Wat is waarheid eigenlijk?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Zoeker » 10 okt 2014, 20:01

Ik merk dat er veel misverstand over 'waarheid' bestaat'.

Iets kan niet waar zijn omdat iemand vind dat het waar is. Zoiets noemen we mening, geloof, overtuiging. Oftewel: subjectieve waarheid.


Maar er is ook objectieve waarheid. Dit is waarheid die waar is buiten de waarnemer (het subject)
Het subject kan deze waarheid waarnemen, maar het is niet zijn of haar waarheid.
Waarheid kan dus nooit bezit zijn van iemand omdat het zich buiten het subject c.q. de waarnemer bevindt.
Het subject c.q. de waarnemer is in dit geval het brein. Uw of mijn brein dus.

Het is het brein wat (objectieve) waarheid waarneemt. Als dat het geval is dan wordt waarheid gekent.
Maar deze (objectieve) waarheid kan nooit verdedigt/verklaard worden door het brein.
Immers: dan gaat het waargenomene van objectieve waarheid naar subjectieve waarheid.
Deze verschuiving komt doordat de (objectieve) waarheid dan wordt weergegeven door het subject.
En het subject (u en ik) nemen altijd een positie in.

Objectieve waarheid kan dus niet bewezen worden door het subject.
Objectieve waarheid kan dus ook niet bezeten (als in toe ge-eigend) worden door het subject.

Waarheid is….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 10 okt 2014, 20:16

Geloven is iets veronderstellen, iets aannemen, er van uit gaan ...
Dat kan de onmogelijk de of een waarheid zijn.
Je gelooft in god, de persoonlijke schepper, dan weet je dat dus niet zeker ...
Als je overtuigt bent, dan is dat weer iets anders.
Dan is het jouw waarheid.
Een waarheid.
Een ander kan in de heilige koffieboon geloven, maar kan er ook van overtuigt zijn.
Dan is dat ook een waarheid.
De waarheid is echter weer iets anders en heeft niets met de persoonlijke god te maken én niets met de heilige koffieboon, hoewel de waarheid er in verscholen ligt.

aquarius

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door aquarius » 10 okt 2014, 20:24

De waarheid is iets wat door bewijzen wordt onder steunt ,men spreekt dan over een fundamentele waarheid.
geloof bezit geen fundamentele waarheid ,maar is meer een aanname op de waarheid.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Zoeker » 10 okt 2014, 23:48

@Pierre

Je brengt een goede nuance aan tussen geloof en overtuiging..
Hoewel zowel geloof als overtuiging zich beiden in de perceptie (het subject) afspelen zit er wel degelijk verschil in.
Dank voor dit inzicht, want je brengt het verschil duidelijk naar voren.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Maris » 11 okt 2014, 01:22

Zoeker schreef:
Waarheid is….
Ja, Waarheid IS....

Eigenlijk schiet elke toevoeging (menselijke waarde-toekenning) eraan voorbij. Waarheid heeft geen verdediging nodig en blijft onveranderd stabiel onder elke aanval.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Maris » 11 okt 2014, 01:26

Gast1 schreef:Geloven is iets veronderstellen, iets aannemen, er van uit gaan ...
Dat kan de onmogelijk de of een waarheid zijn.
Je gelooft in god, de persoonlijke schepper, dan weet je dat dus niet zeker ...
Als je overtuigt bent, dan is dat weer iets anders.
Dan is het jouw waarheid.
Een waarheid.
Een ander kan in de heilige koffieboon geloven, maar kan er ook van overtuigt zijn.
Dan is dat ook een waarheid.
De waarheid is echter weer iets anders en heeft niets met de persoonlijke god te maken én niets met de heilige koffieboon, hoewel de waarheid er in verscholen ligt.
Ik sluit me bij Zoeker aan @Pierre: mooie nuancering/formulering van het onderscheid tussen (persoonlijke) waarheid, geloof en overtuiging.

En idd "waarheid ligt in alles verscholen" :)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Maris » 11 okt 2014, 01:31

aquarius schreef:De waarheid is iets wat door bewijzen wordt onder steunt ,men spreekt dan over een fundamentele waarheid.
geloof bezit geen fundamentele waarheid ,maar is meer een aanname op de waarheid.
Wat vraagjes die bij mij naar boven komen nav deze opmerking: Wie bepaalt wat bewijs is en waarom (hoe "hard" is dat bewijs of blijft het menselijke maatstaf?)?
Is er iets wat als 100% waarheid wetenschappelijk valt te bewijzen (anno 2014)?
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 11 okt 2014, 06:44

Zoeker schreef:@Pierre

Je brengt een goede nuance aan tussen geloof en overtuiging..
Hoewel zowel geloof als overtuiging zich beiden in de perceptie (het subject) afspelen zit er wel degelijk verschil in.
Dank voor dit inzicht, want je brengt het verschil duidelijk naar voren.
You're very welcome.
Dank ook jou, Maris.

Maar nu even terug naar deze tekst waar ik diep op in wil gaan:
Zoeker schreef:Maar er is ook objectieve waarheid. Dit is waarheid die waar is buiten de waarnemer (het subject)
Het subject kan deze waarheid waarnemen, maar het is niet zijn of haar waarheid.
Waarheid kan dus nooit bezit zijn van iemand omdat het zich buiten het subject c.q. de waarnemer bevindt.
Het subject c.q. de waarnemer is in dit geval het brein. Uw of mijn brein dus.

Het is het brein wat (objectieve) waarheid waarneemt. Als dat het geval is dan wordt waarheid gekent.
Maar deze (objectieve) waarheid kan nooit verdedigt/verklaard worden door het brein.
Immers: dan gaat het waargenomene van objectieve waarheid naar subjectieve waarheid.
Deze verschuiving komt doordat de (objectieve) waarheid dan wordt weergegeven door het subject.
En het subject (u en ik) nemen altijd een positie in.

Objectieve waarheid kan dus niet bewezen worden door het subject.
Objectieve waarheid kan dus ook niet bezeten (als in toe ge-eigend) worden door het subject.
Ik ken de waarheid en ik zal het antwoord later verklappen.
Vraag: "Is de waarheid zichtbaar?"

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 11 okt 2014, 07:04

Maris schreef:
aquarius schreef:De waarheid is iets wat door bewijzen wordt onder steunt ,men spreekt dan over een fundamentele waarheid.
geloof bezit geen fundamentele waarheid ,maar is meer een aanname op de waarheid.
Wat vraagjes die bij mij naar boven komen nav deze opmerking: Wie bepaalt wat bewijs is en waarom (hoe "hard" is dat bewijs of blijft het menselijke maatstaf?)?
Is er iets wat als 100% waarheid wetenschappelijk valt te bewijzen (anno 2014)?
Exactement! Een 'schijnbaar' bewijs heeft altijd te maken met referentiekaders.
Dit zijn altijd menselijke referentiekaders ...
De waarheid is volgens mij (nog) niet te bewijzen.
De waarheid ken je, iedereen en alles kent de waarheid, bijna niemand echter begrijpt de waarheid.
Het grappige is, dat de waarheid ook niet begrepen hoeft te worden.
De waarheid IS immers ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door taigitu » 11 okt 2014, 09:44

Waarheid?

Is het woord 'waarheid' niet inherent aan 'werkelijkheid'?
En dan wordt de vraag 'wat is werkelijkheid'?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Werkelijkheid
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Zoeker » 11 okt 2014, 10:05

Gast1 schreef: Vraag: "Is de waarheid zichtbaar?"
Ik heb het antwoord al gegeven in de openingsreactie.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 11 okt 2014, 19:45

taigitu schreef:Waarheid?

Is het woord 'waarheid' niet inherent aan 'werkelijkheid'?
En dan wordt de vraag 'wat is werkelijkheid'?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Werkelijkheid
Nope.
Mijn werkelijkheid is anders dan de werkelijkheid van een vlinder.
Het zijn echter beiden werkelijkheden, en dat is een waarheid.
Niet de waarheid.
De werkelijkheid voor de vlinder ziet er compleet anders uit dan de werkelijkheid van een mens.
Het is in beide gevallen een echtheid, geldigheid en juistheid. Een waarheid en een werkelijkheid.
De waarheid is volstrekt iets anders en ook nu weer is de waarheid te vinden in de vlinder en de mens.

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 11 okt 2014, 20:16

Zoeker schreef:
Gast1 schreef: Vraag: "Is de waarheid zichtbaar?"
Ik heb het antwoord al gegeven in de openingsreactie.
I know.
Ik stelde slechts een gesloten vraag ...
Nog een keer:
Maar er is ook objectieve waarheid. Dit is waarheid die waar is buiten de waarnemer (het subject)
Het subject kan deze waarheid waarnemen, maar het is niet zijn of haar waarheid.
Waarheid kan dus nooit bezit zijn van iemand omdat het zich buiten het subject c.q. de waarnemer bevindt.
Het subject c.q. de waarnemer is in dit geval het brein. Uw of mijn brein dus.

Het is het brein wat (objectieve) waarheid waarneemt. Als dat het geval is dan wordt waarheid gekend.
Maar deze (objectieve) waarheid kan nooit verdedigt/verklaard worden door het brein.
Immers: dan gaat het waargenomene van objectieve waarheid naar subjectieve waarheid.
Deze verschuiving komt doordat de (objectieve) waarheid dan wordt weergegeven door het subject.
En het subject (u en ik) nemen altijd een positie in.

Objectieve waarheid kan dus niet bewezen worden door het subject.
Objectieve waarheid kan dus ook niet bezeten (als in toe ge-eigend) worden door het subject.
... en nu ga ik de tekst op mijn manier aanpassen.
Vergeef het mij, want ik ga trachten te schrijven wat ik probeer duidelijk te maken.
Ik heb gemerkt dat dat een heel lastige is en ga het dadelijk nog eens nalezen.

Maar er is ook objectieve waarheid. Dit is waarheid die waar is buiten de waarnemer (het subject)
Het subject kan deze werkelijkheid waarnemen, en het is zijn of haar waarheid.
Waarheid kan echter nooit bezit zijn van iemand omdat de waarheid zich niet per definitie laat binden.
De waarheid bevindt zich buiten het subject en binnen het subject.
Het subject c.q. de waarnemer is in dit geval het brein en het ziet zijn eigen werkelijkheid. Uw of mijn brein dus.

Nu wordt het lastig:

Het is het brein wat (objectieve) werkelijkheid waar kan nemen
Als dat het geval is dan wordt een waarheid gekend in de werkelijkheid van de waarnemer.
Deze (objectieve) waarheid/werkelijkheid kan verdedigd/verklaard c.q. geanalyseeerd worden door het brein.
Veelal betekent dit dat het waargenomene van objectieve waarheid naar subjectieve waarheid leidt.
Deze verschuiving komt doordat de (objectieve) werkelijkheid dan wordt weergegeven door het subject.
En het subject (u en ik) nemen altijd een positie in.

Objectieve werkelijkheid kan dus niet bewezen worden door het subject.
Objectieve waarheid kan dus ook niet bezeten (als in toe ge-eigend) worden door het subject.



De waarname van dat wat ik als mens bijvoorbeeld zie, is anders dan die van een ander levend wezen van een andere soort.
Denk eens aan een vis of een insect, en aan dieren die een breder 'kleurenperspectief' hebben dan wij mensen.
Het kan ook zijn dat dit 'kleurenperspectief' verschuift naar links of rechts van de trillingsfrequentie.

Geelgroen is bijvoorbeeld de kleur met de grootste absorptie, reflectie en transmissie-coëfficiënt, in combinatie wel te verstaan.
Het is de Natuur alweer die het ons leert.
Ziet, (bijna) alles in de Natuur heeft deze kleur.

Toch zien sommige diersoorten dat compleet anders.
Er zijn er die zelfs stekeblind zijn, en toch behoorlijk perfect gebouwd zijn.
Ze nemen allemaal hun werkelijkheid waar, op een of andere wijze.

Totaal los van de waarheid, omdat de waarheid ... onzichtbaar is.
Dat wat je ziet is jouw werkelijkheid een voor jou een waarheid.
Ik kan dat als een ander, compleet anders ervaren en al zeker als ik een andere diersoort ben.

Opmerking: dit was een lastige, mogelijk is het eenvoudiger te omschrijven.
Ik sta volledig open voor verbeteringen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Zoeker » 12 okt 2014, 12:26

Bedankt voor je reactie, Gast1. Ik ga er verder niet inhoudelijk op reageren omdat ik zie wat je aan het doen bent.
Ik ga proberen te begrijpen wat je precies bedoelt. En daar heb ik tijd voor nodig, als het het mij al lukt.
Soms begrijp ik zelfs mijzelf namelijk niet meer als ik mijn eigen tekst opnieuw lees.
Wat en hoe bedoelde ik het daar?

Soms komt er tekst in mij op waar ik zelf moeite mee heb om te doorgronden.
Mijn intellect is vaak een paar passen achter bij mijn 'weten'….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door univers » 12 okt 2014, 12:40

Soms begrijp ik zelfs mijzelf namelijk niet meer als ik mijn eigen tekst opnieuw lees.
Wat en hoe bedoelde ik het daar?
Ouderdom komt met gebreken. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 12 okt 2014, 20:31

Zoeker schreef:Bedankt voor je reactie, Gast1. Ik ga er verder niet inhoudelijk op reageren omdat ik zie wat je aan het doen bent.
Ik ga proberen te begrijpen wat je precies bedoelt. En daar heb ik tijd voor nodig, als het het mij al lukt.
Soms begrijp ik zelfs mijzelf namelijk niet meer als ik mijn eigen tekst opnieuw lees.
Wat en hoe bedoelde ik het daar?

Soms komt er tekst in mij op waar ik zelf moeite mee heb om te doorgronden.
Mijn intellect is vaak een paar passen achter bij mijn 'weten'….
:hands:

Ik herken zoveel ...
Jouw tekst hier is mijn tekst.
Dat wat ik schreef heb ik ook een paar keer na moeten lezen en een paar keer aangepast.
Mijn intellect is ook vaak een paar passen achter bij mijn 'weten'.

;P!

gusteman

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door gusteman » 11 mar 2015, 08:52

Gast1 schreef:
taigitu schreef:Waarheid?

Is het woord 'waarheid' niet inherent aan 'werkelijkheid'?
En dan wordt de vraag 'wat is werkelijkheid'?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Werkelijkheid
Nope.
Mijn werkelijkheid is anders dan de werkelijkheid van een vlinder.
Het zijn echter beiden werkelijkheden, en dat is een waarheid.
Niet de waarheid.
Foute redenering.
De initiële vraag was: wat is waarheid eigenlijk?

Taigitu heeft het bij het rechte eind.

Waar je zegt dat jouw werkelijkheid anders is dan de werkelijkheid van een vlinder ga je uit de bocht. Want dan heb je het niet meer over "de werkelijkheid" maar over de "perceptie" van die werkelijkheid. En die verschilt van individu tot individu.

Maar er is slechts één waarheid, één werkelijkheid, en die zijn voor iedereen hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door taigitu » 12 mar 2015, 10:55

De waarheid is een levend iets.
Het verandert van moment naar moment. Het zal nooit een absoluut punt bereiken omdat alles in de kosmos voortdurend onderhevig is aan verandering. Wat we dus proberen is wanneer we ons idee van de waarheid willen beschrijven, we de tijd willen stilzetten.
Waarheid is voor mij een vloeiende beweging.

Ik heb over waarheid al eens een topic geopend met een mooie tekst.
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 42&t=10014
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Maris » 12 mar 2015, 11:48

taigitu schreef:De waarheid is een levend iets.
Het verandert van moment naar moment. Het zal nooit een absoluut punt bereiken omdat alles in de kosmos voortdurend onderhevig is aan verandering. Wat we dus proberen is wanneer we ons idee van de waarheid willen beschrijven, we de tijd willen stilzetten.
Waarheid is voor mij een vloeiende beweging.

Ik heb over waarheid al eens een topic geopend met een mooie tekst.
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 42&t=10014
Is De Waarheid nu juist niet het enige wat onveranderlijk is? Als het verandert kan het m.i. alleen een perceptuele waarheid zijn. En dat percepties veranderen is op zich mooi, maar nog steeds geen waarheid.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door taigitu » 12 mar 2015, 12:14

Maris schreef:Is De Waarheid nu juist niet het enige wat onveranderlijk is? Als het verandert kan het m.i. alleen een perceptuele waarheid zijn. En dat percepties veranderen is op zich mooi, maar nog steeds geen waarheid.
Nee, het is niet onveranderlijk. Jij bent geboren en Maris genoemd. Je bent geboren uit
levende cellen van beide ouders. Bij de vereniging van die cellen (spermazoïde en eitje) is
een baby ontstaan die opgroeide tot de mens die je nu bent. Voortdurende
beweging/verandering van levende cellen die ervoor zorgen dat niets in jouw lichaam enig
moment absoluut is. Maris van gisteren is niet gelijk aan Maris van vandaag of nu.

Zo kan iemand je vragen 'ben je gelukkig' en zodra jij zegt 'ik ben gelukkig' is dat specifieke
moment van gelukkig zijn (de waarheid) alweer verleden tijd. Dan zit je weer in een ander
moment van geluksgevoel. Het kan alleen voor ons lijken dat het een constante ervaring is.
Het is de vloeiende beweging.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie