Pierre, ik zal morgen even proberen te zweven op de video's die je plaatste.
Hieronder een interessant stuk over muziek en wat het met ons doet en waarom....
OVER HET EFFECT VAN MUZIEK:
Muziek is de meest directe manier om je te verbinden met je oorsprong en afgestemd te raken op de frequenties van de kosmos. Muziek is hoorbaar licht. Deze oerfrequenties werden door de Griekse wijsgeer Pythagoras de ‘harmonie der sferen’ genoemd. Hij was een van de eerste geleerden die doorhad, dat alles in de natuur (van stenen tot sterren, van planten tot mensen) volgens dezelfde wiskundige en geometrische patronen wordt gebouwd en ontwikkeld. Zo onder, zo boven, zeiden de oude Chinezen. Van het kleinste atoom tot immense sterrenstelsels: steeds weer zie je dezelfde patronen, dezelfde frequenties, dezelfde toonladders.
Rond 1600 zag de Duitse astroloog, astronoom, wis- en natuurkundige Johannes Kepler dat de hemellichamen die om de zon draaien een vergelijkbare verhouding tot elkaar hebben als de noten in ons muzieksysteem. Het universum bleek één grote symfonie te zijn, één groot orkest dat harmonisch en ritmisch in beweging is en een kosmisch muziekstuk voortbrengt. Die muziek lijkt (hoe kan het ook anders?) veel op de muziek die wij op aarde maken (zo onder, zo boven). Van de 78 tonen die door de verschillende planetenverhoudingen worden gevormd, behoren 74 tot de grote terts toonladder die wij al eeuwen gebruiken. Wij denken misschien dat wij muziek maken, maar in feite is het precies andersom: de muziek maakt ons. Muziek, in zijn meest pure vorm, is een afspiegeling van de kosmos.
Grote componisten door de eeuwen heen hebben gevoel gehad voor deze harmonische verhoudingen. Van Mozart is bekend dat hij niet zozeer componeerde, maar zijn muziekstukken ‘gedownload’ kreeg. Hij was meer notulist dan componist en stemde af op de muziek der sferen. Dat verklaart ook het zogenaamde ‘Mozart effect’: het feit dat psychiatrische patiënten die naar zijn muziek luisteren sneller herstellen. Mozart’s muziek stemt hen als vanzelf weer af op de oorspronkelijke orde. Ook de muziek van Bach getuigt van een groot wiskundig en mathematisch inzicht, wat duidt op een heldere afstemming op kosmische principes. Wat Bach wellicht voor een deel intuïtief aanvoelde door zijn grote afstemming, is nu ook wetenschappelijk verklaarbaar. Luister maar naar de befaamde Duitse musicoloog Joachim Berendt: ‘De verhoudingen van het menselijk lichaam komen overeen met de mathematische verhoudingen van de planetaire banen. De verbinding tussen mens en kosmos bestaat uit de muzikale verhoudingen die op deze manier een universeel, ordenend principe in de meest reële zin van het woord vertegenwoordigen.’
MUZIEK BRENGT JE IN EEN STEMMING
In vrijwel alle oude geschriften en scheppingsmythes wordt verteld dat de wereld werd geschapen door geluid: in den beginnen was er het woord, was er klank. Die ene oerklank bracht de kosmos in beweging. Er ontstonden nieuwe tonen die op hun beurt weer met andere tonen resoneerden en zo werd een zich eindeloos uitbreidend universum geboren. Als het zo is dat ons lichaam dezelfde muzikale opbouw heeft als de sterren, dan kun je gezondheid en ziekte definiëren als toestanden van al dan niet afgestemd te zijn op de blauwdruk van het leven – of je dat nu God, Universum, Liefde, Al of Allah noemt. De vraag die mij bezighoudt is: hoe klonk die eerste oertoon? En: hoe klinkt muziek die ons doet resoneren met de harmonie der sferen?
De kracht van muziek is dat het voorbij gaat aan ons verstand en rechtstreeks tot het hart spreekt. Hierdoor is muziek in potentie een van de krachtigste geneesmiddelen, maar ook (wanneer frequenties worden gebruikt die niet helend en ordenend zijn) een van de grootste ziekmakers. Reclamemakers en andere demagogen maken al langer dankbaar gebruik van het vermogen van muziek om mensen in een bepaalde ‘stemming’ te brengen. Niet voor niets gebruikte Hitler marsmuziek en stukken van Wagner om mensen in zijn gareel te brengen. Muziek kan worden misbruikt om ons juist verder van onze oorsprong af te brengen en zelfs ziek te maken.
HELENDE EN ZIEKMAKENDE FREQUENTIES
Als je onderzoek doet naar de frequenties en toonladders die de kosmos gebruikt om atomen, DNA, cellen, bomen, mensen en sterren te bouwen (van de miljarden mogelijke frequenties worden slechts een kleine duizend gebruikt) dan zijn die niet in overeenstemming met de muziek die wij dagelijks om ons heen horen. De frequenties die ons systeem afstemmen op de blauwdruk van de schepping liggen rondom een oertoon (‘grondtoon’ of ‘rustpunt’ in muziektermen) van A = 432 Hz (Hertz is het aantal trillingen per seconde). Veel oude muziekstukken werden rondom deze grondtoon gecomponeerd. Maar tegenwoordig staat de grondtoon op 440 Hz, hetgeen schadelijke frequenties oplevert voor ons lichaam.
Het is wetenschappelijk goed te verklaren waarom de frequenties die voortkomen uit 432 Hz zo puur en helend zijn. De optelsom van de nummers van ieder octaaf levert steeds het getal 9 op of een veelvoud van 9. De boven- en ondertonenreeksen uit een 432 Hz toonlader behouden in het hoog en laag hun karakter (numerologisch een 9). Hierdoor blijft de muziek transparant en wordt niet modderig. Dit is de reeks: 27 - 54 - 108 - 216 - 432 - 864 – 1.728 – 3.456 – 6.912 – 13.824 – 27.648. Numerologisch is dit: 9-9-9-9-9-9-9-9.
Het ligt dus voor de hand om onze muziek af te stemmen rondom deze grondtoon, maar in 1936 bepaalde de American Standards Association dat de grondtoon van muziek op 440 Hz zou worden gezet. Tegenwoordig is dat vrijwel overal de standaard. Alles wat we op de radio, televisie, Itunes, etc horen, stuurt een frequentie van 440 Hz uit. Er was destijds wel protest, met name van muziekkenners, dirigenten en componisten, maar het mocht niet baten.
Het punt van 440 Hz is dat die frequentie ons niet dichterbij onze oorsprong brengt, maar er verder vanaf. De geometrische patronen die op een koperen plaat met fijn zand ontstaan onder een frequentie van 440 Hz zijn minder helder dan wanneer je er 432 Hz op loslaat. Wanneer je in geluidsstudio’s een song heel hard op 440 Hz afdraait, rennen mensen met handen op de oren de studio uit. Zo pijnlijk is dat. Hetzelfde volume op 432 Hz afgespeeld blijft verdraagbaar. Als je naar de onder- en boventoonreeksen kijkt van een toonladder opgebouwd rondom 440 Hz begrijp je ook waarom het modderig en onharmonisch klinkt: : 55 - 110 - 220 - 440 - 880 -1760 - 3520 - 7040 - 14080 – 28160. Numerologisch is dat 1-2-4-8-7-5-1-2-4-8.
UITLIJNING MET DE KOSMOS EN JOUW PERSOONLIJKE LEIDMOTIEF
Het gevolg van dit alles is dat de frequenties van de muziek die wij dagelijks horen in feite schadelijk zijn voor ons systeem – hoe mooi die muziek ook is gespeeld of gecomponeerd. Wanneer muzikanten hun instrumenten ietsjes lager zouden stemmen en Itunes een automatische van 440 naar 432 Hz vertaler op alle songs zouden zetten, zouden we waarschijnlijk in een meer harmonieuze wereld leven. De Inner Space concerten hebben als doel je volautomatisch af te stemmen op de grondtoon van de kosmos, niet alleen door muziek in de stemming van 432.
Daarnaast wordt je afgestemd op jouw persoonlijke frequenties: jouw eigen je potentieel en bestemming. De songs die Tijn Touber schreef voor dit concert doorlopen de archetypische stappen waar iedereen doorheen beweegt op weg naar zijn/haar hoogste bestemming. Uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde lessen te leren, inzichten te verwerven, hindernissen te overwinnen en initiaties te ondergaan op weg naar een stralende toekomst.
Bron:
http://www.kristijn.com