Monogamie-Polyamorie-Polygamie

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Monogamie-Polyamorie-Polygamie

Bericht door Susan » 14 mei 2017, 09:12

Gast1 schreef: Mag ik dan daaruit concluderen dat een jaliefgevoel voor jou een feit is en dat je daar geen problemen mee hebt?
Inderdaad Gast1. Jaloezie komt bij mij niet voor.
(lijkt misschien tegenstrijdig, jalief ivm polyamorie waar het in de tekst
ook over gaat, en wat ik zei over monogaam zijn, toch is dat niet zo)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Monogamie-Polyamorie-Polygamie

Bericht door Gast1 » 15 mei 2017, 08:44

Susan schreef:
Gast1 schreef: Mag ik dan daaruit concluderen dat een jaliefgevoel voor jou een feit is en dat je daar geen problemen mee hebt?
Inderdaad Gast1. Jaloezie komt bij mij niet voor.
Ik twijfelde geenszins aan jou inzake het ontbreken van jaloezie.
Lees mijn vraag nog eens en daarop jouw antwoord: "Inderdaad Pierre".
Lees hier de definitie van het jaliefgevoel:
Het is een vorm van empathie. Men voelt zich gelukkig, omdat men ziet dat zijn of haar geliefde gelukkig is.
Jaliefgevoel is iets anders dan voyeurisme, ofwel de erotische opwinding, die een mens ervaart bij het zien van één of meer personen die seks hebben.
Men kan zich bijvoorbeeld jalief voelen, wanneer diens partner de volgende ochtend thuiskomt na een heerlijke nacht met een andere geliefde en men hem of haar ziet stralen.
Het jaliefgevoel wordt heftiger ervaren, wanneer het voelen van liefde voor de partner samengaat met het gevoel van seksuele extase.
Bijvoorbeeld wanneer men ziet dat diens partner geniet van het bedrijven van de liefde met iemand anders.
En is het nu nog steeds: "Inderdaad Pierre"?... :wink:
Ik schreef het al:
Gast1 schreef: ... en het jaliefgevoel is nog onlogischer en een overtreffende trap van empathie.
Heel bijzonder en enkel weggelegd voor degenen die zeer ver in een innerlijk groeiproces gevorderd zijn.
... toch?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Monogamie-Polyamorie-Polygamie

Bericht door Susan » 15 mei 2017, 12:44

Gast1 schreef: Lees hier de definitie van het jaliefgevoel:
Het is een vorm van empathie. Men voelt zich gelukkig, omdat men ziet dat zijn of haar geliefde gelukkig is.
Jaliefgevoel is iets anders dan voyeurisme, ofwel de erotische opwinding, die een mens ervaart bij het zien van één of meer personen die seks hebben.
Men kan zich bijvoorbeeld jalief voelen, wanneer diens partner de volgende ochtend thuiskomt na een heerlijke nacht met een andere geliefde en men hem of haar ziet stralen.
Het jaliefgevoel wordt heftiger ervaren, wanneer het voelen van liefde voor de partner samengaat met het gevoel van seksuele extase.
Bijvoorbeeld wanneer men ziet dat diens partner geniet van het bedrijven van de liefde met iemand anders.
En is het nu nog steeds: "Inderdaad Pierre"?... :wink:
Ja.

In dit citaat over de definitie van polyamorie wat jij plaatste, valt het mij op dat het vooral over sexualiteit gaat...dat is uiteraard niet onbelangrijk, maar imo kan die manier van éénzijn er op den duur als logisch gevolg ook bij komen en heel mooi en zuiver zijn,
indien mensen zich éérst ook zónder sex één kan voelen met de ander.
Als het sexuele de hoofdreden is, of enige reden zou zijn, klopt er voor mij iets niet, dan lijkt het ego op de voorgrond
te staan, het lijkt dan meer op voor de 'fun' een extra (sex) relatie aan te gaan, of 'van twee bordjes willen eten' buiten de vaste relatie om, en is polyamorie in dat geval een dekmantel om vreemd te gaan.

Wanneer men open is naar elkaar en elkaar vetrouwd, over en weer hier dus mee in kan stemmen, kan dit haalbaar zijn.
Ik vul hier nu bij aan: in de praktijk kunnen er obstakels opdoemen indien men nog niet vrij is van oude
conditioneringen, hierdoor (gedeeltelijk) nog vast kunnen zitten aan 'voorwaarden' waar de ander aan moet
voldoen.

Bij polyamorie kunnen mensen voor een keus komen te staan indien (zoals ik het voel/zie) de diepgaande ZielsLiefdevonk over en weer 'toeslaat', en kan ik me voorstellen dat dit voor sommige mensen ook in de praktijk goed kan werken, mits de partner(s) hier mee in stemmen natuurlijk, anders begin je hier niet aan lijkt mij.

en ik zet wat ik eerder al schreef er nog eens bij:
Jalief houd voor mij het onvoorwaardelijk Lief hebben in, dus zónder dat het ego met zijn voorwaarden mee speelt,
dat is niet onvoorwaardelijk lief hebben vandaar met de kleine letter l.
Jalief is gekoppeld aan een ZielsLiefde en ZielsLiefde is eeuwige liefde, kan ook over levens heen gaan.
Laatst gewijzigd door Susan op 15 mei 2017, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Monogamie-Polyamorie-Polygamie

Bericht door Susan » 15 mei 2017, 12:44

Was óók weer dubbel geplaatst...er klopt iets niet met verzenden..
Laatst gewijzigd door Susan op 15 mei 2017, 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Monogamie-Polyamorie-Polygamie

Bericht door univers » 15 mei 2017, 12:46

Jalief is gekoppeld aan een ZielsLiefde en ZielsLiefde is eeuwige liefde, kan ook over levens heen gaan.
En ook over andere werelden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Monogamie-Polyamorie-Polygamie

Bericht door Vitharr » 15 mei 2017, 13:39

univers schreef:
Jalief is gekoppeld aan een ZielsLiefde en ZielsLiefde is eeuwige liefde, kan ook over levens heen gaan.
En ook over andere werelden.
Zelfs volledig buiten ruimtetijd.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Monogamie-Polyamorie-Polygamie

Bericht door Gast1 » 15 mei 2017, 13:50

Aan allen op deze pagina:

:loveU:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Monogamie-Polyamorie-Polygamie

Bericht door MetalPig » 29 mei 2017, 12:41

Gast1 schreef:Aan allen op deze pagina:

:loveU:
Oh, dan zet ik mijzelf ook even op deze pagina :mrgreen:

Gast1

Re: Monogamie-Polyamorie-Polygamie

Bericht door Gast1 » 29 mei 2017, 17:31

Aardig van jezelf :mrgreen:

Plaats reactie