Wat doen muziektonen met je ?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Vitharr » 18 aug 2016, 02:30

Susan schreef:
Vitharr schreef:
Susan schreef:Verder denk ik dat in ons onderbewuste beslist zaken opgeslagen zijn zoals herinneringen aan vorige
levens, waaronder dus ook muziek uit die tijd bij kan zitten, wat getriggerd wordt in het heden wanneer we naar muziek luisteren die bepaalde heftige gevoelens oproepen.
De essentie van house heeft wel iets Keltisch inderdaad. Interessant Sieske. :wink:
Nog niet zo bekeken Vitharr, zou best kunnen, ik luister ook nooit naar house, maar het
zou misschien wel een bepaald gevoel kunnen verklaren, vrolijk, droevig, weemoedige herkenbaarheidsgevoelens enz. Maar dát had ik ook als
kind al meteen toen ik voor het eerst Balkanmuziek,kletzmer, zigeunermuziek
russisch orthodoxe (kerk) muziek hoorde, naast nog veel meer andere genres .
Ik denk dat je house kunt zien als de moderne vorm van tribalmuziek die je vond en vind bij stammen uit alle tijden, vanuit heel de wereld. Een vorm van evolutie zo je wilt.

Wat het stuk wat je plaatste betreft. Ook ik wordt sterk gehinderd door mijn wetenschappelijke kennis wanneer ik dat soort berichten lees. Ik zoek geen discussie, maar wil graag eens uitleggen waarom.

Er wordt meestal in hoofdlijnen gesuggereerd dat blootstelling aan externe geluidsgolven een resonerend effect heeft op de materie in ons lichaam. Fysisch (natuurkundig) bekeken is dat een vreemde bewering. Vibratie van materie (moleculen/atomen) vertaald zich namelijk in temperatuur. Temperatuur is direct gerelateerd aan de vibratiefrequentie van materie. Dit kan dus niet kloppen.

Nog dieper de materie induikend tot kwantumniveau verdwijnt inderdaad de emergentie van stoffelijke materie en deze maakt plaats voor de golfverschijnselen. Juist op dit niveau raakt wetenschap spiritualiteit voor mij. Wijzigen van de frequentie van deze golven heeft echter grote impact op de verschijningsvorm van de materie.

Met de kennis die ik bezit kan ik daarom maar niet begrijpen waarom dergelijke spirituele principes getracht worden te verklaren met behulp van wetenschap. Op een hoger niveau zijn beiden onverenigbaar. Wetenschap beschrijft, spiritualiteit is een energievorm. Dit toch proberen te verenigen leidt tot eindeloze discussies die eigenlijk nooit in de buurt van de kern komen. En dat is toch zonde?

De nazi-complottheorie geeft een goede indicatie van een betere denkpiste. De claim is dat het tot angst leidt. Dit suggereert dat de geluidsgolven gewoon via de oren worden geinterpreteerd door de hersenen en daar een reactie veroorzaken. Dit verschijnsel is bekend en wordt toegepast door mensen bloot te stellen aan frequenties die aan de grenzen van het menselijk gehoor liggen. Bijvoorbeeld subsonische wapens die tot desoriëntatie leiden en supersonische tonen die hangjongeren en dieren tot overlast zijn.

Nu ik toch over subsonische wapens spreek, deze zijn ook bedoelt om lichamelijke effecten te hebben. Dit doen ze echter niet door resonantie op moleculair niveau (wat zou leiden tot temperatuurverschil) maar vooral door de kinetische impact op het lichaam waarbij wel gebruik gemaakt wordt van de relatieve vloeibaarheid van het menselijk lichaam om de kinetische energie te verspreiden. Feitelijk wordt je met lucht in elkaar geslagen. Maar dit staat mijlenver af van de beschrijvingen die je vaak bij zaken als Cymatics leest.

Mijn wetenschappelijke kennis zit mijn spirituele weten zelden in de weg. Sterker nog, het een bevestigd meestal het ander. Maar bij claims zoals genoemd in de quote kan ik niet mee zijn, en dan betreur ik het enorm dat het leidt tot welles/nietes discussies waar nu juist communicatie tot een geestelijke resonantie zou moeten leiden in mijn opinie. En dat wilde ik eens toelichten. Zeker nu ik las dat er mensen meelezen. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Vitharr » 18 aug 2016, 02:41

@gusteman

Ken je deze ook trouwens:
Echt een aanrader om eens te bezoeken. Compleet authentieke uniformen e.d., echt heel leuk.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Vitharr » 18 aug 2016, 05:35

Ik weet niet goed waar ik dit onder moet brengen dus misbruik ik dit topic maar even. Als je het hebt over wat tonen met je doen, ik vind dit awesome!
En een normale link ivm de recente youtube perikelen:

https://www.youtube.com/watch?v=KvtT3UyhibQ

Het heet Kulning.

Edit: Goeiemorgen gusteman. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door gusteman » 18 aug 2016, 07:06

Vitharr schreef:Edit: Goeiemorgen gusteman. :wink:
Ook goeiemorgen, beste Vitharr.
Vitharr schreef:Ik weet niet goed waar ik dit onder moet brengen ...
Dit zou naar mijn mening niet misstaan in De taal van de muziekmaar daar kan Gast1 beter over beslissen denk ik.

Je had een YouTube video geplaatst van Bill Baker's Big Band met de opmerking dat dit de moeite loont om eens een leuke avond bij door te brengen.

Als ik het goed heb ging die opvoering door in de Rijswijkse Feestzaal. Nu ken ik die big band niet dus kan het best dat de opstelling die avond éénmalig was en te wijten aan de locatie.
Maar ik zou me daar mateloos geërgerd hebben aan het feit dat het slagwerk (de drummer dus) helemaal aan de zijkant stond, nota bene dan ook nog eens vlak naast de piano.
Dat creëert niet alleen een wankel geluidsbeeld (zowel voor het publiek maar voornamelijk voor de muzikanten zelf), het zorgt tevens voor akoestisch-technische problemen voor de geluidsmix aangezien het slagwerk zorgt voor een voortdurende ondertoon welke ontstaat door het harmonisch mee trillen van de pianosnaren.
Je hoort trouwens in de opname dat de geluidstechnicus het slagwerk niet onder controle heeft.
Neen, beste Vitharr, van die opvoering zou ik echt niet genoten hebben.

Ik wil ze best wel eens aan het werk horen in een meer evenwichtige opstelling, de muzikanten zijn alleszins van top niveau.
Nu ja, die big band houdt het al dertig jaar vol en dat wijst op zich al op kwaliteit. ;P!

gusteman

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door gusteman » 18 aug 2016, 07:55

Om nu nog eventjes terug te komen op het onderwerp van dit topic: wat doen muziektonen met je?

Muziektonen zijn de geluiden die worden gegenereerd door klankbronnen van muzikale oorsprong.
Hierbij wordt doorgaans gedacht in de richting van een muziekinstrument maar de primaire bron voor muziek zijn de stembanden en andere varianten zoals trillingsbeentjes en hoornvormige schedelholtes bij bepaalde dieren. Daarnaast bestaan er in de wereld van de insecten nog tal van andere manieren waarop) geluiden worden voortgebracht.

In beginsel dienen die geluiden als communicatiemiddel, in de allereerste plaats voor het afbakenen van het territorium en het leggen van contacten met de bedoeling tot voortplanting.
Sommige dieren zoals de papegaai/ara doen aan klanknabootsing: dit doen zij als een vorm van camouflage, zo proberen zij eventuele predators op een dwaalspoor te brengen.

De mens echter is het enige biologische wezen op deze planeet dat systematisch is beginnen musiceren. Melodieën creëren met de bedoeling een bepaalde sfeer op te wekken.
De mens is ook het enige wezen dat een systeem heeft uitgedokterd waarmee muziektonen kunnen worden genoteerd en bewaard.

Wat zijn die muziektonen dan?
Elke toon dient te beantwoorden aan een bepaald aantal trillingen per seconde (frequenties genoemd).
Frequenties die als aangenaam worden ervaren worden "harmonieuze" frequenties genoemd (niet te verwarren met "harmonische" frequenties).
Het harmonieuze van bepaalde frequenties is voornamelijk een cultuurgebonden materie. Zo zullen bepaalde oosterse muziekstijlen niet als aangenaam ervaren worden door westerlingen, en omgekeerd.

En wat doen die muziektonen (frequenties) met iemand? Want dat was de vraag dus.

Eigenlijk, zoals ik reeds schreef, doen die frequenties niet echt zo veel met iemand. De emoties die ontstaan zijn voornamelijk het gevolg van de ritmiek en de volumeverschillen.
Dat kan je gemakkelijk zelf testen, daarvoor hoef je geen ingewikkelde testapparatuur of onderzoeksmogelijkheden tot je beschikking te hebben.

Je neemt een muziekstuk dat vrij algemeen gekend is en waarvan zowat iedereen het erover eens is dat het een bepaalde sfeer oproept.
Als voorbeeld neem ik "More than words" van Extreme, een compositie die vaak gebruikt wordt bij feestjes wanneer innig samen wordt gedanst.

Op internet kan je een gratis programma downloaden dat "Audacity" heet. Met dit programma kan je het tempo van een muziekstuk veranderen, zonder dat de toonhoogte verandert. Met andere woorden: de frequenties veranderen niet. je kan dit ook met andere programma's maar Audacity is het enige programma dat gratis is en heel uitgebreid en krachtig.

Neem dat nummer van Extreme, laad het in Audacity, verhoog het tempo met 12% en laat het dan horen aan mensen die het nummer kennen maar niet weten dat je ermee geknoeid hebt.

Je zal altijd negatieve reacties krijgen, wat bewijst dat het niet de frequenties zelf zijn die een bepaald gevoel doen ontstaan. Het gevoel ontstaat uit de gebruikte ritmiek en tempo, gecombineerd met de band die door de hersenen wordt gelegd met informatie welke in het geheugen is opgeslagen.

Je kan met Audacity ook de frequenties (de zogenaamde "pitch") veranderen zonder het tempo te beïnvloeden. Opvallend is dat dan de negatieve connotatie zich minder snel aandient bij toehoorders; ze herkennen wel dat de stemmen niet dezelfde zijn maar ervaren nog altijd hetzelfde gevoel als bij het origineel.

Dat is trouwens de kracht van cover-bandjes: de toehoorders weten dat ze niet het origineel horen maar een kopie, die dan nog niet eens een getrouwe kopie is. Maar in gedachten leggen zij de link naar het origineel waardoor de kopie een emotie oproept die gelijkaardig is als bij het origineel.

Edit:
a) bij nalezen heb ik het gevoel dat ik één en ander misschien niet duidelijk genoeg heb verwoord, dus reken ik een beetje op de attente lezer om mij hierop te wijzen. Ik hoop dat de kerngedachte wel duidelijk is.
b) Waar ik schreef "je zal altijd negatieve reacties krijgen" dient er natuurlijk rekening mee gehouden te worden dat "altijd" ook inhoudt dat er de spreekwoordelijke uitzondering is die de regel bevestigt.

Gast1

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Gast1 » 18 aug 2016, 07:56

gusteman schreef:Dit zou naar mijn mening niet misstaan in De taal van de muziek maar daar kan Gast1 beter over beslissen denk ik.
:post:

Ik had al eerder willen reageren, maar er gebeurt deze week van alles.
Dat dien ik even allemaal te verwerken en zo ben ik nog niet aan een reactie toegekomen.
Maar je zit inderdaad helemaal goed gusteman en sterker, al dit had onder dat topic ondergebracht kunnen worden.
Wordt vervolgd. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Tammy » 18 aug 2016, 11:03

En ik was nog wel een beetje bang dat jullie dit een stomme topic van mij zouden vinden.
Maar wat ik lees vind ik geweldig. :grin:
Ik moet het een paar keer lezen sommige stukken.
Want het is heel veel informatie waar ik niet bekend mee ben.

Alvast bedankt voor jullie mooie bijdrages. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Vitharr » 18 aug 2016, 14:31

gusteman schreef:Je neemt een muziekstuk dat vrij algemeen gekend is en waarvan zowat iedereen het erover eens is dat het een bepaalde sfeer oproept.
Als voorbeeld neem ik "More than words" van Extreme, een compositie die vaak gebruikt wordt bij feestjes wanneer innig samen wordt gedanst.

Op internet kan je een gratis programma downloaden dat "Audacity" heet. Met dit programma kan je het tempo van een muziekstuk veranderen, zonder dat de toonhoogte verandert. Met andere woorden: de frequenties veranderen niet. je kan dit ook met andere programma's maar Audacity is het enige programma dat gratis is en heel uitgebreid en krachtig.

Neem dat nummer van Extreme, laad het in Audacity, verhoog het tempo met 12% en laat het dan horen aan mensen die het nummer kennen maar niet weten dat je ermee geknoeid hebt.

Je zal altijd negatieve reacties krijgen, wat bewijst dat het niet de frequenties zelf zijn die een bepaald gevoel doen ontstaan. Het gevoel ontstaat uit de gebruikte ritmiek en tempo, gecombineerd met de band die door de hersenen wordt gelegd met informatie welke in het geheugen is opgeslagen.
En daar komt die housekabouter weer. :mrgreen:

Als je beatmixt met vinyl moeten de tempo's van beide platen exact gelijk zijn anders krijg je vreselijke dingen. Hedendaagse apparatuur kent timeshift waardoor de toonhoogte niet veranderd. Ouderwetse technieken, die mijn voorkeur hebben, kennen dat niet. Wanneer je een plaat sneller draait dan gaat dus ook de toonhoogte omhoog. Je bassen verliezen diepte en ga zo maar door.

Het opmerkelijke is dat mensen dan ineens een behoorlijke bandbreedte blijken te hebben voordat dit opgemerkt wordt. Ook met nummers die ze kennen.

Sterker nog, er is zelfs een fenomeen, 'nightcore' genaamd, waarbij maffe Aziaten alles pitchen op 45 toeren. Ook normale zangnummers (mainstream dance dan wel).

Persoonlijk pik ik de energie die daarmee geschapen wordt positief op. Maar dat komt dan weer omdat ik tijdens het leren beatmixen hetzelfde deed om de uitdaging te vergroten en het aantal inmixmomenten te vergroten doordat een nummer nu eenmaal korter duurt.

Experimenten met publiek geven mij de overtuiging dat ik in de housescene 'more than words' zou kunnen verkopen op dik 180 bpm en waarschijnlijk daarboven ook nog.

Persoonlijk denk ik dat het laatste weer de associatiekwestie is waar jij ook over spreekt. Wanneer je more than words als losse plaat pitcht dan vermink je hem, maar wanneer je het in een housesetting doet pas je hem aan aan de flow. En daar is dat normaal.

Want ik verzeker je dat als ik more than words op normale pitch er in knal halfverwege een houseparty dan wordt ik zo de tent uitgerost want dan zou het gewoon een showstopper zijn. Lijkt me vrij verklaarbaar.

En zo zie je maar hoe complex het kan zijn om het mensen naar de zin te maken die met meerdere maten meten. De context lijkt ook een belangrijke rol te spelen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Vitharr » 18 aug 2016, 14:35

Tammy schreef:En ik was nog wel een beetje bang dat jullie dit een stomme topic van mij zouden vinden.
Maar wat ik lees vind ik geweldig. :grin:
Ik moet het een paar keer lezen sommige stukken.
Want het is heel veel informatie waar ik niet bekend mee ben.

Alvast bedankt voor jullie mooie bijdrages. ;P!
Gekkie! Er bestaan geen stomme topics. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door gusteman » 18 aug 2016, 18:50

Vitharr schreef:En daar komt die housekabouter weer. :mrgreen:
Tom Holkenborg achterna ?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door taigitu » 18 aug 2016, 20:16

Pijn lijden op Lowlands voor de wetenschap
11 augustus 2016

In hoeverre helpt muziek tegen pijn?
En kun je meer pijn verdragen als je naar je favoriete artiest luistert?
Dat onderzoekt het Radboudumc in Nijmegen volgende week op Lowlands.


De uitkomsten hiervan kunnen mogelijk bijdragen aan een betere behandeling voor de 3 miljoen Nederlanders die dagelijks pijn ervaren. De 55.000 bezoekers van het driedaagse festival in Biddinghuizen kunnen hun eigen pijngrens opzoeken om erachter te komen wat muziek hiermee doet. Ze doen dit aan de hand van een bak ijswater, elektrische schokjes en druk op de onderarm.

Het Radboudumc test of de proefkonijnen beter tegen pijn kunnen als ze naar muziek luisteren die ze leuk vinden dan wanneer ze iets horen waar ze een hekel aan hebben. De onderzoekers hopen dat ze in de toekomst muziek kunnen gebruiken als behandeling voor patiënten. Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die muziek luisterden voor, tijdens en na het wisselen van verbanden bij ernstige brandwonden minder bang waren en minder pijn hadden.

Hoe dit precies werkt is volgens het medisch centrum nog onduidelijk. Het experiment maakt deel uit van Lowlands Science, dat vorig jaar voor het eerst plaatshad. Naast het Radboudumc doen onder meer het NFI, de TU Delft, de Hogeschool van Amsterdam, de Politieacademie en het UMC Utrecht onderzoek onder de duizenden festivalgangers.

http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.6258597
Vanavond in het programma Editie.NL werd aangekondigd van het Radboud UMC tijdens
Lowland zo'n 300 mensen gaat testen. Tijdens dat verslag over wat ze gaan doen op
Lowlands werd de reporter van RTL4 getest of zijn pijngrens hoger zou zijn als hij zijn
favoriete muziek zou horen of muziek waar hij niets mee heeft.
Zijn keuze was Abba omdat hij die muziek heel erg prettig vind of de muziek van Kleintje.
De cijfers bij beide muziekfragmenten werden niet bekendgemaakt, maar duidelijk was wel
dat bij Abba zijn pijngrens hoger ligt.

Ook dat doet muziek met je.......
Is dat het placebo-effect of is het endorfine die je pijngrens verhoogd?
Het placebo-effect zal zeker iets uitmaken.
Ik las laatst ook dat mensen met een grote vriendenkring ook meer pijn konden
verdragen. Zelf ga ik uit van het effect van de muziek die je pijngrens verhoogt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door gusteman » 18 aug 2016, 23:04

gelderlander.nl schreef:Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die muziek luisterden voor, tijdens en na het wisselen van verbanden bij ernstige brandwonden minder bang waren en minder pijn hadden.
Ik vraag me af of er ook al onderzoek werd gedaan naar de invloed van de aandacht die iemand heeft voor pijnprikkels.
Muziek kan de aandacht afleiden waardoor de pijnprikkels minder erg worden ervaren.
Hetzelfde effect kan worden verkregen wanneer iemand bij hevige pijn naar een film of documentaire kijkt die de volle aandacht trekt.
Het omgekeerde is dan ook weer een feit: wanneer iemand zich focust op een wonde zal die nog meer pijn gaan doen dan voor er aandacht werd aan besteed.

Nog opmerkelijker is het fenomeen shock. Daarbij kan het gebeuren dat een slachtoffer zo erg onder de indruk is van wat hem/haar is overkomen dat een toestand van volledige pijnloosheid wordt bereikt.

Muziek zal bij sommige mensen wel kunnen helpen om het ervaren van de pijnprikkels minder intens te maken, maar dat heeft niet zozeer te maken met de muziek maar vooral met de aandacht van de patiënt die afgeleid wordt van de pijnprikkels en gefocust wordt op de muziek.

De intensiteit van pijn gaat recht evenredig op met de aandacht welke eraan wordt besteed.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Tammy » 19 aug 2016, 06:57

I know Vitharr over wat ik zei over stomme topic. :mrgreen:
Maar omdat ik zo sterk reageer op muziek die mij prikkelbaar maakt en agressief had ik toch even mijn twijfels .
Maar ben blij dat ik het heb geplaatst. :wink:

Dat is interessant die test bij pijnprikkels.
Ga ik nog een keer lezen.
Want wat Gusteman daarna schrijft is ook mogelijk. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 690
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Rudolf I » 19 aug 2016, 07:11

Interessant topic, leuk onderwerp!

In het "Wat luister je nu" -topic heb ik vandaag (19-08-2016) een plaatje van Metallica geplaatst, de nieuwe single.
Daar word ik enthousiast van, niet zozeer vrolijk of blij, maar ben wel in mijn nopjes er mee.
Ik schreef ook dat Pink Floyd een interesse is; Het geneest beweer ik zelfs.

Mijn pa is organist op die enorme kerk-orgels, en daar heb ik nu weer niks mee. Alhoewel de bombast van alle registers open een geweldige indruk maakt. Alle registers open, daar zit een kleine link met de metal-muziek, maar met het verschil dat Metal ook eigenlijk alleen maar alle registers open heeft, en dat nog snel ook.

Jazz vind ik niet mijn smaak, alhoewel het knap gevonden kan zijn, klassieke muziek vind ik wel weer in orde. Lang niet alles eigenlijk. Ik word er wat ongeduldig van. Ik zoek kennelijk toch wat meer moderner tempo.
Muziek is altijd leuk; het is één van mijn favoriete hobby's en tevens zinloze aangename afleiding van een al te serieus bestaan. Goede klanken, natuurlijk of schematisch zijn altijd interessant...
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door taigitu » 19 aug 2016, 10:28

gusteman schreef:Ik vraag me af of er ook al onderzoek werd gedaan naar de invloed van de aandacht die iemand heeft voor pijnprikkels.
Muziek kan de aandacht afleiden waardoor de pijnprikkels minder erg worden ervaren.
Hetzelfde effect kan worden verkregen wanneer iemand bij hevige pijn naar een film of documentaire kijkt die de volle aandacht trekt.
Het omgekeerde is dan ook weer een feit: wanneer iemand zich focust op een wonde zal die nog meer pijn gaan doen dan voor er aandacht werd aan besteed.
Het is voor mij duidelijk dat je met het verleggen van je focus de pijn op een plek minder
heftig kan ervaren. Maar tegelijkertijd overkwam me bij heftige kiespijn en ik in de
wachtkamer van de tandarts zat (met grote vreeze) en de pijn ineens weg was waardoor
ik bijna weer was weggelopen. Ik heb nog 10 minuten moeten wachten voor ik de
behandelkamer in kon, en al die tijd had ik geen pijn.......? Mijn aandacht was beslist nergens anders dan bij die kies.
gusteman schreef:De intensiteit van pijn gaat recht evenredig op met de aandacht welke eraan wordt besteed.
In de uitzending van Editie.NL werd de verslaggever getest.
Dat testen hield in dat hij zelf de knop vasthield waarmee je de pijnprikkel toediende.
Daarmee kan je stellen dat hij gefocust was op de pijn en de muziek weinig tot geen
aandacht kreeg. Dat hij minder pijn verdroeg met de voor hem niet gewaardeerde muziek
lijkt me logisch omdat hij onbewust die muziek toch waarneemt en zijn ongenoegen
(irriatie) ook onbewust wordt geregistreerd. Wij registreren onbewust veel meer dan
waar we ons bewust van zijn. En daar komt dan die pijnprikkel nog bovenop.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Gast1 » 20 aug 2016, 08:03

Tammy opende een interessant topic en sloot het openingstopic af met een vraag:
Tammy schreef:Wat doen muziektonen met je en hoe zit dat bij jullie?
Verder las ik deze vragen:
Tammy schreef:Zijn het de prikkels in het brein die er voor zorgt dat elk mens het anders ervaart? Wat doen die tonen eigenlijk met je brein ?
Waarom word ik agressief van House of Hardrock muziek en Punk en pure Jazz?
Inderdaad de doos van Pandora en zo opende ik niets voor niets het topic: "De taal van de muziek" en schreef net als Gusteman eerder op een ander forum:
"Er bestaat een verband tussen het ritme wat gebruikt wordt en je eigen hartritme en dat wordt dan weer beïnvloed door je ervaringen in het verleden."
Guus heeft het ietsje later over "Zen boeddhisme Klokken" en doelt daarbij waarschijnlijk op een Tibetaanse bowl waarvan ik er een hier thuis heb.
Mijn zus heeft die 'klankschaal' voor mij meegebracht uit Tibet en ik gebruik 'm vaker om te mediteren, maar dat is alweer een poosje geleden.
Leuk om al die reacties te lezen en toch ook weer grappig dat het veelal wetenschappelijk benaderd wordt.

Als we het daar dan toch over hebben, stel ik mij de vraag "waarom?"
Waarom is de mens begonnen met het maken van muziek?
Ik las ergens in dit topic het volgende: "Muziek kan de aandacht afleiden waardoor de pijnprikkels minder erg worden ervaren."
Ja, muziek leidt zeker af, net zoals tv kijken dat doet of een boek lezen.
Wandelen, fietsen of noem maar op en dus uiteraard leidt muziek af.
De Natuur leidt af en niets is zo helend als de Natuur zelf, iets waar de mens zich steeds meer van gedistantieerd heeft, maar toch ...

Ik zou nu natuurlijk van alles op kunnen gaan zoeken, maar ik schrijft uit mijn hart.
Waarom is er een aanvang van muziek gemaakt?
Heel simpel; de Natuur heeft het ons laten opmerken.
Vogels, runderen en andere dieren waren ons heel simpel gezegd ende geschreven voor.
Een rund heeft een soort 'alarmroep' en die roep zouden wij, net als dat dier kunnen imiteren als een soort van waarschuwing.
Het blazen door de hoorn van dat dier zal ongeveer in de buurt komen en de 'taal van de muziek' is geboren.
Elke eerste maandag van de maand worden we er nog steeds even op geattendeerd (alarmsignaal) door 'toeters'. :mrgreen:
Vogels hebben een heel melodieuze zang en de mens als aangeboren imitator zal graag alles willen verbeteren en door andere openingen te blazen ontwikkelde zich de fluit.

Er is iets met spanning en ontspanning.
Ik doe al ruim 30 jaar lang flinke fitness en net voordat ik me ga inspannen adem ik in.
Ik ben dan 'opgeladen' en tijdens het kracht zetten adem ik uit en ... ontspan.
Fitness ontspant meer dan de inspanningen en dat leert mij dat uitademen ontspant ... als je het gedoseerd doet.
Doe dat nou eens door een 'toon' te maken.
Ik plaatste de clip al vaker en jawel, daar is de Tibetaanse bowl ...
Ontspanning ...
Hoor je de vogeltjes?

Geloof het of niet, op deze klanken zou ik prima kunnen trainen en ik zou me waarschijnlijker veel beter kunnen concentreren op de oefening zelf.
Maar ik train graag op andere muziek, iets wat mijn kracht opjaagt:
Iets wat mijn hartritme omhoog brengt om het bloed sneller te laten stromen.
Ik kan hier een klein boek over schrijven wat muziek vertelt en ik ben een muziekliefhebber met een heel breed scala.
Ik ben Zen en ik ben een tijger ...

Mijn voorkeur ligt bij de snaar instrumenten en misschien ben ik wel fijnbesnaard, zoals ooit een vriendin tegen me zei.
Het is de viool en de harp, maar elk instrument heeft uiteraard haar charme.
Hoe ouder ik wordt, hoe meer ik 'de rust' prefereer en wellicht is dat het mooie aan het ouder worden.
Het laste eraan is dat de wereld echter steeds meer lawaaierig aan het worden is.

Muziek is een taal en die taal heeft geen woorden nodig.
Het is een taal die over de hele wereld wordt begrepen:
"c'est le ton qui fait la musique" zegt meer dan de woorden die tijdens het gesprek gevoerd worden.
Oja, wat muziektonen met mij doen?

Ze laten mij 'be'-leven ... :wink:

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Osiris » 20 aug 2016, 09:21

Oops, :? wrong topic.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Gast1 » 20 aug 2016, 09:51

Zo 'wrong' is dit topic niet hoor :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Susan » 20 aug 2016, 11:44

Als we het daar dan toch over hebben, stel ik mij de vraag "waarom?"
Waarom is de mens begonnen met het maken van muziek?

De Natuur leidt af en niets is zo helend als de Natuur zelf, iets waar de mens zich steeds meer van gedistantieerd heeft, maar toch ...

Waarom is er een aanvang van muziek gemaakt?
Heel simpel; de Natuur heeft het ons laten opmerken.
Vogels, runderen en andere dieren waren ons heel simpel gezegd ende geschreven voor.
Een rund heeft een soort 'alarmroep' en die roep zouden wij, net als dat dier kunnen imiteren als een soort van waarschuwing.
Het blazen door de hoorn van dat dier zal ongeveer in de buurt komen en de 'taal van de muziek' is geboren.
Vogels hebben een heel melodieuze zang en de mens als aangeboren imitator zal graag alles willen verbeteren en door andere openingen te blazen ontwikkelde zich de fluit.

Mijn voorkeur ligt bij de snaar instrumenten en misschien ben ik wel fijnbesnaard, zoals ooit een vriendin tegen me zei.
Het is de viool en de harp, maar elk instrument heeft uiteraard haar charme.

Muziek is een taal en die taal heeft geen woorden nodig.
Het is een taal die over de hele wereld wordt begrepen:
Even wat ingekort Gast1, maar wat je schreef komt overeen met hoe ik
het voel, denk, onderga,.(en met ons hebben vele mensen die dat ook zo beleven natuurlijk)
Snaarinstrumenten zijn zoals ik eerder al aangaf ook mijn favorieten,piano bijv kan ook heel mooi zijn, maar ook bij bepaalde stukken/genres mij enorm onrustig en soms kriegel maken met dat 'getingel'...noem ik het even.
Muziek zit al in de natuur zelf, daar begint het al mee, hoor de 'tonen' maar eens van de wind, bij zacht ruisen t/m stormachtig bulderen, golven van de zee doen het zelfde, ze 'vertellen' iets,al lopen er dan meer mensen,('kheb het niet over de krioelende volle zomerstranden!) ik kan dan zo in slaap vallen, echt de menselijke wereld met al hun bijgeluiden om me heen dan niet meer horen.
Ook bladeren in de wind en regen kunnen dat ook zo goed.
Heb je geen klankschalen of ander muziek meer bij nodig om totaal te ontspannen.
Luister naar een riviertje, pure muziek, ook de geluiden van diep uit de grond opborrelend
water.Prachtig is dat altijd.

Niet vreemd dat mensen hierdoor misschien wel op het idee kwamen óók zelf muziek te willen maken.
Maar ook in de mensen hun stem zit voor bij sommigen als muziek klinkende stemgeluiden wat óf
afwerend,somber,kil werkt,zelfs als ze fluisteren wordt je daar niet vrolijk van... Wat ambivalent ook wel bij sommige mensen met verschillende 'toonklanken' in hun manier van spreken,wat niet fijn aanvoelt. En natuurlijk de mensen met een stemgeluid die onmiddelijk heel warm,rustig, ook vertrouwingswekkend binnen komen, wat later in de meeste gevallen ook blijkt te kloppen.
En muziek heeft idd geen woorden nodig, maar spreekt elk mens natuurlijk weer op een andere wijze aan,
al kunnen woorden als tekst een mooie aanvulling zijn, maar het ligt er aan wie het zingt.

Muziek, al of niet met tekst en uitgevoerd door een zanger en/of zangeres, kan ook helend werken
bij verlies van een dierbare of blokkades opheffen, verwerken en loslaten van 'vastgezette' opgeslagen nare ervaringen die soms pas na jaren opeens naar boven komen door het weer horen van dezelfde muziek
uit die periodes. Mijn Enya cd's had ik uitgeleend aan iemand die ging sterven, zij heeft ze heel veel
beluisterd tot de laatste dag. Ook hielp ik mee haar te verzorgen, mooi aan tekleden enz toen ze gestorven was, samen met haar man en een verpleegster terwijl ondertussen zacht de muziek van Enya speelde. Nóg steeds als ik deze muziek hoor, komt ook dat mooie vredige gevoel van toen naar boven en zie ik alles weer voor me, voel die weken en afscheid nemen er dan bij, maar met een troostend gevoel dus, het was goed zo.

Iemand stuurde me eens lang geleden Eine kleine Nachtmusik van Mozart toe, wat ik altijd schitterend vond als 16 jarige al, maar jarenlang had vermeden om nog daar nog eens naar te luisteren, omdat het mij aan een hele nare periode in m'n leven deed denken, vond het niet meer mooi...dacht ik...
Door dit nu opeens weer te horen, barste er iets los vanbinnen,waarvan ik nooit het vermoeden had gehad dat dát afschuwelijke verdrietige stuk uit m'n jonge jaren daar nog lag 'opgeslagen'. Door deze muziek nu vele malen te beluisteren kwam alles bij beetjes tevoorschijn van die nare tijd.
Dat was afzien soms, maar na verloop van tijd was het wél klaar en kon ik dit afsluiten/loslaten.
En nu? Prachtig om weer echt te genieten van dit mooie stuk muziek.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Wat doen muziektonen met je ?

Bericht door Osiris » 20 aug 2016, 12:24

Gast1 schreef:Zo 'wrong' is dit topic niet hoor :wink:
Zeker niet haha,wel het Metallica/Epica stukje wat ik in eerste instantie hier plaatste.
Moest in dat andere muzikale topic....

:mrgreen: :wink: :grin:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie