Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gast1

Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door Gast1 » 31 jul 2017, 09:43

Ik heropen een topic, omdat volgens mij de inhoud niet begrepen werd en omdat er bepaalde zaken uitvergroot werden.
Met die bepaalde zaken die uitvergroot werden ben ik het met alle forumleden eens, die daarop gereageerd hebben.
Maar er staat meer dan dat alleen.

Waarom ik hier op terugkom heeft met mijn eigen ervaringen te maken de laatste 5 jaar.
Ik ga niet de gehele tekst herhalen en het maakt zelfs niet uit wie de tekst geschreven heeft.
Het gaat om het geschreven woord en om er over te filosoferen.

Dit artikel geldt wat mij betreft dus niet voor kleine kinderen die kanker krijgen en dood gaan.
Het geldt niet voor mensen die dolgraag willen leven en jong sterven.
Kanker kan iedereen krijgen, zelfs de meest opgewekte mensen.

Ik heb een enorme waardering voor Wubbo Ockels die overleden is aan agressieve nierkanker.
De gedeeltelijk tekst ga ik 'in stukjes hakken' en becommentariëren.
Oorsprong

Nog voordat je overgaat tot behandelwijzen, is het goed eerst verder te kijken dan enkel de symptomen. Waarom krijg je hoofdpijn, buikpijn, kiespijn, oorpijn, diabetes, reuma, zelfs kanker? Of waarom verzwik jij juist je enkel, of loop uitgerekend jij een verkoudheid op, terwijl de hele groep door weer en wind door het bos heeft lopen klunen. Weerstand? Het speelt een rol, maar niet de belangrijkste. Het meest eenvoudige voorbeeld is de spanning en de stress van werk die een zware druk van onder andere verantwoordelijkheid op je legt. Na geruime tijd van stress kan het resultaat zich uiten in de vorm van hoofdpijn en verkrampte nek- en schouderspieren, vaak ook de spieren langs de ruggengraat. Je kan er voor kiezen om een pijnstiller te nemen en een goede massage. Maar lost dat de oorzaak op? Je weet het antwoord al: zolang de spanning door het werk aanhoudt, zal de bron van de klachten niet oplossen en herhaaldelijke verkramping van de spieren aanhouden.
Wanneer ik het goed begrijp, kan stress dus een behoorlijk negatieve invloed hebben op jou gezondheid.
Ik ben zo vrij om dat te beamen daar ik inmiddels een redelijke ervaringsdeskundige ben op dat gebied.
De stress liep bij mij op bepaalde momenten zo hoog op dat ik tot driemaal toe een serieus overweging heb genomen om mijn leven te beëindigen.
Mede daarom schrok ik van het bericht van Tet en enkel de oplettende lezer zal weten waar ik het hier over heb.
De relatie tussen stress en kanker is nog niet aangetoond, maar mocht je al kanker hebben dan zou ik me zomaar eens voor kunnen stellen en zeer sterker stress hebt, dat dit niet bij zal dragen aan het helingsproces.
Ik denk niet dat stress een veroorzaker van hoofdpijn, buikpijn, kiespijn, oorpijn, diabetes, reuma, of kanker is.
Wat is wel weet is dat je van stress hoofdpijn, buikpijn en oorpijn kunt krijgen.
Als je stress hebt en al hoofdpijn, buikpijn, kiespijn, oorpijn, diabetes, reuma, of zelfs kanker hebt, dat dat dan door de stress 'verergert' kan worden.
Het zal toch hopelijk niet nodig zijn te verwijzen naar de tal van linken die aantonen dat stress niet bepaald bevorderlijk is voor een gezond psychisch en fysisch leven ....
Polariteit

Je kan zelfs nog verder kijken: waarom wreekt stress (bijvoorbeeld op het werk) zich in verkrampte nek- en schouderspieren? In de polariteitsmassage wordt er gekeken naar de plussen en minnen van de energiestromen in ons lichaam. Om dit goed te begrijpen is het nodig dat je tenminste aanneemt dat alles met energie samenhangt. Daar waar de energiebelasting in je lichaam te groot wordt, kunnen zich verstoppingen (blokkades) gaan vormen. Als die energetische blokkades lang aanhouden, kan het lichaam er op reageren door verkrampingen. Kijk eens naar je houding als je je beperkt voelt: de schouders worden opgetrokken. Mentaal gesproken wil je de schouders er onder zetten, maar tot het moment dat je het hebt opgelost, blijf je onbewust en ongemerkt in die houding verkrampt zitten. Probeer maar eens of je je schouder kan laten zakken, gewoon nu, terwijl je dit leest, en voel hoe bevrijdend dit werkt. Met de massage kun je de blokkades oplossen, maar ook daar geldt: wat je in jaren aan blokkades hebt opgebouwd, kun je niet in 1 massage verwijderen. Dat is zelfs onwenselijk omdat blokkades een functie hebben. Met het geleidelijk wegwerken van blokkades, kun je vrijkomende energie geleidelijk weer integreren. Houd er rekening mee dat er emoties mee loskomen bij het oplossen van blokkades. Immers zijn emoties de energetische aanleiding van de vorming van de blokkade. Daarom is polariteitsmassage als behandeling nooit een puur mechanisch gebeuren, maar altijd in combinatie met begrip, verwerking en zelfonderzoek.
Ik vraag me - maar heel even hoor- af wie het hier niet mee eens is.
Uitingsvormen

Terugkomend op welke stressfactor zich uit in welk lichaamsdeel, wil ik wat meer informatie geven over de energetische opbouw van het lichaam. De meeste lezers hebben inmiddels wat meer kennis over het energetische lichaam, of toch er minstens van gehoord. Ik zal me in het artikel beperken tot het vernoemen van de chakra’s en de aura en de fysieke uiting van verstoringen daarop.

Op de website Namascara.nl vond de schrijfster een mooie chronologische weergave van de relatie tussen oorzaak en symptomen, gebaseerd op het boek van Dahlke en Dethlefsen.

‘Its your mind, that created this world’ – Boeddha

Het symptoom geeft aan dat wij als mens, als geestelijk wezen ziek zijn. Genezing ontstaat uiteindelijk uit een getransmuteerde ziekte en nooit uit een overwonnen symptoom. De vragen: Waarin word ik door het symptoom belemmerd? En waartoe word ik door het symptoom gedwongen?, leiden vaak naar het centrale thema van de ziekte.
Interessant en herkenbaar. Voor mij althans, mensen die niets hebben met de energetische opbouw van het lichaam, chakra's en aura's kunnen dit onderwerp of topic gewoon het beste negeren.
Trappen van escalatie:
1 uitdrukking van de psyche (gedachten, wensen, fantasieën)
2 functionele storingen: Na de functionele storingen, waarmee men na aanvankelijk verzet al gauw leert leven, treden symptomen van acute ontstekingen op
3 acute lichamelijke ontstekingen (ontstekingen, verwondingen, kleine ongevallen). Goed te herkennen aan de uitgang ‘itis’. Iedere infectieziekte is een actuele aansporing een onbewust conflict zichtbaar te doen worden
4 chronische storingen (-0se). Hebben de neiging om langzaam onherroepelijke lichamelijke veranderingen in te leiden. Dit worden de ongeneeslijke ziekten
5 ongeneeslijke processen, verandering van organen, kanker
6 dood (door ziekte of ongeval)
7 aangeboren misvormingen en storingen (karma) Wat men tot aan zijn dood niet begrepen heeft, neemt het bewustzijn als probleem mee in de volgende incarnatie. De mens komt ter wereld met een nieuw lichaam, maar met een oud bewustzijn.

Voorbeelden:

Infecties: Wie gevoelig is voor ontstekingen, probeert conflicten te vermijden

Allergie: Is een stoffelijk geworden agressie. (*)
Astma: Op welke gebieden wil ik nemen, zonder te geven. Welke lichaamsgebieden keur en weer ik af?
Verkoudheid en griep: Treden op in ‘crisissituaties’, waarin men er genoeg van heeft. Alledaagse situaties die wij ervaren als overbelasting. (*)
Slikproblemen: Wat is er op dit moment in mijn leven wat ik niet kan of wil slikken. (*)
Maagzweer: zit ik mezelf op te vreten. (*)
Galstenen: energie wil stromen. Galstenen zijn versteende agressies.
Hoge bloeddruk: De lijder aan hoge bloeddruk vertoeft voortdurend in de nabijheid van een conflict, zonder een oplossing te bewerkstelligen.
Stijve nek: Geeft de hardnekkigheid van de bezitter aan. (*)
Nagelbijten: De nagelbijter is bang voor zijn eigen agressie en maakt symbolisch zijn wapens bot. (*)
Beenbreuken: De breuk onderbreekt de tot dan toe gevolgde weg, die veelal door te hoge activiteit en beweging werd gekenmerkt.
Ongevallen: Wij zoeken onze eigen ongevallen uit, net zoals wij onze eigen ‘ziekten’ uitzoeken. Iedereen is slachtoffer en dader in een persoon. (*)
De meeste ongevallen zijn onbewust gemotiveerd. Wanneer de ongevallen toenemen,wordt duidelijk dat deze persoon zijn problemen nog steeds niet bewust heeft opgelost.
Verslavingsziekten: Het centrale thema is vluchten. (*)
Met wat er hier bedoeld wordt, begrijp ik volkomen en de meeste zaken zijn zeer herkenbaar. (*)

Persoonlijk heb ik na bijna 60 jaar aanwezig te zijn op deze Aarde in deze vorm de ervaring dat ziek zijn gezond is.
Ziek blijven echter is ongezond en stress is tot op een zekere hoogte gezond.
Daarna kan het -zeer- gevaarlijk worden.

Link.
Nog een link.

gusteman

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door gusteman » 31 jul 2017, 11:53

Gast1 schreef:Het gaat om het geschreven woord en om er over te filosoferen.
Prima, beste Gast1, filosoferen is altijd leuk.

Laat ik dan maar beginnen met de vraag waarom jij gedeelten uit een volledige tekst, waar duidelijk wordt gewezen naar het verband tussen de tekstgedeelten, afzonderlijk benadert zonder die verbanden te laten meespelen?
Dit ruikt heel erg naar "lezen wat je wil lezen" en niet wat er geschreven staat.

Jij legt toch ook zo vaak zelf de nadruk op "het totale plaatje"? Waarom wijk je dan hier en nu daarvan af?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door univers » 31 jul 2017, 13:10

Hoe gezond is 'ziek zijn?'
Ongezond.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door Gast1 » 31 jul 2017, 14:05

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Het gaat om het geschreven woord en om er over te filosoferen.
Prima, beste Gast1, filosoferen is altijd leuk.
Laat ik dan maar beginnen met de vraag waarom jij gedeelten uit een volledige tekst, waar duidelijk wordt gewezen naar het verband tussen de tekstgedeelten, afzonderlijk benadert zonder die verbanden te laten meespelen?
Dit ruikt heel erg naar "lezen wat je wil lezen" en niet wat er geschreven staat.
Eens even kijken wat ik ook alweer schreef:
Gast1 schreef:Het gaat om het geschreven woord en om er over te filosoferen.
En dus behandel ik de stukjes tekst afzonderlijk. schreef ik ook hè?
Gast1 schreef:De gedeeltelijke tekst ga ik 'in stukjes hakken' en becommentariëren.
gusteman schreef:Jij legt toch ook zo vaak zelf de nadruk op "het totale plaatje"?
Is dat zo? Volgens mij doe jij dat toch altijd?
Gast1 schreef:Waarom wijk je dan hier en nu daarvan af?
Waar wijk ik van af?, de enige afwijking wat meer op een ontwijking lijkt, is dat je niet reageert op dat wat ik aanhaalde. Typisch ...

Gast1

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door Gast1 » 31 jul 2017, 14:11

gusteman schreef:Laat ik dan maar beginnen met de vraag waarom jij gedeelten uit een volledige tekst, waar duidelijk wordt gewezen naar het verband tussen de tekstgedeelten ...
Heu ... wellicht dat ik er overheen gelezen heb, maar waar staat dat dan precies, die duidelijk verwijzen naar het verband tussen de tekstgedeelten?

gusteman

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door gusteman » 31 jul 2017, 16:08

Gast1 schreef:
gusteman schreef:Laat ik dan maar beginnen met de vraag waarom jij gedeelten uit een volledige tekst, waar duidelijk wordt gewezen naar het verband tussen de tekstgedeelten ...
Heu ... wellicht dat ik er overheen gelezen heb, maar waar staat dat dan precies, die duidelijk verwijzen naar het verband tussen de tekstgedeelten?
Ja zeg, zo kunnen we nog jaren doorgaan hè.
Dan kan ik gaan verwijzen en dan jij weer terug verwijzen maar voor de niet-deelnemende lezer, en daar hecht jij toch ook belang aan heb ik begrepen, blijft het onbegrijpelijk zolang de volledige tekst niet geplaatst is, of toch minstens de link er naartoe.

Ergo ...

Gast1

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door Gast1 » 31 jul 2017, 17:27

Helder gusteman ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door Kristof Piessens » 31 jul 2017, 20:51

Wat je daar uitzet , piere, in verband met 'ziekte' of die gezond of ongezond is doet me ook even nadenken dat iedereen dat kan hebben los van hoe gezond je eigenlijk was, voordat je de ziekte kreeg, het stemt mij regelmatig tot nadenken waaruit een vraag komt, is ziekte nu echt of onecht ? Er zijn veel uiteenlopende meningen betreft dit, maar het verband met jezelf leggen doen velen nauwelijks, het gaat er om dat de oorzaak tot ziekte in de meeste gevallen teruggaat tot het vinden van het antwoord in je eigen gedachten wereld. Over het hoe en waarom dat je ziek wordt ? Is daarop terug te voeren, zuiver in de gedachten !

Het klinkt hard maar mensen zoeken te veel naar buiten en zoeken daar ook hun antwoorden, wat mijn inziens de verkeerde weg is...
Alleen naar binnen zoeken naar de plaats waar je in je centrum in balans bent met de kosmos...Grotendeels draait het om inzicht en zichzelf met je eigen gedachten te helen, afscheiding is de vraag weten van wie je werkelijk bent, de meeste leven onbewust oftewel ze stellen zich niet de vraag dat ego een totaal andere doel heeft dan wat het werkelijke doel is.

Ego is iets waar veel mensen doods blijven voor de confrontatie met zichzelf, maar aan uitingen die zich manifesteren door de gedachten gang van iedere mens is het ego het tegengestelde van wat het goddelijke zou zijn/doen !

De werkelijke oorzaak van ziekte ligt in en bij de mens zelf en niet bij de andere maar de oorzaak van de ziekte bij een andere mens leggen helpt het probleem zeker niet oplossen...in zekere zin speelt ergens wel een rol dat je veel aan jezelf te danken omdat je eigen denkgeest van het ego in een afscheiding bevind...die afscheiding is in de meeste gevallen de oorzaak tot uitingen van ziekte !

Iemand die heel is zal nooit ziek zijn indien diens gedachten consequent zijn, en de aandachtsfocus juist is gericht...ego veroorzaakt ziekte en meestal wordt dat een blokkade waarmee je jezelf in een dwaling plaatst...meestal duurt dat kort indien je beseft in welke mate de volledigheid van iemand door blokkades geschaad wordt ook werkelijk buiten jezelf bevond...
Of dat kan lang aansslepen tot je jezelf geneest door de onwerkelijke gedachten ongedaan te maken door dit naar de waarheid te brengen, vaak kom je wel tot het inzicht dat het je eigen gedachten waren die de ziekte veroorzaakte door ze te negeren, niet aan te werken, of beter niet te verwerken op een gepaste wijze...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door univers » 31 jul 2017, 21:10

Het klinkt hard maar mensen zoeken te veel naar buiten en zoeken daar ook hun antwoorden, wat mijn inziens de verkeerde weg is...
Alleen naar binnen zoeken naar de plaats waar je in je centrum in balans bent met de kosmos...Grotendeels draait het om inzicht en zichzelf met je eigen gedachten te helen, afscheiding is de vraag weten van wie je werkelijk bent, de meeste leven onbewust oftewel ze stellen zich niet de vraag dat ego een totaal andere doel heeft dan wat het werkelijke doel is.
:post: ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door Susan » 31 jul 2017, 21:36

Ik plaats dit er even bij:

Citaat: (laatste gedeelte van uitgebreid stuk)

Ziekte als leermeester
Liefde is de helende kracht van de natuur. Onvoorwaardelijke liefde definiëren wij als geven zonder te nemen. Dit is de kracht van de natuur: zij geeft zonder ooit iets terug te nemen. Laat je niets wijsmaken over de ‘straf van de natuur’ of soortgelijk doemdenken. Alleen door aan jezelf te geven en van jezelf te houden inclusief je ziekte en je te concentreren op je eigen bodem en wortels, de omgeving van de cellen, ben je in staat om werkelijk te genezen. Door jezelf los te zien van je ziekte en je ziekte te haten en de oorlog te verklaren, haat je dat deel van jezelf dat je niet bevalt en voer je oorlog tegen jezelf. Je gaat daarmee tegen de universele liefdeskracht van de natuur in, met uiteindelijk de dood tot gevolg.

Ziekte is leven en dood tegelijk en wij kunnen dagelijks een keuze maken of wij ons bezig houden met negatieve, ziekmakende doodsenergie of positieve, levenscheppende energie. Ziekte biedt ons een unieke kans om te overdenken waar we mee bezig zijn en de noodzakelijke veranderingen te maken kwa voeding, maar ook op het emotionele, energetische en spirituele vlak. Het gaat om het totale plaatje, want alleen met goede voeding kom je er niet. Als je energetisch blokkeert, komen al die goede voedingsstoffen niet of niet voldoende binnen. Ziekte is een leermeester. Als je de les goed leert, leer je de liefde in jezelf en anderen te vinden en ga je in de (ver)gevende kracht van de natuur staan. Als je de les niet goed leert, nekt de ziekte je en moet je het in een volgend leven nog maar eens proberen.


Dit is die les:
Werkelijke groei begint bij de bodem en gaat van onder naar boven. Ik heb het belang van een gezonde lever en darmen al benadrukt, omdat je lever het centrale ontgiftingsorgaan is en je darmen het centrale ontlastingsorgaan. Beiden transporteren ze gifstoffen uit je lichaam, mits ze goed werken en niet zelf vergiftigd zijn. Dit geldt ook voor ons denken en ons voelen. Claude Bernard toonde al aan dat onze organen samenwerken en dus een eigen intelligentie hebben. De enige intelligentie die we waarderen in onze samenleving is echter academische intelligentie, de intelligentie van het denkende brein. We verbinden hier veel status aan in de vorm van geld en andere materiële zaken, allemaal dingen van buiten onszelf. Heel veel energie gaat dus naar boven, naar ons hoofd. We zitten hierdoor vast in ons denken. Ons denken is amoreel, oftewel rationeel gezien zijn we in staat om met oneindig veel redeneringen recht te denken wat krom is. Sommige van deze redeneringen staan in onze geschiedenisboeken. Zo waren de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki ‘noodzakelijk omdat ze de oorlog beëindigden en veel bloedvergieten hebben bespaard’. Iedereen met een hart kan dit echter niet zonder blikken of blozen zeggen.

Ons denken koloniseert ons hart. Hierdoor leren we alsmaar minder te voelen. Dit maakt dat we met allerlei gevoelens zitten die we niet kunnen verwerken. Vertaald naar onze organen stroomt de energie van boven naar beneden: van het hoofd naar het hart naar de darmen. Dat is precies de omgekeerde volgorde. Heb je ooit een bloem, plant of boom van boven naar onder zien groeien? Denk ook aan de volgorde van ons voedsel: we verteren het in onze darmen, daarna wordt het via ons bloed getransporteerd naar ons hart, dat het bloed rondpompt, en pas als laatste komt het bij ons hoofd.Is het niet interessant om te zien dat ons lichaam geen prioriteit geeft aan ons hoofd en onze extremiteiten (uiteinden van het lichaam) als het gaat om het transporteren van bloed, maar juist prioriteit geeft aan de vitale organen die in de buik- en borstholte liggen? Als ons lichaam onze darmen en ons hart als eerste bedient en ons hoofd pas als laatste, waarom volgen wij deze volgorde niet? In plaats daarvan zitten we vast in ons denken, waardoor we niet of niet genoeg gevoelens kunnen vormen over onze ervaringen en deze zeker niet kunnen verteren. De juiste volgorde is: eerst op je in laten werken, daarna er gevoelens over vormen en er tenslotte pas gedachten over maken.

Vastzitten in ons hoofd is ziekte nummer één in onze westerse wereld en we lijden niet voor niets massaal aan depressie, hart- en darmklachten. Je kunt jezelf vandaag nog hiervan bevrijden door het voortaan anders te doen. Hoe dichter je bij de natuur komt te staan, hoe dichter je bij je eigen natuur komt te staan. Ziekte herinnert je eraan dat je bent vervreemd van je natuur. Dit is de werkelijke betekenis van ziekte.

Auteur: © Mike Donkers

Hier nog veel meer:
http://www.hetbewustepad.nl/index.php?pag_id=57
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door gusteman » 01 aug 2017, 06:14

Ziek zijn houdt in dat een bepaald deel van het lichaam niet optimaal functioneert.
Dat lichaam bestaat uit een diversiteit aan cellen.
Die cellen op hun beurt bestaan dan weer uit hoofdzakelijk (grosso modo) drie componenten:
- water ---> 60%
- bacteriën ---> 25%
- lichaamseigen celstof ---> 15%

Slechts 15% van wat je ziet als je naar je lichaam kijkt is dus effectief je eigen lichaam.
De rest wordt gevormd door water (vocht wat de cellen nodig hebben om te kunnen functioneren) en bacteriën.
Vooral die laatste zijn de boosdoeners wanneer het op ziekte aan komt. Nochtans zou je zonder die bacteriën onherroepelijk dood gaan.

Bacteriën echter heb je niet onder controle, daar hebben je geest, wil, liefde, goede bedoelingen, evenwicht totaal geen vat op: het zijn wezens die een eigen leven leiden.

Hoe krijg je het dan voor elkaar om middels liefde/inzicht vat te krijgen op die bacteriën en hen te beletten jouw lichaam ziek te maken?

Gast1

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door Gast1 » 01 aug 2017, 08:21

Kristof Piessens schreef:Het klinkt hard maar mensen zoeken te veel naar buiten en zoeken daar ook hun antwoorden, wat mijn inziens de verkeerde weg is...
Alleen naar binnen zoeken naar de plaats waar je in je centrum in balans bent met de kosmos...Grotendeels draait het om inzicht en zichzelf met je eigen gedachten te helen, afscheiding is de vraag weten van wie je werkelijk bent, de meeste leven onbewust oftewel ze stellen zich niet de vraag dat ego een totaal andere doel heeft dan wat het werkelijke doel is..
Precies Kristof, goed geschreven! ;P!

En Susan, mooie aanvulling!!

Gast1

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door Gast1 » 01 aug 2017, 08:26

gusteman schreef:
Gast1 schreef:
gusteman schreef:Laat ik dan maar beginnen met de vraag waarom jij gedeelten uit een volledige tekst, waar duidelijk wordt gewezen naar het verband tussen de tekstgedeelten ...
Heu ... wellicht dat ik er overheen gelezen heb, maar waar staat dat dan precies, die duidelijk verwijzen naar het verband tussen de tekstgedeelten?
Ja zeg, zo kunnen we nog jaren doorgaan hè.
Dan kan ik gaan verwijzen en dan jij weer terug verwijzen maar voor de niet-deelnemende lezer, en daar hecht jij toch ook belang aan heb ik begrepen, blijft het onbegrijpelijk zolang de volledige tekst niet geplaatst is, of toch minstens de link er naartoe.
Excuses gusteman, ik was iets te snel met mijn eerdere reactie.
hier is de link en opnieuw mijn vraag: "Wellicht dat ik er overheen gelezen heb, maar waar staat dat dan precies, die duidelijk verwijzen naar het verband tussen de tekstgedeelten?"

Gast1

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door Gast1 » 01 aug 2017, 09:52

gusteman schreef:Bacteriën echter heb je niet onder controle, daar hebben je geest, wil, liefde, goede bedoelingen, evenwicht totaal geen vat op: het zijn wezens die een eigen leven leiden.
Hoe krijg je het dan voor elkaar om middels liefde/inzicht vat te krijgen op die bacteriën en hen te beletten jouw lichaam ziek te maken?
'Slechte' bacteriën hebben sneller vat op een ongezond lichaam.
Dus als je positief van geest bent en ook zo in het leven staat, een sterke wil hebt, liefde geeft, goede bedoelingen hebt en een zeer sterkt evenwicht alsook een goed en sterk innerlijk en fysiek lijf hebt, maken slechte bacteriën minder kans om zich in dat lijf te gaan vestigen.
Het lijkt mij echter geen garantie om slechte bacteriën buiten te sluiten.
Wanneer je echter zo'n slechte bacteriën binnen gekregen hebt, zullen deze zich met een zeer grote waarschijnlijkheid prettiger voelen in een lijf, wat tegengesteld in elkaar zit in de door mij gekleurde zin.

Bronvermelding: Gast1, forumlid.

gusteman

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door gusteman » 01 aug 2017, 10:08

Gast1 schreef:'Slechte' bacteriën hebben sneller vat op een ongezond lichaam.
Die bronvermelding is wel leuk hoor, beste Gast1, maar ze voldoet niet om een antwoord te geven op: hoe definieer jij "slechte" bacteriën?
Gast1 schreef:... als je positief van geest bent en ook zo in het leven staat, een sterke wil hebt, liefde geeft, goede bedoelingen hebt en een zeer sterk evenwicht alsook een goed en sterk innerlijk en fysiek lijf hebt ...
dan ben je een behoorlijk zeldzaam exemplaar van het menselijke ras. :wink:

gusteman

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door gusteman » 01 aug 2017, 10:36

En dan nu antwoord op de vraag van Pierre: waar staat dat dan precies, die duidelijk verwijzen naar het verband tussen de tekstgedeelten?

Ik geef hierbij van elke alinea de eerste regel ofwel iets meer (afhankelijk van of die eerste regel voldoende informatie bevat).
Vandaag draaien we de rollen om. Laten we ziekte eens positief bekijken, want wat is ziekte eigenlijk? .....

Om te begrijpen wat “gezond en ziek zijn” precies is, hebben we meer inzicht nodig in hoe wij als mens tot stand zijn gekomen. Niet zozeer het fysieke lichaam, maar de basis: hoe we energetisch in elkaar steken. .....

Voor wie zich weleens in deze materie heeft verdiept, zal zeker ‘De zin van ziek zijn’ kennen, het boek van Thorwald Dethlefsenen Rudiger Dahlke. .....

Ga naar de eerste de beste huisarts en deze “medicijnman” zal op basis van symptomen (pijn, misselijk, duizelingen) en uiterlijke verschijnselen (bijvoorbeeld zwelling of roodheid van de huid) een voorzichtige vermoedelijke diagnose stellen of verder onderzoek aanbevelen. .....

Er is door de eeuwen heen veel kennis, over het behoud van gezondheid en de oorzaak van ziekte, in de vergetelheid geraakt. .....

Wanneer je na de zoek-het-zelf-maar-uit-diagnose de moed niet op hebt gegeven, komen velen terecht bij de alternatieve geneeskunde. .....

Gelukkig vinden ook veel mensen hun weg naar de alternatieve geneeskunde, parallel lopend aan de reguliere therapie. ...

Nog voordat je overgaat tot behandelwijzen, is het goed eerst verder te kijken dan enkel de sytomen(sic). .....

Je kan zelfs nog verder kijken: waarom wreekt stress (bijvoorbeeld op het werk) zich in verkrampte nek- en schouderspieren? .....

Uitingsvormen

Terugkomend op welke stressfactor zich uit in welk lichaamsdeel, wil ik wat meer informatie geven over de energetische opbouw van het lichaam. .....

Op de website Namascara.nl vond ik een mooie chronologische weergave van de relatie tussen oorzaak en symptomen, gebaseerd op het boek van Dahlke en Dethlefsen. .....

‘Its your mind, that created this world’ – Boedha

Het symptoom geeft aan dat wij als mens, als geestelijk wezen ziek zijn. .....

Trappen van escalatie:
1 uitdrukking van de psyche (gedachten, wensen, fantasieën)
2 functionele storingen: Na de functionele storingen, waarmee men na aanvankelijk verzet al gauw leert leven, treden symptomen van acute ontstekingen op
3 acute lichamelijke ontstekingen (ontstekingen, verwondingen, kleine ongevallen). Goed te herkennen aan de uitgang ‘itis’. Iedere infectieziekte is een actuele aansporing een onbewust conflict zichtbaar te doen worden
4 chronische storingen (-0se). Hebben de neiging om langzaam onherroepelijke lichamelijke veranderingen in te leiden. Dit worden de ongeneeslijke ziekten
5 ongeneeslijke processen, verandering van organen, kanker
6 dood (door ziekte of ongeval)
7 aangeboren misvormingen en storingen (karma) Wat men tot aan zijn dood niet begrepen heeft, neemt het bewustzijn als probleem mee in de volgende incarnatie. De mens komt ter wereld met een nieuw lichaam, maar met een oud bewustzijn.

Voorbeelden:

Infecties: Wie gevoelig is voor ontstekingen, probeert conflicten te vermijden

Allergie: Is een stoffelijk geworden agressie

Astma: Op welke gebieden wil ik nemen, zonder te geven. Welke lichaamsgebieden keur en weer ik af?

Verkoudheid en griep: Treden op in ‘crisissituaties’, waarin men er genoeg van heeft. Alledaagse situaties die wij ervaren als overbelasting.

Slikproblemen: Wat is er op dit moment in mijn leven wat ik niet kan of wil slikken

Maagzweer: zit ik mezelf op te vreten

Galstenen: energie wil stromen. Galstenen zijn versteende agressies

Hoge bloeddruk: De lijder aan hoge bloeddruk vertoeft voortdurend in de nabijheid van een conflict, zonder een oplossingte bewerkstelligen

Stijve nek: Geeft de hardnekkigheid van de bezitter aan

Nagelbijten: De nagelbijter is bang voor zijn eigen agressie en maakt symbolisch zijn wapens bot

Beenbreuken: De breuk onderbreekt de tot dan toe gevolgde weg, die veelal door te hoge activiteit en bewegingwerd gekenmerkt

Ongevallen: Wij zoeken onze eigen ongevallen uit, net zoals wij onze eigen ‘ziekten’ uitzoeken. Iedereen is slachtoffer endader in een persoon. De meeste ongevallen zijn onbewust gemotiveerd. Wanneer de ongevallen toenemen,wordt duidelijk dat deze persoon zijn problemen nog steeds niet bewust heeft opgelost.

Verslavingsziekten: Het centrale thema is vluchten



Persoonlijke noot:

Het laatste punt 7 bij de trappen van escalatie wordt verwezen naar karma en hoe we ongeleerde lessen in ons fysieke lichaam zelfs meenemen naar een volgende incarnatie. .....
Het lijkt mij behoorlijk evident dat het hier gaat om een volledig werkstuk, waarin alinea na alinea wordt opgebouwd naar een eindconclusie.
Ook de argumentering steunt deels op één bron, zijnde het boek wat ik een extra kleurtje heb meegegeven.

Ik denk inderdaad dat je er overheen hebt gekeken, beste Gast1.

Gast1

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door Gast1 » 01 aug 2017, 10:42

gusteman schreef:
Gast1 schreef:'Slechte' bacteriën hebben sneller vat op een ongezond lichaam.
Die bronvermelding is wel leuk hoor, beste Gast1, maar ze voldoet niet om een antwoord te geven op: hoe definieer jij "slechte" bacteriën?
Bacteriën die geen gezond effect hebben op het menselijk lichaam.
gusteman schreef:
Gast1 schreef:... als je positief van geest bent en ook zo in het leven staat, een sterke wil hebt, liefde geeft, goede bedoelingen hebt en een zeer sterk evenwicht alsook een goed en sterk innerlijk en fysiek lijf hebt ...
dan ben je een behoorlijk zeldzaam exemplaar van het menselijke ras. :wink:
Je schrijft het. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door univers » 01 aug 2017, 10:50

dan ben je een behoorlijk zeldzaam exemplaar van het menselijke ras.
het menselijke ras, is een creatie.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door gusteman » 01 aug 2017, 10:57

Gast1 schreef:Bacteriën die geen gezond effect hebben op het menselijk lichaam.
Aha, we doen het dus "in stapjes", net zoals bij de kleutertjes.
Geen probleem hoor, dat duurt wel iets langer maar we komen er wel.

Uit je antwoord volgt dan ook deze vraag: hoe definieer jij "geen gezond effect hebben op het menselijk lichaam"?

Gast1

Re: Hoe gezond is 'ziek zijn?' ...

Bericht door Gast1 » 01 aug 2017, 10:58

gusteman schreef:Het lijkt mij behoorlijk evident dat het hier gaat om een volledig werkstuk, waarin alinea na alinea wordt opgebouwd naar een eindconclusie.
Ook de argumentering steunt deels op één bron, zijnde het boek wat ik een extra kleurtje heb meegegeven.

Ik denk inderdaad dat je er overheen hebt gekeken, beste Gast1.
Hahaha ... goed geschreven ;P!
Nee, ik heb er niet overheen gelezen dat er verwezen wordt naar een boek.
En zo kun je inderdaad de argumentering zien die 'deels' steunt op één bron ...

Ik laat het even lekker bezinken.

Plaats reactie