21 gewoontes van gelukkige mensen

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Il guercio

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Il guercio » 31 aug 2015, 11:09

Gast1 schreef:
Il guercio schreef:Kijk gusteman, jij begrijpt mij tenminste, en daar word ik gelukkig van! :hands:
Niet alleen Gusteman begrijpt jou.
Ik ontvoer jouw tekst en zet 'm bij 'Grenzeloos inzicht' neer. ;P!
Als het door jou gebeurt, laat ik ``mijn`` tekst graag ontvoeren! ;P! ;P! ;P! ;P! ;P!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Susan » 31 aug 2015, 11:17

Had dit net klaar Il guercio :

Zonder 'afbreuk' aan de rest van de tekst te willen doen, ;P!
heb ik dit er even uitgeplukt :
Daarom is het een futiele bezigheid abstracte methodes te bedenken die de sleutel tot het geluk vormen. Het leven zelf is de sleutel tot geluk of ongeluk. Alle mensen zijn gelijk geschapen door de Natuur en de gewoontes die tot geluk kunnen leiden weten zij drommels goed zelf te vinden.
Echter in een maatschappij als de onze is dat verdomd moeilijk. Er wordt beweerd dat over niet al te lange tijd volksziekte nummer 1 depressie is.
Een boek kán mensen helpen, hetgeen ik dan ook van plan ben te schrijven. Als ik alleen een menselijk wezen op mooiere gedachten ben, zou ik al tevreden zijn!
én dit:
Wat kan ik hier nog aan toevoegen, behalve misschien dat er zoveel meer gewoontes zijn van gelukkige mensen, en geluk, net als een ongeluk, nooit alleen komt?
Mensen zijn helaas ver van hun ware gevoel/intuïtie af komen te staan, geen wonder in deze wereld waar het materialisme, winstbejag, ikke ikke ikke voorop staat, mensen depresief zijn en/of worden.
Zien de 'kleine'...? wat nu juist GROTE geluks momenten niet meer, het is zelfs te soft verdorie om gevoelens te laten merken aan elkaar, dat vinden velen dus, ik zelf niet en laat dat graag merken, maar merk het natuurlijk heel goed om me heen. Indien je al iemand daar even bij aanraakt bijv., ben je al zowat verdacht van...vul maar in...
Laatst gewijzigd door Susan op 31 aug 2015, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Susan » 31 aug 2015, 11:32

Nieuwe pagina, dus ik heb het hele stuk maar even 'meegenomen' naar
hier.
Gast1 schreef:Een 'levendige' discussie.
Bewust heb ik bijna niets gelezen omdat ik mijn bericht hier 'puur' wil plaatsen.
Het stuks van Il Guercio heb ik wel helemaal gelezen en de reactie van taigitu ook:
taigitu schreef:Ik hou ook niet dingen die mij worden 'opgedrongen', maar dat herken ik niet als zodanig in deze
tekst. Het is voor mij als een stukje levenswijsheid dat wordt aangereikt. Aan mij in hoeverre ik
deze waardeer of al gewoon ben. Ik herken er levenswijsheid in die ik ervaar of heb ervaren.
En wijsheid waar ik mee aan het 'stoeien' ben....... En de enkele punten die ik te uitgesproken
vind en dus de waarde geef die ik er op dit moment in herken.
Uiteindelijk is de titel van deze topic..... '21 gewoontes' van gelukkige mensen.
Zoals het hier geschreven staat is het denk ik dan ook daadwerkelijk bedoeld.
Niets meer en minder dan dat en ik ben altijd blij met dit soort stukjes.
Terwijl ik eerder altijd dieper inging op deze stukjes, leek het alsof ik ze met mijn reacties af ging breken.
Naar mate dat de tijd verstreek en ik steeds vaker commentaar leverde op deze stukken, groeide mijn walging voor mijzelf.
Ik haalde voor mijn gevoel steeds glans weg terwijl ik vaker schreef dat juist andere mensen dat doen.
Ik kan me voorstellen dat ik af-n-toe 'lomp' en onbegrepen over kom en dat maakt mij dan helemaal niet gelukkig.
Het liefst geef ik 'bloemetjes' en complimenten.
Juist dat maakt mij gelukkig.

Gisteren ben ik om 06:30 uur gaan kanoën op de Maas, met prachtige randbegroeiingen en talrijke bloemen.
18 ijsvogeltjes heb ik wel geteld en ik heb een heuse bever zien zwemmen, op redelijke afstand.
Reigers, een ooievaar en allerlei soorten roofvogel en joekels van vissen.
De eerste uren was er geen mens te zien, geen enkele boot en alleen maar rust en vogelgeluiden.
Tot 2x toe werd ik 'overvallen' door emoties van geluk en barstte ik in tranen van geluk uit.
Zelfs mijn trainingsmaat, met wie ik gisteren dus kanode, werd er positief emotioneel door geraakt toen hij dat bij me waarnam.
De Maas leek wel een spiegel en met de zon op onze rug leek het allemaal een werkelijk bestaand sprookje.

Misschien is dat ook wel een 'gewoonte' van een heel gelukkig mens, 'een traan van geluk en besef wegpinken en van dát moment heel erg genieten.'

Ik ga later reageren op de 21 gewoontes, maar weet dat ik het waarschijnlijk allemaal prachtige 'gewoontes' vind en dat ik het vooral ook een handreiking vind, precies zoals taigitu het bedoeld heeft.
Helemaal mee eens, ook wat taigitu schreef.

Waarom dan van jou zelf walgen...iedereen is of doet wel eens 'lomp' of is niet te begrijpen..
of erger zeg ik er bij zoals oneerlijke bedoelingen en/of anderen onderuit willen halen.

Ja, dat zijn ware geluksmomenten Gast1 die jij beschrijft, wat sommigen niet snappen omdat ze er te ver van af staan.Hun gevoelens vaak ook verbergen, is te 'sentimenteel' om dat soort dingen geweldig te blijven vinden steeds weer elke dag/moment. Heb je bij mensen toch ook, dat je iets in hun ziet of van hen voelt wat een ongelooflijk geluksgevoel kan geven? Terwijl anderen dat beslist niet snappen of zelfs totaal ontgaat, afkeuren ook indien we dat laten merken door woord en gebaar, vooral niet aanraken bijv... [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Gast1 » 31 aug 2015, 12:46

Susan schreef:Terwijl anderen dat beslist niet snappen of zelfs totaal ontgaat, afkeuren ook indien we dat laten merken door woord en gebaar, vooral niet aanraken bijv... [think]
Je zult amper kunnen geloven, hoe waar dit is wat je hier schrijft.
Precies die woorden heb ik vanmorgen in een gesprek gebruikt ... ;P!

Gast1

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Gast1 » 31 aug 2015, 14:08

Redactie Ziezózon schreef:
1. Apprecieer het leven
Wees elke morgen dankbaar dat je wakker wordt. Ontwikkel een kinderlijk besef van verwondering tegenover het leven.
Focus op de mooie kanten van het leven en de schoonheid van alles wat leeft. Maak er elke dag het beste van en neem niets voor vanzelfsprekend.
Wees elke morgen blij dat je wakker wordt. Behoud het kinderlijk besef van verwondering tegenover het leven.
Neem alle kanten van het leven en de schoonheid waar van alles wat leeft. Omarm dat wat je waarneemt.
2. Kies je vrienden met wijsheid
Omring je met vrolijke, positieve mensen die dezelfde waarden en doelen hebben als jijzelf. Vrienden die dezelfde ethiek aanhangen zullen je stimuleren om je dromen te bereiken. Ze helpen je ook om je goed te voelen over jezelf. Zij zijn degenen die je ook helpen als je het nodig hebt.
Denk niet in vrienden en vijanden.
Omring je met vrolijke, positieve mensen die dezelfde waarden en doelen hebben als jijzelf, maar ga anderen niet uit de weg. Ze hebben je vaker meer te vertellen dan je denkt en je kunt er nóg meer van leren.
Omarm degenen die op je pad komen, het zijn allemaal boodschappers.
3. Wees attent
Accepteer anderen zoals ze zijn, net zoals de manier waarop zij leven. Respect hen voor wie ze zijn. Benader hen met een vriendelijke en genereuze spirit. Help hen als je kan, zonder de ander proberen te veranderen. Probeer de dag van anderen beter te maken, doe dat bij iedereen met wie je in contact komt.
Doe dat niet bij iedereen met wie je in contact komt, doe het als je het wilt en nog belangrijker, doe het als je het voelt ...
4. Leer altijd
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws wat betreft je baan en hobby’s. Probeer nieuwe en avontuurlijke dingen uit die je interesses zullen aanwakkeren. Dans, ski, surf en skydive.
Neem goed notie van deze clip:
5. Wees probleemoplossend
Blijf niet hangen in zelfmedelijden. Zodra je een uitdaging tegenkomt, concentreer je op het vinden van een oplossing. Laat de terugslagen je humeur niet verpesten, maar zorg ervoor dat je in plaats daarvan de problemen gaat ziet als uitdagingen die alles een positieve wending kunnen geven. Leer vertrouwen op je buikgevoel en je intuïtie. Je intuïtie laat je zelden in de steek.
Denk niet in problemen, denk in inspiraties.
6. Doe wat je graag doet
Uit statistieken blijkt dat tachtig procent van de mensen een hekel heeft aan zijn werk. Geen wonder dat er zoveel ongelukkige mensen zijn. We spenderen een groot deel van ons leven aan ons werk. Kies een carrière die je vreugde brengt, de extra verdiensten van een baan die je minder ligt, zijn het niet waard. Maak tijd vrij voor je hobby’s en ontwikkel je interesses.
Dat gaat zo maar niet, behalve dat laatste ...
7. Geniet van het leven
Neem de tijd om de schoonheid om je heen waar te nemen. Er is meer in het leven dan werk alleen. Neem de tijd om de rozen te ruiken of een zonsondergang te zien, loop langs de kust, wandel door de bossen en neem als het kan een geliefde mee. Leer te leven in het nu en koester het heden. Leef nooit in het verleden of in de toekomst.
Niets aan toe te voegen.
8. Lach
Neem jezelf en het leven niet te serieus. Je kunt in feite van elke situatie de humor inzien. Lach om jezelf, niemand is perfect. Als je lacht zijn de omstandigheden een stuk lichter. (Natuurlijk zijn er situaties waarin lachen ongepast is, maar het overgrote deel van het leven kun je met humor tegemoet treden).
Kijk nog eens een keer naar de clip hierboven ...
9. Vergeef
Wraakgevoelens zullen alleen jezelf treffen. Vergeef anderen voor je eigen gemoedsrust. Als je een fout maakt– kijk dan niet weg – leer ervan en VERGEEF jezelf.
Bij punt 3 staat geschreven: "Accepteer anderen zoals ze zijn, net zoals de manier waarop zij leven." Als je dat doet bij anderen én bij jezelf, zul je beseffen dat vergeven niet aan de orde is. Als je wraakgevoelens hebt, is dat iets om over na te denken.
Als je vergeeft voor je eigen gemoedsrust, is dat egoïsme. Als je een schijnbare fout maakt, denk dan eens na of het een fout of vergissing was en besef dat je slechts een mens bent en omarm direct dat feit, dat je een mens bent!!
10. Wees dankbaar
Ontwikkel een gevoel van dankbaarheid. Tel je zegeningen: allemaal, ook degenen die triviaal lijken. Wees dankbaar voor je werk, je thuis, en zeer belangrijk: je familie en vrienden. Neem de tijd om hen te vertellen dat je blij bent dat ze in je leven zijn.
Elke avond opnieuw, net voor het slapen gaan, dank ik.
Toch vraag ik me vaker af, wie ik dank. Eigenlijk is het mijn blijheid die in mijn gedachte spreekt en dus tel ik al mijn zegeningen. Alles, zelfs de schijnbare dieptepunten die het leven intensiveren, doen me realiseren dat deze schijnbare dieptepunten allen hoogtepunten zijn.
11. Investeer in relaties
Zorg ervoor dat je geliefden altijd weten dat je van hen houdt, ook in periodes van conflicten. Verzorg en neem tijd voor je relaties met je familie, je vrienden door tijd met hen te spenderen. Verbreek je beloften naar hen niet. Wees ondersteunend.
Investeer nooit in relaties, onderhoudt relaties. Als je er in moet investeren dat geliefden dienen te weten dat je van ze houdt, hou je niet van hen en houden zij ook niet van jou.
Liefde vraagt geen enkele investering. Verbreek je belofte nooit naar wie dan ook en ondersteun ook anderen, buiten je relaties.
12. Wees eerlijk
Eerlijkheid is de beste manier. Elke daad en beslissing zou gemaakt moeten worden op basis van eerlijkheid. Wees eerlijk tegen jezelf en tegen anderen.
Oeioei ... pas op tegen wie je eerlijk bent, je komt sneller 'op de koffie' dan dat je denkt. Wees voorzichtig met eerlijkheid!! Wees echter wel heel eerlijk tegen jezelf.
13. Mediteer
Mediteren brengt je overactieve hersenen in een staat van rust. Als je hoofd rustig is, zul je meer energie hebben en functioneer je op een hoger niveau. Onder meditatie vallen ook yoga, hypnose, relaxatie bandjes, affirmaties, visualisatie of gewoon in complete stilte verblijven. Neem de tijd om dit dagelijks te doen.
Niets aan toe te voegen.
14. Blijf bij jezelf
Concentreer je op het creëren van je leven, zoals jij het graag wilt. Zorg voor jezelf en je familie. Word niet overbezorgd over wat anderen mensen doen of zeggen. Zorg dat je niet betrokken wordt bij geroddel of gescheld door anderen. Oordeel niet. Iedereen heeft het recht om zijn leven te leven zoals hij wil, inclusief jijzelf.
Zorg ook voor anderen ...
15. Wees een optimist
Het glas is halfvol. Zoek de positieve kant van elke situatie. Die kant is er, ook al is het soms moeilijk te zien. Besef dat alles gebeurt met een reden, ook al besef je niet wat die reden is. Blijf weg van negatieve gedachten. Als een negatieve gedachte naar binnen sluipt, vervang hem dan door een positieve gedachte.
Niets aan toe te voegen, hoewel ... wees een optimist? Als je dat moet wezen, dien je eens na te gaan denken over jezelf.
Ben je wel een optimist?
16. Heb onvoorwaardelijk lief
Accepteer anderen voor wie ze zijn. Zet geen grenzen op je liefde. Ook al zul je hun acties niet altijd kunnen waarderen, blijf hen liefhebben.
Je kunt alleen maar onvoorwaardelijk lief hebben, je kunt niet anders ... Je bent immers liefde.
17. Geef niet op
Geef nooit op. Bekijk elke hindernis als een uitdaging die je een stap dichter brengt bij je doel. Je zult nooit falen als je niet opgeeft. Concentreer je op wat je wilt, leer de benodigde vaardigheden, maak een plan om te slagen en onderneem actie. We zijn altijd op ons gelukkigst als we iets nastreven dat waarde voor ons heeft.
Volgens mij is iets nastreven nooit iets wat je gelukkig maakt.
Het kan zelfs leiden tot lijden.
18. Wees pro-actief
Accepteer dingen die je niet kunt veranderen. Gelukkige mensen verspillen geen energie aan omstandigheden die buiten hun bereik liggen. Accepteer je beperkingen als mens. Stel vast hoe je je leven in handen kunt nemen door de uitkomst voor ogen te zien die je zou willen, in plaats van te wachten op een antwoord, reactie op gebeurtenis.
Geloof in jezelf, en alles ligt in je bereik ...
19. Verzorg jezelf
Verzorg je denken, je lichaam en je gezondheid. Laat je regelmatig medisch keuren, eet gezond en beweeg. Zorg voor voldoende rust en drink genoeg water. Oefen je hersenen door ze voortdurend op te laden met zaken die je interesseren en boeiende uitdagingen.
Niets aan toe te voegen.
20. Zelfvertrouwen
Probeer niet iemand te zijn die je niet bent. Niemand houdt van nep. Bepaal wie je diep van binnen bent en wat je goede en slechte eigenschappen zijn. Wees vol vertrouwen in wie je bent. Wees de beste die je kunt zijn en twijfel niet aan jezelf.
Wees nooit de beste die je kunt zijn. Wees jezelf en geloof in jezelf ... Jouw 'slechtste' eigenschappen kunnen voor iemand anders jouw beste eigenschappen zijn. Ken jezelf.
21. Neem verantwoordelijkheid
Gelukkige mensen weten voor de volle honderd procent dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun leven. Ze nemen de verantwoordelijkheid voor hun gemoedstoestand, houding, gedachten, gevoelens, acties en woorden. Ze zijn de eersten om toe te geven dat ze een fout hebben gemaakt. Begin met het nemen van de volle verantwoordelijkheid voor je eigen geluk. Maak al deze gewoonten je eigen. Hoe meer je bovenstaande gewoonten in je dagelijkse bezigheden integreert, hoe gelukkiger je zult zijn. En meest van al: wees trouw aan jezelf.
Ik bedoel maar ...

Plaats reactie