Wat doen muziektonen met je ?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Tardis » 22 aug 2016, 01:58

Wat doen muziektonen met je? Er is denk ik geen algemeen geldend antwoord op te geven. Mijn eigen definitie van muziek is opzettelijk geproduceerd geluid, bedoeld om een positieve emotie bij de uitvoerder(s) en/of de luisteraar(s) op te wekken. De uitwerking van dat opzettelijk geproduceerde geluid verschilt zoals bekend van persoon tot persoon en dat noemen we dan een kwestie van smaak. Maar iemands smaak is niet constant, het ontwikkelt zich. Dus muziektonen kunnen gedurende iemands leven een andere uitwerking krijgen.

De laatste jaren luister ik alleen nog naar muziek die ik in de vorige eeuw al geweldig vond (hoewel ik een heleboel muziek uit mijn jeugd niet meer zo hoog waardeer als destijds) en naar klassieke muziek die ik de vorige eeuw oversloeg, waardoor de muziek die sinds pakweg de 15e eeuw gecomponeerd is voor mij vandaag de dag nieuw is. En stilte vind ik ook wel erg fijn, er zijn dagen dat ik geen enkele muziek hoor of wil horen. In de auto staat de radio ook nooit aan.

Merkwaardig genoeg luister ik de laatste dagen bijna non-stop naar 'kolere herrie' van Devin Townsend. Ik kreeg de tip van een kennis van mij toen we het over knetter harde metal hadden. Volgens hem was Strapping Young Lad een soort death metal die zelfs nog harder is dan Slayer. Vraag me niet waarom, maar mijn interesse was gewekt en ik zocht wat bij elkaar op YouTube. Toen ik Devin Townsend als frontman van Strapping Young Lad zag optreden, daarna iets over zijn bipolaire persoonlijkheidsstoornis las en de songteksten onder ogen kreeg dacht ik met een gevaarlijke gek te maken te hebben. Maar toen ik hem op een ander YouTube kanaal een interview zag geven bleek de man volstrekt bij zinnen te zijn en nog vriendelijk bovendien. Kennelijk maakt het voor mij nogal wat uit hoe de artiesten in het dagelijks leven zijn en waardeer ik de muziek niet alleen vanwege de klank, het volume en de snelheid van het ritme.

Even een voorbeeld van Strapping Young Lad, iets waar ik de afgelopen dagen zeker meer dan 20 keer naar heb geluisterd en energiek op heb staan headbangen. Dat is redelijk onverklaarbaar voor wie mijn huidige muziekvoorkeur kent. Als puber hield ik al erg van hard rock, Deep Purple met Highway Star van de live LP Made In Japan is daarvan de aanstichter, al is Deep Purple inmiddels een voorbeeld van een band waar ik niet of nauwelijks nog naar luister. Ik sta er zelf toch ook een beetje verbaasd van dat knetter harde muziek (ook wel bekend als 'rotherrie') me kennelijk in sommige gevallen nog steeds kan opwinden. Heavy metal van tegenwoordig laat me namelijk meestal Syberisch. Maar in het uitzonderlijke geval dat het me raakt, raakt het me goed.



En de volgende is speciaal voor Vitharr. Een recent Devin Townsend Project (2014). Ik vermoed dat ik je met deze opera-achtige metal een plezier doe. Het is een geschift verhaal over een buitenaardse heerser die een nieuwe planeet wil koloniseren en zijn oog heeft laten vallen op de planeet Aarde. Kortom, we zijn de klos. Vanaf 18:40 komt The War Princess in actie, ze speelt in het verhaal een kwaadaardig type, maar is erg prettig om naar te kijken en te luisteren. Het verhaal is verder net zo idioot als Douglas Adams' The Hitchhikers Guide To The Galaxy. De koffie is op en op Aarde zijn nog voldoende voorraden, reden genoeg om aan te vallen. :wink: En iedereen heeft lol.

Even doorspoelen naar 18:40 dus..
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Vitharr » 22 aug 2016, 05:10

Dat is nog eens een goed begin van de week. Ik vat hem ook Tardis. Bedankt! ;P! :chicken:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Vitharr » 22 aug 2016, 05:10

Dubbele post:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 689
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Rudolf I » 22 aug 2016, 08:58

Ik ben niet zo geleerd in veel gitaarwerk, geloof ik...maar hou er erg van.
Maar ik breek een lans voor Brain May van Queen (even zonder al te veel mening over huidig Queen), een enorme gitaar -virtuoos. Live gezien in de Ahoy in 2008, hij speelt echt heel wonderlijk met zijn instrument, een exemplaar dat hij ook nog eens zelf bouwt. Daardoor had Queen onder andere die unieke sound.
Iets met delay, en inderdaad, als effect voor de sound. Maar hij doet dat dus wel goed!
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Plaats reactie