De slavernij van het denken

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gast1

Re: De slavernij van het denken

Bericht door Gast1 » 23 jun 2015, 09:43

Zoeker schreef:We staan allemaal op een verschillend punt in onze ontwikkeling en praten ook vanuit dat punt.
Wat er te doen valt is eigenlijk een ontdekkingsreis in jezelf. En naarmate je daarin vordert wordt het eigenlijk alleen maar interessanter.
Eenmaal ontsnapt aan de slavernij komen er weer allerlei nieuwe zaken op je weg. Mijn ervaring is dat voor alles wat verdwijnt er ook iets terug komt.
En daarmee dring je wat dieper door in jezelf en mede in het gehele universum.
Dat laatste is wel het meest fascinerende.
Ik raak daar niet over uitgepraat, mijn verwondering is blijvend.
En dat allemaal vanaf mijn stoeltje in een gewoon huisje in een gewoon mannetje...
Ik kreeg dus écht een brok in mij keel, dank je wel.
Bijna exact wat ik in mijn manuscript schreef wat alweer 3 jaar 'stil' op de plank ligt.

Gast1

Re: De slavernij van het denken

Bericht door Gast1 » 23 jun 2015, 09:46

Vitharr schreef:Nu ik toch offtopic dwaal, ik ben ook hier aangekomen als pacifist Zoeker.
De schikgodinnen hebben mij andere kaarten toebedeelt.
En nu blijken wij toch helemaal niet zo ver van elkaar af te staan als we tenminste kijken naar waar het om draait.
Misschien is het toereikend dat ik deze ervaring verkoos, wat me in de gelegenheid stelde om hem nu met jou te kunnen delen.
Zo kun jij op jouw beurt de jouwe delen.
Alternatieven zijn opties, en ik hou van opties. Opties bieden potentie tot verandering en zijn daarmee pure energie. Liefde ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De slavernij van het denken

Bericht door Zoeker » 23 jun 2015, 11:20

univers schreef:Ik heb genoten van jullie discussie

Bij mij is de reflex er al voor dat er iets gebeurd.

Een voorbeeld " mijn hand gaat automatisch naar een hoek van een tafel, 5 sec. later stoot een kind haar hoofdje tegen mijn hand. "

Of het een reflex is, weet ik eigenlijk niet, het is meer een voor gevoel, je voelt aan wat er gaat komen.

Denken doe ik mijn hele leven al, en ben er totaal geen slaaf van.

Ik ga altijd met me zelf in discussie, dan zit je tegen je eigen te lullen, over een bepaald onderwerp de voor en tegen.
Dan duik ik maar weer eens in het arsenaal, en kom dan wel tot een compromis :mrgreen:

Vithar probeer los te laten. :hands:
Misschien ben jij verder ontwikkelt in deze materie. Ik constateer momenteel bij mijzelf een direct beleven waar mijn denken er pas een paar seconden later achter komt door irl waar te nemen. Jij lijkt nog wel weer verder vooruit te voelen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie