Wat doen muziektonen met je ?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Tammy » 16 aug 2016, 11:31

Afbeelding

Ik open deze topic naar aanleiding van een gesprek die ik had met Vitharr in de topic: Naar welke muziek luister je nu . :grin:

Hij plaatste een song van het House genre. :mrgreen:
Ik zei dat ik van die muziektonen heel agressief word en dat al heel mijn leven heb.
En ik vraag me al heel lang af waarom sommige mensen die muziek helemaal te gek vinden en waarom anderen compleet gestoord ervan worden zoals ik. :mrgreen:

We kennen heel veel muzieksoorten.
En iedereen heeft zijn eigen smaak.
Elke muziekstroom of genre heeft zijn eigen tonen.
Je hebt zachte tonen via instrumenten of zang en ook harde.

Wat doen die tonen eigenlijk met je brein ?
Waarom word ik agressief van House of Hardrock muziek en Punk en pure Jazz ?
Ik word dat ook van Jimmy Hendriks als die op zijn gitaar keihard zit te spelen met die uithalen.

Maar ik word heel kalm bij Soul en Funk muziek en vind het geweldig.
Zo ook bepaalde countrysongs en klassieke en musical en opera muziek en nog veel meer.
Als er maar een melodie inzit merk ik.
En de beat bij Funk kan ik wel hebben.

Zijn het de prikkels in het brein die er voor zorgt dat elk mens het anders ervaart ?
Want zet me niet in een zaal met House of Techno muziek of hoe het allemaal ook heet, want de kans is groot dat ik om me heen ga meppen. [joker]

Mijn man vind Rap muziek echt een verschrikking.
Ik kijk de serie Empire op FoX.
Maar ik spoel de songs door die in de serie zitten.
Word daar ook prikkelbaar van net als hij .
Als hij het hoort zegt hij al: zet die rotzooi uit wat ik niet doe maar soms ben ik net iets te laat met doorspoelen. :mrgreen:
Byonce vind hij ook zwaar irritant door dat snelle zingen.
Hij houd van de Stones, hardrock, punk enz.
Hij kan daar wel tegen bij de laatste 2 waar ik gek van word.

Misschien vinden jullie dit wel een stomme topic, maar ik heb het me altijd afgevraagd
waarom ik op tilt bijna sla als ik wat ik noem herriemuziek hoor.
Terwijl een ander er urenlang naar kan luisteren.
En ik weet dat ik niet de enigste ben hierin.
Zo ook dat er mensen zijn die complete braakneigingen krijgen bij de Sound of Music.
Maar niet ik, ik voel me dan heel zachtaardig en blij. :mrgreen:

Hoe zit dat bij jullie ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door gusteman » 16 aug 2016, 12:59

Tammy schreef:Hoe zit dat bij jullie ?
Nou, lieve Tammy, hier heb je zowat de Doos van Pandora geopend. :wink:

Je mag je verwachten aan YouTube filmpjes en artikelen over de Illuminati en hoe die aan de basis liggen van de "grondtoon" van 440Hz die er zou voor zorgen dat "de massa volgzaam wordt".
Er wordt ontzettend veel onzin verspreid over die "grondtoon" die er in feite geen is.
De echte grondtoon is "UT" en daarvoor ga je best eens te rade bij de diverse toonsoorten, want er bestaat meer dan één toonsoort.

De misleiding die is ontstaan is het gevolg van een foute interpretatie van die 440Hz, dat is namelijk het aantal trillingen waaraan de La noot (volgend op de middelste Do noot van een standaard 88 toetsen pianoklavier) beantwoordt. Die La noot wordt standaard gebruikt als richtpunt om een instrument te stemmen. Die La noot is dus geen "grondtoon" maar gewoon een ijkpunt.

Op een klassiek orgel (met door lucht aangeblazen pijpen) varieert die La tussen 415Hz en 444Hz. Ook op een strijkinstrument zoals viool, cello en dies meer varieert die toonhoogte, afhankelijk van het al dan niet samen spelen met andere instrumenten.

Wat er bijzonder is aan je vraagstelling is dat je vertrekt vanuit het begrip "muziektonen".

Het geen de meeste invloed heeft op je humeur zijn niet zozeer de gebruikte tonen maar wel de ritmiek die aanwezig is in het muziekstuk.
Je kan dit testen door bijvoorbeeld een rapper "a capella" (zonder begeleiding van enig instrument) te laten zingen. Je zal merken dat dit een volledig andere invloed op je humeur heeft.

Zelf heb ik de test gedaan door 's nachts in de wagen diverse genres muziek te draaien. Daarbij heb ik ondervonden dat house muziek mij ertoe bracht om almaar sneller te willen rijden, daar waar ik bij country muziek meer kon genieten van het gegeven dat ik mij (zonder enige inspanning te hoeven leveren) verplaatste doorheen een landschap.
Er bestaat een verband tussen het ritme wat gebruikt wordt en je eigen hartritme en dat wordt dan weer beïnvloed door je ervaringen in het verleden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Tammy » 16 aug 2016, 13:33

Wat interessant Gusteman wat je schrijft. :grin:
Het is dus het ritme en niet de tonen.
Ook wat je zegt over het hartritme en ervaringen uit het verleden.
Hoe kom jij daarbij ?

Als je geen nare ervaringen hebt gehad in het verleden kan je dan muziek anders ervaren ?
En hoe past het hartritme daarin ?
Vind echt boeiend wat je zegt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door gusteman » 16 aug 2016, 15:55

Tammy schreef:Het is dus het ritme en niet de tonen.
Ook wat je zegt over het hartritme en ervaringen uit het verleden.
Hoe kom jij daarbij ?
Datgene wat als enerverend wordt ervaren is doorgaans het ritme, het tempo en de "hardheid" daarvan.
Die hardheid wordt dan weer bepaald door de ervaring: bij elk fenomeen wat wordt waargenomen door de combinatie van ogen, oren en tastzin zullen de hersenen in het geheugen op zoek gaan naar "herkenbaar" materiaal.
Aan de hand van wat beschikbaar is zal een beeld worden opgebouwd dat varieert van uiterst aangenaam tot uiterst onaangenaam.
Dit zal dan weer bepalen hoe de luisteraar de muziek (of wat daar moet voor doorgaan) weet te "smaken".

Daar zijn tal van onderzoeken naar verricht, een groot deel daarvan trouwens vanuit de bedrijfstak "marketing".
Zo worden voor publicitaire doeleinden heel bewust bepaalde muziekstukken toegepast waarvan geweten is dat zij een zekere emotie teweeg brengen bij het merendeel van de bevolking. De bedoeling is om op die manier een verband te leggen tussen het aangeprezen product en de emoties die ontstaan bij het horen van bepaalde stukken muziek.

In de "alternatieve" benadering wordt dan weer vaak gebruik gemaakt van geluidsopnames uit de natuur waarbij een verband wordt gelegd tussen de leefomgeving (vooral dan de mystiek en symboliek) waaruit die geluiden afkomstig zijn en de emotie die gewenst wordt bij de luisteraar.

Ook bij mediteer sessies wordt hiervan gebruik gemaakt zoals bijvoorbeeld de "Zen Boedhisme Klokken", de gekende komvormige bronzen kuipen waar met een stok tegenaan geslagen wordt. Sommige van die kuipen worden tot trillen gebracht door met de vingers over de rand te wrijven: het ritme van het wrijven zal daarbij voor een deel de klank bepalen.

gusteman

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door gusteman » 16 aug 2016, 17:44

Tammy schreef:Als je geen nare ervaringen hebt gehad in het verleden kan je dan muziek anders ervaren ?
Hier kan ik even niet volgen, lieve Tammy.
Je schrijft "... kan je dan muziek anders ervaren?"
Anders dan wat precies?
Tammy schreef:En hoe past het hartritme daarin ?
Een gemiddeld hartritme bij een actief persoon bedraagt ongeveer 90 slagen per minuut.
Bij een persoon in rusttoestand ligt dat tempo een stuk lager, bij zware inspanningen ligt het dan weer hoger.
Getrainde sporters hebben een groter hart waardoor het ritme ook lager ligt dan gemiddeld (het hart pompt dan per samentrekking meer bloed door de aderen dan bij een niet getraind persoon).

Een typisch marstempo (militaire marsen) ligt rond de 160 slagen per minuut.
Ondanks het feit dat marcheren een inspanning inhoudt zal de hartslag zich richten naar de cadans van het marcheren totdat één hartslag overeenkomt met twee stappen.
Dit resulteert in een staccato ritme waardoor de bloeddoorstroming en de zuurstofvoorziening gelijke tred houden met de cadans van het marcheren; dat brengt mee dat soldaten op mars langere afstanden kunnen afleggen vooraleer er tekenen van vermoeidheid opduiken.

De Rijksuniversiteit Gent heeft daar onderzoek naar verricht en kwam tot verrassende resultaten.

De verhouding tussen hartritme en ritme van de muziek zal mee bepalend zijn voor je stemming: een ritme wat hoger ligt dan het eigen hartritme zal ofwel opzwepend ofwel enerverend worden ervaren.
Een ritme wat trager ligt zal ofwel rustgevend ofwel vervelend aanvoelen.
Het resultaat wordt bepaald door de verwachtingen van de luisteraar terwijl tevens een verband met vroegere ervaringen een rol zal spelen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Susan » 16 aug 2016, 21:19

Tammy schreef: Misschien vinden jullie dit wel een stomme topic, maar ik heb het me altijd afgevraagd
waarom ik op tilt bijna sla als ik wat ik noem herriemuziek hoor.
Terwijl een ander er urenlang naar kan luisteren.
En ik weet dat ik niet de enigste ben hierin.
Zo ook dat er mensen zijn die complete braakneigingen krijgen bij de Sound of Music.
Maar niet ik, ik voel me dan heel zachtaardig en blij. :mrgreen:

Hoe zit dat bij jullie ?
Nee hoor, vind ik in ieder geval niet 'stom' , leuk topic dit :grin:
Van bepaalde muziek en instrumenten krijg ik kippenvel, een brok in m'n keel en tranen, al hoor ik het nog zo vaak.
Zónder dat dit door bijv. bewuste herinneringen komt die of heel fijn of juist heel verdrietig of naar waren. Heb me daardoor ook meermalen afgevraagt hoe dat innerlijk werkt en wat het is waardoor het me dan zo diep raakt.
Ik had en heb het bijvoorbeeld onder andere nog steeds 'erg' met Benedictus van de 2cello's, het is de muziek, de manier waarop het gespeeld wordt, maar ook dat speciale van deze snaarinstrumenten.
Viool en harp kunnen dat ook zo bewerkstelligen, maar ook een paar blaasinstrumenten wel.

Door stemmen van zangers/zangeressen kan dit evengoed diep aanslaan, maar van sommigen krijg ik een akelig vervelend gevoel door me heen als ik hun stem hoor, dat 'went' ook niet.
Daarnaast is er natuurlijk heel veel muziek wat ik uitzoek omdat het bij mijn stemming van het moment past,gelukkig is er ontzettend veel keus waar voor iedereen wat te vinden is, dit alles geldt natuurlijk ook voor de teksten die gezongen worden.

Verder denk ik dat in ons onderbewuste beslist zaken opgeslagen zijn zoals herinneringen aan vorige
levens, waaronder dus ook muziek uit die tijd bij kan zitten, wat getriggerd wordt in het heden wanneer we naar muziek luisteren die bepaalde heftige gevoelens oproepen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Vitharr » 16 aug 2016, 21:32

Je vraag is heel moeilijk te beantwoorden Tammy. Er zijn namelijk veel verschillende redenen waarom iemand iets goed vind of juist niet.

Ik heb nu Roy Orbison opstaan. De reden dat ik dit goed vind heeft betrekking op mijn jeugd en is dus vooral een associatie kwestie. Muziek die er op lijkt ben ik ook geneigd goed te vinden.

Qua house, maar ook qua rock, heb ik een enorme evolutie meegemaakt. Ik begon bij house met 'Trance' wat in den beginne vooral atmosferisch was met van die valkgeluiden. Bij rock begon ik met ballads. Ik zit bij beide stromingen inmiddels al aan het andere uiterste van de schaal en wordt dolgelukkig van muziek waar jij flauw van valt. Deels speelt hier ook associatie mee, maar zeker ook een bepaalde genotsprikkel. Zoals 1 van de househits predikt; ' die bass moet je niet horen, die moet je voelen!' :mrgreen:

Ik heb wel eens verteld dat ik zelf DJ ben geweest. Ik was een zogenaamde ' beatmixer' wat inhoudt dat je platen daadwerkelijk in elkaar mixt. Dit in tegenstelling tot een radio DJ die ze aan elkaar praat. Toen heb ik ook meerdere malen ervaren dat ik in staat was de weerstand die mensen als jij hebben te overwinnen waardoor je niet agressief maar vrolijk wordt van die muziek.

Een voorbeeld betreft een oudere man die glazen ophaalde op een locatie waar we regelmatig draaiden. De man had hetzelfde als jij maar zag ook dat verder iedereen het heerlijk naar zijn zin had. Niet de muziek maakt dus agressief, maar de combinatie van muziek en persoon. Toen vroeg ik hem wat zijn favoriete band was. Dat was de Dire Straits.

De volgende keer dat we daar waren had ik een maxi single van de Dire Straits meegenomen. Ik mixte ergens halfverwege de avond een snoeiharde hardcore plaat in met enkel een bassline en dus geen melodie. Daar mixte ik de maxi van de Dire Straits in en toen overkwam het die man dus ook spontaan. Hij kreeg de vreugde die hij gewend was van de Dire Straits, versterkt met de beukende Hardcore beats. De energie maakte hem niet meer agressief maar extreem happy. En toen begreep hij het ook. :wink:

Als je gaat beatmixen plak je meerdere nummers achter elkaar en dat geeft een ongekende controle over je publiek. Ik kan hele concepten overbrengen vanachter draaitafels. Maar als je daar niet ontvankelijk voor bent wordt je inderdaad gewoon agressief.

Beatmixen wordt meestal gedaan in een 4 kwarts maat. Ik kan andere maatvoeringen mixen maar dat is niet eenvoudig en vereist al mijn aandacht. Daarom ben ik ook lang niet ontvankelijk geweest voor muziek met andere maatsoorten, zoals bijvoorbeeld klassiek.

Ik zelf wordt gillend gek van die zenuwachtige priegeljazz waar jij het ook over had. Verder kan ik werkelijk alles hebben en in elke muzieksoort kan ik meerdere nummers noemen die me dolgelukkig maken.

Ondanks de wetenschappelijke onderzoeken ben ik dus van mening dat persoonlijke voorkeur/ervaring de grootste rol speelt. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Vitharr » 16 aug 2016, 21:34

Susan schreef:Verder denk ik dat in ons onderbewuste beslist zaken opgeslagen zijn zoals herinneringen aan vorige
levens, waaronder dus ook muziek uit die tijd bij kan zitten, wat getriggerd wordt in het heden wanneer we naar muziek luisteren die bepaalde heftige gevoelens oproepen.
De essentie van house heeft wel iets Keltisch inderdaad. Interessant Sieske. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door gusteman » 17 aug 2016, 03:34

Vitharr schreef:Ik was een zogenaamde ' beatmixer' wat inhoudt dat je platen daadwerkelijk in elkaar mixt.
Leuk weetje: de "roots" van het beatmixen liggen in de jazz muziek van het begin van vorige eeuw, voornamelijk New Orleans Jazz.

In die muziekstijl vind je voornamelijk het volgende scenario: een leidmotief (een melodie dus) wordt gespeeld door één of twee instrumenten, gesteund door de ritmesectie (slagwerk en bas).
De andere instrumenten spelen andere melodieën, die gebaseerd zijn op hetzelfde akkoordenschema en zodoende verweven worden met het leidmotief.

In het hieronder geplaatste filmpje zie en hoor je dit duidelijk: het leidmotief wordt ingezet door alle instrumenten (00:12 -> 00:43), daarna wordt dit verder gezet door trompet, trombone, gitaar en dobro terwijl de klarinet en saxofoon een duet spelen van een andere melodie (00:43 -> 01:17).
Doordat beide melodieën hetzelfde akkoordenschema volgen "vloeien ze in elkaar".
Beatmix "avant la lettre" dus.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Tammy » 17 aug 2016, 06:01

Gusteman schreef:
Hier kan ik even niet volgen, lieve Tammy.
Je schrijft "... kan je dan muziek anders ervaren?"
Anders dan wat precies?
Je schreef dat het ook te maken kan hebben met vroegere ervaringen.
Dus dacht ik: als je als kind nare ervaringen hebt gehad komt harde muziek dan beangstigend over misschien ?
En als alles ok was vroeger kan je daar dan beter tegen ?
Dat vroeg ik me af toen je ervaringen zei, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen. :grin:

Mooi Vitharr en Susan om jullie verhaal te lezen. :grin:
Je ziet echt de verschillen hoe mensen reageren op de muziek.
Ga het nog een keer lezen straks.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Osiris » 17 aug 2016, 06:08

Heb zelf de overtuiging dat een ieder een eigen trillingslevel en frequentie bezit.
Al je zintuigen pikken trillingen op een bepaalde manier op.

Sommigen resoneren met je eigen trillingslevel en anderen werken verstorend a.h.w.

Muziek word door de oren opgepikt en werkt van hoog naar laag.
Heb je rust en ontspanning nodig zal dat een meer easy listening soort van muziek zijn.
Heb je gronding nodig,meer bombastisch met veel drums en bas.

De ogen pikken weer kleuren op,die ook van hoog naar laag werken.
Bijv lichte paars/violet tinten tot knalrood/oranje met de zelfde strekking als geluid/muziek.

Geur,smaak en tast/gevoel ( bijv massage /streling ) werken op de zelfde wijze.

Daarom kan iemand iets mooi/prettig vinden, terwijl de ander het verschrikkelijk vind, op al die zintuigelijke vlakken.

Alles bestaat uit trilling, datgene wat met jou resoneert geeft je een prettig gevoel.
Datgene wat niet resoneert,werkt verstorend.

Trillingslevels zijn bij iedereen verschillend.
Daarnaast zijn er in ieder persoon 'pieken en dalen' qua momentopnames en heb je soms net even een andere trilling nodig om jezelf uit te balanceren.

Daar kun je dus zelf van hoog naar laag mee 'spelen' op alle zintuigelijke vlakken, om de boel weer recht te trekken ( je gemoedstoestand te beinvloeden ).
En kan dus op alle vlakken helend werken.

Naarmate je 'groeit' qua bewustzijn,verandert je eigen trillingslevel en dus ook de resonantie .
Iets wat je vroeger prachtig /heerlijk vond, kan nu wel eens veranderd zijn.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Tammy » 17 aug 2016, 06:48

Dat is heel interessant Osiris wat je zegt. :grin:
Een eigen trillingslevel en frequentie.
Misschien komt dat wel het dichts bij het antwoord op mijn vraag.
Hier ga ik ook over nadenken. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door taigitu » 17 aug 2016, 09:54

Zoals Osiris al aangeeft denk ik ook, weet ik feitelijk, dat de frequentie van de trillingen die de
verschillende organen in ons lichaam hebben maken hoe wij op de trilling/frequentie reageren die
ons van buiten naar binnen beïnvloed. En dat is niet alleen met muziek en tekst, maar ook met
hoe iemand waar je mee praat zijn/haar trillingen je beïnvloeden. Ons lichaam, onze organen
met ieder hun eigen frequentie, resoneren mee op de trilling die wij ontvangen van die ander.
Die trilling kan tot ons komen door de uitstraling van iemand, verdrietig of blij, en daar reageren
wij op. We kunnen het 'voelen' in ons, het 'raakt' ons.
Zo is het ook met muziek. Als ik erg nerveus ben (als gespannen snaren?) verdraag ik geen
drukke muziek, ik kan me er agressief van gaan voelen. Dan kan ik me rustiger gaan voelen van
melodieuze muziek. Zo kan je resoneren op de woorden van een gedicht....... en ontroert raken.
Wanneer ik vastloop in een emotie (blokkade) dan zet ik een muziek op die me raakt
zowel als de tekst en die ik graag zing. Die zet ik dan hard en zing hard mee. En dan
laat ik datzelfde muziekstuk rustig een halfuur draaien en zing ik mee. Op een
gegeven moment breek ik dan door die geblokkeerde emotie, raak ik er los van en
volgt er een ontlading meestal door een huilbui. Dat lucht enorm op en kan ik weer
verder. Muziek is trilling/frequentie, wij zijn trillingen. En zoals Osiris ook schrijft, alles
is trilling en in een voortdurende uitwisseling/beïnvloeding van elkaar.

Hoe iemand reageert op muziek daar is afhankelijk van de frequenties van die persoon zelf.
Je zou het kunnen zien als de snaren van een harp. Wanneer een snaar van die harp niet
juist is gespannen (overspannen mens) en wordt bespeeld dan krijg je een valse toon.
Die valse toon verstoort het hele muziekstuk, het voelt niet goed.
Zo raakt de mens verstoort door muziek die niet op de juiste manier met hem/haar frequentie(s) resoneert. Het kan je energie/frequentie doen dalen.
Laatst gewijzigd door taigitu op 17 aug 2016, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Susan » 17 aug 2016, 10:12

Leuk, dit stuurde een 'mee-lezer' van dit forum gisteravond
naar mij:

door ELINA ST-ONGE

“Als je de geheimen van het Universum wilt vinden, denk dan in termen van energie, frequentie en vibratie” – Nikola Tesla

“Wat wij materie hebben genoemd is energie waarvan de vibratie zo laag is dat we het kunnen waarnemen met de zintuigen. Er is geen materie.” – Albert Einstein

Tesla zei het. Einstein was het met hem eens. Wetenschap heeft het bewezen. Het is een bekend feit dat alles – inclusief ons eigen lichaam – uit energie bestaat die op verschillende frequenties vibreert. Dit gezegd hebbende, klinkt het logisch om je af te vragen: kunnen geluidsgolven ons beïnvloeden? Het lijkt erop van wel. Golflengtes beïnvloeden andere golflengtes, net zoals wanneer je verschillende ingrediënten bij elkaar voegt, dat heeft invloed op de algehele smaak van de maaltijd.

De manier waarop frequenties de fysieke wereld beïnvloeden is bewezen door middel van diverse wetenschappelijke experimenten zoals “Cymatics” en “watergeheugen”.
Cymatics illustreert dat wanneer geluidsgolven door een specifiek medium gaan zoals water, lucht of zand, dan veranderen ze direct de vibratie van materie. Hieronder ziet u foto’s waarop u ziet hoe deeltjes zich aan passen aan diverse golflengtes.

We bezitten allemaal een bepaalde vibratie-frequentie en ons lichaam bestaat voor 70% uit water. Gegeven de bovenstaande experimenten lijkt het redelijk om aan te nemen dat muzikale frequenties eveneens ons persoonlijke trillingsgetal kunnen veranderen.
Iedere uitdrukking door geluid, muziek, emotie of gedachte, heeft een speciale trilling die alles eromheen beïnvloedt. Zoals een enkele waterdruppel een groter rimpeleffect teweeg brengt in een groot wateroppervlak.

Muziek Frequentie

Met dit concept in gedachten gaan we kijken naar de muziekfrequentie waar we naar luisteren. De meeste muziek is wereldwijd gestemd met de toon A op 440 Hertz sinds de International Standards Organization (ISO) dat heeft gepromoot in 1953.
Echter, als je kijkt naar de natuurlijke trilling van de kosmos, dan is deze frequentie niet harmonieus met de resonantie van de natuur en kan negatieve effecten hebben op het gedrag en bewustzijn van de mens.

Sommige theorieën (alhoewel onbewezen) suggereren zelfs dat het Nazi regime voorstander was van deze frequentie nadat wetenschappelijk onderzoek had bepaald welke frequentie zich het beste leent voor angst en agressie. Of deze samenzweringstheorie echt is of niet, er zijn interessante studies die wijzen in de richting van de voordelen van een frequentie waarbij de toon A op 432 Herz staat.

Wiskunde van het Universum

Er wordt gezegd dat 432 Hz wiskundig overeenstemt met de patronen van het universum. Er wordt gesteld dat 432 Hz resoneert met de Gulden Snede van het universum, PHI, en dat het de verhoudingen van licht, tijd, ruimte, materie, zwaartekracht en magnetisme verenigt met biologie, de DNA-code en bewustzijn.

Wanneer onze atomen en DNA harmonisch resoneren met de spiralende patronen van de natuur, wordt ons gevoel van verbinding met de natuur versterkt. Het getal 432 geeft de verhoudingen van de zon, Aarde en maan weer, evenals de precessie van de equinoxen (lente- en herfstevening), de Grote Pyramide van Egypte, Stonehenge en de Sri Yantra, en vele andere heilige plaatsen.

“Vanuit mijn eigen observatie lijken sommige harmonieuze boventoon gedeelten van A = 432 Hz zich op te stellen in natuurlijke patronen en ook de resonantie met solitonen.
(Een soliton is een bijzonder golfverschijnsel. Het is een eenlinggolf, die over lange afstand zijn vorm behoudt – red.)

Persoonlijke Gedachten

Ik heb zelf in vele bandjes gezeten en met diverse artiesten en muziekstijlen gewerkt, ookal waren die op 440Hz afgestemd, maar nadat ik een paar liedjes had vergeleken, kan ik zeggen dat ik absoluut het verschil hoor en voel. Ik kan niet zeggen dat mijn ervaring met 440-muziek mij agressief heeft gemaakt, maar ik kan begrijpen hoe een hele bevolkingsgroep die wordt blootgesteld aan muziek die meer gericht is op het verstand dan op het hart (om nog maar te zwijgen van alle materialistische en ego-gedreven teksten in veel populaire muziek), een perfecte combinatie is om een meer tegenstrijdige frequentie en staat van bewustzijn te handhaven. Dat is, uiteraard, eenvoudigweg mijn eigen mening.

“Muziek die is gebaseerd op 432 Hz zal de mensheid ondersteunen op weg naar spirituele vrijheid. Het innerlijk oor van de mens is hierop gebouwd. – Rudolph Steiner

Ik kan niet met volledige zekerheid beweren dat ieder idee in dit artikel 100% accuraat is, ben evenmin een expert op dit gebied. Ik heb simpelweg interessante informatie verzameld van anderen die hierover meer onderzoek hebben gedaan. Om deze reden, als we kijken naar de wetenschappelijke waarde van deze beweringen, wil ik voorstellen dat we allemaal ons eigen onderzoek doen met een open en tegelijk kritische geest. Wellicht wordt er in de nabije toekomst meer onderzoek gedaan naar dit onderwerp om dit verschijnsel te helpen verklaren.


Ik geloof dat we allemaal een intuïtie hebben en de mogelijkheid om onbevooroordeeld te observeren, en dat kan zinvoller zijn dan de toevlucht te nemen tot spot als men wordt blootgesteld aan informatie die nog niet door de wetenschap is geaccepteerd. Daarom is het aan ons om de drang te bedwingen om snel conclusies te trekken, en in plaats daarvan het verschil zelf te EVAREN tussen muziek op de 440 Hz of de 432 Hz. Om dat te doen, moeten we met ons gehele lichaam luisteren en met een neutraal bewustzijn – in tegenstelling tot met onze mentale ideeën, oordelen en vooringenomenheid. Laat me weten welke frequentie meer met jou resoneert! Als je wilt weten hoe je de frequentie van je muziek kunt veranderen naar 432Hz, klik hier.

https://www.nieuwetijdskind.com/waarom- ... aanpassen/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Susan » 17 aug 2016, 10:23

Vitharr schreef:
Susan schreef:Verder denk ik dat in ons onderbewuste beslist zaken opgeslagen zijn zoals herinneringen aan vorige
levens, waaronder dus ook muziek uit die tijd bij kan zitten, wat getriggerd wordt in het heden wanneer we naar muziek luisteren die bepaalde heftige gevoelens oproepen.
De essentie van house heeft wel iets Keltisch inderdaad. Interessant Sieske. :wink:
Nog niet zo bekeken Vitharr, zou best kunnen, ik luister ook nooit naar house, maar het
zou misschien wel een bepaald gevoel kunnen verklaren, vrolijk, droevig, weemoedige herkenbaarheidsgevoelens enz. Maar dát had ik ook als
kind al meteen toen ik voor het eerst Balkanmuziek,kletzmer, zigeunermuziek
russisch orthodoxe (kerk) muziek hoorde, naast nog veel meer andere genres .
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door taigitu » 17 aug 2016, 11:34

Hier is het effect van muziek op de (kleine) mens zichtbaar......
Van slaap/slaperig naar volle actie!
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door gusteman » 17 aug 2016, 14:51

Elina St-Onge schreef:Golflengtes beïnvloeden andere golflengtes, net zoals wanneer je verschillende ingrediënten bij elkaar voegt, dat heeft invloed op de algehele smaak van de maaltijd.
Deze stelling klopt inderdaad, zolang je het hebt over golflengtes binnen één en hetzelfde spectrum.

Zo zullen elektromagnetische golven ook andere elektromagnetische golven beïnvloeden.

In het artikel wordt echter gesuggereerd dat geluidsgolven (lucht die op mechanische wijze tot trillen wordt gebracht) een invloed op elektromagnetische golven zouden hebben.
En dat is natuurlijk je reinste onzin.
Geluidsgolven worden omgezet naar elektromagnetische golven (nadat zij werden opgevangen door het trommelvlies) in het binnenoor en worden dan langs zenuwen naar de hersenen gestuurd. De hersenen maken daarna een definitief (geluids-)profiel van die golven.
Hetzelfde principe wordt toegepast in microfoons en sonarapparatuur.

Mevrouw St-Onge zou misschien beter eerst enkele cursussen fysica doornemen vooraleer theorieën op te bouwen op foutieve interpretaties.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door oktagon » 17 aug 2016, 16:09

Muziek met haar tonen en geluidsfrequenties kunnen een mens heel sterk beinvloeden;afhankelijk van cultuur,gevoel,mentaliteit,stemming op het ogenblik,etc.
Op een eerdere topic verhaalde ik eens dat ik in Zuid Afrika een "anders gekleurde" bantu-ladie bij haar strijkwerk aan het dansen kreeg door heel voorzichtig een muziekje aan te zetten en dit opvoerde en haar zo in een andere stemming bracht,dat weinig met het strijken -dat een automatisme werd in een variabel tempo-te maken had.(Bleef wel heel netjes!)

Bij wachtplaatsen voor de autobus werden er al snel door de jeugd dans-bewegingen gemaakt.

In die eerdere topic verhaalde ik mijn mening,dat de politie bij demonstraties,opstandigheden van grote massa's er een contrastmuziek op moest los laten met luidsprekers ipv waterkanonnen en dat die massa dan heel snel in een vredelievende stemming gebracht zou kunnen worden.
Dit idee zal wel geen wortel schieten door de variabele overheidsgedachten met allerhande voorschriften.

Voorbeelden zijn "ergens" te halen bij de vele muziekfestivals. "solved:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Susan » 17 aug 2016, 20:52

gusteman schreef:Mevrouw St-Onge zou misschien beter eerst enkele cursussen fysica doornemen vooraleer theorieën op te bouwen op foutieve interpretaties.
Dit ook van haar gelezen lieverd..? :wink:
Ik kan niet met volledige zekerheid beweren dat ieder idee in dit artikel 100% accuraat is, ben evenmin een expert op dit gebied. Ik heb simpelweg interessante informatie verzameld van anderen die hierover meer onderzoek hebben gedaan. Om deze reden, als we kijken naar de wetenschappelijke waarde van deze beweringen, wil ik voorstellen dat we allemaal ons eigen onderzoek doen met een open en tegelijk kritische geest. Wellicht wordt er in de nabije toekomst meer onderzoek gedaan naar dit onderwerp om dit verschijnsel te helpen verklaren.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Vitharr » 18 aug 2016, 01:57

gusteman schreef:
Vitharr schreef:Ik was een zogenaamde ' beatmixer' wat inhoudt dat je platen daadwerkelijk in elkaar mixt.
Leuk weetje: de "roots" van het beatmixen liggen in de jazz muziek van het begin van vorige eeuw, voornamelijk New Orleans Jazz.

In die muziekstijl vind je voornamelijk het volgende scenario: een leidmotief (een melodie dus) wordt gespeeld door één of twee instrumenten, gesteund door de ritmesectie (slagwerk en bas).
De andere instrumenten spelen andere melodieën, die gebaseerd zijn op hetzelfde akkoordenschema en zodoende verweven worden met het leidmotief.

In het hieronder geplaatste filmpje zie en hoor je dit duidelijk: het leidmotief wordt ingezet door alle instrumenten (00:12 -> 00:43), daarna wordt dit verder gezet door trompet, trombone, gitaar en dobro terwijl de klarinet en saxofoon een duet spelen van een andere melodie (00:43 -> 01:17).
Doordat beide melodieën hetzelfde akkoordenschema volgen "vloeien ze in elkaar".
Beatmix "avant la lettre" dus.
Leuk voorbeeld gusteman. Dit soort muziek vind ik trouwens weer wel heel leuk. Mijn afkeer voor Jazz richt zich op een bepaalde stroming waarvan de naam me steeds ontschiet.

De directe voorvader van house als muzieksoort is disco. Inmiddels is house zo vertakt dat het enige gemeenschappelijke kenmerk van alle stromingen is dat het elektronische muziek betreft, met als hoofddoel; dansen. De enige muzieksoort waar house zich kort mee heeft vermengd maar later weer verwijderd is bij mijn weten rock/metal. Dat vind ik altijd opmerkelijk. Luisterend naar Powermetal met een hoge bpm valt mij op hoe eenvoudig het concept naar house te vertalen is. Toch gebeurt dat zelden. Geen idee waarom dat zo is.

Ook heb ik het idee dat de stamboom van rock/metal vooral richting blues gaat, waar house via disco meer richting de jazz gaat. Maar zoals ik al zei vind ik het verschil opmerkelijk.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie