Alleen zijn

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Alleen zijn

Bericht door Maris » 18 okt 2014, 22:57

Wanneer we omgeven zijn door andere mensen, verbruiken we dikwijls veel energie. Andere mensen aan het lachen brengen, gelukkig maken, hun ego's strelen, hun emoties lezen zijn enkele dingen die we de hele tijd doen. Constant in contact staan kan je mentaal uitputten. Wat tijd alleen doorbrengen staat je toe om terug op te laden.

- mooi (lief) berichtje, ontvangen van dierbare vriendin -
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alleen zijn

Bericht door Zoeker » 18 okt 2014, 23:57

Maar hoe doe je dat, dat 'alleen zijn' ? Als je continue in de wereld van anderen vertoeft. Alleen zijn betekent voor mij afgescheiden zijn.
Dit maak je manifest door in de uiterlijke wereld het 'alleen zijn' op te zoeken. Maar zo eenvoudig is dat niet. Ik zou wel wat meer alleenzaam willen zijn, maar het lukt mij niet. In mijn innerlijke wereld ben ik niet meer alleenzaam. En dat kan ik niet terugdraaien.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Alleen zijn

Bericht door Maris » 19 okt 2014, 00:27

Voor mij betekent afgescheiden zijn, eenzaam zijn. Dat gevoel kan ik zo nu en dan ook hebben, maar diep van binnen weet ik dan, dat ik dat zelf veroorzaak. Dat ik me afscheidt van "dat wat is"....

Alleen zijn betekent voor mij, me even losmaken van alle emoties die ik ervaar bij alle mensen om me heen: niet door me er tegen af te zetten, te veroordelen, te vechten etc., maar gewoon "even mijzelf 'los' te voelen en toch 'verbonden' te weten".... Alleen zijn kennen, is weten vrij te zijn en toch verbonden met al wat is...
Zoiets...

Overbrengen met woorden wat ik "voel" vind ik soms lastig. Het is net alsof dat de -tig dimensies die ik ervaar, met woorden wordt teruggebracht naar een "platte werkelijkheid".....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Alleen zijn

Bericht door Gast1 » 19 okt 2014, 08:19

Met wijsheid geschreven Maris ...

In mijn perceptie is het zelfs onmogelijk om eenzaam te zijn.
Je bent onlosmakelijk met alles verbonden.
Alleen zijn is iets heel moois en sterker nog, je bent altijd alleen.
Velen denken dat je alleen bent als je niet omringt bent door anderen.
Ben je alleen als er geen mensen bij je zijn?
En je trouwe viervoeter dan?
Is dat niets en niemand?
En als je die niet hebt dan?
Dan is er altijd toch wel iets?
De omgeving?

Nee, als 'individu' ben je altijd alleen en op een 'bepaalde wijze' afgescheiden van 'het één en AL'.
Om waar te nemen,
om te overleven,
om te observeren,
te ervaren,
te begrijpen,
te 'geloven',
en ... 'te weten'.

Wanneer ik omgeven ben door anderen dan weet ik dat ik 'alleen' ben in de vorm van mijn individu.
Ik kan onmogelijk 'samen zijn'.
Misschien kan dit doorbroken worden door een aanraking op de naakte huid ...
Een aanraking of streling over een naakte arm ...
Het wezen wat 'open staat' voor een aanraking heeft geen blokkades ...
Wanneer de gever dan geeft en de ontvanger ontvangt ben je samen.
Dán ben je niet alleen.

Let eens op hoe anderen reageren als je ze zelfs 'per ongeluk' aanraakt.
Excuses vice versa.
Ik zeg altijd 'dank je wel' en dat wordt dan vaak weer 'verkeert opgevat' ...

Hoe vaak aaien we onze huisdieren en praten we tegen ze?
Zij 'ontvangen' ... zij kunnen ontvangen ...

Zijn ze een plaatsvervanger voor de mens?
Zouden we elkaar niet veel vaker aan moeten raken?
Hoe 'helend' kan het zijn als een kapper of kapster je hoofd aanraakt?
Ontspant dat niet heerlijk?

Het ultieme 'niet alleen zijn' speelt zich af tijdens de gemeenschap.
Alle zintuigen staan open en dan ben je niet alleen.
Je voelt iets wat je zou kunnen omschrijven als 'Goddelijkheid' met een hoofdletter geschreven.
Let wel, ik heb het dus niet over seks.
Seks is slechts een middel wat sinds mensenheugenis tot doel verheven is.

Nee, ik heb het over ... liefde.
Weer een andere liefde dan de liefde die er 'altijd' is en dat is de verbondenheid.

Ik heb het nu over de liefde die je delen kunt.
Intensiteit en de directe verbondenheid met een andere wezen op het zelfde niveau.
Op een hoogontwikkeld bewustzijnsniveau ...

Geloof me, dit komt slechts zeer zelden voor ...
Je bent vaker alleen dan dat je denkt.

Je bent 'nog meer alleen' als je denkt dat je andere mensen aan het lachen moet of wilt brengen, gelukkig maken, hun ego's strelen, hun emoties lezen enzovoort.
Constant in dat te doen, in contact staan kan je mentaal uitputten.
Inderdaad Maris.

Dan is het beter om even 'weer gewoon alleen' te zijn ...

Ik streel heel graag en ben een gever.
Door te geven ontvang je veel meer dat dat je denkt.
Als je echter geeft om te ontvangen, geef je niets.
Dan ben je zakelijk bezig.

Al jaren knuffel ik bomen en raak ik andere dingen aan.
Ook wezens ...

Ik geef én ontvang een ongelooflijke kracht.
Pak eens een boom vast en laat elke gedachte los.
Vergeet de passanten en vergeet alles.
Je ontvangt iets ongelooflijks.

Dat is door allerlei conditioneringen heel moeilijk.
Ik ben lang geleden begonnen in een groot bos.
Hoe groter de boom, hoe beter het ging.
Ik leerde om 'heerlijk alleen te zijn met iets prachtigs is mij: onlosmakelijke verbondenheid'.

De boom 'vertelde' mij meer dan Brugman ...
Johannes Brugman ... een Franciscaanse monnik hier vlakbij over de grens geboren rond AD 1400 ...
En die kon praten ...

Ik wist niet dat ik al dit ging schrijven en toch kom ik weer bij de Franciscanen uit ... :shock:
Ruim één maand geleden was ik hier nog, precies op de plekken waar dit lied gezongen werd ...

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Alleen zijn

Bericht door Tet » 19 okt 2014, 11:41

Osho heeft een mooie tekst over alleenzijn, Maris.
Misschien heb je hier iets aan.


Afbeelding


Als je alleen bent, ben je niet alleen, maar gewoon eenzaam - en er zit een enorm verschil tussen eenzaamheid en alleenzijn. Als je eenzaam bent, denk je aan de ander, mis je de ander. Eenzaamheid is een negatieve toestand. Je zou liever hebben dat de ander bij je was - je vriend, je vrouw, je moeder, je geliefde, je echtgenoot. Het zou fijn zijn als de ander er was, maar de ander is er niet. Eenzaamheid is de afwezigheid van de ander. Alleenzijn is de aanwezigheid van jezelf. Alleenzijn is heel positief. Het is een aanwezigheid, een overvloedige aanwezigheid. Je bent zo volledig aanwezig dat je het hele universum met je aanwezigheid kunt vullen; je hebt niemand nodig.

Osho The Discipline of Transcendence, Volume 1 Chapter 2


Commentaar

Als er geen partner in ons leven is, kunnen we óf eenzaam zijn, óf genieten van de vrijheid die het alleenzijn oplevert. Als we bij anderen geen steun vinden voor de waarheden die we diep van binnen voelen, kunnen we ons geïsoleerd en bitter gaan voelen, of feestvieren omdat onze visie krachtig genoeg is om zelfs de sterke menselijke behoefte aan goedkeuring door familie, vrienden of collega's te doorstaan. Als jij nu in zo'n situatie zit, wees je dan bewust van hoe je verkiest je 'alleenzijn' te zien en neem verantwoordelijkheid voor de keuze die je hebt gedaan. De nederige figuur op deze kaart gloeit van een licht dat uit zijn innerlijk straalt. Een van de belangrijkste bijdragen van Gautama de Boeddha aan het spirituele leven van de mensheid is geweest dat hij er bij zijn discipelen op aandrong: 'Wees je eigen licht.' Uiteindelijk moet ieder van ons het innerlijke vermogen ontwikkelen om ons zonder metgezellen, zonder kaart of gids een weg te banen door de duisternis.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alleen zijn

Bericht door Zoeker » 19 okt 2014, 23:53

Maris schreef:
Overbrengen met woorden wat ik "voel" vind ik soms lastig. Het is net alsof dat de -tig dimensies die ik ervaar, met woorden wordt teruggebracht naar een "platte werkelijkheid".....

Soms is zwijgen beter.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Alleen zijn

Bericht door Gast1 » 20 okt 2014, 05:11

Hetgeen momenteel dan ook gebeurt ...

Gast1

Re: Alleen zijn

Bericht door Gast1 » 21 okt 2014, 11:03


Gast1

Re: Alleen zijn

Bericht door Gast1 » 21 okt 2014, 11:15

Voor de lezer, die zwijgt ....

De volgende 5 nummers ...
Je bent niet eenzaam, je bent niet alleen ...
Dat denk je maar ...

Je bent wel alleen als individu, maar er denkt altijd iemand aan jou ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alleen zijn

Bericht door Zoeker » 21 okt 2014, 23:25

Liefde en Angst maken samen een wandeling.

Angst vraagt aan Liefde: 'Vertel eens, wat is de hoogste liefde voor een mens?
Liefde antwoordt: 'Wanneer een mens zichzelf verliest, de grenzen van zijn ik verdwijnen en hij opgaat in het onnoembare'.
Angst knikt begrijpend.
Dan vraagt Liefde aan Angst: 'Wat is de grootste angst voor een mens?'
Angst antwoordt: 'Wanneer een mens zichzelf verliest, de grenzen van zijn ik verdwijnen en hij opgaat in het onnoembare'.
Glimlachend zetten ze hun wandeling voort.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Alleen zijn

Bericht door Gast1 » 22 okt 2014, 06:57

:grin: ;P!

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Alleen zijn

Bericht door Maris » 22 okt 2014, 22:49

Alles is Liefde... Liefde heeft Angst nodig om zichzelf te ervaren.... In volmaakt oorverdovende stilte lost Angst op in Liefde...

En inderdaad Zoeker: soms is zwijgen beter. Daar zal het gezegde "spreken is zilver, zwijgen is goud" wel vandaan komen.

Voor mij is er niets mis met alleen zijn, daar ontmoet ik de stilte. En in de stilte vind ik rust, vind ik antwoorden, vind ik vrede. Maar dat kan ik zien/ervaren/voelen, doordat ik de ander kant, de tegenstelling ook ken: chaos, rumoer, onrust.

Het verschil tussen alleen zijn en eenzaamheid is voor mij het verschil tussen bewuste en onbewuste keuze.
Alleen zijn is licht, is vrij (en verbonden). Eenzaam zijn is donker, is gevangen (en gebonden).

Dank voor jullie bijdragen @Tet, Gast1 en Zoeker, ze zijn voor mij behulpzaam geweest. Net als de bijdrage van mijn vriendin, die de aanleiding is geweest om dit filosofietje in gang te zetten.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alleen zijn

Bericht door Zoeker » 22 okt 2014, 23:19

Toch verlang ik soms naar eenzaamheid.
Naar afgescheidenheid, angst, het donker…

Maar ik weet dat ook dit verlangen behoort tot het be-leven van dit leven.
Ik ken dat verlangen geen indentiteit toe, het is niet 'ik'.
Ik aanschouw mijn verlangens, mijn gevoelens, mijn gedachtes, mijn overtuigingen, mijn emoties.
Ze trekken aan mijn bewust-zijn voorbij.

Het IS bewustwording!

Ik ben ontsnapt aan de kooi van afgescheidenheid en tegelijkertijd is er het verlangen naar afgescheidenheid.
Als een boef die via de lakens is ontsnapt uit zijn cel en tegelijkertijd terugverlangt naar de geborgenheid van diezelfde cel.

Het is een proces, een lang proces. Begonnen op de dag dat ik de geziene wereld verliet en de ongeziene wereld betrad.
Of beter gezegd: de ongeziene wereld betrad mij. Maar 'ik' was er niet meer!

Nu is er alleen nog Bewustzijn. Hetzelfde Bewustzijn als waar jij in opkomt, Maris.
Wij komen beiden op in hetzelfde Bewustzijn. We zijn als twee golven die opkomen in de branding en weten dat ze stuk slaan tegen de rotsen.
Enerzijds is het verlangen om de golf te zijn, anderzijds is er het verlangen om terug te keren naar de zee.
Maar de golf weet: ik ben geen baas over het proces. Ik kan alleen stukslaan op de rotsen.
En aangezien jij, Tet, Gast1 en mijzelf hier toevallig tegelijkertijd golf zijn zullen we ook tegelijkertijd stuk slaan op de rotsen en weer terug keren naar de zee. (om het nog een keertje te proberen)

Bewust zijn van het zijn van de golf en van de zee is bewust zijn van zowel het 'zijn' als het 'niet-zijn'.
Niets (is zeker) doet er werkelijk toe. Alles is mogelijk. Ik kan over 5 minuten dood zijn, een onheilspellend bericht krijgen of een blijde boodschap. Ik zal alles ervaren, zoals de golf de zee ervaart.

Ik groet de zee in u Maris….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alleen zijn

Bericht door Zoeker » 22 okt 2014, 23:23

Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Alleen zijn

Bericht door Maris » 23 okt 2014, 01:38

Zoeker schreef:Toch verlang ik soms naar eenzaamheid.
Naar afgescheidenheid, angst, het donker…

Maar ik weet dat ook dit verlangen behoort tot het be-leven van dit leven.
Ik ken dat verlangen geen indentiteit toe, het is niet 'ik'.
Ik aanschouw mijn verlangens, mijn gevoelens, mijn gedachtes, mijn overtuigingen, mijn emoties.
Ze trekken aan mijn bewust-zijn voorbij.

Het IS bewustwording!

Ik ben ontsnapt aan de kooi van afgescheidenheid en tegelijkertijd is er het verlangen naar afgescheidenheid.
Als een boef die via de lakens is ontsnapt uit zijn cel en tegelijkertijd terugverlangt naar de geborgenheid van diezelfde cel.

Het is een proces, een lang proces. Begonnen op de dag dat ik de geziene wereld verliet en de ongeziene wereld betrad.
Of beter gezegd: de ongeziene wereld betrad mij. Maar 'ik' was er niet meer!

Nu is er alleen nog Bewustzijn. Hetzelfde Bewustzijn als waar jij in opkomt, Maris.
Wij komen beiden op in hetzelfde Bewustzijn. We zijn als twee golven die opkomen in de branding en weten dat ze stuk slaan tegen de rotsen.
Enerzijds is het verlangen om de golf te zijn, anderzijds is er het verlangen om terug te keren naar de zee.
Maar de golf weet: ik ben geen baas over het proces. Ik kan alleen stukslaan op de rotsen.

.... ik ben stil en gelijktijdig nieuwsgierig: vanwaar het verlangen naar eenzaamheid/duister?
En aangezien jij, Tet, Gast1 en mijzelf hier toevallig tegelijkertijd golf zijn zullen we ook tegelijkertijd stuk slaan op de rotsen en weer terug keren naar de zee. (om het nog een keertje te proberen)

Bewust zijn van het zijn van de golf en van de zee is bewust zijn van zowel het 'zijn' als het 'niet-zijn'.
Niets (is zeker) doet er werkelijk toe. Alles is mogelijk. Ik kan over 5 minuten dood zijn, een onheilspellend bericht krijgen of een blijde boodschap. Ik zal alles ervaren, zoals de golf de zee ervaart.
Ik groet de zee in u Maris….
Er is geen ik, er is geen jij.... er zijn alleen golven en zee....
Wij komen op en gaan ten onder in de zee van bewust-zijn.

Zoals Vitharr recent zo mooi omschreef: In Lak'ech .... ik ben een andere jij :)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Alleen zijn

Bericht door Maris » 23 okt 2014, 01:45

Voor jullie, voor ons, voor mij, voor jou...
Slaap lekker en mooie dromen .... Dromen zijn de trap naar een ander bewust-zijn....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Alleen zijn

Bericht door Gast1 » 23 okt 2014, 07:31

Zoeker schreef:Ik groet de zee in u Maris….
Stella Maris, sterre der Zee ... ;P!
Maris schreef: reactie op Zoeker:
.... ik ben stil en gelijktijdig nieuwsgierig: vanwaar het verlangen naar eenzaamheid/duister?

Er is geen ik, er is geen jij.... er zijn alleen golven en zee....
Wij komen op en gaan ten onder in de zee van bewust-zijn.

Zoals Vitharr recent zo mooi omschreef: In Lak'ech .... ik ben een andere jij :)
Zoals Zoeker het schrijft heb ik precies eender dat verlangen.
Het zal een 'complete bevrijding' zijn ...
Waarschijnlijk zullen de woorden van Zoeker het beter omschrijven, maar eigenlijk schrijf je het zelf al wat ik hierboven even aanhaal.
En als variant op Nena's "Liebe ist" ... "Liebe lebt" van Udo Jürgens die dit in 2011 zong op 77-jarige leeftijd (live).
Ik omarm je, Stella Maris ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Alleen zijn

Bericht door Susan » 23 okt 2014, 10:16

Maris schreef:Wanneer we omgeven zijn door andere mensen, verbruiken we dikwijls veel energie. Andere mensen aan het lachen brengen, gelukkig maken, hun ego's strelen, hun emoties lezen zijn enkele dingen die we de hele tijd doen. Constant in contact staan kan je mentaal uitputten. Wat tijd alleen doorbrengen staat je toe om terug op te laden.

- mooi (lief) berichtje, ontvangen van dierbare vriendin -
Heel mooi Maris dat weinig woorden zoveel kunnen zeggen,
en tegelijk kreeg je ook de lieve woorden van jouw schoonzusje las ik, (bij gedichten :grin: )
dat is een geweldige opsteker én verbonden zijn met anderen die begrijpen
volgens mij.

'k Probeer even neer te zetten hoe ik het voel, ook ondergaan heb en nog onderga,
ben er echter niet handig in, want gevoelens zijn soms gewoon niet in woorden te vatten.
We kunnen indien we leren wat loslaten echt inhoud, met ons zelf als enig
gezeschap, een evengoed gezellige prachtige tijd hebben. Geen afgescheidenheid
dan van anderen in die zin, want we blijven hoe dan ook verbonden.
Eenzaamheid voelend en daardoor ongelukkig zijn...'met je ziel onder je arm lopen'...
is een tekend dat voor iemand dat hij/zij niet los kan laten. Nog op een (of meer)
ander leunt, nodig denkt te hebben om zijn/haar leven fijner te maken, te doen gevoelen.
Dat is dan die eenzaamheid. (wat dus ook in de Osho kaart beschreven staat)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alleen zijn

Bericht door Zoeker » 23 okt 2014, 10:30

Maris schreef:
.... ik ben stil en gelijktijdig nieuwsgierig: vanwaar het verlangen naar eenzaamheid/duister?
Eenzaamheid en duisternis zijn de uitdrukkingsvormen van het 'ik'.
Tegelijkertijd zijn ze het medium om 'de ander' te kunnen ervaren.
Het is 'de ander' die onze eenzaamheid en duisternis verjaagd.

Het is het gevoel van een mooie film hebben gezien en het jammer vinden dat hij is afgelopen en je de clou doorziet.
De film nogmaals kijken kan niet hetzelfde gevoel/beleven meer oproepen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alleen zijn

Bericht door Zoeker » 23 okt 2014, 10:34

Gast1 schreef:
Zoeker schreef:Ik groet de zee in u Maris….
Stella Maris, sterre der Zee ... ;P!
Even gegoogeld. Maris betekend 'van de zee'. Heel treffend in dit verband.
Dat had ik mij niet gerealiseerd toen ik het schreef.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie