Ontwikkeld

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Ontwikkeld

Bericht door univers » 17 okt 2015, 16:36

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ontwikkeld

Bericht door Susan » 17 okt 2015, 18:13

Even geaarzeld Univers, maar dit vind ik niet bij filosofie passen...?
En de afbeelding al helemaal niet... [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ontwikkeld

Bericht door univers » 17 okt 2015, 18:37

Heb zelf ook even getwijfeld, waar te plaatsen.
Tot ik Filosofie tegen kwam, het is een denkertje.
Plaatje hoort er toevallig bij,
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Ontwikkeld

Bericht door gusteman » 17 okt 2015, 19:19

univers schreef:... het is een denkertje.
Een beetje als een open boek bedoel je?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ontwikkeld

Bericht door univers » 17 okt 2015, 19:56

Ook een riem onder het hart.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

buurvrouw
Onderzoeker
Berichten: 644
Lid geworden op: 17 apr 2009, 08:46

Re: Ontwikkeld

Bericht door buurvrouw » 17 okt 2015, 23:59

dan ben ik overontwikkelt

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ontwikkeld

Bericht door univers » 18 okt 2015, 00:42

:mrgreen:\

Ze zeggen toch, verstand komt met de jaren.
Je moet het toch ergens opslaan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Ontwikkeld

Bericht door Gast1 » 18 okt 2015, 07:56

De vrouw op het plaatje is overduidelijk een vrouw.
Je ziet 'veel vrouw' zeg maar en ik vind dat helemaal niet lelijk.
Ik zie dus geen 'vette' vrouw.
De 'dames' (?) hieronder zijn ook niet vet, het is maar net waar je van houdt ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ontwikkeld

Bericht door univers » 18 okt 2015, 08:11

Het is hoe de natuur je ontwikkeld heeft.
Tenslotte gaat het toch om de inhoud.


Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Ontwikkeld

Bericht door Gast1 » 18 okt 2015, 08:33

Zo is het, het gaat niet om het 'pakje', maar om de inhoud.
Uiteraard schijnt het oog ook wat te willen.
Een wat stevigere vrouw óf man (het gaat immers niet alleen om vrouwen) kan zich door goed te verzorgen zeker aantrekkelijk werken.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Ontwikkeld

Bericht door Vitharr » 18 okt 2015, 11:00

Zomaar eens een hufterig vraagje van een roestende gespierde spijker. Waarom wordt er wel draagvlak voor vormen van corpulentie gevormd, maar niet voor het tegenovergestelde daarvan?

Als ik echt dwars wil zijn insinueert het OT dat ik achterlijk ben. :mrgreen:

De reden dat ik dit vraag is omdat een recente ervaring van een lotgenote me weer in heeft doen zien dat je maatschappelijk-sociaal bekeken slanke mensen gewoon continu af mag zeiken, maar over dikke mensen mag je niets zeggen. Sinds ik op mijn werk al een half jaar weer gezamenlijk eet wordt mijn lunch iedere dag bekritiseerd omdat ik de enige ben die niet dik wordt. Zereneus!

De lotgenote kwam huilend naar me toe omdat zij door een paar zwaarlijvigen was bekritiseerd vanwege haar slanke postuur. Automatisch werd er van uitgegaan dat zij zichzelf uithongerde, maar in tranen vertelde ze me dat ze na een miskraam niet eens meer in staat was om haar vrouwelijke rondingen terug te krijgen. En zo bevond ik me dus in de gevaarlijke positie dat ik een vleeskeuring uit moest voeren om haar tranenstroom enigszins op te laten drogen.

Op zulke momenten besef ik weer wat een l*( ik kan zijn want ik vond het nodig om een statement te maken. Ik wachtte tot de zwaarlijvigen in een flink gezelschap waren en heb ze elke belediging toegesmeten die ik verzinnen kon op het gebied van zwaarlijvigheid. Ik besloot met de conclusie dat het net een stel plofkippen waren.

Iedereen, ook de omstanders, waren enorm geschokt maar niemand zei iets terug. Dus moest ik even later bij de baas op het matje komen natuurlijk. Die vond het erg confronterend toen ik opmerkte dat wij dergelijke opmerkingen dagelijks moeten slikken, maar dat wordt niet opgemerkt.

Het hoopvolle aan dit incident was dat mijn uitblijvende verklaring mensen toch aan het denken zette. Dus, toen ik er later individueel over aangesproken werd hadden ze zelf de conclusies al getrokken die dit keer eens juist waren. Waar ik wel om moest grinniken was dat iedereen toch van mening was dat ik het beter persoonlijk op had kunnen lossen dan in een groot publiek. Het spijt me, dit was veel efficiënter. :mrgreen:

Nu heb ik niet echt het idee dat er hier op het forum mensen zitten die zich beter willen voelen ten koste van hun contrasterende medemens. Maar ik begin ook steeds meer de indruk te krijgen dat het soms onbewust bij mensen binnensijpelt. Daarom wilde ik het hier eens benoemen. :wink:

Als je de posturen van mensen in een grafiek zet krijg je zo'n typische klokvorm. Het centrum daarvan, waar de meeste mensen in vallen, noemt men de norm. Plaatjes als in het OT zijn vaak een reactie op de norm die kritisch is richting de zwaarderen die net buiten die norm vallen. Maar aan de andere kant van de norm zit hetzelfde 'probleem' en daar gaan plaatjes als in het OT aan voorbij. :wink:

Kijk Sieske, is het toch nog filosofisch geworden! :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ontwikkeld

Bericht door Susan » 18 okt 2015, 11:34

univers schreef:Heb zelf ook even getwijfeld, waar te plaatsen.
Tot ik Filosofie tegen kwam, het is een denkertje.
Plaatje hoort er toevallig bij,
Ja hoor daar heb je idd gelijk in, is ;P!

Het onderwerp kan inderdaad filosofisch benaderd worden.

Maar...daar heb je het...in combinatie met 'dat' ...plaatje, deed mij zeggen
het niet zo passend te vinden. Puur eigen smaak dus wat eigenlijk alleen op
die afbeelding sloeg.
Zou dezelfde tekst mét foto van een zwaardere vrouw(of man) bij hebben gestaan,
was het meteen heel anders binnen gekomen.

Wat de OT betreft zie ik het zo: we zitten tussen ál die heel verschillende mensen in,
niemand is gelijk, qua innerlijk niet, allemaal een ander karakter en qua uiterlijk niet.

Nét een bloementuin, waar ook niemand voor een ander kan bepalen wat 'goed en mooi' is...

Afbeelding

daarom verwoord dit gedicht het heel goed wat ik bedoel :

Je bent zo mooi anders

Je bent zo
mooi
anders
dan ik,

natuurlijk
niet meer of
minder
maar

zo mooi
anders,

ik zou je
nooit

anders dan
anders willen.

Hans Andreus
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ontwikkeld

Bericht door univers » 18 okt 2015, 12:18

Zomaar eens een hufterig vraagje van een roestende gespierde spijker.
Misschien is dit wat voor je.

Afbeelding
Het hoopvolle aan dit incident was dat mijn uitblijvende verklaring mensen toch aan het denken zette. Dus, toen ik er later individueel over aangesproken werd hadden ze zelf de conclusies al getrokken die dit keer eens juist waren. Waar ik wel om moest grinniken was dat iedereen toch van mening was dat ik het beter persoonlijk op had kunnen lossen dan in een groot publiek. Het spijt me, dit was veel efficiënter. :mrgreen:
;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ontwikkeld

Bericht door univers » 18 okt 2015, 12:19

Mooie foto Suus.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ontwikkeld

Bericht door Susan » 18 okt 2015, 13:26

univers schreef:Mooie foto Suus.
Maar vergis je niet, hoe prachtig de buitenkant van bloemen kan zijn, ook
daar zitten 'stinkerds' tussen die ik niet in m'n huis wil hebben... :mrgreen:
net als er tussen mensen soms ook zo figuren kunnen zitten die ik liever mijd
en niet binnen laat.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Ontwikkeld

Bericht door gusteman » 18 okt 2015, 14:20

Och ja, het gras is altijd groener bij de buren.
Ieder moet leren genoegen te nemen met zichzelf zoals zij/hij zelf is.
De één leert dat vrij snel, bij de ander gaat daar wat meer tijd overheen.
En inderdaad, soms kan het helpen om de mensen eens met de neus op de feiten te drukken, ook al wordt dat nogal snel aanzien voor "onbeschoft" gedrag.
Persoonlijk deel ik die mening niet, in tegendeel zelfs: door alles te omfloersen kweek je een schijnwereld.
Dat kan dan misschien wel goed zijn voor schijnmensen en schijntoestanden maar in de dagelijkse omgang biedt dit geen perspectief.

Gast1

Re: Ontwikkeld

Bericht door Gast1 » 18 okt 2015, 19:19

Vitharr schreef:Zomaar eens een hufterig vraagje van een roestende gespierde spijker. Waarom wordt er wel draagvlak voor vormen van corpulentie gevormd, maar niet voor het tegenovergestelde daarvan?

Als ik echt dwars wil zijn insinueert het OT dat ik achterlijk ben. :mrgreen:

De reden dat ik dit vraag is omdat een recente ervaring van een lotgenote me weer in heeft doen zien dat je maatschappelijk-sociaal bekeken slanke mensen gewoon continu af mag zeiken, maar over dikke mensen mag je niets zeggen. Sinds ik op mijn werk al een half jaar weer gezamenlijk eet wordt mijn lunch iedere dag bekritiseerd omdat ik de enige ben die niet dik wordt. Zereneus!

De lotgenote kwam huilend naar me toe omdat zij door een paar zwaarlijvigen was bekritiseerd vanwege haar slanke postuur. Automatisch werd er van uitgegaan dat zij zichzelf uithongerde, maar in tranen vertelde ze me dat ze na een miskraam niet eens meer in staat was om haar vrouwelijke rondingen terug te krijgen. En zo bevond ik me dus in de gevaarlijke positie dat ik een vleeskeuring uit moest voeren om haar tranenstroom enigszins op te laten drogen.

Op zulke momenten besef ik weer wat een l*( ik kan zijn want ik vond het nodig om een statement te maken. Ik wachtte tot de zwaarlijvigen in een flink gezelschap waren en heb ze elke belediging toegesmeten die ik verzinnen kon op het gebied van zwaarlijvigheid. Ik besloot met de conclusie dat het net een stel plofkippen waren.

Iedereen, ook de omstanders, waren enorm geschokt maar niemand zei iets terug. Dus moest ik even later bij de baas op het matje komen natuurlijk. Die vond het erg confronterend toen ik opmerkte dat wij dergelijke opmerkingen dagelijks moeten slikken, maar dat wordt niet opgemerkt.

Het hoopvolle aan dit incident was dat mijn uitblijvende verklaring mensen toch aan het denken zette. Dus, toen ik er later individueel over aangesproken werd hadden ze zelf de conclusies al getrokken die dit keer eens juist waren. Waar ik wel om moest grinniken was dat iedereen toch van mening was dat ik het beter persoonlijk op had kunnen lossen dan in een groot publiek. Het spijt me, dit was veel efficiënter. :mrgreen:

Nu heb ik niet echt het idee dat er hier op het forum mensen zitten die zich beter willen voelen ten koste van hun contrasterende medemens. Maar ik begin ook steeds meer de indruk te krijgen dat het soms onbewust bij mensen binnensijpelt. Daarom wilde ik het hier eens benoemen. :wink:

Als je de posturen van mensen in een grafiek zet krijg je zo'n typische klokvorm. Het centrum daarvan, waar de meeste mensen in vallen, noemt men de norm. Plaatjes als in het OT zijn vaak een reactie op de norm die kritisch is richting de zwaarderen die net buiten die norm vallen. Maar aan de andere kant van de norm zit hetzelfde 'probleem' en daar gaan plaatjes als in het OT aan voorbij. :wink:

Kijk Sieske, is het toch nog filosofisch geworden! :mrgreen:
Hartstikke goed geschreven Vitharr.
Ik 'nam het even op' voor de wat corpulentere medemens, of het nou een vrouw of een man is.
Tevens schreef ik mijn 'voorkeur' op, maar zeer zeker niet ten nadele van de slankere mens.
Guus schreef het eveneens prima:
gusteman schreef:Och ja, het gras is altijd groener bij de buren.
Ieder moet leren genoegen te nemen met zichzelf zoals zij/hij zelf is.
De één leert dat vrij snel, bij de ander gaat daar wat meer tijd overheen.
En inderdaad, soms kan het helpen om de mensen eens met de neus op de feiten te drukken, ook al wordt dat nogal snel aanzien voor "onbeschoft" gedrag.
Persoonlijk deel ik die mening niet, in tegendeel zelfs: door alles te omfloersen kweek je een schijnwereld.
Dat kan dan misschien wel goed zijn voor schijnmensen en schijntoestanden maar in de dagelijkse omgang biedt dit geen perspectief.
... waar ik eigenlijk geen woord aan toe hoef te voegen.
Het gaat er om hoe je jezelf voelt, niet wat de ander er van vind.
Er zijn mensen die dun zijn en graag dikker zouden willen zijn en andersom.
Weer iemand anders wil een kin-neus-oog- of weet ik wat voor correctie.
Siliconen hier en siliconen daar en misschien nog wat botox,
wat is er mis met hun brainbox?
Er zijn er die hun anus willen bleken ... :shock:
Wat zijn dat voor streken? ...

Ze doen maar, maar ik denk dat het mooi zou zijn als je tevreden met jezelf bent.
Allemaal typisch, deze trend ...
Ecto-, endo- of mesomorf, bleekscheet, neger, roodhuid, Eskimo of spleetoog ...
Voel jezelf als een prachtige dagpauwoog.

gusteman

Re: Ontwikkeld

Bericht door gusteman » 18 okt 2015, 21:35

In onze vriendenkring kennen wij vijf mensen die een maagring hebben laten plaatsen, met als resultaat een verlies van dertig tot zelfs vijfenzestig kilogram.
Ze lopen er nu alle vijf slank bij, hebben alle vijf een blubbervel op de buik hangen en alle vijf ..... lopen ze er nog droefgeestiger bij dan voorheen.
Of hoe de "slank trend" kan zorgen voor een compleet verneukt zelfbeeld ..... met alle gevolgen van dien.

Mijn echtgenote is "volslank", soms gaan daar acht kilo af en soms komen die er terug bij.
Op een schilderij van Rubens zou ze slank tonen, in de hedendaagse kledingzaken moet ze vaak zoeken om het juiste "maatje" te vinden.
Och, het is een tijdsverschijnsel, het zal wel voorbij gaan net zoals het ooit gekomen is.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ontwikkeld

Bericht door univers » 18 okt 2015, 21:56

in de hedendaagse kledingzaken moet ze vaak zoeken om het juiste "maatje" te vinden.
Je hoeft toch niet mee ? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie