De wijsheid van onzekerheid volgens Alan Watts

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De wijsheid van onzekerheid volgens Alan Watts

Bericht door taigitu » 28 jun 2017, 08:54

De wijsheid van onzekerheid volgens Alan Watts

De oplossing ligt in meer bewust zijn van het leven zelf

‘We leven in een tijd van buitengewone onzekerheid, waarin traditionele waarden afbrokkelen en we navigeren tussen hoop en vrees’. De Engelse filosoof Alan Watts schreef dit ruim zestig jaar geleden, maar zijn woorden zijn juist in de huidige tijd van crises actueler dan ooit. Zijn boodschap in De wijsheid van onzekerheid: we doen er alles aan om zekerheden te creëren, maar er zijn geen zekerheden in het leven.

Altamira.nl schreef een mooie analyse van Watt’s boodschap:

Veel mensen hebben het gevoel dat ze tijden beleven die buitengewoon onzeker en stressvol zijn. Feitelijk is onze tijd echter niet veel onzekerder dan andere tijden. Armoe, ziekte, oorlog, verandering en dood zijn niks nieuws. Het verschil met vroeger is dat lange tijd de onzekerheid van het menselijk bestaan dragelijker werd dankzij het geloof in God, in de onsterfelijke ziel en in de besturing van het universum door eeuwige rechtswetten.

Geloof in God is aangetast
De wetenschap, die sterk ons wereldbeeld kleurt, heeft het geloof in God aangetast. Samengevat zegt de wetenschap: we weten niet of God bestaat en naar alle waarschijnlijkheid kunnen we dat ook niet weten. Niets in onze kennis verwijst naar zijn bestaan. Alle redeneringen die pretenderen dat bestaan te bewijzen, blijken geen logische betekenis te hebben. Dit heeft ontwortelend en deprimerend uitgepakt voor velen.

Ons levensstandaard als drug
Als het geloof in het eeuwige onmogelijk wordt, gaat de mens op zoek naar andere ‘zekerheden’. We zoeken het geluk in vreugden van tijdgebondenheid: onze hoge levensstandaard. Een hevige en complexe prikkeling van onze zintuigen, die ze in toenemende mate minder gevoelig maakt. Daarom verlangen we steeds naar nog hevigere prikkeling. We willen steeds meer en meer. Een groter huis, een heftiger feest, een nog exotischer vakantie. Om deze ‘standaard’ op te kunnen houden, zijn de meesten van ons bereid een leven te leiden dat voornamelijk bestaat uit vervelend werk.

Neem het leven zoals het is
Wat is het alternatief? Watts beveelt aan als startpunt om af te zien van geloof en het leven te nemen zoals het is, en niet meer. We zullen het bestaan alleen als zinvol ervaren, beweert hij, wanneer we hebben ingezien dat het zonder doel is. Het universum is van nature veranderlijk en vluchtig. Door te streven naar zekerheid ga je zodoende voorbij aan de essentie van het universum.

Het ‘ik’ bestaat niet
Het is daarbij belangrijk te beseffen dat ook je ‘ik’ – je ego – geen vaststaand gegeven is. Je ‘ik’ is in feite een stroom van ervaringen, gevoelens, gedachten en indrukken die voortdurend in beweging is. De mens is dus net als de hele natuur veranderlijk en vluchtig. We vechten echter wanhopig om deze illusie van een ‘ik’ in stand te houden. We begrijpen niet echt dat zekerheid niet bestaat zolang we niet inzien dat ons ‘ik’ niet bestaat.

Te veel vertrouwen in ons brein
Ons brein, ons bewuste denken – waar we zoveel waarde aan hechten in het Westen – heeft ons verder vervreemd van het heelal en van onze eigen essentie. Onze ideeën en woorden kunnen het uiteindelijke geheim van het leven niet peilen. Bovendien is ons aangeleerd ons lichaam te verwaarlozen en al ons vertrouwen te stellen in het brein. Daardoor leven we op voet van oorlog met onszelf. Het brein verlangt wat het lichaam niet wil, en het lichaam verlangt wat het brein niet toestaat. Het gevolg? We kunnen steeds minder echt genieten, we worden ongevoelig voor de diepste en subtielste genoegens van het leven, die feitelijk uiterst voor de hand liggen en eenvoudig zijn.

Veiligheid bestaat niet
De werkelijke reden waarom het leven een kwelling kan zijn, zijn niet feitelijkheden zoals ziekte, pijn, angst en dood. De waanzin is dat wanneer we dergelijke feitelijkheden ervaren, we ronddraaien, zoemen, spartelen en kronkelen om tevergeefs te proberen het ‘ik’ uit deze ervaring los te maken.

Ervaar het moment
De oplossing ligt in meer bewust zijn van het leven zelf. Van de ervaring van dit moment. Zonder oordeel, zonder mening. Voelen wat je ervaart zoals het is, niet zoals het benoemd wordt. Daardoor verandert het ineens in iets anders en gaat het leven vrij vooruit. Dan valt ook het idee van afgescheidenheid weg: hier sta ‘ik’, en dat is de rest van het universum. Kortom: het leven is een en al verandering, alles is verbonden met elkaar, niets is blijvend, ook je ‘ik’ niet. Omarm deze onzekerheid en je bestaan krijgt een geheel nieuwe betekenis.

http://www.bedrock.nl/2016/08/26/de-wij ... zekerheid/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De wijsheid van onzekerheid volgens Alan Watts

Bericht door Gast1 » 28 jun 2017, 09:36

Ik reageer even waar ik bedenkingen bij heb:
Altamira.nl schreef:Geloof in God is aangetast
De wetenschap, die sterk ons wereldbeeld kleurt, heeft het geloof in God aangetast.
Samengevat zegt de wetenschap: we weten niet of God bestaat en naar alle waarschijnlijkheid kunnen we dat ook niet weten.
Niets in onze kennis verwijst naar zijn bestaan. Alle redeneringen die pretenderen dat bestaan te bewijzen, blijken geen logische betekenis te hebben.
Dit heeft ontwortelend en deprimerend uitgepakt voor velen.
Volgens mij staat 'het geloof' behoorlijk los van die wetenschap.
De mens heeft een bredere kijk gekregen en zichzelf veel vragen gesteld, zoals ik dat ook heb gedaan in mijn puber- en adolescentie jaren.
Simpel gezegd, wie gelooft er nou in een tovenaar die alles -uit een hoge hoed- getoverd heeft?
Altamira.nl schreef:Neem het leven zoals het is
Wat is het alternatief? Watts beveelt aan als startpunt om af te zien van geloof en het leven te nemen zoals het is, en niet meer.
We zullen het bestaan alleen als zinvol ervaren, beweert hij, wanneer we hebben ingezien dat het zonder doel is.
Het universum is van nature veranderlijk en vluchtig. Door te streven naar zekerheid ga je zodoende voorbij aan de essentie van het universum.
Vertel dat nou maar eens aan de mensen in oorlogsgebied of aan de mensen die in honger verkeren enz. enz. ...
Altamira.nl schreef:Het ‘ik’ bestaat niet
Het is daarbij belangrijk te beseffen dat ook je ‘ik’ – je ego – geen vaststaand gegeven is.
Je ‘ik’ is in feite een stroom van ervaringen, gevoelens, gedachten en indrukken die voortdurend in beweging is.
De mens is dus net als de hele natuur veranderlijk en vluchtig. We vechten echter wanhopig om deze illusie van een ‘ik’ in stand te houden.
We begrijpen niet echt dat zekerheid niet bestaat zolang we niet inzien dat ons ‘ik’ niet bestaat.
En wederom, vertel dat nou maar eens aan de mensen in oorlogsgebied of aan de mensen die in honger verkeren enz. enz. ...
In die gebieden gaat het enkel maar om het 'ik', daar het 'ik' niets meer dan enkel overleven wil.
Altamira.nl schreef:Te veel vertrouwen in ons brein
Ons brein, ons bewuste denken – waar we zoveel waarde aan hechten in het Westen – heeft ons verder vervreemd van het heelal en van onze eigen essentie.
Onze ideeën en woorden kunnen het uiteindelijke geheim van het leven niet peilen.
Bovendien is ons aangeleerd ons lichaam te verwaarlozen en al ons vertrouwen te stellen in het brein.
Daardoor leven we op voet van oorlog met onszelf. Het brein verlangt wat het lichaam niet wil, en het lichaam verlangt wat het brein niet toestaat.
Het gevolg?
We kunnen steeds minder echt genieten, we worden ongevoelig voor de diepste en subtielste genoegens van het leven, die feitelijk uiterst voor de hand liggen en eenvoudig zijn.
Ah! Dit is helderder.
Altamira.nl schreef:Ervaar het moment
De oplossing ligt in meer bewust zijn van het leven zelf. Van de ervaring van dit moment.
Zonder oordeel, zonder mening. Voelen wat je ervaart zoals het is, niet zoals het benoemd wordt.
Daardoor verandert het ineens in iets anders en gaat het leven vrij vooruit. Dan valt ook het idee van afgescheidenheid weg: hier sta ‘ik’, en dat is de rest van het universum.
Kortom: het leven is een en al verandering, alles is verbonden met elkaar, niets is blijvend, ook je ‘ik’ niet.
Omarm deze onzekerheid en je bestaan krijgt een geheel nieuwe betekenis.
En wederom, vertel dat nou maar eens aan de mensen in oorlogsgebied of aan de mensen die in honger verkeren enz. enz. ...
Ook hier 'in het westen' is er niets zeker en als die schijnbare zekerheid hier in het westen vervalt en er oorlog of honger of al wat dies meer zij zich aankondigt, dan ...
Enfin, de Engelse filosoof Alan Watts schreef dit ruim zestig jaar geleden al, er zijn geen zekerheden in het leven.
En daar heeft de filosoof wat mij betreft gelijk in.

Tal van mensen -Altamira.nl- hebben makkelijk praten en schrijven en hebben zichzelf financieel verrijkt met al dit soort schijnbare wijsheden ...
En dat is makkelijk vanuit een comfortabele stoel ...

Toch?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De wijsheid van onzekerheid volgens Alan Watts

Bericht door taigitu » 29 jun 2017, 11:37

De oorlogen en armoede ontstaan uit de angst van de mens voor onzekerheden.
En als je daar over gaat nadenken besef je dat, zoals wordt geschreven hierboven, dat er geen veiligheid is in het leven. De enige zekerheid die we hebben dat er geen zekerheid bestaat.
Ik heb jaren geleden een docu gezien over een groep mensen die geheel afgesloten van de buitenwereld waren. Ze hadden nog nooit andere mensen gezien of gehoord.
Toen de de mensen van een expeditie deze groep inboorlingen ontdekte merkten ze dat er volledige harmonie in die groep heerste. Alles werd gedeeld, alles was voor iedereen beschikbaar. Maar zoals gebruikelijk hadden deze expeditieleden 'kadootjes' bij zich, mochten ze een groep inboorlingen ontdekken.
En door die kadootjes werd de harmonie, waarin deze mensen zo lang hadden geleefd , langzaam verstoord. Ze werden, net zoals wij dat bij kleine kinderen kunnen zien, jaloers op elkaar omdat de een iets had en niet deelden zoals gebruikelijk was. Het begin van de ellende, de basis is gelegd.

Als je dan gaat kijken naar het mechanisme waaruit oorlogen met al zijn gevolgen ontstaat. Onze angst voor onzekerheden en het daaruit egoïsme om veiligheid te creëren door geld en macht is daar schuld aan. Een goed voorbeeld is de kolonisatie.
Grondstoffen en andere rijkdommen weghalen/stelen van de bevolking van een ander land, zijn o.a. de bouwstenen van onze welvaart. De bevolking geknegt en het werk laten doen. We verstoorden gemeenschappen in andere landen voor ons eigen gewin. En dat doen we nog steeds als we de kans ertoe krijgen.

Als je dus als opmerking schrijft:
En wederom, vertel dat nou maar eens aan de mensen in oorlogsgebied of aan de mensen die in honger verkeren enz. enz. ...
In die gebieden gaat het enkel maar om het 'ik', daar het 'ik' niets meer dan enkel overleven wil',
kijk dan eens hoe wij onszelf en onze veiligheid beschermen in deze periode waarin wij zien wat er gebeurt maar tegelijkertijd er weinig tot niets voor willen inleveren om die wanhopige mensen op te vangen. En dan bedoel ik niet alleen Nederland maar ieder land op deze aardbol. Dit soort situaties zijn inherent aan het gevoel van onzekerheid met alle gevolgen van dien.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De wijsheid van onzekerheid volgens Alan Watts

Bericht door Gast1 » 29 jun 2017, 12:00

Taigitu, met dat eerste stuk ben ik het uiteraard helemaal eens, maar ...
taigitu schreef:Als je dus als opmerking schrijft:
En wederom, vertel dat nou maar eens aan de mensen in oorlogsgebied of aan de mensen die in honger verkeren enz. enz. ...
In die gebieden gaat het enkel maar om het 'ik', daar het 'ik' niets meer dan enkel overleven wil',
kijk dan eens hoe wij onszelf en onze veiligheid beschermen in deze periode waarin wij zien wat er gebeurt maar tegelijkertijd er weinig tot niets voor willen inleveren om die wanhopige mensen op te vangen. En dan bedoel ik niet alleen Nederland maar ieder land op deze aardbol. Dit soort situaties zijn inherent aan het gevoel van onzekerheid met alle gevolgen van dien.
... waarbij ik schreef:
Gast1 schreef:Ik reageer even waar ik bedenkingen bij heb:
Altamira.nl schreef:Neem het leven zoals het is
Wat is het alternatief? Watts beveelt aan als startpunt om af te zien van geloof en het leven te nemen zoals het is, en niet meer.
We zullen het bestaan alleen als zinvol ervaren, beweert hij, wanneer we hebben ingezien dat het zonder doel is.
Het universum is van nature veranderlijk en vluchtig. Door te streven naar zekerheid ga je zodoende voorbij aan de essentie van het universum.
Vertel dat nou maar eens aan de mensen in oorlogsgebied of aan de mensen die in honger verkeren enz. enz. ...
Ik weet dat dit heel erg hard klinkt, maar met dat wat ik bedoel is dat die mensen in die gebieden het leven volgens mij niet kunnen nemen zoals het is, zoals Altamira.nl schrijft.
En daarom vluchten zij die dat kunnen.

En dat staat weer los van wat wij -die niet in die gebieden wonen- daar mee doen of niet.

Plaats reactie