21 gewoontes van gelukkige mensen

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 01:07

21 gewoontes van gelukkige mensen

Geluk is een aspiratie die we allemaal delen. We hebben allemaal wel eens mensen gezien die altijd en overal gelukkig zijn, zelfs te midden van de grootste beproevingen van het leven. We zeggen niet dat deze mensen nooit pijn, verdriet, droefenis of spijt voelen, maar ze laten die emoties niet de overhand krijgen. En zo word je dus gelukkig.

Hier zijn 21 dingen die gelukkige mensen toepassen:

1. Apprecieer het leven
Wees elke morgen dankbaar dat je wakker wordt. Ontwikkel een kinderlijk besef van verwondering tegenover het leven. Focus op de mooie kanten van het leven en de schoonheid van alles wat leeft. Maak er elke dag het beste van en neem niets voor vanzelfsprekend.

2. Kies je vrienden met wijsheid
Omring je met vrolijke, positieve mensen die dezelfde waarden en doelen hebben als jijzelf. Vrienden die dezelfde ethiek aanhangen zullen je stimuleren om je dromen te bereiken. Ze helpen je ook om je goed te voelen over jezelf. Zij zijn degenen die je ook helpen als je het nodig hebt.

3. Wees attent
Accepteer anderen zoals ze zijn, net zoals de manier waarop zij leven. Respect hen voor wie ze zijn. Benader hen met een vriendelijke en genereuze spirit. Help hen als je kan, zonder de ander proberen te veranderen. Probeer de dag van anderen beter te maken, doe dat bij iedereen met wie je in contact komt.

4. Leer altijd
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws wat betreft je baan en hobby’s. Probeer nieuwe en avontuurlijke dingen uit die je interesses zullen aanwakkeren. Dans, ski, surf en skydive.

5. Wees probleemoplossend
Blijf niet hangen in zelfmedelijden. Zodra je een uitdaging tegenkomt, concentreer je op het vinden van een oplossing. Laat de terugslagen je humeur niet verpesten, maar zorg ervoor dat je in plaats daarvan de problemen gaat ziet als uitdagingen die alles een positieve wending kunnen geven. Leer vertrouwen op je buikgevoel en je intuïtie. Je intuïtie laat je zelden in de steek.

6. Doe wat je graag doet
Uit statistieken blijkt dat tachtig procent van de mensen een hekel heeft aan zijn werk. Geen wonder dat er zoveel ongelukkige mensen zijn. We spenderen een groot deel van ons leven aan ons werk. Kies een carrière die je vreugde brengt, de extra verdiensten van een baan die je minder ligt, zijn het niet waard. Maak tijd vrij voor je hobby’s en ontwikkel je interesses.

7. Geniet van het leven
Neem de tijd om de schoonheid om je heen waar te nemen. Er is meer in het leven dan werk alleen. Neem de tijd om de rozen te ruiken of een zonsondergang te zien, loop langs de kust, wandel door de bossen en neem als het kan een geliefde mee. Leer te leven in het nu en koester het heden. Leef nooit in het verleden of in de toekomst.

8. Lach
Neem jezelf en het leven niet te serieus. Je kunt in feite van elke situatie de humor inzien. Lach om jezelf, niemand is perfect. Als je lacht zijn de omstandigheden een stuk lichter. (Natuurlijk zijn er situaties waarin lachen ongepast is, maar het overgrote deel van het leven kun je met humor tegemoet treden).

9. Vergeef
Wraakgevoelens zullen alleen jezelf treffen. Vergeef anderen voor je eigen gemoedsrust. Als je een fout maakt– kijk dan niet weg – leer ervan en VERGEEF jezelf.

10. Wees dankbaar
Ontwikkel een gevoel van dankbaarheid. Tel je zegeningen: allemaal, ook degenen die triviaal lijken. Wees dankbaar voor je werk, je thuis, en zeer belangrijk: je familie en vrienden. Neem de tijd om hen te vertellen dat je blij bent dat ze in je leven zijn.

11. Investeer in relaties
Zorg ervoor dat je geliefden altijd weten dat je van hen houdt, ook in periodes van conflicten. Verzorg en neem tijd voor je relaties met je familie, je vrienden door tijd met hen te spenderen. Verbreek je beloften naar hen niet. Wees ondersteunend.

12. Wees eerlijk
Eerlijkheid is de beste manier. Elke daad en beslissing zou gemaakt moeten worden op basis van eerlijkheid. Wees eerlijk tegen jezelf en tegen anderen.

13. Mediteer
Mediteren brengt je overactieve hersenen in een staat van rust. Als je hoofd rustig is, zul je meer energie hebben en functioneer je op een hoger niveau. Onder meditatie vallen ook yoga, hypnose, relaxatie bandjes, affirmaties, visualisatie of gewoon in complete stilte verblijven. Neem de tijd om dit dagelijks te doen.

14. Blijf bij jezelf
Concentreer je op het creëren van je leven, zoals jij het graag wilt. Zorg voor jezelf en je familie. Word niet overbezorgd over wat anderen mensen doen of zeggen. Zorg dat je niet betrokken wordt bij geroddel of gescheld door anderen. Oordeel niet. Iedereen heeft het recht om zijn leven te leven zoals hij wil, inclusief jijzelf.

15. Wees een optimist
Het glas is halfvol. Zoek de positieve kant van elke situatie. Die kant is er, ook al is het soms moeilijk te zien. Besef dat alles gebeurt met een reden, ook al besef je niet wat die reden is. Blijf weg van negatieve gedachten. Als een negatieve gedachte naar binnen sluipt, vervang hem dan door een positieve gedachte.

16. Heb onvoorwaardelijk lief
Accepteer anderen voor wie ze zijn. Zet geen grenzen op je liefde. Ook al zul je hun acties niet altijd kunnen waarderen, blijf hen liefhebben.

17. Geef niet op
Geef nooit op. Bekijk elke hindernis als een uitdaging die je een stap dichter brengt bij je doel. Je zult nooit falen als je niet opgeeft. Concentreer je op wat je wilt, leer de benodigde vaardigheden, maak een plan om te slagen en onderneem actie. We zijn altijd op ons gelukkigst als we iets nastreven dat waarde voor ons heeft.

18. Wees pro-actief
Accepteer dingen die je niet kunt veranderen. Gelukkige mensen verspillen geen energie aan omstandigheden die buiten hun bereik liggen. Accepteer je beperkingen als mens. Stel vast hoe je je leven in handen kunt nemen door de uitkomst voor ogen te zien die je zou willen, in plaats van te wachten op een antwoord, reactie op gebeurtenis.

19. Verzorg jezelf
Verzorg je denken, je lichaam en je gezondheid. Laat je regelmatig medisch keuren, eet gezond en beweeg. Zorg voor voldoende rust en drink genoeg water. Oefen je hersenen door ze voortdurend op te laden met zaken die je interesseren en boeiende uitdagingen.

20. Zelfvertrouwen
Probeer niet iemand te zijn die je niet bent. Niemand houdt van nep. Bepaal wie je diep van binnen bent en wat je goede en slechte eigenschappen zijn. Wees vol vertrouwen in wie je bent. Wees de beste die je kunt zijn en twijfel niet aan jezelf.

21. Neem verantwoordelijkheid
Gelukkige mensen weten voor de volle honderd procent dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun leven. Ze nemen de verantwoordelijkheid voor hun gemoedstoestand, houding, gedachten, gevoelens, acties en woorden. Ze zijn de eersten om toe te geven dat ze een fout hebben gemaakt. Begin met het nemen van de volle verantwoordelijkheid voor je eigen geluk. Maak al deze gewoonten je eigen. Hoe meer je bovenstaande gewoonten in je dagelijkse bezigheden integreert, hoe gelukkiger je zult zijn. En meest van al: wees trouw aan jezelf.

http://www.ziezozon.com/zo-gezond/21-ge ... ige-mensen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Il guercio

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Il guercio » 30 aug 2015, 05:48

Met alle respect voor jou taigitu, maar van 21 punten in gebiedende wijs die mij vertellen hoe gelukkig te zijn, wordt ik niet gelukkig!
Geluk is een gevoel en is in zijn bijna oneindige hoeveelheid verschijningsvormen niet te vatten in woorden, of in 21 punten. En al helemaal niet als dat in gebiedende wijs gebeurt. Een gebiedende wijs maakt mij zeer ongelukkig! :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 08:51

Il guercio schreef:Met alle respect voor jou taigitu, maar van 21 punten in gebiedende wijs die mij vertellen hoe gelukkig te zijn, wordt ik niet gelukkig!
Geluk is een gevoel en is in zijn bijna oneindige hoeveelheid verschijningsvormen niet te vatten in woorden, of in 21 punten. En al helemaal niet als dat in gebiedende wijs gebeurt. Een gebiedende wijs maakt mij zeer ongelukkig! :wink:
Ik hou ook niet dingen die mij worden 'opgedrongen', maar dat herken ik niet als zodanig in deze
tekst. Het is voor mij als een stukje levenswijsheid dat wordt aangereikt. Aan mij in hoeverre ik
deze waardeer of al gewoon ben. Ik herken er levenswijsheid in die ik ervaar of heb ervaren.
En wijsheid waar ik mee aan het 'stoeien' ben....... En de enkele punten die ik te uitgesproken
vind en dus de waarde geef die ik er op dit moment in herken.
Uiteindelijk is de titel van deze topic..... '21 gewoontes' van gelukkige mensen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Il guercio

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Il guercio » 30 aug 2015, 10:03

Ik begrijp je! Maar voor mij is geluk niet gelegen in het hebben van gewoontes, maar handelingen die voortkomen uit mijn gevoel in relatie tot andere mensen en de wereld om mij heen, waarmee ik de gehele Aarde bedoel. Veel dingen waar ik niets aan kan doen en uit de huidige manier van leven te wijten zijn, maken mij soms diep ongelukkig, als ik zie dat de Natuur alsmaar afneemt, zowel in kwantiteit als in kwaliteit. Als ik iets voor iemand kan betekenen (en omgekeerd als anderen iets voor mij betekenen), maakt mij dat gelukkig. Af en toe heb ik behoorlijke depressies, hetgeen mij niet gelukkig maakt, maar na die depressie ben ik extra gelukkig (niet dat ik manisch depressief ben, maar het lijkt er enigszins op). ;P!

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 10:42

2. Kies je vrienden met wijsheid
Gelukkig heb ik mij aan deze regel nooit gehouden.
Alle vrienden vielen mij gewoon toe.
Maar dat kan ook een reden zijn dat ik niet gelukkig ben.
Toch zou ik het niet anders willen….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 10:44

9. Vergeef

Iemand die vergeeft zit nog helemaal in het jij/ik denken….
Niet dat het daarmee verkeerd is hoor.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 10:47

11. Investeer in relaties
Zorg ervoor dat je geliefden altijd weten dat je van hen houdt,
Oh..ik ga maar met een bordje "ik hou van jou" op mijn rug en borst lopen!

Serieus: waarom hebben mensen steeds die bevestiging toch nodig? Onzekerheid?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 10:49

13. Mediteer
Niks mis met meditatie, maar het draagt niks bij aan gelukkig zijn.
Zo wordt het weer verkocht als een methode om er zelf beter van te worden.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 10:52

Laat je regelmatig medisch keuren,
Wordt je daar gelukkig van? Ik ken mensen die dat doen omdat ze bang zijn voor allerlei ziektes.
Uiteindelijk moet je dan gelukkig zien te worden als een hypochonder?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 10:53

Ik zie het al: een cursus in 'geluk' is niks voor mij.
Zo werkt het trouwens ook niet.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 11:39

Il guercio schreef:Ik begrijp je! Maar voor mij is geluk niet gelegen in het hebben van gewoontes, maar handelingen die voortkomen uit mijn gevoel in relatie tot andere mensen en de wereld om mij heen, waarmee ik de gehele Aarde bedoel.
Voor het woord 'gewoonte' zijn verschillende synoniemen.
Voor mij is 'gewoonte' in de zin zoals hier bedoeld is de "gebruikelijke wijze van doen".
Dus zoals jij schrijft 'handelen'. Ook ik wordt blij als ik iemand even behulpzaam kan zijn,
zomaar op straat voor een onbekende. En zeker als het wordt gewaardeerd door die persoon.
Dat is van mij een gewoonte, een gebruikelijke wijze van doen. Het kleurt mijn dag en
misschien ook die van de ander. Dit gedrag, deze gewoonte, is in mij verankerd.
En zo kan je dat ook ervaren met de andere punten.
Hoe ga je zelf om met alles wat IN en OM je leeft.
Wat brengt je in balans en wat haalt je uit balans.
Wat maakt je blij en gelukkig en wat zorgt voor een ongelukkig gevoel.
Want het begint bij en met jezelf.......
Il guercio schreef:Veel dingen waar ik niets aan kan doen en uit de huidige manier van leven te wijten zijn, maken mij soms diep ongelukkig, als ik zie dat de Natuur alsmaar afneemt, zowel in kwantiteit als in kwaliteit.
Dat gevecht met die onmacht ken ik ook. Ik doe mijn best en weet mijn beperkingen hierin.
Wat ik wel kan tegenwoordig is afstand nemen van de dingen die boven mijn macht gaan.
En het inzicht dat alles verloopt in cycli, de natuurlijke wetmatigheid van de kosmos.
Als je over de eeuwen en nog veel langer terug kijkt zie je dat dingen zich herhalen.
Zo is er vroeger een ijstijd geweest en heel langzaam gaan we daar weer naar toe.
Dat is in grote dingen zo en ook in kleine dingen.
Dat wil niet zeggen dat we ons niet ethisch moeten gedragen op ons 'aardse bolletje' of naar
onze medemens.
Il guercio schreef:Als ik iets voor iemand kan betekenen (en omgekeerd als anderen iets voor mij betekenen), maakt mij dat gelukkig. Af en toe heb ik behoorlijke depressies, hetgeen mij niet gelukkig maakt, maar na die depressie ben ik extra gelukkig (niet dat ik manisch depressief ben, maar het lijkt er enigszins op). ;P!
Ik kreeg eens gezegd dat 'het leven dienen is'.
En toen kreeg ik een beeld voor ogen van mezelf als sloofje voor iemand voor wie ik werkte.
En toen was mijn gedachte 'amme nooit nie!'.
Daar ben ik wel van teruggekomen omdat ik de juiste betekenis van 'dienen' toen niet begreep.
Wat jij hier beschrijft als iets betekenen voor de ander is dienen.
Het is de meest natuurlijke vorm van dienen omdat het vanuit jezelf komt en het niet gaat om
een schouderklopje of een tegemoetkoming aan een groot ego van 'kijk mij eens!'
Zo dienen doe ik ook als ik bekendheid geef aan onrecht waarin ik machteloos sta.
Juist wanneer ik niet actief iets kan doen aan onrecht probeer ik door er bekendheid aan te
geven, bijvoorbeeld op een forum of in mijn omgeving, de aandacht erop te vestigen.
Omdat ik weet dat één mens het verschil kan maken. Dus hoe groter de groep die 'weet' heeft
van dat onrecht, hoe groter de kans dat die ene mens er tussen zit die er wel iets mee kan......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 11:41

Zoeker schreef:
9. Vergeef

Iemand die vergeeft zit nog helemaal in het jij/ik denken….
Niet dat het daarmee verkeerd is hoor.
Vergeven gebeurt niet altijd in het kader 'jij/ik'.
Het kan helemaal over IK gaan......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 11:47

Zoeker schreef:
11. Investeer in relaties
Zorg ervoor dat je geliefden altijd weten dat je van hen houdt,
Oh..ik ga maar met een bordje "ik hou van jou" op mijn rug en borst lopen!

Serieus: waarom hebben mensen steeds die bevestiging toch nodig? Onzekerheid?
Heb je enig idee hoeveel mensen er rondlopen met het gevoel dat er niet van ze gehouden wordt?
Die tot ver in hun volwassen leven nog proberen die woorden te verdienen/horen van een ouder?
En hoeveel schade dat kan geven in een mensenleven, zeker als dit al vanaf kind-zijn is?
Juist het weten dat er van je gehouden wordt is de voeding die ieder mens nodig heeft, net zoals water en brood......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 11:51

Zoeker schreef:
13. Mediteer
Niks mis met meditatie, maar het draagt niks bij aan gelukkig zijn.
Zo wordt het weer verkocht als een methode om er zelf beter van te worden.
Het draagt in die zin wèl bij, dat het innerlijke rust geeft als je mediteert.
En vanuit die innerlijke rust kan je je geluk ervaren...... herkennen?
Het heeft in deze topic niets te maken met anderen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 11:54

Zoeker schreef:
Laat je regelmatig medisch keuren,
Wordt je daar gelukkig van? Ik ken mensen die dat doen omdat ze bang zijn voor allerlei ziektes.
Uiteindelijk moet je dan gelukkig zien te worden als een hypochonder?
Hier ben ik het wel met je eens.
Je kan niet algemeen stellen dat je gelukkig wordt als je je regelmatig medisch laat keuren.
Het kan je nog angstiger maken indien je die keuring al doet uit angst.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Il guercio

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Il guercio » 30 aug 2015, 12:25

@Zoeker
;P!


Als iemand zich gelukkig voelt als hij een bedankje krijgt voor geleverde hulp kan je wel heel cynisch stellen dat het om dat bedankje ging, maar dat is ook een teken van waardering. Een houden van in het klein, waar zoveel mensen behoefte aan hebben. Je hebt weliswaar iets daarvoor gedaan (hulp gegeven) maar dat maakt de waardering er niet minder om, of minder puur.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 12:34

taigitu schreef: Vergeven gebeurt niet altijd in het kader 'jij/ik'.
Het kan helemaal over IK gaan......

Klopt. Maar ook daar gaat hetzelfde op. Wie een ander niet meer hoeft te vergeven, hoeft dat zichzelf ook niet.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 12:42

taigitu schreef: Heb je enig idee hoeveel mensen er rondlopen met het gevoel dat er niet van ze gehouden wordt?
Die tot ver in hun volwassen leven nog proberen die woorden te verdienen/horen van een ouder?
En hoeveel schade dat kan geven in een mensenleven, zeker als dit al vanaf kind-zijn is?
Juist het weten dat er van je gehouden wordt is de voeding die ieder mens nodig heeft, net zoals water en brood......
Wat je hier aankaart is in feite een gebrek aan zelfkennis. Deze mensen zoeken continue liefde buiten zichzelf.
Ze zien 'anderen' als personen die van hen moeten houden. In feite zijn zij gericht op 'bezit'.

Je kan je ouders, vrienden en andere geliefden niet bezitten.
Je kan er alleen voor ze 'zijn'. De gerichtheid deugt niet.

En ja…ik begrijp dat het heel moeilijk is als dit al vanaf kind-zijn zo is.
Maar ondeugdelijke adviezen over 'gelukkig zijn' helpen hen ook niet verder.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 12:48

taigitu schreef: Het draagt in die zin wèl bij, dat het innerlijke rust geeft als je mediteert.
En vanuit die innerlijke rust kan je je geluk ervaren...... herkennen?
Het heeft in deze topic niets te maken met anderen.

Ik snap ook wel wat er bedoelt wordt. Mediteren geeft een heerlijk ontspannen gevoel in het begin.
Daar kan je je helemaal in verliezen en dat gebeurd dan ook meestal.
Maar een middagje sauna heeft hetzelfde effect….
(maar mediteren is goedkoper)

Maar meditatie kan ook contemplatie geven en daarvanuit innerlijk ontwikkeling.
Lijkt me een stuk interessanter dan meditatie te gebruiken voor 'geluk'.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 12:55

Il guercio schreef:@Zoeker
;P!


Als iemand zich gelukkig voelt als hij een bedankje krijgt voor geleverde hulp kan je wel heel cynisch stellen dat het om dat bedankje ging, maar dat is ook een teken van waardering. Een houden van in het klein, waar zoveel mensen behoefte aan hebben. Je hebt weliswaar iets daarvoor gedaan (hulp gegeven) maar dat maakt de waardering er niet minder om, of minder puur.

Een mens kan idd 'gelukkig' worden van een bedankje. En zich gaan richten op die bedankjes.
Ik hoef dat soort 'geluk' niet. Het maakt 'iets doen voor een ander' tot een ruilhandeltje.
De geleverde hulp in ruil voor het bedankje.

Dan betaal ik liever voor die hulp. Hetgeen niet wil zeggen dat ik nooit bedank.
Maar dan komt het uit de grond van mijn hart. Het is ook strijdig met punt 12. "Wees eerlijk "
Eerlijk is een van de grootste zaken die een mens kan zijn.
Maar dat heeft weer niks met 'geluk' te maken.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie