luisteren in absolute stilte met de ogen dicht.
De vraag is wat je voor je geestesoog ziet ...



Dat zouden meer woorden kunnen zijn als dat er bestaan.
Woorden geven uitleg en versterken, maar ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Susan » 11 feb 2014, 14:11

Hahaha!! :grin:

Had niet gezien dat jij er was, zal dus dadelijk wel kijken wat je geplaats hebt,
maar ik had dit nu nét klaar:

Het ligt er volgens mij ook aan hoe de ander zich voelt, is dat een positief ingesteld
iemand, kind, volwassene of ook een dier, die nog instaat is onbevangen de woorden in
zich op te nemen, of iemand die meer op zijn hoede is door nare ervaringen en dan niets
zonder meer aanneemt/gelooft. Alles vanuit een blokkade door argwaan en/of
onzekerheid bekijkt, er dan ook vervolgens een invulling en betekenis aan kan geven wat niet
overeen komt met hoe de zender het eerlijk bedoelde. Ook als iemand de ander graag mag zou
het eerder positief ontvangen kunnen worden. Terwijl andersom het bijvoorbaat
van de ander bijna alleen negatief ontvangen zou kunnen worden, wát er ook gezegt wordt
of hoe het gezegt wordt.

Intonatie of toonhoogte draagt inderdaad heel veel bij hoe het bij de ander binnen komt.
Echter ook oogcontact kan veel zeggend zijn daarbij. Blikken kunnen doden is een gezegde,
wat wel klopt indien er niet echt gemeende 'zachte' woorden gesproken worden kan je dat
onmiddelijk aan de blik in de ogen zien.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Susan » 11 feb 2014, 14:25

Prachtig Gast1 die clip! :grin:

voor jou:
We kunnen ons vrij voelen door vooral
muziek, en dit vind ik wel heel mooi met stem geluid er bij:

voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Gast1 » 11 feb 2014, 16:55

Mooi ... :grin:

De stem deed mij en beetje denken aan Lana Del Rey ...
En de stem en tekst wil ik zeker niet uitvlakken, in dit nummer kan ik mijzelf behoorlijk in terug vinden:


Gast1

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Gast1 » 11 feb 2014, 18:30


Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Susan » 11 feb 2014, 18:33

O, er staat al weer iets anders zie ik net....Staat óók bij m'n favorieten, práchtig is die he! :grin:

Dat is ook een hele mooie van haar Gast1, en dan dragen teksten ook wel
heel veel bij. ;P!
Bach kan wel eens 'zwaar' op de maag liggen op bepaalde momenten, er is echter
een heel mooi stuk die ik regelmatig in de vroege uurtjes beluister. Dan begint de dag
enorm ontspannen. (tenminste voor mij :mrgreen: )
Kon hem nu helaas niet zo gauw vinden, komt misschien nog wel.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Susan » 11 feb 2014, 18:59

Ook hier krijg ik kippevel van en kan er eindeloos naar luisteren
en kijken:

voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

aquarius

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door aquarius » 11 feb 2014, 22:02

Voor mij is muziek wel het mooiste wat de mens ooit heeft voortgebracht.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door taigitu » 11 feb 2014, 22:37

Pierre, ik zal morgen even proberen te zweven op de video's die je plaatste.
Hieronder een interessant stuk over muziek en wat het met ons doet en waarom....

OVER HET EFFECT VAN MUZIEK:
Muziek is de meest directe manier om je te verbinden met je oorsprong en afgestemd te raken op de frequenties van de kosmos. Muziek is hoorbaar licht. Deze oerfrequenties werden door de Griekse wijsgeer Pythagoras de ‘harmonie der sferen’ genoemd. Hij was een van de eerste geleerden die doorhad, dat alles in de natuur (van stenen tot sterren, van planten tot mensen) volgens dezelfde wiskundige en geometrische patronen wordt gebouwd en ontwikkeld. Zo onder, zo boven, zeiden de oude Chinezen. Van het kleinste atoom tot immense sterrenstelsels: steeds weer zie je dezelfde patronen, dezelfde frequenties, dezelfde toonladders.

Rond 1600 zag de Duitse astroloog, astronoom, wis- en natuurkundige Johannes Kepler dat de hemellichamen die om de zon draaien een vergelijkbare verhouding tot elkaar hebben als de noten in ons muzieksysteem. Het universum bleek één grote symfonie te zijn, één groot orkest dat harmonisch en ritmisch in beweging is en een kosmisch muziekstuk voortbrengt. Die muziek lijkt (hoe kan het ook anders?) veel op de muziek die wij op aarde maken (zo onder, zo boven). Van de 78 tonen die door de verschillende planetenverhoudingen worden gevormd, behoren 74 tot de grote terts toonladder die wij al eeuwen gebruiken. Wij denken misschien dat wij muziek maken, maar in feite is het precies andersom: de muziek maakt ons. Muziek, in zijn meest pure vorm, is een afspiegeling van de kosmos.

Grote componisten door de eeuwen heen hebben gevoel gehad voor deze harmonische verhoudingen. Van Mozart is bekend dat hij niet zozeer componeerde, maar zijn muziekstukken ‘gedownload’ kreeg. Hij was meer notulist dan componist en stemde af op de muziek der sferen. Dat verklaart ook het zogenaamde ‘Mozart effect’: het feit dat psychiatrische patiënten die naar zijn muziek luisteren sneller herstellen. Mozart’s muziek stemt hen als vanzelf weer af op de oorspronkelijke orde. Ook de muziek van Bach getuigt van een groot wiskundig en mathematisch inzicht, wat duidt op een heldere afstemming op kosmische principes. Wat Bach wellicht voor een deel intuïtief aanvoelde door zijn grote afstemming, is nu ook wetenschappelijk verklaarbaar. Luister maar naar de befaamde Duitse musicoloog Joachim Berendt: ‘De verhoudingen van het menselijk lichaam komen overeen met de mathematische verhoudingen van de planetaire banen. De verbinding tussen mens en kosmos bestaat uit de muzikale verhoudingen die op deze manier een universeel, ordenend principe in de meest reële zin van het woord vertegenwoordigen.’

MUZIEK BRENGT JE IN EEN STEMMING
In vrijwel alle oude geschriften en scheppingsmythes wordt verteld dat de wereld werd geschapen door geluid: in den beginnen was er het woord, was er klank. Die ene oerklank bracht de kosmos in beweging. Er ontstonden nieuwe tonen die op hun beurt weer met andere tonen resoneerden en zo werd een zich eindeloos uitbreidend universum geboren. Als het zo is dat ons lichaam dezelfde muzikale opbouw heeft als de sterren, dan kun je gezondheid en ziekte definiëren als toestanden van al dan niet afgestemd te zijn op de blauwdruk van het leven – of je dat nu God, Universum, Liefde, Al of Allah noemt. De vraag die mij bezighoudt is: hoe klonk die eerste oertoon? En: hoe klinkt muziek die ons doet resoneren met de harmonie der sferen?

De kracht van muziek is dat het voorbij gaat aan ons verstand en rechtstreeks tot het hart spreekt. Hierdoor is muziek in potentie een van de krachtigste geneesmiddelen, maar ook (wanneer frequenties worden gebruikt die niet helend en ordenend zijn) een van de grootste ziekmakers. Reclamemakers en andere demagogen maken al langer dankbaar gebruik van het vermogen van muziek om mensen in een bepaalde ‘stemming’ te brengen. Niet voor niets gebruikte Hitler marsmuziek en stukken van Wagner om mensen in zijn gareel te brengen. Muziek kan worden misbruikt om ons juist verder van onze oorsprong af te brengen en zelfs ziek te maken.

HELENDE EN ZIEKMAKENDE FREQUENTIES
Als je onderzoek doet naar de frequenties en toonladders die de kosmos gebruikt om atomen, DNA, cellen, bomen, mensen en sterren te bouwen (van de miljarden mogelijke frequenties worden slechts een kleine duizend gebruikt) dan zijn die niet in overeenstemming met de muziek die wij dagelijks om ons heen horen. De frequenties die ons systeem afstemmen op de blauwdruk van de schepping liggen rondom een oertoon (‘grondtoon’ of ‘rustpunt’ in muziektermen) van A = 432 Hz (Hertz is het aantal trillingen per seconde). Veel oude muziekstukken werden rondom deze grondtoon gecomponeerd. Maar tegenwoordig staat de grondtoon op 440 Hz, hetgeen schadelijke frequenties oplevert voor ons lichaam.

Het is wetenschappelijk goed te verklaren waarom de frequenties die voortkomen uit 432 Hz zo puur en helend zijn. De optelsom van de nummers van ieder octaaf levert steeds het getal 9 op of een veelvoud van 9. De boven- en ondertonenreeksen uit een 432 Hz toonlader behouden in het hoog en laag hun karakter (numerologisch een 9). Hierdoor blijft de muziek transparant en wordt niet modderig. Dit is de reeks: 27 - 54 - 108 - 216 - 432 - 864 – 1.728 – 3.456 – 6.912 – 13.824 – 27.648. Numerologisch is dit: 9-9-9-9-9-9-9-9.

Het ligt dus voor de hand om onze muziek af te stemmen rondom deze grondtoon, maar in 1936 bepaalde de American Standards Association dat de grondtoon van muziek op 440 Hz zou worden gezet. Tegenwoordig is dat vrijwel overal de standaard. Alles wat we op de radio, televisie, Itunes, etc horen, stuurt een frequentie van 440 Hz uit. Er was destijds wel protest, met name van muziekkenners, dirigenten en componisten, maar het mocht niet baten.

Het punt van 440 Hz is dat die frequentie ons niet dichterbij onze oorsprong brengt, maar er verder vanaf. De geometrische patronen die op een koperen plaat met fijn zand ontstaan onder een frequentie van 440 Hz zijn minder helder dan wanneer je er 432 Hz op loslaat. Wanneer je in geluidsstudio’s een song heel hard op 440 Hz afdraait, rennen mensen met handen op de oren de studio uit. Zo pijnlijk is dat. Hetzelfde volume op 432 Hz afgespeeld blijft verdraagbaar. Als je naar de onder- en boventoonreeksen kijkt van een toonladder opgebouwd rondom 440 Hz begrijp je ook waarom het modderig en onharmonisch klinkt: : 55 - 110 - 220 - 440 - 880 -1760 - 3520 - 7040 - 14080 – 28160. Numerologisch is dat 1-2-4-8-7-5-1-2-4-8.

UITLIJNING MET DE KOSMOS EN JOUW PERSOONLIJKE LEIDMOTIEF
Het gevolg van dit alles is dat de frequenties van de muziek die wij dagelijks horen in feite schadelijk zijn voor ons systeem – hoe mooi die muziek ook is gespeeld of gecomponeerd. Wanneer muzikanten hun instrumenten ietsjes lager zouden stemmen en Itunes een automatische van 440 naar 432 Hz vertaler op alle songs zouden zetten, zouden we waarschijnlijk in een meer harmonieuze wereld leven. De Inner Space concerten hebben als doel je volautomatisch af te stemmen op de grondtoon van de kosmos, niet alleen door muziek in de stemming van 432.

Daarnaast wordt je afgestemd op jouw persoonlijke frequenties: jouw eigen je potentieel en bestemming. De songs die Tijn Touber schreef voor dit concert doorlopen de archetypische stappen waar iedereen doorheen beweegt op weg naar zijn/haar hoogste bestemming. Uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde lessen te leren, inzichten te verwerven, hindernissen te overwinnen en initiaties te ondergaan op weg naar een stralende toekomst.

Bron: http://www.kristijn.com
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Susan » 12 feb 2014, 06:22

aquarius schreef:Voor mij is muziek wel het mooiste wat de mens ooit heeft voortgebracht.
Daar kon je wel eens aardig gelijk in hebben en kan ik wel in mee gaan Aquarius,
het doet ook heel veel met ons vanbinnen, zet alles op allerlei manieren en momenten in beweging. Al zijn er ook nog wel andere dingen als gedichten en boeken die veel moois
in zich kunnen hebben en het zelfde ongeveer kunnen bewerkstelligen:grin:

@taigitu
Mooi beschreven in dit stuk over hoe het in ons doorwerkt/op ons inwerkt.
Witte wel en Aquarius hebben ook ergens in een topic
over muziek beluisteren geschreven, kon het nu helaas niet zo gauw
terug vinden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Susan » 12 feb 2014, 07:03

Elk stuk muziek of lied brengt vaak wel bepaalde herinneringen met zich mee.
Als ik deze muziek hoor zie ik de hele ontwikkeling van een kuikentje in het ei voor me, tot
het er uit kruipt en er een mooi donsbolletje rond loopt :grin:
Prachtig hoe ze dat hebben gedaan en zag dit in een voorfilm in de bioscoop in jaren 60.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Gast1 » 12 feb 2014, 07:38

Susan ...

Prachtig deze muziek, ik heb 'm op de achtergrond gezet ;P!
taigitu schreef:Pierre, ik zal morgen even proberen te zweven op de video's die je plaatste. Hieronder een interessant stuk over muziek en wat het met ons doet en waarom....
Ik ga het uiteraard lezen, maar ik ben vandaag een dagje weg en lees het dus later. Laat je me nog weten hoe het voelde om met mij te zweven? :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door taigitu » 12 feb 2014, 10:56

Gast1 schreef:
Taigitu, sta mij toe (bekijken op Youtube):

http://www.youtube.com/watch?v=E81hcQQRm5s

Geen enkel woord, alleen maar muziektonen en 'zweven' op de muziek.
Ik heb gekeken en geluisterd en bewonderd...... en gevisualiseerd in mijn hoofd mee gedanst.
Maar dat was makkelijk want je weet dat de tango mijn lievelingsdans is.

Die Tibetaanse bel hen ik 'aan de lijve' kunnen ervaren.
Ik organiseerde een paar maal avonden waarin een Chinese gong en klankschalen,
belletjes, didgeridoo en hoge toon zingen, enz. werden gebruikt om te ervaren hoe
trillingen op je inwerken. Het kan emoties losmaken die een blokkade in je lichaam
vormen.
Hier een paar willekeurige foto's van het internet en een link hoe dit ongeveer gaat.
AfbeeldingAfbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=AyJV-VmA ... zB&index=3
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

aquarius

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door aquarius » 12 feb 2014, 19:23

De smaak van muziek is heel persoonlijk ,en smaken verschillen nou eenmaal.
Sinds de jaren 80 via het radioprogramma "Superclean Dreammachine"http://www.scdm.nl/nederlands gepresenteerd door Ad Visser kwam ik in aanraking met New Age muziek.
De synthesizer deed zijn intrede ,en de (muziek) overrompelde mij volkomen .
Diepe verborgen emotie kwamen naar boven van hoog naar laag en opende mijn hele wezen als ware.
Een nummer uit die tijd laat ik nu horen ,die ik mijn hele leven al mee draag .
Luister en laat je meevoeren
[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=qSLs8KT9 ... 7bmWqHpJBg[/youtube-2][youtube-2][/youtube-2]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door Susan » 12 feb 2014, 20:41

aquarius schreef:De synthesizer deed zijn intrede ,en de (muziek) overrompelde mij volkomen .
Diepe verborgen emotie kwamen naar boven van hoog naar laag en opende mijn hele wezen als ware.
Een nummer uit die tijd laat ik nu horen ,die ik mijn hele leven al mee draag .
Luister en laat je meevoeren
Dit nummer is echt geweldig. ;P!
Meevoeren...en dát doet het volledig. Heb het een paar keer gehoord, met de ogen dicht en dan ga je heel 'ver weg' noem ik het, voel niet meer waar ik dan ben. En 1 keer bekeken met de beelden er bij, dat is totaal anders, dat diep en ver in....te kunnen kijken.

Dat wat jij hier zegt he Aquarius, komt overeen met de overweldigende energie wat ik meermalen voelde bij uittredingen. Zelfs tot uren daarna is dat euforische tintelende gevoel nog als een diepe warmte van top tot teen voelbaar, alleen hoorde ik er dan geen muziek bij.

Overigens heb ik dit met allerlei muziek, klassiek of anders, maakt niet uit :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

aquarius

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door aquarius » 12 feb 2014, 22:20

De vraag waarom je muziek mooi vind ,hangt af hoe het vibreert om jou Frequentie . :grin:
Hoe hoger jou trilling ,hoe intenser je de muziek ervaart.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De taal van de muziek ...

Bericht door univers » 12 feb 2014, 22:42

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie